REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzień Szefa. Jaki powinien być współczesny lider?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ManpowerGroup
ManpowerGroup to światowy lider innowacyjnych rozwiązań dla rynku pracy. Usługi w Polsce obejmują pracę tymczasową, rekrutację stałą i badanie kompetencji pracowników, zatrudnienie zewnętrzne, outsourcing procesów, doradztwo personalne, zarządzanie karierą i outplacement.
Jaki powinien być współczesny szef?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

16 października został okrzyknięty jako „Boss Day” w Stanach Zjednoczonych już w 1962 roku. W Polsce Dzień Szefa jest jednym z tzw. świąt nietypowych, przy okazji których warto poruszyć temat roli liderów w firmach. Czym powinien charakteryzować się współczesny dobry manager? Czego oczekują od niego pracownicy?

Dzień Szefa - kim jest lider na miarę naszych czasów?

Kierowanie zespołem wymaga odpowiednich kwalifikacji, wrażliwości na potrzeby innych, ale także elastyczności – manager powinien bowiem potrafić dostosować sposób komunikacji czy delegowania zadań do każdego pracownika indywidualnie. Odpowiedni szef integruje zespół, staje na jego czele i dba o najlepsze wyniki swojego teamu. Jest to niełatwa rola, szczególnie w obliczu wyboru różnych, potencjalnych modeli współpracy.

Słuchanie pracowników i rozwój zespołu kluczem do sukcesu

W badaniu do raportu Manpower „Raport trendów 2023. Wynagrodzenia i rynek pracy”, respondenci zostali zapytani o to, co ich demotywuje w obecnym miejscu pracy. Okazuje się, że w czołówce czynników najbardziej obniżających motywację znalazły się zbyt niskie zarobki (44%), ale także niewłaściwy i nieumiejętny styl zarządzania przez przełożonego (35%) oraz niewykorzystanie umiejętności i talentów pracowników zespołu (30%). Dla co czwartego pracownika demotywujące jest także nierówne traktowanie pracowników (27%) oraz brak wyzwań, rutyna (27%). Wyniki badania pokazują zatem, że managerowie powinni zwrócić uwagę na to, czy talenty w ich zespole realizują swoje cele przy wykorzystaniu ich zdolności oraz predyspozycji. Ważny jest także odpowiednio zebrany feedback – nie tylko ten pozytywny, ale także odnoszący się do obszarów wymagających w stylu zarządzania zmian lub innego podejścia.
 

– Kultura oparta za zaufaniu i konstruktywnym feedbacku jest niezwykle istotna w kontekście efektywnego zarządzania zespołem. Stworzenie przez kadrę zarządzającą bezpiecznej przestrzeni, w której każdy członek zespołu może wyrazić swoją konstruktywną opinie, wpływa korzystnie na usprawnienie procesów wewnątrz organizacji jak i relacji. Jeśli manager nie jest otwarty na przyjmowanie feedbacku od swoich pracowników, nie będzie w stanie pracować nad obszarami do usprawnień, co z kolei spowoduje narastającą frustrację w zespole i spadek motywacji oraz wyników pracy. Należy jednak pamiętać o tym, że feedback powinien być przekazywany oraz przyjmowany w odpowiedni sposób – mówi Anna Tietianiec, Permanent Placement Business Manager w Manpower.

Work-life balance i elastyczność priorytetami dla pracowników

Szczególnie dla najmłodszego pokolenia pracowników, dopiero stawiającego pierwsze kroki na rynku, ważne jest, by odpowiednio wyważyć czas na pracę i życie prywatne. Coraz częściej mówi się o maksymalnej elastyczności zarówno pracodawców, jak i pracowników względem czasu i miejsca wykonywania obowiązków zawodowych. To spore wyzwanie dla managerów, szczególnie gdy zespół pracuje w różnych godzinach. Z drugiej jednak strony, taka elastyczność pozwala na najwyższym skupieniu na pracy oraz wykorzystaniu czasu przeznaczanego na działania.

– Wyzwaniem z jakim aktualnie często mierzą się managerowie, jest praca zdalna. Wymaga ona nieco innego podejścia, dostosowania odpowiedniej formy komunikacji, zmiany narzędzi kontroli etc. Zmieniły się również oczekiwania pracowników. Kluczowym oczekiwaniem z jakim obecnie się spotykamy jest elastyczność w doborze miejsca i czasu pracy. Ważną rolą managera jest znalezienie odpowiedniego balansu, który da pracownikom możliwość pewnej elastyczności, ale nie może ona wpływać negatywnie na pracę zespołu – komentuje ekspertka.

Lider działa wraz z zespołem, a nie tylko deleguje zadania

Choć zadań managera należy nadzór nad działaniami zespołu, powodzenie projektu czy pracy, to jego praca nie powinna opierać się tylko na tym.

– Lider powinien wspierać swoich pracowników, być dla nich autorytetem, ale też wsparciem, zwłaszcza w momentach większych wyzwań. Ważne aby członkowie zespołu, nie bali się zwracać o pomoc. Rolą managera jest również monitorowanie zaangażowania członków zespołu i często wsparcie w odnalezieniu wiary w siebie, zespół, czy dany projekt. Odpowiednie motywowanie pracowników stymuluje ich do osiągnięcia lepszych efektów pracy, wpływając pozytywnie na wyniki zespołu, a w szerszym ujęciu, całej organizacji. Rozwijanie członków zespołu to także ważna kompetencja lidera, która wpływa na wzrost wiedzy i umiejętności w zespole. Możliwości rozwoju są też ważnym elementem budowania zaangażowania. Nie należy też zapominać o budowaniu sukcesji – mówi Anna Tietianiec.

Manager kierujący zespołem powinien słuchać potrzeb zespołu, brać także pod uwagę ich preferencje modelu pracy. Jak pokazuje wspomniana publikacja Manpower, dla co piątego pracownika powodem odejścia będzie brak dopasowania obowiązków do roli oraz zainteresowań, a dla co ósmego zła atmosfera w zespole.

– Jednym z kluczowych zadań managerskich jest budowa poczucia stabilności i bezpieczeństwa. To manager w dużej mierze odpowiada za atmosferę, która zaniedbana bądź toksyczna, często staje się motywatorem do zmiany pracy. Ważna jest również więź jaką lider buduje z zespołem oraz indywidualnie z każdym pracownikiem - dlatego jedną z kluczowych umiejętności kierowniczych jest umiejętność słuchania i obserwacji. Dobry manager jest w stanie dostrzec potencjał w swoich pracownikach i dostosować zakres ich odpowiedzialności do ich kompetencji i zainteresowań. Wykonując pracę która daje nam satysfakcję, działamy efektywnie, dlatego ważne jest indywidualne podejście do każdego pracownika – podsumowuje ekspertka.

 

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrósł dług Polski: Zła wiadomość dla rządu i samorządów, to już 57,4% PKB

Dług polskiego sektora instytucji rządowych oraz samorządowych (general government) wzrósł do 57,4% PKB w pierwszym kwartale 2025 r. z 55,3% PKB zanotowanych kwartał wcześniej. Takie dane podał Eurostat. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. wskaźnik ten wyniósł 51,3% PKB.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

Koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat

Mają zajść kolejne zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350). Tym razem będą to jednak deregulacje na korzyść pracodawców. Dlaczego? Bo zapowiadany jest koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat.

Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: Co najmniej 150 zł podwyżki dla seniorów? Projekt już 6 sierpnia

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

REKLAMA

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

REKLAMA

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA