REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz większy smog na Polską, a z komina sąsiada unosi się cuchnący, czarny dym. Czy można coś z tym zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
grzywna, dym, smog, spalanie odpadów, sąsiad
Coraz większy smog na Polską, a z komina sąsiada unosi się cuchnący, czarny dym. Czy można coś z tym zrobić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli z komina sąsiada wydobywa się cuchnący palonym plastikiem, czarny lub zabarwiony dym – dla dobra swojego, swojej rodziny i ogółu – nie powinniśmy pozostawać obojętni. Spalanie odpadów, będące najczęstszą przyczyną takiego zjawiska – jest w Polsce zakazane, a za naruszenie powyższego zakazu – sprawcy, grożą poważne konsekwencje. Nie pozwólmy na rozwój smogu w naszym kraju oraz zatruwanie i skracanie życia naszego i naszych bliskich.

rozwiń >

Z powodu smogu, w Polsce, każdego roku, umiera ponad 40 tys. osób

REKLAMA

Nie ulega wątpliwości, że ekspozycja na zanieczyszczone powietrze ma negatywny wpływ na zdrowie człowieka, powodując całe spektrum poważnych dolegliwości i chorób w zakresie układu oddechowego, układu krążenia oraz układu nerwowego. Przyczynia się także do skracania oczekiwanej długości życia, swoje oddziaływanie na organizm człowieka rozpoczynając już na etapie życia płodowego. Dowodzi temu ogromna liczba badań epidemiologicznych, klinicznych i laboratoryjnych. Z tylko niektórymi z nich (bowiem jest ich znacznie więcej), można zapoznać się pod adresem: https://krakowskialarmsmogowy.pl/wp-content/uploads/2020/09/Bibliografia_literatura_medyczna_skutki_zanieczyszczenia_powietrza.pdf.

REKLAMA

W Polsce, ze względu na wysokie stężenia zanieczyszczeń powietrza – z powodu smogu – dochodzi nawet do zgonów. Jak podają autorzy publikacji „Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie” (dostępnej pod adresem: https://krakowskialarmsmogowy.pl/wp-content/uploads/2024/02/Wplyw-zanieczyszczen-powietrza-na-zdrowie_III-wydanie.pdf) – „Użycie rekomendowanych przez WHO współczynników ryzyka dla ekspozycji długoterminowej pozwala oszacować, że w ostatnich latach z powodu zanieczyszczenia powietrza pyłem PM2.5 każdego roku umierało w naszym kraju ponad 40 tys. osób.

Skalę i powagę tego zjawiska, dobitnie obrazuje poniższa grafika – w wyniku zanieczyszczonego powietrza, w naszym kraju, rokrocznie umiera więcej osób, niż w wypadkach drogowych:

Grafika - zgony z powodu smogu

Źródło: „Wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie” (https://krakowskialarmsmogowy.pl/wp-content/uploads/2024/02/Wplyw-zanieczyszczen-powietrza-na-zdrowie_III-wydanie.pdf)

Inne

Dane te, są zatrważające, a smród który już teraz – tj. na początku listopada – zaczyna unosić się w wielu miastach i miejscowościach – niepokojący i niepozostawiający złudzeń, że Polska nadal boryka się z problemem smogu. Dlatego – dbajmy o nasze zdrowie, sami nie spalajmy w piecach odpadów i nie pozostawajmy obojętni na cuchnący dym wydobywający się z kominów sąsiadów – dla dobra własnego, swojej rodziny, jak i ogółu.

Spalanie odpadów – czy to legalne?

Śmierdzący, szkodliwy dym wydobywający się z kominów (który zwykle ma charakterystyczny zapach palonego plastiku, jest czarny lub zabarwiony), w większości przypadków, nie powoduje nic innego, jak – spalanie odpadów 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Termiczne przekształcanie odpadów (czyli ich spalanie) prowadzone poza spalarniami lub współspalarniami odpadów (z zastrzeżeniem przypadków, gdy na takie spalanie – ponieważ ze względów bezpieczeństwa, nie jest możliwe spalanie odpadów w instalacjach lub urządzeniach do tego celu przeznaczonych – zezwoli marszałek województwa) – jest natomiast zabronione, zgodnie z art. 155 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach. Szczegółową listę odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami, mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalne metody ich odzysku – określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10.11.2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku.

Akty prawne (a konkretniej akty prawa miejscowego), które nakładają ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw – stanowią ponadto tzw. uchwały antysmogowe. Są to regulacje (uchwały) podejmowane przez sejmiki województwa – na podstawie art. 96 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska – w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu zanieczyszczeń powietrza (powodowanych eksploatacją instalacji, w których następuje spalanie paliw) na zdrowie ludzi lub na środowisko. Ich celem, jest więc zapewnienie poprawy jakości powietrza w danym regionie. Uchwały te, mogą określać:

  • granice obszaru, na którym wprowadza się ograniczenia lub zakazy,

  • rodzaje podmiotów lub instalacji, dla których wprowadza się ograniczenia lub zakazy,

  • rodzaje lub jakość paliw dopuszczonych do stosowania lub których stosowanie jest zakazane lub parametry techniczne / rozwiązania techniczne / parametry emisji instalacji, w których następuje spalanie paliw, dopuszczonych do stosowania na tym obszarze,

  • sposób lub cel wykorzystania paliw, który jest objęty ograniczeniami określonymi w uchwale,

  • okres obowiązywania ograniczeń lub zakazów w ciągu roku oraz

  • obowiązki podmiotów objętych uchwałą w zakresie niezbędnym do kontroli realizacji uchwały.

Na dzień 23 października 2023 r. (są to najświeższe dane podawane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska) – uchwały antysmogowe uchwaliło, na swoich terytoriach, 14 województw w Polsce: dolnośląskie, kujawsko-pomorskie, lubelskie, lubuskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, opolskie, podkarpackie, pomorskie, śląskie, świętokrzyskie, wielkopolskie oraz zachodniopomorskie. Za szczegółową listą wszystkich obowiązujących uchwał antysmogowych oraz treścią poszczególnych aktów, można zapoznać się pod adresem: https://bip.mos.gov.pl/fileadmin/user_upload/bip/strategie_plany_programy/Programy_ochrony_powietrza/Uchwaly/Zestawienie_obowiazujacych_uchwal_antysmogowych_na_dzien_23_pazdziernika_2023_r.pdf.

Przenosząc powyższe regulacje na „praktykę”, można stwierdzić, że w gospodarstwach domowych (a konkretniej – w domowych kotłach, piecach i kominkach), zakazane jest spalanie m.in.:

  • kolorowych gazet, opakowań na jajka, kartonów z nadrukami,

  • książek,

  • klejonych płyt wiórowych, płyt MDF,

  • lakierowanego drewna, starych okien, framug, mebli, lakierowanych palet, lakierowanych odpadów drewnianych,

  • ubrań, kaloszy, gumowych opon, pieluch,

  • butelek PET,

  • foliowych toreb,

  • odpadów węglowych – drobnego wilgotnego miału, mułu i flotokoncentratu.1

W tym miejscu, warto podkreślić to, czego nie każdy jest świadomy. A mianowicie – że na każdej gminie ciąży obowiązek stworzenia tzw. punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK). Obowiązek ten, wynika z art. 3 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Są to miejsca, w których mieszkańcy danej gminy, mogą bezpłatnie pozostawić swoje odpady, których nie mogą wyrzucić do przydomowych pojemników. W ramach PSZOK – gmina ma obowiązek zapewnienia zbierania co najmniej: papieru, metalów, tworzyw sztucznych, szkła, odpadów opakowaniowych wielomateriałowych oraz bioodpadów. Śmieci, z którymi mówiąc kolokwialnie – nie wiadomo co zrobić – warto zatem zawieźć do takiego punktu, zamiast spalać je w piecu lub wyrzucać w pobliskim lesie. 

Spalanie odpadów – gdzie zgłosić podejrzenie, że w sąsiednim gospodarstwie domowym spalane są śmieci?

Podejrzenie spalania odpadów w gospodarstwie domowym, w pierwszej kolejności, należy zgłosić do:

  1. straży miejskiej lub gminnej, dzwoniąc pod numer telefonu 986.

Strażnicy miejscy lub odpowiednio – gminniod 1 listopada 2018 r., tj. od wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11.10.2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1996) – zyskali bowiem uprawnienie do nakładania grzywien, w drodze mandatu karnego, za wykroczenia określone w art. 334 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska, tj. za nieprzestrzeganie ograniczeń, nakazów lub zakazów, określonych w uchwale sejmiku województwa, przyjętej na podstawie art. 96 (tj. w uchwale antysmogowej). Na tej podstawie, straż miejska lub odpowiednio – gminna, może wstawiać mandaty m.in. za:

  • stosowanie jednego z zakazanych paliw wymienionych w uchwale antysmogowej, np. mułów i flotokoncentratów, węgla brunatnego, czy niskiej jakości miału oraz

  • ogrzewanie budynku urządzeniem niespełniającym wymogów uchwały antysmogowej, czyli np. zamontowanie i używanie kotła pozaklasowego.

Od 20 października 2023 r., tj. od wejścia w życie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28.09.2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 2140) – strażnicy miejscy i gminni, zyskali natomiast uprawnienie do karania, w drodze mandatu, za wykroczenie określone w art. 191 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach, tj. za termicznie przekształcanie odpadów poza spalarnią odpadów lub współspalarnią odpadów. Na tej podstawie, straż miejska lub odpowiednio – gminna, może zatem wstawiać mandaty m.in. za:

  • palenie odpadów w kominku, piecu lub kotle oraz

  • palenie odpadów na powierzchni ziemi.

Zawiadamiając straż miejską lub gminną o podejrzeniu popełnienia przez sąsiada wykroczenia polegającego na spalaniu odpadów – warto zaznaczyć, że w momencie zawiadomienia o wykroczeniu, jesteśmy narażeni na oddziaływanie dymu wydobywającego się z komina sąsiada. Na tej podstawie, staniemy się bowiem pokrzywdzonymi w sprawie. Tym samym – jeżeli czynności sprawdzające, potwierdzą popełnienie wykroczenia – zostaniemy o tym powiadomieni i wezwania do przesłuchania w charakterze świadka. Jeżeli natomiast – w wyniku kontroli – podejrzenia nie potwierdzą się – zostaniemy o tym fakcie powiadomieni i wówczas – będziemy mogli samodzielnie złożyć wniosek o ukaranie danej osoby, którą podejrzewamy o spalanie śmieci. 

Jeżeli natomiast – w danej miejscowości, nie funkcjonuje straż miejska lub gminna – podejrzenie spalania odpadów w gospodarstwie domowym, należy zgłosić do:

  1. urzędu miasta lub gminy.

Zgodnie z art. 379 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska – wójt, burmistrz lub prezydent miasta, są organami sprawującymi kontrolę nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów o ochronie środowiska (w tym m.in. zakazu spalania odpadów), w zakresie objętym właściwością tych organów. Do wykonywania powyższych funkcji kontrolnych – wójt, burmistrz lub prezydent miasta może upoważnić funkcjonariuszy straży miejskiej lub gminnej. Brak straży miejskiej lub gminnej w danej gminie – nie zwalnia jednak organów gminy z obowiązku sprawowania kontroli w powyższym zakresie. 

W ramach czynności kontrolnych, organ kontrolujący ma prawo:

  • wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem w godzinach od 6 do 22 na teren nieruchomości (tj. gospodarstwa domowego), na której prowadzona jest kontrola,

  • przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych,

  • żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego oraz

  • żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli.

I ostatecznie – jeżeli urząd miasta lub gminy, nie reaguje na zgłoszenie podejrzenia spalania odpadów w gospodarstwie domowym – sprawę należy zgłosić do:

  1. Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska (WIOŚ), Rady Gminy lub można – złożyć do prokuratury zawiadomienie o niedopełnieniu obowiązków przez organ gminy (tj. zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art. 231 kodeksu karnego). 

Spalanie odpadów – czy osoba kontrolowana może uniemożliwić kontrolę?

Może, ale powinna być wówczas liczyć się z tym, iż udaremnienie lub utrudnianie wykonania takiej czynności służbowej (tj. przeprowadzenie przez osobę uprawnioną, kontroli w zakresie ochrony środowiska) – stanowi przestępstwo, zagrożone karą do 3 lat pozbawienia wolności (zgodnie z art. 225 par. 1 kodeksu karnego). 

Spalanie odpadów – co za to grozi? 

W przypadku ukarania sprawcy mandatem przez straż miejską lub gminną – wymierzona w ten sposób grzywna, nie może przekroczyć 500 zł. Jeżeli natomiast sprawca wykroczenia, mandatu nie przyjmie, w następstwie czego sprawa zostanie skierowana przez funkcjonariuszy straży miejskiej lub gminnej do sądu – wówczas (na podstawie art. 191 ustawy z dnia 14.12.2012 r. o odpadach, w związku z naruszeniem zakazu spalania odpadów wyrażonego w art. 155 ww. ustawy) – sąd może wymierzyć sprawcy grzywnę w wysokości sięgającej nawet 5000 zł

Dym z komina sąsiada przedostający się na naszą nieruchomość – pozostaje jeszcze powództwo cywilne

Zupełnie w „oderwaniu” od przepisów prawa ochrony środowiska, ustawy o odpadach i uchwał antysmogowych – swoich praw, od sąsiada, który zatruwa nas śmierdzącym dymem – możemy jeszcze dochodzić na podstawie kodeksu cywilnego, a konkretniej jest art. 144

Zgodnie z przywołanym wyżej przepisem – Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.”

Toksyczny (tj. powstający w wyniku spalania śmieci) dym z komina sąsiada – nie ma zatem prawa przedostawać się na teren sąsiednich nieruchomości, w taki sposób, który powodowałby zakłócenie korzystania z nich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych. Spalanie śmieci, powodujące – w obrębie sąsiednich nieruchomości – zanieczyszczanie powietrza szkodliwymi immisjami, a niekiedy nawet przedostawanie się dymu do wnętrza domu – stanowi naruszenie zakazu immisji, uregulowanego w art. 144 kodeksu cywilnego.

Jako osoba, której nieruchomość zanieczyszczana jest szkodliwymi immisjami – możemy dochodzić swoich praw na drodze powództwa cywilnego, w ramach którego można domagać się zaprzestania przez sąsiada niedozwolonych praktyk (polegających na spalaniu śmieci, które powoduje powstawanie toksycznego dymu). Zgodnie z art. 222 par. 2 kodeksy cywilnego bowiem – przeciwko osobie, która narusza własność w inny sposób aniżeli przez pozbawienie właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą, przysługuje właścicielowi roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o zaniechanie naruszeń. W podobnej sprawie orzekał np. Sąd Rejonowy w Chełmnie, w wyroku z dnia 10.07.2019 r. o sygn. akt I C 1083/17.

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

1 Polski alarm smogowy, „Jak poradzić sobie z problemem spalania śmieci?”

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14.12.2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1587 z późn. zm.)

  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10.11.2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. z 2016 r., poz. 93)

  • Ustawa z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 54 z późn. zm.)

  • Ustawa z dnia 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 399)

  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17.11.2003 r. w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1350)

  • Ustawa z dnia 6.06.1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 17)

  • Ustawa z dnia 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd odpowiada na wysokie ceny energii! Nie boi się weta prezydenta Nawrockiego

Rząd w najbliższy wtorek zajmie się ustawą, która ma zagwarantować utrzymanie cen energii na dotychczasowym poziomie – zapowiedział minister energii Miłosz Motyka. Dodał, że od stycznia 2026 r. możliwe będzie odejście od mrożenia cen energii.

Prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, za jazdę po zatrzymaniu prawka – ponowny egzamin i obowiązkowe kaski dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Rząd zmienia przepisy prawa o ruchu drogowym

Większa mobilność osób młodych, czyli prawo jazdy kat. B od 17 roku życia, cofnięcie uprawnień do kierowania pojazdami w przypadku prowadzenia samochodu po zatrzymaniu prawa jazdy oraz obowiązkowe kaski dla dzieci do 16 roku życia, poruszających się rowerem lub hulajnogą elektryczną. To najważniejsze założenia nowego projektu ustawy o zmianie prawa o ruchu drogowym autorstwa rządu.

Sąd w Warszawie pyta TSUE o WIBOR. Czy bank jasno informował konsumentów o ryzyku i zasadach ustalania zmiennego oprocentowania kredytu? Komentarz radcy prawnego

W dniu 30 czerwca 2025 roku, Sąd Okręgowy Warszawa-Praga w Warszawie wydał postanowienie w sprawie II C 1440/24, w którym sformułował pytania prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące wskaźnika WIBOR. Uzasadnienie tego postanowienia komentuje dla infor.pl Beata Strzyżowska, radca prawny, której Kancelaria reprezentuje kredytobiorców w tej sprawie.

Młodsi i bardziej zadłużeni – multidłużnicy w Polsce

Profil polskiego multidłużnika wyraźnie się zmienia. Coraz większą część tej grupy stanowią młodsi konsumenci, a udział kobiet systematycznie maleje. W ciągu trzech lat udział osób w wieku 18–25 lat wzrósł sześciokrotnie, a w grupie 26–35 lat o ponad 7 pkt proc. Mężczyźni nie tylko stanowią większość, lecz także odpowiadają za coraz większą część zadłużenia. Szczegóły analizy poniżej.

REKLAMA

Przepada świadczenie wspierające. Umierają kolejne osoby niepełnosprawne. Co na to sądy?

Wszyscy wiemy, że przyznawanie świadczenie wspierającego obciąża przewlekłość. Okres oczekiwanie na przyznanie punktów w ramach poziomu potrzeby wsparcia wynosi w skrajnych przypadkach rok. Na punkty czekają osoby niepełnosprawne w tak poważnych stanach (i sędziwym wieku), że część z nich umiera. Ostrzegano przed takimi sytuacjami jeszcze przed wprowadzeniem świadczenia wspierającego. Niestety te obawy się spełniły. W efekcie rodziny osób zmarłych idą do sądu bo świadczenie wspierające ... przepada. Przykład takiej sytuacji poniżej.

Młodzi Polacy w trybie oszczędzania. Najczęściej od 20 do 60 proc. towarów kupują w promocjach [RAPORT]

Jak wynika z najnowszego raportu rynkowego, Polacy w wieku 18-25 lat najczęściej robią od 20% do 40% codziennych zakupów w promocjach – 32,5%. Głównie dotyczy to osób z dochodami w przedziale 3000-4999 zł, ze średnim wykształceniem i z mniejszych miejscowości. Z kolei 26,5% młodych konsumentów kupuje na co dzień od 40% do 60% podstawowych produktów w promocjach. Szczegóły poniżej wraz z omówieniem wyników raportu.

Zasiłek z MOPS? Tak, ale pamiętaj o wywiadzie środowiskowym

Osoby ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej często zapominają o ważnej roli, jaką odgrywa rodzinny wywiad środowiskowy. Jest to podstawowe narzędzie, które pozwala na ocenę sytuacji majątkowej i rodzinnej. Kto i gdzie przeprowadza taki wywiad? Czy jest on obowiązkowy?

MOPS od 10 lat naruszają prawo wbrew TK. Nie ma limitu 18 lat przy świadczeniu pielęgnacyjnym (starym) [osoba niepełnosprawna, stopień znaczny)

Nieufność staruszki z demencją (osoba niepełnosprawna, stopień znaczny) jest dodatkowym argumentem dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Bo staruszka ufa tylko swojej córce. I nie może wykonywać czynności opiekuńczych nikt inny. To ciekawostka z omówionego w artykule wyroku sądu. Wyrok ten pokazuje jednak stały problem z MOPS - urzędnicy wiedzą o tym, że nie ma limitu wieku (18 lat dla osoby nieuczącej się) przy świadczeniu pielęgnacyjnym (jako data powstania niepełnosprawności. Ale wciąż ten limit stosują. To karygodne. Bo wynika to w mojej ocenie z obawy, że wojewoda odbierze gminom pieniądze na świadczenie pielęgnacyjne albo RIO zarzucą gminie naruszenie zasad gospodarki środkami publicznymi - bo przepisy wciąż mówią o limicie 18 lat, a to że limit nie obowiązuje wynika z wyroku TK, którego Sejm nigdy nie przełożył na nowelizację przepisów

REKLAMA

Kłopoty ze skargą na MOPS za odebrany zasiłek pielęgnacyjny 215,84 zł. Tylko ePUAP albo papierowy dokument

W przepisach jest pułapka. Jeżeli spierasz się o zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) z MOPS to nie można obecnie wnosić elektronicznie pism do sądu z nowym systemem e-Doręczenia. Będzie to możliwe dopiero od 2029 r. (o czym informują przepisy przejściowe, które łatwo przegapić). Można skorzystać z ePUAP. I tak wniesioną skargę na decyzję MOPS sąd przyjmie. Przez e-Doręczenia to się nie uda. W artykule przykład utraconego w ten sposób zasiłku pielęgnacyjnego. Na dziś najbezpieczniejszym prawnie sposobem wniesienia skargi na MOPS (i SKO) w sprawie zasiłku pielęgnacyjnego jest po prosty tradycyjna "papierowa" skarga.

1,1 mln osób dostanie czternastą emeryturę wcześniej. Ale nie każdy dostanie 1558,81 zł na rękę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontynuuje wypłatę czternastych emerytur. Jeszcze przed najbliższym weekendem (do piątku 5 września 2025 r.) przelew na konto i przekaz pocztowy otrzyma prawie 1 mln 136 tys. osób. To emeryci i renciści, którym ZUS ustalił termin płatności głównego świadczenia na 6 dzień miesiąca.

REKLAMA