REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe 2024/2025: zmiana przepisów w kilku krajach Europy. Gdzie są obowiązkowe, a gdzie tylko zalecane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
opony zimowe, opony całoroczne M+S - przepisy, Europa
Opony zimowe 2024/2025: zmiana przepisów w kilku krajach Europy. Gdzie są obowiązkowe, a gdzie tylko zalecane?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W tym sezonie zimowym zmienią się regulacje dotyczące stosowania opon zimowych z symbolem M+S m.in. we Francji, Niemczech i Szwecji. Przed planowaną podróżą warto też sprawdzić, w których państwach opony zimowe są obowiązkowe, a gdzie jedynie zalecane, aby bezpiecznie dotrzeć do celu i uniknąć ewentualnych mandatów. Goodyear opracował przewodnik po aktualnych przepisach dotyczących opon zimowych w wybranych krajach Europy. 

rozwiń >

Jak są oznaczone opony zimowe

Opony zimowe mogą być oznaczone symbolem M+S i/lub tzw. „alpejskim - 3PMSF” (trzech szczytów górskich i płatka śniegu)

Opony M+S są specjalnie zaprojektowane do jazdy w błocie i/lub śniegu. Dzięki odpowiedniej rzeźbie bieżnika, mieszance gumowej oraz konstrukcji przewyższają standardowe opony pod względem przyczepności i zdolności do efektywnego prowadzenia pojazdu w trudnych warunkach. 

Z kolei oznaczenie 3PMSF potwierdza, że dana opona przeszła rygorystyczne testy przyczepności na śniegu i spełnia wymagania homologacji zgodnie z regulaminem ONZ nr 117.

REKLAMA

Bieżące przepisy dotyczące opon zimowych w różnych państwach Europy

Poniżej znajdują się najważniejsze zasady dotyczące opon zimowych obowiązujące w różnych krajach Europy [na dzień 21 października 2024 r.]. Warto je poznać przed wyjazdem.

Francja

We Francji opony zimowe z oznaczeniem 3PMSF lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w 34 departamentach położonych w regionach górskich, takich jak Alpy, Masyw Centralny czy Pireneje.  O obowiązku posiadania opon zimowych lub łańcuchów informują znaki ustawione przy wjeździe i wyjeździe z każdego departamentu objętego tym przepisem. 
Od 1 listopada 2024 roku, opony oznaczone symbolem M+S nie będą już spełniać tych wymagań – tej zimy w tych regionach dozwolone będą tylko opony z oznaczeniem 3PMSF.

Niemcy

W Niemczech od 2017 roku obowiązuje wymóg stosowania w warunkach zimowych opon z oznaczeniem 3PMSF. Okres przejściowy, który pozwalał na użytkowanie opon z oznaczeniem M+S, wyprodukowanych przed 1 stycznia 2018 roku, zakończył się 30 września 2024 roku. Tym samym, podobnie jak we Francji, tylko opony z symbolem 3PMSF spełniają wymagania prawne w tym sezonie zimowym. Natomiast w odróżnieniu od Francji, w Niemczech nie ma określonego okresu, w którym obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych - kierowca jest prawnie zobowiązany do ich montażu tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe. Stosowanie łańcuchów śniegowych nie spełnia tego wymogu. 

Szwecja

W Szwecji, podobnie jak we Francji i Niemczech, nastąpiła zmiana przepisów. Od 1 grudnia 2024 r. opony oznaczone symbolem M+S nie będą tam już dozwolone – obowiązkowe będzie stosowanie opon z oznaczeniem 3PMSF w warunkach zimowych między 1 grudnia a 31 marca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Włochy

We Włoszech opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe na kilku obszarach kraju, na odcinkach autostrad i dróg [zob. https://www.autostrade.it/en/la-nostra-rete/operazioni-invernali , https://www.poliziadistato.it/statics/05/ordinanze-catene-e-pneumatici-invernali.pdf ] oznaczonych znakami z treścią: obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (obowiązek posiadania opon zimowych lub łańcuchów w pojeździe). Ogólnie rzecz biorąc, przepisy te obowiązują od 15 listopada do 15 kwietnia, z zastrzeżeniem wyjątków
Na przykład w Dolinie Aosty opony zimowe są obowiązkowe od 15 października do 15 kwietnia.   Z kolei w Bozen/Południowym Tyrolu opony zimowe są zawsze obowiązkowe w przypadku pojawienia się śniegu, lodu lub podobnych warunków pogodowych. Dozwolone są opony oznaczone symbolami M+S i 3PMSF.

Hiszpania

Podobnie jak w przypadku włoskich przepisów, w Hiszpanii opony zimowe lub łańcuchy śniegowe są obowiązkowe tylko na drogach oznaczonych specjalnym znakiem drogowym lub w przypadku konkretnego nakazu władz publicznych. W Hiszpanii za opony zimowe uznaje się produkty oznaczone symbolem M+S lub 3PMSF, natomiast opony z kolcami są zabronione.

Pozostałe kraje Europy

W pozostałych krajach Europy okresy stosowania i wymagane oznaczenia opon zimowych różnią się w zależności od regionu. 

Kraje, w których zimowe opony są obowiązkowe, to m.in. Armenia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Estonia, Łotwa, Litwa, Północna Macedonia, Czarnogóra, Rosja, Słowenia i Turcja.

Z kolei w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Niemczech, Grecji, Luksemburgu, Mołdawii, Norwegii, Rumunii, Serbii, Słowacji lub Szwecji, obowiązek zakładania opon zimowych występuje tylko wtedy, gdy wymagają tego warunki pogodowe lub na wyznaczonych drogach
Na przykład w Austrii, między 1 listopada a 15 kwietnia, zimowe opony lub łańcuchy śniegowe muszą być stosowane, gdy drogi są pokryte śniegiem, błotem pośniegowym lub lodem. W innych warunkach w tym okresie nie ma obowiązku ich stosowania. Wymagana minimalna głębokość bieżnika opon zimowych to 4 mm.

Ważne

Natomiast w krajach takich jak Albania, Andora, Belgia, Cypr, Dania, Węgry, Islandia, Irlandia, Liechtenstein, Malta, Monako, Holandia, Polska, Portugalia, Szwajcaria, Ukraina i Wielka Brytania, zmiana opon na zimowe nie jest prawnie wymagana.

Jednak dla zmaksymalizowania bezpieczeństwa Goodyear zaleca korzystanie z opon dostosowanych do wszystkich warunków, zwłaszcza z uwagi na zmienność zimowej pogody. Oferowane przez Goodyear wielokrotnie nagradzane opony całoroczne i zimowe zapewniają pewność jazdy w każdych warunkach.

Oprócz stosowania opon zimowych, kierowcy powinni pamiętać o przestrzeganiu innych zasad bezpieczeństwa. Przed wyjazdem należy upewnić się, że samochód jest sprawny technicznie, a opony mają odpowiednią głębokość bieżnika oraz właściwy poziom ciśnienia. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie może negatywnie wpływać na przyczepność. Dostosowanie stylu jazdy do warunków pogodowych oraz redukcja prędkości w zimowych, śliskich warunkach są kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze.

Źródło: Goodyear

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd odpowiada na wysokie ceny energii! Nie boi się weta prezydenta Nawrockiego

Rząd w najbliższy wtorek zajmie się ustawą, która ma zagwarantować utrzymanie cen energii na dotychczasowym poziomie – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Dodał, że od stycznia 2026 r. możliwe będzie odejście od mrożenia cen energii.

Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

REKLAMA

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA