REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce
Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało 14 maja 2025 r., że Polska dołączyła do grona pierwszych państw członkowskich Unii Europejskiej, które uruchomiły usługę komunikacji elektronicznej pomiędzy sądami i innymi organami w sprawach cywilnych i handlowych, wykorzystując system informatyczny e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System). Uruchomienie systemu nastąpiło 5 maja br.

Czym jest system e-EDES?

e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System) to unijny system informatyczny stworzony, aby zrewolucjonizować sposób, w jaki sądy i inne organy wymiaru sprawiedliwości w różnych krajach członkowskich UE komunikują się ze sobą w sprawach cywilnych i handlowych.

System e-EDES to kluczowe narzędzie w usprawnieniu transgranicznego wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych i handlowych. Służy on do szybkiego i bezpiecznego elektronicznego przekazywania pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej wniosków o doręczenie dokumentów (w tym pism procesowych i zawiadomień) oraz wniosków o przeprowadzenie dowodów (np. przesłuchanie świadka) w ramach mechanizmów Service of Documents & Taking of Evidence (SoD&ToE).

Pierwszy dokument został już pomyślnie przesłany za pośrednictwem systemu e-EDES do polskiego sądu, a jego nadawcą był sąd niemiecki.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Korzystanie z systemu e-EDES jest obowiązkowe dla państw członkowskich, jednak nie wszystkie kraje zgłosiły gotowość do jego użytkowania w przewidzianym terminie, deklarując przystąpienie w późniejszym okresie. Aktualnie, oprócz Polski, z systemu aktywnie korzystają jedynie Niemcy, Luksemburg, Portugalia i Węgry.

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy polski sąd prowadzi sprawę, w której jeden ze świadków mieszka w Niemczech, a ważne dokumenty znajdują się w Portugalii. Dotychczas komunikacja w takich transgranicznych przypadkach często odbywała się w tradycyjny sposób – wysyłając wnioski, dokumenty czy wezwania pocztą. Było to czasochłonne i często obarczone ryzykiem opóźnień, co znacząco wydłużało procesy sądowe.

e-EDES rozwiązuje ten problem, działając jak bezpieczny, szyfrowany kanał komunikacji elektronicznej, stworzony specjalnie dla potrzeb współpracy sądowej w UE.

Zgodnie z wytycznymi Komitetu Wykonawczego (the Committee on Service of Documents and Taking of Evidence), w przypadku, gdy korzystanie z systemu e-EDES jest tymczasowo niemożliwe, komunikacja nadal może odbywać się tradycyjną drogą pocztową.

Główne funkcje e-EDES

System e-EDES służy przede wszystkim do realizacji dwóch kluczowych, transgranicznych czynności:

1. Doręczanie dokumentów (Service of Documents - SoD): Jeśli sąd w jednym kraju UE musi oficjalnie dostarczyć dokument (np. pozew, wezwanie do sądu, orzeczenie) osobie lub firmie znajdującej się w innym kraju UE, wysyła wniosek wraz z dokumentem elektronicznie przez system e-EDES do odpowiedniego organu w tym drugim kraju. Organ ten odpowiada za skuteczne doręczenie dokumentu zgodnie z lokalnymi przepisami. Zastępuje to tradycyjną, papierową korespondencję.

2. Przeprowadzanie dowodów (Taking of Evidence - ToE): Gdy sąd potrzebuje przeprowadzić dowód (np. przesłuchać świadka, uzyskać dokumenty, przeprowadzić oględziny) znajdujący się w innym państwie członkowskim, składa wniosek elektronicznie przez e-EDES. Sąd lub organ w państwie, gdzie ma być przeprowadzony dowód, otrzymuje wniosek, realizuje go (np. przesłuchuje świadka na podstawie pytań przesłanych elektronicznie) i przesyła wyniki z powrotem przez system e-EDES do sądu wnioskującego.

Korzyści z funkcjonowania e-EDES

Ministerstwo Sprawiedliwości wymienia następujące korzyści z funkcjonowania systemu e-EDES:

Szybkość: Elektroniczna wymiana informacji jest niemal natychmiastowa w porównaniu do przesyłek pocztowych. Skraca to czas oczekiwania na realizację wniosków nawet o tygodnie lub miesiące.

Skuteczność i niezawodność: Standaryzowane formaty wniosków i bezpieczny kanał przesyłu zmniejszają ryzyko błędów formalnych i zagubienia dokumentów. System zapewnia śledzenie statusu wniosku.

Oszczędność kosztów: Eliminacja opłat pocztowych i redukcja pracochłonności związanej z papierowym obiegiem dokumentów przekładają się na niższe koszty postępowania, zarówno dla sądów, jak i dla stron.

Bezpieczeństwo: System zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych, co jest kluczowe przy wymianie wrażliwych informacji sądowych.

Uproszczenie: Procedury transgraniczne stają się prostsze i bardziej intuicyjne dla pracowników sądów.

Wsparcie dla obywateli i biznesu: Przyspieszenie i uproszczenie procedur sądowych w sprawach transgranicznych ułatwia obywatelom i firmom dochodzenie swoich praw w UE, zwiększając pewność obrotu prawnego i gospodarczego na wspólnym rynku.

e-EDES unowocześnia i przyspiesza współpracę sądową w UE, zastępując powolne i kosztowne metody papierowe. Jest to ważny krok w kierunku cyfrowego wymiaru sprawiedliwości, który czyni transgraniczne postępowania sądowe bardziej dostępnymi, szybkimi i efektywnymi dla wszystkich zaangażowanych stron.

Zapewnienie bezpiecznej i szeroko rozumianej e-komunikacji w obszarze wymiaru sprawiedliwości stanowi jeden z priorytetów Polskiej Prezydencji, za który odpowiedzialne jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1300 plus co miesiąc dla wszystkich? Ministerstwo Finansów oszacowało koszty propozycji na 480 mld zł rocznie

1300 zł plus, czyli bezwarunkowy dochód podstawowy w kwocie 1300 złotych na każdego dorosłego obywatela kosztowałby 480 mld zł rocznie. Tak wynika z odpowiedzi wiceministra finansów Juranda Dropa na interpelację poselską. Dodał, że Ministerstwo Finansów nie planuje obecnie wprowadzenia takiego rozwiązania.

Dodatkowe emerytury w 2026. Dla kogo czternastka, czy będzie piętnastka, ile wyniosą wypłaty?

Dodatkowe świadczenia dla seniorów, takie jak 13. i 14. emerytura, na stałe weszły do kalendarza wypłat z ZUS. Jednak z każdym rokiem pojawiają się pytania o zasady ich przyznawania oraz o to, czy kalendarz wypłat zostanie rozszerzony o kolejne świadczenia. Czy w 2026 r. seniorzy mogą liczyć na czternastkę i czy piętnastka faktycznie stanie się nowym, stałym dodatkiem do emerytury?

Renta socjalna a praca. Kiedy świadczenie przepada

Wiele osób z niepełnosprawnością obawia się, że podjęcie pracy może oznaczać utratę renty. W tym artykule obalamy najczęstsze mity i wyjaśniamy, jak praca zarobkowa wpływa na prawo do renty socjalnej.

Emerytura dla kobiet po urodzeniu dziecka w 2025 i 2026 r. Jak ZUS liczy lata po urlopie macierzyńskim?

Narodziny dziecka, urlop macierzyński, rodzicielski, powrót do pracy – dla większości kobiet to czas intensywnych zmian. W tym natłoku spraw łatwo przeoczyć pewien kluczowy szczegół, który może zaważyć na przyszłości finansowej. Chodzi o Twoje składki emerytalne, które po powrocie do pracy nie zawsze są naliczane w prawidłowy sposób. ZUS nie zrobi tego za Ciebie. Musisz wziąć sprawy w swoje ręce.

REKLAMA

Obowiązek zgłoszenia wykorzystania seksualnego dziecka – art. 240 Kodeksu karnego. Co grozi za brak reakcji?

Państwowa Komisja ds. przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 rozpoczęła kampanię społeczną, która wprost uderza w problem społecznej obojętności wobec krzywdzenia dzieci. Hasło przewodnie brzmi: "Po czyjej jesteś stronie, gdy milczysz?".

Dostałeś 300 złotych z Dobrego Startu? To nie koniec. Do końca października możesz się starać jeszcze o ponad 400 złotych

Wielu rodziców skarży się 300 złotych, które otrzymują w ramach świadczenia Dobry Start to kropla w morzu potrzeb. Ceny rosną, a koszty utrzymania są coraz trudniejsze do pokrycia z domowych budżetów.

Dlaczego ludzie nie ubiegają się o przysługujące im pieniądze? ZUS wypłacił już ponad 1 miliard złotych, ale wiele osób wciąż nie złożyło wniosku

ZUS wypłacił już ponad miliard złotych, ale wielu uprawnionych wciąż nie złożyło jeszcze wniosku. Dlaczego ludzie nie ubiegają się o przysługujące im pieniądze? Pozostało niewiele czasu, ale wciąż jeszcze można dostać należną pomoc.

Kontrole na granicy z Litwą i Niemcami aż do 4 kwietnia 2026 r. Jakie obostrzenia dla Polaków?

Zmiany na granicach potrwają zdecydowanie dłużej. Nowe rozporządzenie zaczyna obowiązywać od 5 października 2025 r. Zgodnie z nim kontrole, a co za tym idzie obostrzenia potrwać mają aż do 4 kwietnia 2026 r. Na czym polegają kontrole? Czy będą obostrzenia dla Polaków?

REKLAMA

Łańcuchy zerwane a psy wolne? Sejm przyjął "ustawę łańcuchową"

Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (druk nr 608 w brzmieniu nadanym w druku 1662). Zmiana została przyjęta 26 września 2025 roku na podstawie projektu poselskiego, tzw. "ustawa łańcuchowa" i ma na celu podniesienie standardów opieki nad zwierzętami domowymi oraz eliminację praktyk szkodliwych dla dobrostanu psów. Zmieni się nie tylko kwestia łańcuchów ale i minimalnej wielkości kojców.

Polski rynek kryptowalut zawisł w próżni regulacyjnej. Politycy wciąż nie mogą dojść do porozumienia

Znamy deklaracje polityków w sprawie regulacji rynku kryptowalut. Są to dość zróżnicowane stanowiska, a jednocześnie część dużych ugrupowań parlamentarnych nie zabiera głosu w tym temacie. Do tego wśród ekspertów nie brakuje obaw, że sporo posłów wciąż bazuje na stereotypach, zamiast na realnych danych. A takie podejście to zdecydowanie zła wiadomość dla Polski. Z kolei KNF jest wskazywana jako instytucja, która finalnie powinna nadzorować rynek aktywów cyfrowych. Jednak jest też pomysł powołania specjalnej rady ds. kryptowalut. Utworzyliby ją przedstawiciele KNF, NBP, rządu i branży. Eksperci mówią też, że powyższe wygląda jak polityczny ping-pong, a czas ucieka.

REKLAMA