REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Prawo restrukturyzacyjne

Nowe Prawo restrukturyzacyjne. /fot. Fotolia
Nowe Prawo restrukturyzacyjne. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zajmuje się nowym Prawem restrukturyzacyjnym. Projekt przewiduje ratowanie firm przed upadkiem, wpływ na zmniejszenie szarej strefy oraz utrzymanie miejsc pracy. Projekt Prawa restrukturyzacyjnego przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z Ministerstwem Gospodarki.

"Wprowadzone rozwiązania powinny wyeliminować praktyczne blokady dla restrukturyzowania firm, które niestety ograniczają obecnie zwłaszcza przedsiębiorców zagrożonych niewypłacalnością w sensie ekonomicznym" - powiedział PAP Bartosz Groele, wiceprezes Instytutu Allerhanda i adwokat w kancelarii Tomasik Pakosiewicz Groele, która doradza w procesach restrukturyzacyjnych. Groele zasiadał w zespole ekspertów, biorących udział w pracach nad ustawą.

REKLAMA

REKLAMA

"Realizacja celów towarzyszących nowelizacji powinna przede wszystkim stworzyć ramy prawne dla przeprowadzania procesów restrukturyzacji firm pod nadzorem sądu, co w efekcie powinno zwiększyć poziom zaspokojenia wierzycieli. Pozwoliłoby to tym samym utrzymać miejsca pracy w tych przedsiębiorstwach, które nie zostaną poddane likwidacji. Skarb Państwa w szerszej perspektywie również zyska na wprowadzonych zmianach, ponieważ przedsiębiorcy czy konsumenci objęci procedurą będą mogli funkcjonować w obrocie gospodarczym, bez konieczności ucieczki w tzw. szarą strefę, przez co będą płacić rozmaite daniny publiczne" - tłumaczył.

Jak zauważył ekspert, obecnie skorzystanie z dobrodziejstw Prawa upadłościowego i naprawczego (PUiN) przez przedsiębiorstwa, które potrzebują ingerencji sądu, by przeprowadzić restrukturyzację firmy, jest stosunkowo trudne. Przepisy zorientowane są głównie na likwidację przedsiębiorstwa, a inne formuły postępowania - układowa czy naprawcza - relatywnie rzadko dają się przeprowadzić w praktyce.

Jego zdaniem nowe Prawo restrukturyzacyjne wychodzi naprzeciw potrzebom praktyki i jest wyczekiwane przez biznes.

REKLAMA

Zobacz serwis: Moja firma

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Wprowadzane postępowania restrukturyzacyjne to rozwinięte i usprawnione instytucje prawne obowiązujące w już dziś w PUiN, jak na przykład wstępne zgromadzenie wierzycieli czy postępowanie z możliwością zawarcia układu. W sytuacji zagrożenia niewypłacalnością albo już niewypłacalności nowe rozwiązania pozwolą przedsiębiorcom skuteczniej niż dziś przeprowadzić restrukturyzację swojej firmy bez inwazyjnych działań wierzycieli, ale pod nadzorem sądu. Innymi słowy nowe prawo restrukturyzacyjne niweluje te braki, które obecnie czyniły restrukturyzację sądową nieefektywną" - ocenił.

Zdaniem Groele'ego treść projektu w toku prac w parlamencie raczej nie powinna ulec istotnej zmianie.

"Uważam, że zasadniczy model postępowań restrukturyzacyjnych oraz istotne instrumenty przewidziane w każdej z opcji postępowania zostaną utrzymane. Oczywiście zawsze jest czas i miejsce na dyskusję, jak powinno optymalnie wyglądać postępowanie insolwencyjne (upadłościowe-PAP), ale proponowane rozwiązania są spójnie i komplementarnie opracowane. Nie tylko bazują na funkcjonujących rozwiązaniach, pozwalając na odwołanie się do dorobku judykatury i doktryny, ale również tworzą zamknięty system" - powiedział.

Groele nie podziela też opinii, że nowe przepisy mogą osłabić pozycję banków w stosunku do pozostałych wierzycieli.

"Wręcz przeciwnie, wierzyciele rzeczowi - bo raczej tak najczęściej należy postrzegać banki w przypadkach procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw - utrzymują pełnię swoich praw. Jednocześnie rezygnuje się z uprzywilejowania wierzycieli publicznoprawnych, co w istocie poprawia pozycję pozostałych wierzycieli, w tym banków czy innych podmiotów również niezabezpieczonych rzeczowo" - ocenił.

"Jeśli szczególną pozycję banku rozumieć jako pozycję znaczącego wierzyciela finansowego w odniesieniu do ogółu zobowiązań danego dłużnika, to znów pozycja tych wierzycieli pozostaje równie silna, bo nie modyfikowano obowiązujących relacji wartości wierzytelności, tj. większości na potrzeby danego głosowania czy innych rozwiązań" - dodał.

Projekt przewiduje, że przepisów ustawy nie będzie się stosować do Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, banków państwowych, zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji i funduszy inwestycyjnych.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

"Prace nie ingerowały w katalog podmiotów wyłączonych z zastosowania ustawy. W razie wejścia w życie przepisów będzie to miecz obusieczny, ponieważ co prawda upadłość likwidacyjna podmiotów, którym ustawodawca przypisuje szczególną rolę, będzie wyłączona. Ale wyłączona również będzie możliwość restrukturyzacji tychże podmiotów, co faktycznie nie pozwoli im skorzystać z ochrony gwarantowanej w formule restrukturyzacyjnej. W mojej ocenie czas na taką dyskusję nadejdzie po ustaleniu ostatecznego brzmienia przepisów w toku procesu legislacyjnego, by dokładnie oszacować skutki ewentualnych zmian" - zauważył prawnik.

Ustawa, jeśli zostanie uchwalona, ma wejść w życie już w lipcu tego roku. Według Groele'ego można mieć obawy, czy to nie za wcześnie.

"Przy tak znaczącej nowelizacji winno się rozważyć odpowiedni okres vacatio legis, zwłaszcza jeżeli rozwiązania polegają na bezwzględnie obowiązujących normach. Jednakże sama długość procesu legislacyjnego jest trudna do oszacowania w praktyce, co zapewne będzie się wiązać z podejmowaniem pod koniec prac parlamentarnych decyzji co do okresu vacatio legis ustawy" – powiedział Groele.

Źródło: PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

REKLAMA

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

REKLAMA

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Od grudnia uważaj na dane udostępniane w czasie rekrutacji. Przepisy się zmieniają, a mało kto zwraca na to uwagę

Katalog danych, których udostępnienia można żądać od kandydata przed zatrudnieniem jest ograniczony. W grudniu 2025 r. w tym zakresie zajdzie też jedna mała, ale niezwykle istotna zmiana. Mało się o niej mówi, a wiele osób w ogóle nie zwraca na to uwagi.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA