REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce

Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce
Elektroniczne przesyłanie pism procesowych - system e-EDES już działa w Polsce
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało 14 maja 2025 r., że Polska dołączyła do grona pierwszych państw członkowskich Unii Europejskiej, które uruchomiły usługę komunikacji elektronicznej pomiędzy sądami i innymi organami w sprawach cywilnych i handlowych, wykorzystując system informatyczny e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System). Uruchomienie systemu nastąpiło 5 maja br.

Czym jest system e-EDES?

e-EDES (e-Evidence Digital Exchange System) to unijny system informatyczny stworzony, aby zrewolucjonizować sposób, w jaki sądy i inne organy wymiaru sprawiedliwości w różnych krajach członkowskich UE komunikują się ze sobą w sprawach cywilnych i handlowych.

System e-EDES to kluczowe narzędzie w usprawnieniu transgranicznego wymiaru sprawiedliwości w sprawach cywilnych i handlowych. Służy on do szybkiego i bezpiecznego elektronicznego przekazywania pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej wniosków o doręczenie dokumentów (w tym pism procesowych i zawiadomień) oraz wniosków o przeprowadzenie dowodów (np. przesłuchanie świadka) w ramach mechanizmów Service of Documents & Taking of Evidence (SoD&ToE).

Pierwszy dokument został już pomyślnie przesłany za pośrednictwem systemu e-EDES do polskiego sądu, a jego nadawcą był sąd niemiecki.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Korzystanie z systemu e-EDES jest obowiązkowe dla państw członkowskich, jednak nie wszystkie kraje zgłosiły gotowość do jego użytkowania w przewidzianym terminie, deklarując przystąpienie w późniejszym okresie. Aktualnie, oprócz Polski, z systemu aktywnie korzystają jedynie Niemcy, Luksemburg, Portugalia i Węgry.

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy polski sąd prowadzi sprawę, w której jeden ze świadków mieszka w Niemczech, a ważne dokumenty znajdują się w Portugalii. Dotychczas komunikacja w takich transgranicznych przypadkach często odbywała się w tradycyjny sposób – wysyłając wnioski, dokumenty czy wezwania pocztą. Było to czasochłonne i często obarczone ryzykiem opóźnień, co znacząco wydłużało procesy sądowe.

e-EDES rozwiązuje ten problem, działając jak bezpieczny, szyfrowany kanał komunikacji elektronicznej, stworzony specjalnie dla potrzeb współpracy sądowej w UE.

Zgodnie z wytycznymi Komitetu Wykonawczego (the Committee on Service of Documents and Taking of Evidence), w przypadku, gdy korzystanie z systemu e-EDES jest tymczasowo niemożliwe, komunikacja nadal może odbywać się tradycyjną drogą pocztową.

Główne funkcje e-EDES

System e-EDES służy przede wszystkim do realizacji dwóch kluczowych, transgranicznych czynności:

1. Doręczanie dokumentów (Service of Documents - SoD): Jeśli sąd w jednym kraju UE musi oficjalnie dostarczyć dokument (np. pozew, wezwanie do sądu, orzeczenie) osobie lub firmie znajdującej się w innym kraju UE, wysyła wniosek wraz z dokumentem elektronicznie przez system e-EDES do odpowiedniego organu w tym drugim kraju. Organ ten odpowiada za skuteczne doręczenie dokumentu zgodnie z lokalnymi przepisami. Zastępuje to tradycyjną, papierową korespondencję.

2. Przeprowadzanie dowodów (Taking of Evidence - ToE): Gdy sąd potrzebuje przeprowadzić dowód (np. przesłuchać świadka, uzyskać dokumenty, przeprowadzić oględziny) znajdujący się w innym państwie członkowskim, składa wniosek elektronicznie przez e-EDES. Sąd lub organ w państwie, gdzie ma być przeprowadzony dowód, otrzymuje wniosek, realizuje go (np. przesłuchuje świadka na podstawie pytań przesłanych elektronicznie) i przesyła wyniki z powrotem przez system e-EDES do sądu wnioskującego.

Korzyści z funkcjonowania e-EDES

Ministerstwo Sprawiedliwości wymienia następujące korzyści z funkcjonowania systemu e-EDES:

Szybkość: Elektroniczna wymiana informacji jest niemal natychmiastowa w porównaniu do przesyłek pocztowych. Skraca to czas oczekiwania na realizację wniosków nawet o tygodnie lub miesiące.

Skuteczność i niezawodność: Standaryzowane formaty wniosków i bezpieczny kanał przesyłu zmniejszają ryzyko błędów formalnych i zagubienia dokumentów. System zapewnia śledzenie statusu wniosku.

Oszczędność kosztów: Eliminacja opłat pocztowych i redukcja pracochłonności związanej z papierowym obiegiem dokumentów przekładają się na niższe koszty postępowania, zarówno dla sądów, jak i dla stron.

Bezpieczeństwo: System zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych, co jest kluczowe przy wymianie wrażliwych informacji sądowych.

Uproszczenie: Procedury transgraniczne stają się prostsze i bardziej intuicyjne dla pracowników sądów.

Wsparcie dla obywateli i biznesu: Przyspieszenie i uproszczenie procedur sądowych w sprawach transgranicznych ułatwia obywatelom i firmom dochodzenie swoich praw w UE, zwiększając pewność obrotu prawnego i gospodarczego na wspólnym rynku.

e-EDES unowocześnia i przyspiesza współpracę sądową w UE, zastępując powolne i kosztowne metody papierowe. Jest to ważny krok w kierunku cyfrowego wymiaru sprawiedliwości, który czyni transgraniczne postępowania sądowe bardziej dostępnymi, szybkimi i efektywnymi dla wszystkich zaangażowanych stron.

Zapewnienie bezpiecznej i szeroko rozumianej e-komunikacji w obszarze wymiaru sprawiedliwości stanowi jeden z priorytetów Polskiej Prezydencji, za który odpowiedzialne jest Ministerstwo Sprawiedliwości.

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Sprawiedliwości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Osoby niepełnosprawne: Trzy pytania lekarza ortopedy: "Jak masz na imię", "Ile masz lat", Czy sam się ubierasz". Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń

REKLAMA

W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to ) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). 7421 zł to według stawek z 2025 r. Więc w 2026 r. (po podwyżkach obu świadczeń) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia.

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA