REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deregulacja: Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty [LISTA]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
deregulacja brzoski podpis prezydenta 22 postulaty
Deregulacja Brzoski: podpis prezydenta pod 22 postulatami
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach, zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową, doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym, certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych, usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty, roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej, cyfryzacja postępowań sądowych, obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów, skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych: to tylko kilka z 22 postulatów podpisanych przez Prezydenta RP Karola Nawrockiego.

rozwiń >

Deregulacja: 77 postulatów weszło w życie

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski informuje, że już 77 postulatów weszło w życie na mocy postanowień ustaw podpisanych przez Prezydenta PR, jak również na mocy rozporządzeń, okólników czy wytycznych (część pozalegislacyjna). Bieżący raport wdrożeń legislacyjnych zgłoszonych postulatów deregulacyjnych wskazuje, że 54 postulaty przyjęły formę ustawy i zostały podpisane przez Prezydenta RP – z czego Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 rozwiązania Inicjatywy SprawdzaMY. Ponadto 23 postulaty zrealizowano w inny sposób, np.: przez wydanie aktów wykonawczych czy wytycznych. Aż 144 postulaty zostały zaakceptowane przez Radę Ministrów. Aktualnie 59 postulatów znajdują się w Parlamencie na różnych etapach prac legislacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Do Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wpisano 3 nowe postulaty – w tym bardzo ważny postulat 1216 dotyczący Kasowego PIT dla szerszego grona przedsiębiorców. Dotyczy on podwyższenia z kwoty 1 mln zł do kwoty 2 mln zł limitu przychodów warunkującego możliwość wyboru kasowej metody ustalania przychodów i kosztów (tzw. Kasowy PIT, DER88).

Ponadto ważna jest dalsza cyfryzacja i kolejne ułatwienia w aplikacji mObywatel – czyli realizacja postulatów 1010 (mObywatel) i 1018 (integracja usług w jednym miejscu), a także projekt ustawy UDER89 realizujący postulat nr 1743 – cyfryzacja ksiąg wieczystych i postępowań wieczystoksięgowych oraz 1442 – ułatwianie załatwiania spraw przez zasysanie dokumentów z rejestrów online) oraz 1717 – nie załączenie drukowanych odpisów do wniosków. W aplikacji mObywatel będzie można wyszukiwać dane z KRS i ksiąg wieczystych po numerze PESEL. Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych zyska też możliwość wydawania dokumentów elektronicznych o takiej samej mocy prawnej jak te wydawane przez sądy-wydziały wieczystoksięgowe.

Dotychczasowa statystyka postulatów deregulacyjnych:

REKLAMA

  • 500 opublikowanych
  • 350 przekazanych stronie rządowej w ramach Etapu I
  • 137 przekazanych stronie rządowej w ramach Etapu II (do rozpatrzenia przez RZD we wrześniu 2025)
  • 487 łącznie przekazanych stronie rządowej w ramach Fazy 1.0 (100-dniowy Sprint)
  • 238 zaakceptowanych przez Rządowy Zespół ds. Deregulacji
  • 144 zaakceptowane przez Radę Ministrów
  • 54 podpisane przez Prezydenta RP
  • 23 zrealizowane w inny sposób
  • 9 w trakcie realizacji pozalegislacyjnej

W procesie legislacyjnym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 59 procedowanych w Parlamencie
  • 32 nowe przyjęte przez Parlament w sierpniu
  • 3 nowe wpisane do RCL (rządowe Centrum Legislacyjne)
  • 1 nowy przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu
  • 3 nowe wpisane do WPL (Wykazu Prac Legislacyjnych)

Dziękujemy wszystkim politykom, że z taką uwagą podchodzą do kwestii deregulacji, a także Prezydentowi RP Karolowi Nawrockiemu – który zapowiedział, że podpisze ustawy realizujące postulaty Inicjatywy SprawdzaMY. To ważne, aby jak najszybciej wdrożyć te dobre rozwiązania, które ułatwią i uproszczą życie i funkcjonowanie milionom Polaków i przedsiębiorców, zwłaszcza tych małych. Postulaty, które weszły w życie w wyniku procesu legislacyjnego w Parlamencie, podpisane przez Prezydenta RP, to obecnie 54. Uważam, że to rewelacyjny efekt biorąc pod uwagę, że w maju przekazaliśmy komplet propozycji politykom.

Kasowy PIT dla większej liczby przedsiębiorców

Cieszy mnie także, że do RCL wpisano bardzo ważny postulat kasowego PIT dla większego grona przedsiębiorców. Dotąd tylko niewielka grupa firm może korzystać z tzw. kasowego PIT-u, czyli rozliczać podatek dochodowy dopiero wtedy, gdy naprawdę dostaną pieniądze od klienta. Prawo to dotyczy tylko jednoosobowych działalności z przychodami do 1 miliona złotych rocznie. Do tego trzeba prowadzić skomplikowaną ewidencję faktur, co zniechęca do korzystania z tej metody. Większość firm wciąż musi płacić podatek od wystawionych faktur, nawet jeśli nie otrzymały jeszcze pieniędzy. To tworzy problemy z płynnością finansową i zmniejsza środki na rozwój, inwestycje czy zatrudnianie nowych pracowników. Dlatego tak ważna jest nasza propozycja, by kasowy PIT był dostępny dla większej liczby przedsiębiorców – przez podniesienie limitu przychodów i uproszczenie zasad. Dzięki temu firmy będą rozliczać się sprawiedliwiej, czyli płacić podatek dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty. To poprawi ich sytuację finansową i zachęci do rozwoju.

Milczące załatwienie sprawy

- Ważne jest także wdrożenie instytucji tzw. milczącego załatwienia sprawy, czyli nasz postulat nr 1011 – wprawdzie na razie w odniesieniu do niektórych organów, ale cieszymy się, że walka z tym wielkim problemem się zaczyna. W Polsce urzędy przyzwyczaiły się, że nie załatwiają sprawy w terminie, mimo że przepisy mówią, ile maksymalnie powinno to zająć. Dla obywatela lub firmy to oznacza długie czekanie i brak jasnej odpowiedzi. W takich sytuacjach zasada tzw. milczącego załatwienia sprawy jest konieczna! Oznacza, że jeśli urząd nie odpowie w określonym czasie, sprawa uznawana jest automatycznie za pozytywnie rozpatrzoną. To zmotywuje organy do działania w terminie, zmniejszy opóźnienia i ułatwi życie ludziom i przedsiębiorcom. Wprowadzenie tej zasady tam, gdzie teraz obowiązuje tylko tzw. czas instrukcyjny (czyli niewiążący dla urzędu), zwiększy przejrzystość i poczucie sprawiedliwości w kontaktach z administracją. – wskazał Rafał Brzoska, Pełnomocnik Przedsiębiorców ds. Deregulacji.

Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 22 postulaty deregulacyjne - lista

Najnowsze postulaty podpisane przez Prezydenta RP:

  1. 1011 Zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach (UDER20)
  2. 1013 Zrównanie ważności dokumentacji elektronicznej z papierową (UC44)
  3. 1202 Doprecyzowanie definicji konsumenta w prawie cywilnym (UDER5)
  4. 1211 Certyfikowanie firm uczestniczących w przetargach publicznych (UC25)
  5. 1213 Usprawnienie procedury przetargowej w przypadku jednej oferty
  6. 1246 Roczny zamiast miesięcznego limitu przychodów dla działalności nieewidencjonowanej (UDER20)
  7. 1308 Cyfryzacja postępowań sądowych (UDER5)
  8. 1324 Obowiązkowa mediacja – szybsze i tańsze rozwiązanie sporów (UDER5)
  9. 1428 Skuteczna ochrona spadkobierców przed nadużyciami - szybkie blokowanie rachunków osób zmarłych (UDER9)
  10. 1430 Wyższy próg zamówień publicznych – mniej biurokracji, szybsze zakupy (UDER15)
  11. 1528 Łatwiejszy dostęp do sądu dla przedsiębiorców poprzez rozłożenie kosztów sądowych na raty (UDER21)
  12. 1601 Łatwiejsze łączenie funduszy – mniej biurokracji, więcej inwestycji (UDER18)
  13. 1610 mEmerytura – wszystkie dane o Twojej emeryturze w jednym miejscu (UD78)
  14. 1615 Blokada PESEL? Ubezpieczyciel sprawdzi, zanim podpisze umowę (UDER27)
  15. 1616 Restrukturyzacja? Syndyk musi mieć dostęp do konta bankowego (UDER11)
  16. 1627 Mniej sprawozdań, więcej nauki – koniec z dublowaniem danych w POL-on (UDER40)
  17. 1731 Koniec z drukowaniem tych samych załączników do sądu (UDER5)
  18. 1932 Klienci łatwiej przejdą na elektroniczną komunikację z ubezpieczycielem (UDER37)
  19. 1934 Większa wygoda klientów przy wypowiadaniu umów OC dzięki wyborowi daty zakończenia (UDER47)
  20. 2036 Lepszy dostęp do danych emerytalnych w jednym miejscu dzięki ZUS HUB (UD78)
  21. 2113 Szybsze i prostsze uzyskanie zasiłku pogrzebowego dzięki cyfryzacji procedur (UDER65)
  22. 2122 Bardziej elastyczne zatrudnianie specjalistów w szkołach ułatwi dostęp do psychologów i terapeutów (UDER57)

Zmiany w zasiłku pogrzebowym

Dobrze, że tak szybko uchwalono i wdrożono w życie nasz postulat dotyczący automatyzacji wypłaty zasiłku pogrzebowego. Wprowadzenie systemu elektronicznego do załatwiania spraw związanych z zasiłkiem pogrzebowym bardzo ułatwi życie ludziom w trudnym czasie po stracie bliskiej osoby. Dzięki temu wniosek będzie można złożyć przez Internet, bez wychodzenia z domu i bez konieczności przynoszenia wielu papierowych dokumentów. Cały proces będzie szybszy, prostszy i mniej stresujący. Warto pamiętać, że co roku przez traumę utraty osoby bliskiej przechodzi ponad 400 tysięcy rodzin, jest to więc rozwiązanie istotne dla około 2 milionów najbliższych osób. Taki system pomoże też uniknąć oszustw, uporządkuje zasady i zmniejszy koszty działania urzędów. Skorzystają na tym zwykli obywatele – dodał Wojciech Kostrzewa, członek Komitetu Sterującego w Inicjatywie SprawdzaMY.

Zrównanie mocy prawnej dokumentów elektronicznych z papierowymi

W Polsce dokumenty papierowe i cyfrowe nie były dotąd traktowane dokładnie tak samo. W wielu sprawach urzędowych albo przy podpisywaniu umów trzeba było używać papierowych dokumentów, bo tak mówią przepisy. To nie pasowało do dzisiejszych czasów, w których coraz więcej rzeczy załatwiamy przez internet. Dlatego wdrożenie postulatu Inicjatywy SPrawdzaMY pozwoli na pełne zrównanie mocy prawnej dokumentów elektronicznych z papierowymi. To umożliwi ludziom i firmom działać szybciej, łatwiej i taniej. Będzie można częściej używać dokumentów elektronicznych, np. w urzędach czy przy podpisywaniu umów, bez potrzeby drukowania wszystkiego na papierze. Dzięki temu oszczędzimy czas, zmniejszymy biurokrację i dostosujemy się do nowoczesnych sposobów działania, które są już standardem w wielu krajach – podkreślił Ryszard Chmura, członek Komitetu Sterującego w Inicjatywie SprawdzaMY.

Źródło: sprawdzaMY.com

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niepełnosprawni się dostosowali. Szkolą się, aby symulować większą niepełnosprawność tak, aby wypełnić wymogi chorych przepisów

Do redakcji Infor.pl stale trafiają listy osób niepełnosprawnych podnoszących problem patologii związanych z coraz większym znaczeniem niesamodzielności w systemie pomocy osobom niepełnosprawnym. Powoduje to uznawanie za samodzielne (np. dlatego, że mają dwie sprawne ręce i mogą sobie zrobić herbatę) osób niepełnosprawnych ze stopniem znacznym. Samo orzeczenie o niepełnosprawności (w tym powołany stopień znaczny) nic nie znaczy (w praktyce) przy świadczeniu wspierającym czy dodatku dopełniającym (i przyszłym dodatku do renty z tytułu niezdolności do pracy, o ile politycy dotrzymają obietnic i go uchwalą). System wspierania niepełnosprawności przesunął się w kierunku testów samodzielności. W efekcie niewidoma, która otworzy samodzielnie drzwi w swoim mieszkaniu jest traktowana jako osoba niepełnosprawna z poważną dysfunkcją ciała (wzrok), ale całkiem samodzielnie sobie radząca w życiu. Na tyle samodzielnie, aby nie dostać 70 punktów dla świadczenia wspierającego albo dodatku dopełniającego. Osoby niepełnosprawne martwią się, że ich wsparciem będzie tylko renta, a ci bardziej pesymistyczni myślą "Jak poradzić sobie na zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł i zasiłkach z MOPS".

4 tys. zł za brak polisy OC dla drona (także używanego rekreacyjnie) od 13 listopada 2025 r. Jest limit wagi

Masz drona i używasz go do filmowania, fotografii lub po prostu latasz rekreacyjnie? Od 13 listopada 2025 roku wchodzi w życie obowiązek ubezpieczenia OC dla operatorów dronów o wadze od 250 gramów do 20 kg. Jego brak może spowodować karę w wysokości 4000 zł. Sprawdź, czy obowiązek nie dotyczy również Ciebie.

Zwolnienie z pracy za wyjście do sklepu po bułkę na drugie śniadanie. Czy to jest zgodne z prawem? Sprawdź, co wynika z przepisów

Czy wyjście do pobliskiego sklepu po bułkę to powód, dla którego pracownika można zwolnić z pracy? Warto wiedzieć co wynika z przepisów, ale trzeba też pamiętać, by sprawdzić, co przewiduje regulamin pracy obowiązujący w zakładzie.

Nie chcesz biegać z awizo na pocztę? Jest na to sposób. 1 stycznia 2026 r. początek nowej pocztowej ery w Polsce

Od początku 2026 roku ruszy nowy etap wdrożenia systemu e-Doręczeń, który oznacza koniec papierowych awiz w korespondencji z wieloma urzędami administracji publicznej. Od 1 stycznia 2026 r. znaczna część administracji publicznej będzie bowiem zobowiązana do doręczania pism przede wszystkim przez system e-Doręczeń. Oczywiście tylko tym osobom, które mają założone konto w systemie i adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

REKLAMA

Nawet ok. 400 zł wyższa emerytura netto. Ale trzeba złożyć wniosek o wypłatę emerytury lub renty bez potrącenia podatku

W mediach pojawiają się ostatnio informacje o specjalnym wniosku, który pozwala zwiększyć wysokość emerytury. Chodzi o wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy. ZUS wysłał go w tym roku do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów razem z PIT za 2024 rok. Jednak nie dla każdego taki wniosek będzie korzystny.

Palenie w pracy to przysłowiowy gorący ziemniak. Próby pogodzenia pracowników prowadzą do dyskryminacji. Na co tak naprawdę pozwalają przepisy?

Czy pracodawca może zabronić palaczowi wyjścia na papierosa w czasie przerwy w pracy? Pracodawcy wprowadzają w tym zakresie różne rozwiązania i nie ukrywają, że zatrudnianie palaczy bywa dla nich kłopotliwe. A co wynika z przepisów?

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. pracownicy znają już wysokość minimalnych wynagrodzeń. Jest jednak sposób, by w 2026 roku zarabiać więcej – nawet o kwotę przekraczającą jedno dodatkowe miesięczne wynagrodzenie (5.379,20 zł rocznie), pozostając nadal na minimalnej płacy.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

REKLAMA

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

REKLAMA