REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd sam rozliczy podatnika: PIT-WZ do 16 kwietnia

Subskrybuj nas na Youtube
PIT/ Fot. Fotolia
PIT/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 15 marca urząd skarbowy na podstawie dostępnych danych może sam dokonać rozliczenia. W tym celu podatnicy muszą do 16 kwietnia złożyć wniosek PIT-WZ.

Od 15 marca urząd skarbowy sam rozliczy podatnika. Do tego potrzebny będzie wniosek PIT-WZ

Coraz więcej Polaków korzysta z pomocy urzędów skarbowych przy wypełnianiu deklaracji rocznych PIT. W 2017 roku z usługi wstępnie wypełnionego formularza (PFR) skorzystało kilkaset tysięcy osób. Od 15 marca urząd na podstawie dostępnych danych sam dokona rozliczenia. Podatnik musi wcześniej złożyć wniosek PIT-WZ. Ma na to czas do 16 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

 Do 16 kwietnia trzeba złożyć formularz PIT-WZ, a więc prośbę do urzędu skarbowego o przygotowanie zeznania podatkowego na podstawie informacji, które już znajdują się w US, ponieważ płatnicy przesyłają tam do końca stycznia lub do końca lutego informację PIT-11 i PIT-8C dotycząca uzyskanych dochodów – mówi agencji Newseria Biznes Anna Misiak, doradca podatkowy, szef zespołu ds. podatków osobistych w MDDP.

Polecamy: Kodeks podatnika

Z tej możliwości mogą skorzystać osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, zobowiązane do rozliczenia rocznego za 2017 rok na formularzu PIT-37, zatrudnione na umowę o pracę lub wykonujące umowę-zlecenie, zarówno rozliczające się samodzielnie, jak i wraz z małżonkiem czy małoletnim dzieckiem. Metodę te mogą wybrać także m.in. emeryci i renciści. Można przy tym skorzystać m.in. z ulg na dzieci, ulgi rehabilitacyjnej i podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, a także z odpisania 1 proc. podatku na wybraną organizację pożytku publicznego. Dla podatnika to duże ułatwienie. Wystarczy wypełnić wniosek o przygotowanie PIT-37 i w ciągu pięciu dni przyjdzie wypełnione zeznanie podatkowe. Usługa będzie dostępna od 15 marca.

REKLAMA

 Zeznanie przygotowane przez US ogranicza się do określonego rodzaju dochodów. Jeżeli podatnik osiąga inne dochody, np. zagraniczne albo z najmu, gdzie był zobowiązany do opłacania w trakcie roku samodzielnie zaliczek czy ryczałtu, jest zobowiązany do tego, ażeby samodzielnie przygotować zeznanie roczne i w tym zakresie urząd go nie wyręczy – wskazuje Misiak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PIT-WZ trzeba wysłać elektronicznie. Jest on dostępny na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów. Wniosek można też złożyć za pośrednictwem systemu teleinformatycznego banków krajowych albo spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, które świadczą usługę drogą elektroniczną.

Zeznanie podatkowe przygotowane przez urząd to najpewniejszy sposób rozliczenia dochodów. Minimalizuje ryzyko popełnienia błędów w zeznaniu rocznym, które wynikają z przepisywania danych z informacji od płatników i błędów rachunkowych. Jest też znacznie szybsze niż samodzielne rozliczenie. Jak przypomina ekspertka, wniosek o przygotowanie zeznania przez fiskusa nie oznacza automatycznie jego przyjęcia.

 Urząd skarbowy przygotuje na wniosek podatnika takie zeznanie i gdyby okazało się, że już na tym etapie podatnik ma jakieś wątpliwości co do prawidłowości uwzględnionych kwot, może on odrzucić zeznanie przygotowane przez urząd i złożyć zeznanie samodzielnie. Jeżeli natomiast podatnik nie będzie miał żadnych wątpliwości co do informacji zawartych w zeznaniu rocznym przygotowanym przez US, wówczas akceptuje je i będzie to jego właściwe zeznanie roczne za dany rok podatkowy –wyjaśnia Anna Misiak.

Podatnik ma na to działanie czas do 30 kwietnia. Jeśli tego nie zrobi, zeznanie to zostanie zaakceptowane automatycznie.

Z pomocy urzędów skarbowych przy wypełnianiu deklaracji rocznych korzysta coraz więcej osób. Wskazuje na to popularność usługi Pre-Filled Tax Return (PFR), czyli wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (w którym system wypełnia formularz, a podatnik uzupełnia dane). W 2015 roku z tej opcji skorzystało 100 tys. osób, a rok później już 300 tys. Jest ona dostępna dla podatników, którzy składają PIT-37 lub PIT-38 (dotyczący rozliczenia przychodów z kapitałów pieniężnych).

Także droga online zyskuje na popularności w całej administracji. W 2017 roku liczba elektronicznych deklaracji przekroczyła 9,67 mln, przy 8,4 mln rok wcześniej.

– Podatnik ma oczywiście możliwość skorzystania z opcji, że sam przygotowuje zeznanie roczne elektronicznie za pośrednictwem strony edeklaracje.gov.pl. Ma wtedy także możliwość złożenia korekty zeznania rocznego – mówi Anna Misiak

Polecamy serwis: Pomoc prawna

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Płaca minimalna 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

REKLAMA