REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Nowy urlop macierzyński od 2013 r./fot. Fotolia
Nowy urlop macierzyński od 2013 r./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2013 roku modyfikacji ulegnie urlop macierzyński. Nowa regulacja przewiduje możliwość wydłużenia urlopu macierzyńskiego do roku oraz możliwość łączenia urlopu z pracą.

Urlop macierzyński jest uprawnieniem rodziców, przysługujących im na mocy kodeksu pracy, w pierwszym okresie życia dziecka. W obecnym stanie prawnym w okresie urlopu macierzyńskiego, przysługuje zasiłek wysokości 100 %. Natomiast długość urlopu macierzyńskiego wynosi 20 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka, 31 tygodni w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie, 33 tygodnie w przypadku urodzenia trojga dzieci przy jednym porodzie, 35 tygodni w przypadku urodzenia czworga dzieci przy jednym porodzie i 37 tygodni w przypadku urodzenia pięciorga lub więcej dzieci przy jednym. Ojciec wychowujący dziecko natomiast, może skorzystać z części lub całości urlopu macierzyńskiego w przypadku rezygnacji pracownicy z korzystania z pełnego wymiaru urlopu macierzyńskiego, co może mieć miejsce, po wykorzystaniu przez nią po porodzie co najmniej 14 tygodni takiego urlopu; niemożności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem przez pracownicę, której stan zdrowia wymaga hospitalizacji, wówczas pracownik ojciec wychowujący dziecko może korzystać z części urlopu odpowiadającej okresowi pobytu pracownicy w szpitalu, natomiast może to nastąpić po wykorzystaniu przez pracownicę po porodzie urlopu macierzyńskiego w wymiarze co najmniej 8 tygodni; zgonu pracownicy w czasie urlopu macierzyńskiego; w takim przypadku pracownikowi ojcu wychowującemu dziecko przysługuje prawo do niewykorzystanej części tego urlopu.

REKLAMA

Pracownica ma również prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego w wymiarze do 4 tygodni, w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie i do 6 tygodni, w przypadku porodu mnogiego. Od 2014 r. wymiar tego urlopu ma ulec zmianie, tak więc w przypadku urodzenia jednego dziecka wynosić będzie 6 tygodni, natomiast w przypadku ciąży mnogiej – 8 tygodni.

Polecamy również: Urlop ojcowski w 2013 roku


Nowe uprawnienie – urlop rodzicielski

Projektowana ustawa przewiduje również wprowadzenie urlopu rodzicielskiego w wymiarze 26 tygodni. Ustawa ta nie przewiduje zróżnicowania wymiaru urlopu rodzicielskiego w zależności od liczby dzieci urodzonych podczas jednego porodu. Korzystanie z urlopu rodzicielskiego będzie możliwe wyłącznie bezpośrednio po wykorzystaniu pełnego wymiaru dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Z urlopu tego skorzystać będzie mogła zarówno pracownica, będąca matką dziecka jak i jego ojciec. na równych warunkach. Z urlopu rodzicielskiego skorzystać będzie można jednorazowo lub maksymalnie w trzech częściach..

Wydłużenie urlopu

Po wejściu w życie proponowanych zmian, urlop macierzyński wynosić będzie 20 tygodni podstawowych i sześć tygodni dodatkowych i będzie można go wydłużyć o kolejne 26 tygodni. Z tej możliwości będzie mógł skorzystać każdy, kto w momencie wejścia w życie ustawy będzie uprawniony do urlopu macierzyńskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana w wysokości zasiłku

Zmianie ulegną również zasady ustalania i wypłacania zasiłku macierzyńskiego. W czasie urlopu w wymiarze 20 tygodni, rodzic będzie otrzymywał zasiłek w wysokości 100% dotychczasowego wynagrodzenia, jeśli skorzysta z rocznego urlopu, otrzyma zasiłek w wysokości 80 proc. Aby otrzymywać 80% świadczenia, trzeba będzie zadeklarować chęć przedłużenia urlopu na 14 dni przed planowaną datą porodu. Osoba, która nie złoży takiej deklaracji, będzie otrzymywała świadczenie w wysokości 100% przez pierwsze pół roku, a jeśli później będzie chciała urlop przedłużyć, będzie dostawać przez kolejne pół roku świadczenie w wysokości 60%. Od 20 tygodnia urlopu będzie można łączyć pobieranie zasiłku macierzyńskiego z pracą zawodową w wymiarze do połowy etatu. Wówczas wypłacana będzie połowa zasiłku.

Zobacz także: Urlop wychowawczy 2013

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;

Projekt z dnia 8 listopada 2012 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Polacy masowo zastrzegają PESEL. W kilka tygodni przybyło ponad 3,3 mln osób

Po ostatnich masowych wyciekach danych miliony Polaków zastrzegło swój numer PESEL. To popularna i skuteczna metoda ochrony przed tym, aby przestępca podszywający się pod ofiarę, nie zaciągnął na jej dane zobowiązań finansowych.

Karta parkingowa. Procedury nadal uniemożliwiają korzystanie z uprawnień

Osoby z niepełnosprawnościami wciąż zwracają uwagę na problem ciągłości ważności kart parkingowych. Zdarza się, iż z powodu długich procedur związanych z uzyskaniem nowego dokumentu, przez jakiś czas nie mogą korzystać ze swoich uprawnień.

Koniec z podawaniem pracodawcom wykształcenia "na słowo"? Rząd zajmie się nowymi przepisami

Umożliwienie pracodawcom weryfikacji wykształcenia osoby, która ubiega się o pracę – to cel noweli ustawy, którą zajmie się na wtorkowym posiedzeniu rząd. W projekcie zaproponowano, by szkoły wyższe odpłatnie udzielały informacji o danych z dyplomu ukończenia studiów wydanym w postaci papierowej.

UOKiK postawił zarzuty Google. Chodzi o polskich wydawców

Prezes UOKiK postawił zarzuty czterem spółkom z grupy kapitałowej Google w związku z podejrzeniem nadużywania pozycji dominującej giganta technologicznego wobec polskich wydawców medialnych - przekazał urząd. Kara za takie działania może wynieść 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. 

REKLAMA

Czym się różni postać od formy elektronicznej dokumentu? Ta różnica jest istotna i dla pracodawców, i dla pracowników

Postać a forma elektroniczna. Nie tylko pracownicy, ale też pracodawcy często nie rozumieją na czym polegają zmiany, które zaszły na gruncie prawa pracy na początku 2026 r. Co zrobić, aby móc korzystać z przewidzianej przez ustawodawcę elastyczności i postępować zgodnie z przepisami?

Seniorzy osaczeni przez oszustów. Od wyłudzenia pieniędzy po przejęcie nieruchomości

Wysokie koszty życia i niskie emerytury to nie jedyne zmartwienia polskich seniorów. Najnowsze badanie ujawnia porażającą prawdę: ponad 60% osób starszych w Polsce padło ofiarą lub otarło się o finansowe oszustwo, a przestępcy coraz częściej polują na ich domy i mieszkania. „Zostali wręcz osaczeni” – alarmują eksperci. Dlaczego aż 7 na 10 emerytów uważa, że państwo zostawiło ich bezbronnych i w jakie pułapki najłatwiej dziś wpaść? Sprawdź szczegóły poruszającego raportu.

Zmiany w zakresie minimalnego wynagrodzenia za pracę istotnie okrojone. Zrezygnowano z rozwiązań korzystnych dla pracowników

W 2025 r. jednymi z najczęściej komentowanych zmian na gruncie prawa pracy, nad którymi toczyły się prace były zmiany w zakresie minimalnego wynagrodzenia. Pod koniec 2026 r. nadal nie zostały one uchwalone, a projekt, nad którym toczyły się prace został zgodnie z ustaleniami Stałego Komitetu Rady Ministrów z 19 lutego 2026 r. istotnie zmieniony.

MEN zmienia przepisy po interwencji RPO. Uczniowie szkół specjalnych dostaną własny samorząd

W szkołach i placówkach dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym będzie można tworzyć samorządy uczniowskie. MEN przygotował w tej sprawie projekt rozporządzenia. Zmiana przepisów odpowiada na postulaty RPO, RPD oraz organizacji działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Jak POLSTR (następca WIBOR) zmieni raty kredytów od 2027 roku? To już koniec WIBOR? Niezupełnie

Kolejne banki w Polsce uruchamiają ofertę kredytu hipotecznego w oparciu o nowy wskaźnik – POLSTR. Do grudnia 2026 r. w ich ślady mają pójść pozostałe banki obecne nad Wisłą. Wskaźnik ten od 2027 r. roku ma zastąpić WIBOR, który dotychczas jest niekwestionowanym królem wszelkich produktów finansowych. Czym jest POLSTR, dlaczego ma zastąpić coś, co dobrze znamy i co to oznacza dla Polek i Polaków posiadających kredyty lub chcących z nich wkrótce skorzystać – wyjaśnia Tomasz Bujański z Zespołu Wsparcia Kredytów Hipotecznych w ANG Odpowiedzialne Finanse.

Zła ocena sytuacji w pracy idzie w parze ze strachem o etat. Jest nowy sondaż

Co dziesiąty badany negatywnie ocenia obecną sytuację w swoim zakładzie pracy. Gorsze oceny wiążą się z częściej wyrażanym poczuciem zagrożenia utratą obecnej pracy – wynika badania CBOS.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA