| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Błędne dane w systemie rezerwacji lotu - jak temu zapobiec?

Błędne dane w systemie rezerwacji lotu - jak temu zapobiec?

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia. Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca, aby zachować ostrożność już w procesie rezerwacji.

Linie lotnicze mylą dane pasażerów

Rezerwujesz lot, a system automatycznie wprowadza zapamiętane wcześniej dane? Wygoda, a może kłopot? Europejskie Centrum Konsumenckie postanowiło przyjrzeć się rezerwacyjnym formularzom linii lotniczych.

Polecamy: Serwis Inforlex RODO 3 m-ce + książka RODO dla kadrowych i HR

Na czym polega błąd w systemie rezerwacji?

Kupujesz bilet lotniczy innej osobie za pomocą swojego konta na stronie internetowej przewoźnika, wpisujesz poprawnie dane pasażera, po zakończeniu przychodzi potwierdzenie, na którym widnieje Twoje imię i nazwisko.

W ostatnim kwartale do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło kilkanaście zgłoszeń dotyczących automatycznie zmienionych danych podróżującego.

System pobiera błędne dane z:

 wcześniej zapamiętanej karty kredytowej

  • kont na innych portalach
  • lub automatycznie wybiera właściciela konta, w czasie rezerwacji należy odznaczyć pole „ja podróżuję”

Jak zapobiec automatycznemu uzupełnianiu?

 Nie wiąż kont (unikaj logowania się za pomocą innego portalu społecznościowego lub serwisu pocztowego)

  • Nie podawaj hasła do swojego e-maila (zdarza się, ze serwisy internetowe o nie proszą)
  • Po wprowadzeniu danych karty, upewnij się, czy nie zmieniono danych pasażera
  • Nie gódź się na podpowiedzi systemu (np. po wpisaniu pierwszej litery, system sugeruje imię, po jego wyborze uzupełnia pozostałe pola samodzielnie)
  • Usuwaj pliki cookie w przeglądarce internetowej
  • Zweryfikuj dane rezerwacji od razu po otrzymaniu e-mailowego potwierdzenia

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia, dlatego należy zachować ostrożność w procesie rezerwacji.

Co zrobić, gdy zauważysz błąd (złe dane)?

Niektóre linie lotnicze umożliwiają bezpłatną zmianę imienia i nazwiska zaraz po wykonaniu rezerwacji. Jeżeli przewoźnik nie oferuje takiej możliwości, a doszło do automatycznej zamiany danych, w pierwszej kolejności zgłoś pisemną skargę.  Warto do niej dołączyć np. samodzielnie nagrany filmik/ pokazujący, jak zmieniają się rekordy w okienkach. Z punktu postępowań polubownych, im więcej dowodów przemawiających za wykazaniem błędu strony internetowej, a nie osoby dokonującej rezerwacji, tym lepiej. Co więcej, warto zadbać o dowody w tym samym dniu, w którym wystąpił problem.

Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich przewoźników, znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-skarg/

Jeżeli reklamacja zostanie odrzucona, a linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju UE, zgłoś skargę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »