REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja IWSW. Kto będzie ścigał przestępstwa osadzonych, funkcjonariuszy i pracowników? W dniu 17 czerwca br. Prezydent podpisał ustawę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
likwidacja, prezydent, ustawa
Likwidacja IWSW. Kto będzie ścigał przestępstwa osadzonych, funkcjonariuszy i pracowników? W dniu 17 czerwca br. Prezydent podpisał ustawę
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 czerwca 2025 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę, która wiele zmienia w więziennictwie. Chodzi o likwidację IWSW. Kto zatem będzie ścigał przestępstwa osadzonych, funkcjonariuszy i pracowników? SW podkreśla: likwidacja Inspektoratu Wewnętrznego nie oznacza osłabienia nadzoru i kontroli w Służbie Więziennej. Wręcz przeciwnie – działania te mają na celu zwiększenie efektywności i transparentności wewnętrznych mechanizmów kontrolnych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów etycznych oraz odpowiedzialności funkcjonariuszy.

rozwiń >

Czy Sejm uchwalił likwidację Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej?

Tak, sejm uchwalił likwidację Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej. Jest to ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości uznało, że czas uporządkować i dokonać racjonalizacji struktury organizacyjnej Służby Więziennej. Resort zwrócił uwagę, że IWSW, funkcjonujący dotąd pod bezpośrednim nadzorem ministra sprawiedliwości, posiadał rozległe kompetencje operacyjno-rozpoznawcze. Uprawnienia Inspektoratu obejmowały m.in. prowadzenie kontroli operacyjnych, zakupów kontrolowanych oraz pozyskiwanie i przetwarzanie danych telekomunikacyjnych, pocztowych i internetowych – bez wiedzy i zgody osób, których te działania dotyczyły.

W komunikacie na stronie SW czytamy:

"Likwidacja IWSW to realizacja zapowiadanych przez nas zmian w więziennictwie. To kolejny krok przywracający normalność w SW, modernizacji służby w duchu przejrzystości, profesjonalizacji i odpowiedzialności - oceniła wiceministra sprawiedliwości Maria Ejchart."

Ministerstwo zaznaczyło, że przy tak szerokich kompetencjach efekty działalności IWSW były niewspółmierne do ponoszonych kosztów. Od początku działalności Inspektoratu wszczęto zaledwie 37 spraw operacyjnych o różnym stopniu złożoności. W 2023 r. funkcjonariusze IWSW uczestniczyli w zatrzymaniu 9 osób, wykonali 257 czynności administracyjno-porządkowych w jednostkach SW oraz 10 razy udzielili wsparcia innym organom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dniu 17 czerwca 2025 r. Prezydent podpisał ustawę o likwidacji IWSW

Celem ustawy jest likwidacja Inspektoratu Wewnętrznego Służby Więziennej – jednej z jednostek organizacyjnych funkcjonujących w strukturze Służby Więziennej. Prezydent podpisał ustawę w dniu 17 czerwca 2025 r.

Kiedy był utworzony IWSW?

IWSW został utworzony na podstawie ustawy z dnia 22 lipca 2022 r. o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2022 poz. 1933).

Jakie zadania miał IWSW?

To jakie zadania miał IWSW określa ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej (Dz.U. z 2025 r. poz. 179, 240). Zgodnie z a rt. 23b. 1. Do zadań IWSW należy rozpoznawanie i wykrywanie przestępstw, zapobieganie im, oraz uzyskiwanie i utrwalanie ich dowodów, gdy popełnili je:

  • 1) osadzeni w zakładach karnych albo aresztach śledczych;
  • 2) funkcjonariusze i pracownicy w związku z wykonywaniem czynności służbowych;
  • 3) inne osoby przebywające na terenie zakładów karnych albo aresztów śledczych;
  • 4) inne osoby przebywające poza terenem zakładów karnych lub aresztów śledczych, których przestępstwo pozostaje w ścisłym związku z przestępstwem osób, o których mowa w pkt 1 lub 2.
  • Do zadań IWSW należy także ujawnianie mienia zagrożonego przepadkiem w związku z przestępstwami, o których mowa w art. 23p ust. 1 (m. in. w zakresie przestępstw określonych w KK; nielegalnego wytwarzania, posiadania, udostępniania lub obrotu bronią, amunicją, materiałami wybuchowymi, środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi, ich prekursorami, środkami zastępczymi lub nowymi substancjami psychoaktywnymi oraz materiałami jądrowymi i promieniotwórczymi, skarbowych, jeżeli wartość przedmiotu czynu lub uszczuplenie należności publicznoprawnej przekraczają pięćdziesięciokrotną wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i inne).

Co istotne, niektóre zadania mogą być realizowane przez IWSW w formie czynności administracyjno-porządkowych i operacyjno-rozpoznawczych.

Ważne

Podsumowując, w tym zakresie IWSW miał różnorodne zadania, ale głównie został utworzony do rozpoznawania i wykrywania przestępstw, zapobiegania im, oraz uzyskiwania i utrwalania ich dowodów, gdy popełnili je osadzeni w zakładach karnych albo aresztach śledczych, funkcjonariusze i pracownicy w związku z wykonywaniem czynności służbowych, inne osoby przebywające na terenie zakładów karnych albo aresztów śledczych, a także inne osoby przebywające poza terenem zakładów karnych lub aresztów śledczych, których przestępstwo pozostaje w ścisłym związku z przestępstwem osadzonych, funkcjonariuszy i pracowników.

Dlaczego doszło do likwidacji IWSW?

Jak czytamy w komunikacje SW: z danych przedstawionych przez Ministerstwo Sprawiedliwości wynika również, że koszty funkcjonowania Inspektoratu były znaczące – w 2023 r. przekroczyły 9,8 mln zł, a w 2024 r. planowane wydatki miały wynieść ponad 13,8 mln zł. Likwidacja tej jednostki pozwoli na racjonalizację wydatków Centralnego Zarządu Służby Więziennej oraz wzmocnienie już istniejących struktur nadzorczych w formacji.

Jak wynika z komunikatu Prezydenta RP, co związane jest z tym, co zawarto w uzasadnieniu do projektu ustawy: "Zmiany przewidziane w przepisach uchwalonej ustawy zmieniających inne ustawy mają charakter wynikowy związany z likwidacją IWSW. Zaś w przepisach przejściowych i dostosowujących ustawa stanowi m.in. że:

  • należności i zobowiązania IWSW oraz jego wydziałów zamiejscowych staną się należnościami i zobowiązaniami Centralnego Zarządu Służby Więziennej, który przejmie również funkcjonariuszy pełniących służbę w IWSW;
  • funkcjonariusze wydziałów zamiejscowych IWSW staną się funkcjonariuszami jednostek organizacyjnych Służby Więziennej mających siedziby najbliżej siedzib tych wydziałów oraz że przedmiotowe zasady będą miały również zastosowanie do pracowników cywilnych;
  • postępowania dyscyplinarne prowadzone wobec funkcjonariuszy IWSW wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy przejmuje do dalszego prowadzenia Dyrektor Generalny Służby Więziennej;
  • sprawy wszczęte na podstawie przepisów uchylanego rozdziału 3a ustawy o Służbie Więziennej, Szef IWSW przekazuje Ministrowi Sprawiedliwości, zaś Minister Sprawiedliwości w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz Ministrem – Koordynatorem Służb Specjalnych (jeżeli został powołany), niezwłocznie przekazuje te sprawy do dalszego prowadzenia organom, służbom lub instytucjom państwowym, zgodnie z ich właściwością;
  • do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy IWSW zakończy prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych".

Kiedy wchodzi w życie ustawa?

Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem trzech artykułów zawierających przepisy przejściowe dotyczące spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, które wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Palenie gałęzi na własnej posesji 2025 - czy można palić gałęzie na własnej posesji? Kiedy można palić gałęzie na działce?

Palenie gałęzi i liści, nawet na własnej posesji, może skończyć się mandatem. Zakaz obowiązuje nie tylko w miastach, ale też na wsiach i działkach rekreacyjnych. Sprawdź, co grozi za spalanie gałęzi w 2025 roku i gdzie zgłosić uciążliwego sąsiada, który zadymia okolicę.

Afera z dofinansowaniami z KPO. PARP zapowiada kontrole, opozycja mówi o gigantycznym skandalu i podaje kolejne przykłady

Wiele kontrowersji wzbudziła interaktywna mapa projektów, które uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, którą opublikowano na kpo.gov.pl. Co ciekawe od rana 8 sierpnia 2025 r. cała strona kpo.gov.pl nie jest dostępna (występują problemy techniczne z jej wyświetleniem). Szeroko krytykuje się zasadność wydatkowania tych środków zwłaszcza w branży HoReCa. PARP zapowiedział kontrolę w tym sektorze. Premier Tusk powiedział, że nie zaakceptuje żadnego marnotrawienia środków z KPO. Prezes PiS Jarosław Kaczyński nazwał całą sprawę gigantycznym skandalem a inni politycy PiS mówią o największej aferze obecnego rządu

Seniorzy nie muszą płacić za wywóz śmieci. Wystarczy, że spełnią ten jeden warunek. Jaki?

W ostatnim czasie w wielu miastach podniesiono opłaty za odbiór śmieci, co szczególnie dotyka polskich emerytów. Częściowe lub całkowite zwolnienie z tych opłat to duża ulga dla ich domowych budżetów. Kto może skorzystać z takiej pomocy? Oto szczegóły.

Darowizna spółdzielczego prawa z majątku wspólnego bez podatku? Oto bezpieczna ścieżka przekazania nieruchomości w rodzinie

Planujesz przekazać mieszkanie bliskim i boisz się podatku? Najnowsza interpretacja skarbówki pokazuje, jak zrobić to legalnie, bez żadnej daniny. Sprawdź, jak darowizna z majątku wspólnego w rodzinie może być całkowicie zwolniona z podatku.

REKLAMA

TSUE zmienia zasady gry dla frankowiczów. Koniec z teorią dwóch kondykcji?

Wyrok TSUE z 19 czerwca 2025 r. może zrewolucjonizować sposób rozliczania nieważnych umów „frankowych”. Sąd unijny opowiedział się za prostszą i tańszą dla konsumentów teorią salda, podważając dominującą dotąd teorię dwóch kondykcji. Dlaczego część prawników bije na alarm i czy naprawdę chodzi o interes kredytobiorców? Oddzielamy fakty od mitów.

Nie zaparkujesz już pod swoim blokiem – koniec z wymogiem 1,5 miejsca postojowego na każde mieszkanie, „na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego”. Prezydent podpisał ustawę popierającą „patodeweloperkę”

W dniu 21 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie ustawa, która znosi obowiązujący dotychczas – na szczeblu krajowym – wymóg co najmniej 1,5 miejsca postojowego (a w przypadku zabudowy śródmiejskiej – co najmniej 1 miejsca postojowego) na każde mieszkanie w ramach realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy, którą zmiana ta została wprowadzona – „jest ona spójna z wprowadzanymi przez gminy rozwiązaniami na rzecz zwiększania ruchu pieszego i rowerowego, w tym w obszarach śródmiejskich”, a także ma na celu umożliwienie uwzględniania przy realizacji inwestycji mieszkaniowej m.in. – „lokalizacji terenu inwestycji, stopnia rozwoju transportu publicznego, czy sieci dróg rowerowych”.

ZUS przeliczy świadczenia (osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach czerwcowych) z urzędu – bez wniosków. Wypłaty w nowej wysokości od 2026 roku. Senat za

Od 2026 roku ZUS przeliczy świadczenia osobom pobierającym emerytury i renty rodzinne po emerytach, którzy przeszli na emeryturę w czerwcu w latach 2009–2019. Chodzi o wyrównanie strat wynikających z dawnych przepisów, które nie uwzględniały waloryzacji kwartalnych. Ustawa została przyjęta przez Senat bez poprawek i czeka teraz na podpis prezydenta.

Projekt ustawy dla frankowiczów 2025. Jakie zmiany w sporach z bankami?

Projekt ustawy z 30 czerwca 2025 r. dotyczący spraw frankowych to dokument, który może radykalnie zmienić krajobraz procesów dotyczących kredytów denominowanych lub indeksowanych do franka szwajcarskiego. Regulacja przedstawia rozwiązania procesowe i materialne, które mają wspierać konsumentów, ale także – co mniej zauważalne –usystematyzować obecność spraw frankowych w przestrzeni prawnej.

REKLAMA

Emerytura bez lat pracy. Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Czy jest to możliwe?

Czy można otrzymać emeryturę bez lat pracy? Zazwyczaj prawo do emerytury nabywa się po osiągnięciu wymaganego wieku i udokumentowaniu odpowiedniego stażu pracy, jednak istnieją pewne wyjątki od tej reguły. W wyjątkowych sytuacjach przepisy dopuszczają możliwość uzyskania takiej emerytury. Kto może liczyć na emeryturę bez lat pracy i jakie kryteria musi spełnić? Oto szczegóły.

Nowy prezydent, stare napięcia: Polityczny start Karola Nawrockiego i reakcja rządu [Gość Infor.pl]

„Nie będę podejmował decyzji w zgodzie z podziałami politycznymi, będę podejmował decyzje wbrew podziałom politycznym, a w zgodzie z interesem państwa polskiego” – zadeklarował Karol Nawrocki tuż po zaprzysiężeniu. Brzmi dobrze, ale co to oznacza w praktyce?

REKLAMA