| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Zagubione świadectwo pracy - co zrobić?

Zagubione świadectwo pracy - co zrobić?

Zdarzają się sytuacje, że pracownik nie może znaleźć świadectwa pracy wystawionego mu przez pracodawcę. W takim przypadku zgłasza się do pracodawcy o wydanie duplikatu świadectwa pracy. W sytuacji, gdy firma już nie istnieje, należy szukać pomocy w ZUS.

Mam pytanie odnośnie świadectw pracy. Czy istnieje miejsce, gdzie mogę uzyskać kopię wszystkich świadectw, czy też muszę objechać wszystkie zakłady pracy? – napisał do nas pan Piotr. Zainspirował nas do wyjaśnienia, gdzie można uzyskać dokument potwierdzający aktywność zawodową.

Po duplikat do byłego pracodawcy

Z prośbą o wystawienie duplikatu świadectwa pracy można zwrócić się do byłego pracodawcy. Przepisy nie określają, w jakiej formie należy się zwrócić o duplikat. Można to zrobić ustnie lub pisemnie. Przepisy nie regulują także kwestii terminu, w którym były pracodawca powinien wydać odpis świadectwa pracy.

W duplikacie powinny znaleźć się informacje, które zawarte były w oryginale, w tym data pierwotnego sporządzenia dokumentu, jak też informacje o osobie, która dokument sporządziła i podpisała.

Polecamy: Dokumentacja kadrowa. Nowe zasady prowadzenia i przechowywania.

Jeśli firma nie istnieje, pomoże ZUS

W przypadku, gdy firma już nie istnieje, pomocnym może okazać się kontakt z ZUS-em. W oddziałach i na stronie www.zus.pl można znaleźć bazę zlikwidowanych i przekształconych zakładów pracy. Przy każdym znajduje się informacja, gdzie aktualnie znajdują się archiwalne dokumenty.

Miejsca przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców można znaleźć w ewidencji przechowawców akt osobowych i płacowych znajdującej się na stronie Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.

Akta osobowe zaliczane są do dokumentacji niearchiwalnej (kategoria „B”)  i posiadają ustalony przez ustawodawcę czasowy okres przechowywania, po którym są niszczone. Obecnie wynosi pięćdziesiąt lat od ustania stosunku pracy. Przewidywane jest jednak skrócenie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej po ustaniu zatrudnienia do 10 lat.

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Zielona Linia

Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Autor:

Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Źródło:

Zespół doradców podatkowych Jacek Czernecki

Zdjęcia

Zagubione świadectwo pracy - co zrobić? / fot. Shutterstock
Zagubione świadectwo pracy - co zrobić? / fot. Shutterstock

Ważne rozmowy o biznesie i nie tylko….49.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Samsonowicz

Ekspert serwisu Comperia.pl, specjalizuje się w finansach osobistych i rynku kredytowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »