REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie pisać listu motywacyjnego?

Małgorzata Czarnota
Listu motywacyjnego nie powinno się pisać odręcznie.
Listu motywacyjnego nie powinno się pisać odręcznie.

REKLAMA

REKLAMA

List motywacyjny jest to pierwszy dokument, który kandydat do pracy kieruje bezpośrednio do konkretnego pracodawcy i aplikując na konkretne stanowisko. Niestety osoby ubiegające się o pracę bardzo rzadko o tym pamiętają. Oto klika wskazówek, czego unikać w swoim liście motywacyjnym.

W pierwszej kolejności należy pamiętać, że jest to dokument, który adresujemy do swojego przyszłego pracodawcy. Nie należy pisać go w formie swobodnej, spoufalając się z odbiorcą. Całość procesu rekrutacyjnego – począwszy od złożenia aplikacji ma charakter formalny i powinien być potraktowany przez kandydata jak egzamin. Nie można pozwolić sobie na sformułowania typu: pozdrawiam, witam, panie Janku (czy nawet panie Janie) czy podpisując się – Krysia Kowalska. Są to jednak częste błędy w liście motywacyjnym, ponieważ kandydat sugeruje się faktem, że pisze bezpośrednio do jednej osoby i chce, aby relacje były jak najlepsze od początku. Aby uzyskać ten efekt, nie należy samemu kształtować tych relacji na poziomie przyjacielskim, lecz poczekać, aż pracodawca pierwszy zasugeruje pewne rozwiązania.

REKLAMA

Kolejny błąd również wynika z faktu, że kandydat kieruje swój dokument do konkretnej osoby. Kandydaci często o tym zapominają i konstruują swój list motywacyjny w taki sposób, aby go było można wysłać do wszystkich miejsc, w których praca ich interesuje. Nawet, gdy aplikujemy na to samo stanowisko do różnych form, nie należy dostarczać identycznego dokumentu. Kandydaci często zapominają, że choć wymagania stawiane osobie aplikującej są podobne czy wręcz takie same, to specyfika firmy czy danej instytucji może się znacząco różnić. Jednemu pracodawcy należy szczegółowo opisać swój zakres obowiązków na poprzednim stanowisku, ponieważ można wnioskować, że te informacje mogą mieć znaczenie z punktu widzenia przyszłego stanowiska, np.: praca w szybkim tempie, szybkie i samodzielne podejmowanie decyzji, równoczesne wykonywanie różnych prac. Natomiast jeśli pracodawca tego nie wymaga w swojej firmie, nie należy już tak szczegółowo się tym zajmować, natomiast trzeba zwrócić uwagę na inne rzeczy, które będą bardziej istotne.

Bardzo często w listach motywacyjnych można znaleźć szereg zbędnych informacji, np. dlaczego do tej pory nie podjęliśmy zatrudnienia (czyli ujawnianie niepotrzebnych prywatnych powodów), jaki jest nasz obecny stan zdrowia czy stan rodzinny. W żadnym stopniu nie koreluje to z wykonywaniem przez nas obowiązków zawodowych i nie powinno być tematem poruszanym w dokumentach aplikacyjnych.

Zobacz: Rozmowa e-mailowa z przyszłym pracodawcą

Kolejnym błędem jest powtarzanie tego, co już napisaliśmy w swoim życiorysie zawodowym. List motywacyjny jest uzupełnieniem naszego CV i nie ma już potrzeby powielania tych informacji. Oczywiście możemy poszerzyć to, co zawarliśmy poprzednio o dodatkowe informacje, ale tylko takie, które mogą być przydatne w nowym miejscu pracy. Dlatego też możemy napisać, że wykonywaliśmy podobne czynności na stanowisku w firmie X i mamy w tym zakresie już pewne doświadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeszcze innym błędem jest błagalny czy proszący ton listu. Bardzo wiele osób, zwłaszcza bardzo zdeterminowanych, nie mogących podjąć zatrudnienia przez dłuższy okres czasu, próbuje przedstawić pracodawcy swoją bardzo trudną sytuację materialną, ekonomiczną, która jest związana z długotrwałym bezrobociem. I dlatego w tych listach można znaleźć kilkakrotnie powtarzające się zwroty: bardzo proszę, proszę o rozpatrzenie mojej prośby, będę bardzo wdzięczny/na, będę zobowiązany/na itd. Nie ma w tych zwrotach nic złego, jeśli są one używane w miarę potrzeb, a nie po to, aby wzbudzić litość u pracodawcy. Odbiorca listu powinien być przekonany o naszych umiejętnościach i kwalifikacjach zawodowych i na tej podstawie zdecyduje czy nas zatrudnić, a nie dlatego, że go bardzo o to prosimy.

Nie powinno się również pisać listu motywacyjnego korzystając z ogólnie dostępnych schematów. Oczywiście można tworzyć własne dokumenty aplikacyjne na ich podstawie, ale dużym błędem jest ich przepisywanie. Osoby, które ubiegają się o dane stanowisko mogą także korzystać z gotowych szablonów i w efekcie pracodawca dostanie kilka jednobrzmiących lisów motywacyjnych. Wówczas stawia sobie pytanie, czy kandydatowi rzeczywiście zależy na pracy czy tylko wysłał dokumenty, ponieważ nie miał innej, atrakcyjniejszej alternatywy.

Zobacz: Pomoc prawna

Listu motywacyjnego nie powinno się pisać odręcznie. Nie jest to wymóg formalny, bardzo rzadko pracodawca zastrzega sobie, aby dokumenty miały formę komputerową. Jednak postawmy się w sytuacji pracodawcy, który ma do przejrzenia kilkanaście, a czasem kilkadziesiąt takich dokumentów. Powinien on się skupić na treści merytorycznej przysłanych listów, a nie na próbie rozczytania, często bardzo specyficznego charakteru pisma. Odręczny powinien być podpis kandydata – i to jest element konieczny.

Stosowanie się to tych kilku reguł pozwoli na stworzenie profesjonalnego listu motywacyjnego, który w sposób atrakcyjny pozwoli nam przedstawić swoją kandydaturę do pracy. Należy pamiętać, że nawet najmniejszy błąd zostanie wychwycony przez pracodawcę lub rekrutera i dlatego należy się dobrze przygotować do pisania dokumentów

Zobacz serwis: Rekrutacja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MEN i MON: W szkołach zaświadczenia o niekaralności. Na odbiór dziecka. Na wycieczkę. Na basen. Na teatr. Dyrektorka przedszkola o nowych kłopotach

Dziennikarze PAP zwrócili się do MEN i Ministerstwa Sprawiedliwości z serią pytań dotyczących zaświadczeń, które w szkołach muszą przedstawiać rodzice opiekujący się dziećmi. Ich pytania dotyczyły zaświadczeń przedstawianych przez osoby odbierające dzieci ze szkoły (np. czy dziadkowie mogą?). I zaświadczeń rodziców opiekujących się dziećmi na wycieczce, na basenie, w teatrze   

Szykują się spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

REKLAMA

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

REKLAMA

Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

15 tys. zł kary za unikanie opłat. Wyższa stawka za marnowanie żywności

Do 15 tys. zł ma wzrosnąć kara za niewniesienie opłaty za marnowanie żywności. Natomiast sama opłata wzrośnie do 50 groszy za kilogram. Będzie także nowa definicja "marnowania żywności". Tak wynika z złożeń projektu przygotowanego przez ministerstwo rolnictwa.

REKLAMA