| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Urlopy pracownicze > Odwołanie pracownika z urlopu - kiedy jest możliwe i jakie obowiązki ma pracodawca?

Odwołanie pracownika z urlopu - kiedy jest możliwe i jakie obowiązki ma pracodawca?

Pracownikowi przysługuje urlop, z kolei pracodawca ma obowiązek jego udzielenia. Problem pojawia się w sytuacji, gdy pracodawca udzielił pracownikowi urlop, ale w pewnym momencie zorientował się, że pracownik jest potrzebny w pracy. Wówczas pojawia się możliwość odwołania pracownika z urlopu, ale pod pewnymi warunkami.

Odwołanie z urlopu - kiedy możliwe?

Problematyka odwołania pracownika z urlopu została uregulowana w art. 167 Kodeksu pracy (dalej: k.p.). W myśl §1 pracodawca może odwołać pracownika z urlopu tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu. Dodatkowo, aby pracodawcy nie nadużywali możliwości odwołania pracownika z urlopu i nie robili tego pod byle pretekstem, ustawodawca, przyjął, że w przypadku odwołania pracownika z urlopu, zgodnie z § 2 pracodawca jest obowiązany pokryć koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

Jaka forma odwołania z urlopu?

Niewątpliwie sporym problemem jest forma w jakiej ma nastąpić odwołanie pracownika z urlopu. Brak jednoznacznego uregulowania niniejszej kwestii w przepisach sugeruje, że forma odwołania pracownika z urlopu powinna być uregulowana w regulaminie pracy lub układzie zbiorowym pracy. Innymi słowy pracodawca powinien wprost poinformować pracowników, w jaki sposób w zakładzie pracy następuje odwołanie z urlopu, tzn. czy może ono nastąpić w formie SMS-a, e-maila czy też na podstawie rozmowy telefonicznej.

W tej kwestii wypowiedział się SN w wyroku o sygn. akt II PK 26/16 z dnia 8 marca 2017 roku, z którego wynika, że pracodawca chcąc odwołać pracownika z urlopu "winien to uczynić w jednoznacznym oświadczeniu woli, które wywołuje skutek w chwili złożenia go pracownikowi w taki sposób, aby mógł zapoznać się z jego treścią. Pracownik, który korzysta z urlopu wypoczynkowego, zwolniony jest bowiem czasowo z obowiązku świadczenia pracy i pozostaje czasowo poza sferą pracowniczego podporządkowania. Co oczywiste, nie utrzymuje w tym okresie stałego, codziennego kontaktu z pracodawcą. Nie należy zatem wymagać od niego, z powołaniem się na art. 60 Kodeksu cywilnego (tj. oświadczenie woli) w związku z art. 300 k.p. (tj. odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu cywilnego), aby odczytywał intencję pracodawcy odwołania z urlopu wypoczynkowego, z faktów konkludentnych, na przykład z rozmowy telefonicznej przeprowadzonej w przedostatnim dniu urlopu, w której uzyskuje informację, że jest potrzebny w pracy. To przecież pracodawca, tylko wówczas, gdy obecności urlopowanego pracownika w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu, kierując się własnym interesem, składa pracownikowi oświadczenie woli o odwołaniu z urlopu."

Wydaje się, że kluczowym określeniem, które pozwala uznać, że pracownik został skutecznie odwołany z urlopu jest zwrot "odwołuję", który będzie użyty w treści wiadomości kierowanej do pracownika jak również w trakcie rozmowy telefonicznej. W dalszej części cytowanego orzeczenia warto również zwrócić uwagę na bardzo trafne stwierdzenie, a mianowicie na fakt, że "pracownik korzystający z urlopu wypoczynkowego nie ma obowiązku codziennego kontrolowania prywatnej poczty elektronicznej, zwłaszcza, gdy strona nie wykazała, że wykorzystywała ten sposób komunikacji z drugą stroną w dotychczasowej praktyce kontaktów zawodowych." Takie stanowisko wydaje się oczywistym, gdyż urlop służy regeneracji sił i odpoczynkowi, a nie ciągłemu sprawdzaniu poczty elektronicznej czy oczekiwaniu na telefon od pracodawcy, szczególnie gdy pracodawca nie potrafi wprost określić w jaki sposób w zakładzie pracy następuje odwołanie pracownika z urlopu.

Polecamy serwis: Urlopy pracownicze

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Sylwia Uścimiak

Prawnik, specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu prawa i postępowania karnego

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Kiedy pracownik może być odwołany z urlopu?/ Fot. Fotolia
Kiedy pracownik może być odwołany z urlopu?/ Fot. Fotolia

Ważne rozmowy o biznesie i nie tylko….49.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Ecovis System Rewident Sp. z o.o.

Ecovis System Rewident Sp. z o.o. to niezawodny partner dostarczający kompleksowe rozwiązania z zakresu audytu, księgowości, doradztwa podatkowego oraz kadr i płac. Firma istnieje na polskim rynku od 1995 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »