REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
pies, pies w samochodzie
pies, pies w samochodzie

REKLAMA

REKLAMA

W dzisiejszych czasach coraz częściej podróżujemy, co w przypadku właścicieli zwierząt domowych może się wiązać z koniecznością zabrania ze sobą swojego pupila do samochodu, pociągu, czy samolotu.Zapoznaj się z zasadami, jakie powinny być przestrzegane podczas podróży.

Obecnie podróżujemy ze swoimi zwierzętami nie tylko kraju, lecz również coraz częściej wyjeżdżamy z nim za granice. Jeżeli chcemy zabrać naszego czworonoga do innego kraju Unii Europejskiej powinniśmy wiedzieć, że od dnia 1 października 2004 r. każdy pies, kot i fretka podróżująca pomiędzy państwami Unii Europejskiej musi posiadać tzw. „PET PASZPORT”, czyli paszport dla zwierzaka.

REKLAMA

REKLAMA

Paszport ten można wyrobić jedynie zwierzętom możliwym do zidentyfikowania, posiadającym numer identyfikacyjny w formie tatuażu, lub chipa. Wyrobienie paszportu dla zwierzęcia domowego kosztuje obecnie 50 złoty. Dokument ten zawiera dane właściciela, oraz zwierzęcia a mianowicie jego: numer identyfikacyjny imię, datę urodzenia, płeć, oraz kolor. Wpisuje się do niego również informacje o przebytych szczepieniach, należy, bowiem pamiętać, że przewożone zwierzęta muszą wszystkie wymagane szczepienia zarówno w Polsce, kraju docelowym, oraz państwach, przez które odbywać się będzie ich transfer.

Zobacz: Odpowiedzialność za pogryzienie przez psa

W przypadku, w którym zabieramy naszego pupila poza kraje wspólnoty należy zadbać o to by mieć ze sobą aktualny wystawiony przez powiatowego lekarza weterynarii certyfikat zdrowia.

REKLAMA


Uwaga! czworonóg na pokładzie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chcesz, aby twój zwierzak leciał z tobą samolotem musisz zapoznać się z regulaminem poszczególnych linii lotniczych. Na pokładzie zawsze znajdzie się miejsce dla psa przewodnika nie zależnie od jego rozmiarów, inne zaś zwierzęta, co do zasady podróżują w luku bagażowym.

Niektóre linie lotnicze przewidują jednak możliwość, po spełnieniu pewnych warunków, zabrania niewielkich czworonogów na pokład samolotu. O szczegóły należy dowiadywać się bezpośrednio w punktach obsługi klienta, lub dzwoniąc na numery infolinii wybranych linii lotniczych. Zasady te nie tylko szybko się zmieniają, lecz mogą się również różnić nawet w ramach jednej firmy w zależności np. od trasy lotu.

Linie lotnicze zgadzające się na przewóz zwierząt na pokładzie wypracowały kilka wspólnych standardów. Wraz z właścicielem jechać może jedynie pies lub kot (ważący wraz z transporterem do 8 kg), przy czym na pokładzie w tym samym czasie może znajdować się nie więcej niż 2 - 5 przedstawicieli jednego z wyżej wymienionych gatunków. Każde z wyżej wymienionych zwierząt przez cały czas trwania lotu przebywać musi w wodoszczelnym kontenerze o wymiarach nieprzekraczających w zależności od przewoźnika 55 x 40 x 20cm, lub 44.5 x 21.5 x 26cm. Niektóre linie lotnicze mogą zaproponować właścicielowi specjalny transporterek na zwierzaka tzw. "Pet Box", który można bezpłatnie otrzymać po wcześniejszym zgłoszeniu barku własnego transporterka w wybranych stanowiskach odprawy pasażerskiej.

Ponieważ dopuszczalna ilość zwierząt na pokładzie ograniczona należy jak najwcześniej zgłosić, iż pragnie się lecieć ze swoim czworonogiem, obowiązuje tu, bowiem zasada:„kto pierwszy, ten lepszy”.

Pomimo, iż niektóre linie na wyznaczonych europejskich trasach nie pobierają opłaty za przewóz zwierzęcia na pokładzie samolotu, zasadą jest jednak odpłatność tej usługi. O koszt przewozu czworonoga należy dowiadywać się jeszcze przed rezerwacją biletów, ponieważ kwoty te są bardzo różne w zależności od wybranego przewoźnika. Ogólną zasadą jest, że opłatę tą nalicza się w zależności od długości trasy.

Podróż w luku bagażowym


Podróż w luku bagażowym jest dla zwierzęcia mniej komfortowa niż na pokładzie, jednakże jest ona zupełnie dla niego bezpieczna. Pomieszczenia służące do przewozu zwierząt są jasne oraz klimatyzowane. Pomimo tego, ze względu na fakt, iż niektóre stworzenia mogą źle znosić zarówno samą podróż jak i oddzielenie od właścicieli należy wraz z weterynarzem rozważyć podanie odpowiedniego dla danego gatunku łagodnego środka uspokajającego lub przeciwdziałającego chorobie lokomocyjnej. 

Zwierze musi być przewożone w klatce, która musi spełniać następujące standardy: być dostosowana do rozmiarów zwierzęcia (tj. zapewniającą przewożonemu możliwość swobodnego stania, płożenia się i obrócenia), mieć nieprzemakalne dno, uchwyty po bokach, odpowiednio duże otwory wentylacyjne, pojemniki na wodę i jedzenie.

Co istotne klatka musi zostać opisana imieniem przewożonego zwierzęcia i oznakowana nalepkami wskazującymi gdzie jest góra kontenera oraz wskazująca, iż wewnątrz są istoty żywe.

W luku bagażowym najczęściej podróżują duże psy, koty większość innych zwierząt domowych (gryzonie, fretki, gady, owady i pajęczaki, ptaki), oraz wszystkie zwierzęta egzotyczne. 

Opłata za przewóz zwierzęcia w luku bagażowym bardzo różni się w zależności przewoźnika, dlatego najlepiej dowiedzieć się o jej wysokość jeszcze przed rezerwacją biletów. Co do zasady koszt przewozu zwierzęcia uzależnione są od jego wagi, wielkości samolotu, oraz planowanej trasy podróży.


Obecnie istnieją na rynku wyspecjalizowane firmy zajmujące się odpłatnie organizacją międzynarodowego transportu lotniczego żywych zwierząt.

 Zadaj pytanie: Forum prawników

Jak przewozić zwierze pociągiem?


Dopuszczalność przewozu zwierząt regulaminów pociągach uzależniona jest od zgody współpasażerów. W przypadku, w którym inni podróżni nie wyrażają zgody na przewóz czworonoga, konduktor powinien podróżnemu inne miejsce, a jeżeli jest to niemożliwe powinien on opuścić pociąg na najbliższej stacji. W takiej sytuacji konduktor zobowiązany jest do poświadczenia tego faktu na bilecie. Po spełnieniu wyżej warunku podróżnemu przysługuje zwrot należności za częściowo niewykorzystany bilet.

Należy jednak pamiętać, że nie można również nie zgodzić się na przewóz psów służbowych wraz z opiekunem oraz psów przewodników. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia, jest wyposażenie psa asystującego - przewodnika w uprząż, oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych. Co ciekawe pies ten nie musi mieć na sobie kagańca.
Współpodróżni nie mogą również nie wyrazić zgody na przewóz zwierzęcia w wagonach bezprzedziałowych.

W żadnym wypadku jednak zwierze nie może przebywać w wagonie gastronomicznym, nie może być on również trzymany na miejscach do siedzenia, leżenia lub miejscach sypialnych. Należy nadmienić, że podróżny odpowiada za stan sanitarny przedziału, w którym zwierze jest przewożone.

Kiedy zwierze jedzie za darmo?

Można nieodpłatnie przewieźć pociągiem, w ramach bagażu podręcznego – małe, nie uciążliwe zwierzęta domowe (np. myszy, szczury laboratoryjne, ptaki, koty), jeżeli są one umieszczone w odpowiednich pojemnikach (kontenerach, klatkach, koszach itp.), zabezpieczających przed wyrządzeniem przez nie szkody zarówno na mieniu jak i na osobie. Co ciekawe można regulaminów ten sposób przewozić również małe psy. 

Przy przewozie psów większych obowiązuje zasada odpłatności. Z regulaminów przewoźników kolejowych wynika, iż każdy dorosły podróżny może zabrać ze sobą do pociągu psa niezależnie czy podróżuje on w wagonie 1 czy 2 klasy, jeżeli pies posiada ważny bilet (opłata za przewóz psa jest naliczana ryczałtowo i wynosi w zależności od rodzaju pociągu od 4.50 do 15,20 zł) a właściciel ma przy sobie jego aktualne świadectwo szczepienia. Pies zawsze powinien być trzymany na smyczy i mieć nałożony kaganiec.

Zobacz: Jak podróżować ze zwierzętami

Jak bezpiecznie przewozić zwierze samochodem?


Aktualnie obowiązujące przepisy ruchu drogowego nie określają, w jaki sposób należy przewozić zwierzęta. Z tego powodu sami powinniśmy pomyśleć, co można zrobić, aby nasz pies czy kot nie zagrażał naszemu bezpieczeństwu. Nasz pupili powinien mieć własne, zabezpieczone przed nagłą zmianą położenia np. w skutek gwałtownego hamowania miejsce. W zależności od rozmiarów czworonoga można go np. zamknąć w przypiętym „psimi” pasami transporterze, lub przypiąć do go do tylnego siedzenia. Zwierzak w żadnym razie nie może przebywać na przednim siedzeniu (może utrudniać prowadzenie samochodu ograniczając kierowcy dostęp do kierowcy czy innych urządzeń służących kierowaniu), ani tylnej półce (w razie wypadku stanowi bardzo duże zagrożenie dla kierowcy). W każdej z wyżej wymienionych sytuacji czworonóg ogranicza widoczność. 

W sytuacji, w której nie zachowamy w skutek nie zachowania przez nas należytej ostrożności w związku z przewozem zwierząt spowodujemy zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego możemy zostać w najlepszym wypadku, (jeżeli nie spowodujemy wypadku samochodowego) ukarani karą grzywny.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

3 pytania lekarza w PZON. Jak dziecko odpowie to znika niepełnosprawność. Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów) i pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. Dziś opiekun musi wybrać - praca albo opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

REKLAMA

Wyrok: Osoba niepełnosprawna ważyła 30 kg. MOPS: No i co z tego. Nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Co zrobił sąd?

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA