Kupując nową nieruchomość, możesz wpaść w finansową pułapkę i ponieść dodatkowy koszt rzędu nawet 50 tys. zł. Wszystko za sprawą nowych wymogów Unii Europejskiej

REKLAMA
REKLAMA
Dla wielu z nas zakup nieruchomości to jedna z najważniejszych decyzji w życiu. W związku z nowymi klimatycznymi celami Unii Europejskiej, nieruchomości ogrzewane węglem lub gazem będą musiały przejść kosztowną modernizację. W przeciwnym razie ich utrzymanie stanie się bardzo drogie.
- Boom na rynku nieruchomości: zapytania o kredyty rosną o 47%
- Nowe cele klimatyczne Unii Europejskiej w znaczący sposób wpłyną na rynek nieruchomości w Polsce
- Dlaczego Unia Europejska zaostrza cele klimatyczne?
- Dostęp do OZE ma być łatwiejszy i tańszy - Unia Europejska przewiduje zestaw działań dla państw członkowskich
- ETS – podstawowe narzędzie Unii Europejskiej do ograniczania użycia paliw kopalnianych
- Nowy unijny system handlu emisjami (ETS-2) obejmie nieruchomości i transport
- Wpływ nowego systemu handlu emisjami na rynek nieruchomości
- Czy będą mechanizmy osłonowe w związku z przyjęciem nowych regulacji Unii Europejskiej?
Boom na rynku nieruchomości: zapytania o kredyty rosną o 47%
REKLAMA
Wartość zapytań o kredyty mieszkaniowe w czerwcu 2025 r. wzrosła o 47,1% rok do roku – informuje BIK. W tym czasie o kredyt mieszkaniowy wnioskowało łącznie 37,47 tys. osób, podczas gdy rok wcześniej było to 27,44 tys. - jest to wzrost o 36,6%. Średnia wartość wnioskowanego kredytu mieszkaniowego w czerwcu 2025 r. wyniosła 477,01 tys. zł, co stanowi wzrost o 7,7% w porównaniu z czerwcem 2024 r.
REKLAMA
"Spadek stóp procentowych, a co za tym idzie rosnąca dostępność kredytu mieszkaniowego, stały się punktem zwrotnym, który zmobilizował kredytobiorców do większej aktywności na rynku" – zauważa dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk Grupy BIK.
Nowe cele klimatyczne Unii Europejskiej w znaczący sposób wpłyną na rynek nieruchomości w Polsce
Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa klimatycznego, zakładając ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o 90% do 2040 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r. To znaczne zwiększenie dotychczasowego celu redukcji, wynoszącego 55%.1
Proponowana zmiana będzie miała ogromny wpływ na rynek nieruchomości, ponieważ przewiduje ograniczenia w stosowaniu paliw wykorzystywanych w systemach grzewczych w Polsce, takich jak gaz i węgiel, które docelowo mają zostać całkowicie zastąpione przez odnawialne źródła energii (OZE).
Dlaczego Unia Europejska zaostrza cele klimatyczne?
REKLAMA
Zmiany te uzasadniają m.in. badania Eurobarometru, z którego wynika, że 77% Europejczyków zgadza się, że koszty szkód spowodowanych zmianą klimatu są znacznie wyższe niż inwestycje niezbędne do przejścia na neutralność klimatyczną. Dodatkowo 81% ankietowanych popiera unijny cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r.2
„Ponieważ obywatele europejscy coraz częściej odczuwają skutki zmiany klimatu, oczekują, że Europa podejmie działania. Branża i inwestorzy oczekują od nas wyznaczenia przewidywalnego kierunku podróży. Dziś pokazujemy, że zdecydowanie popieramy nasze zobowiązanie do dekarbonizacji gospodarki europejskiej do 2050 r. Cel jest jasny, a podróż pragmatyczna i realistyczna” – powiedziała Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.
Dostęp do OZE ma być łatwiejszy i tańszy - Unia Europejska przewiduje zestaw działań dla państw członkowskich
Komisja Europejska zaproponowała państwom członkowskim zestaw działań, które mają ułatwić przejście na odnawialne źródła energii3. Wśród propozycji znalazły się:
- skrócenie czasu wydawania pozwoleń na budowę instalacji OZE,
- obniżenie kosztów sieciowych, podatków i opłat dla korzystających z OZE,
- umożliwienie łatwiejszej zmiany dostawców energii,
- promowanie długoterminowych umów, które mają uniezależnić rachunki za prąd od wysokich i zmiennych cen gazu.
Dodatkowo, zaproponowano zastosowanie szeregu zachęt podatkowych, aby ograniczyć ryzyko „ucieczki” wysokoemisyjnych firmom do krajów o mniej rygorystycznej polityce klimatycznej4:
- przyśpieszona amortyzacja - umożliwia firmom szybsze odliczanie pełnego kosztu kwalifikowanych inwestycji w czyste technologie,
- ukierunkowane ulgi podatkowe – w zamian za inwestowanie w OZE.
ETS – podstawowe narzędzie Unii Europejskiej do ograniczania użycia paliw kopalnianych
Podstawowym narzędziem UE w osiągnięciu celów klimatycznych jest unijnym system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). System ETS polega na prostej zasadzie – kto emituje gazy cieplarniane, ten musi za to zapłacić. Firmy, które przekraczają przyznane limity emisji, muszą kupić uprawnienia (EUA). Aktualna cena emisji jednej tony CO2 wynosi około 71,15 euro.5 Koszty te w praktyce są przerzucane na odbiorców końcowych, co może wpływać na ceny energii oraz produktów. Obecnie system ETS obejmuje głównie elektrownie oraz wysokoemisyjne przedsiębiorstwa.
Nowy unijny system handlu emisjami (ETS-2) obejmie nieruchomości i transport
Do 2027 r. Polska, podobnie jak inne kraje UE, musi wdrożyć odrębny system ETS-2. Obejmie on m.in. emisje związane z:
- ogrzewaniem budynków (publicznych i prywatnych),
- transportem drogowym,
- paliwami wykorzystywanymi w sektorach przemysłowych, dotychczas nieobjętych ETS.
W praktyce oznacza to, że opłatami zostaną objęte paliwa używane w transporcie i ogrzewaniu, co będzie miało bezpośredni wpływ na koszty życia mieszkańców.
Wpływ nowego systemu handlu emisjami na rynek nieruchomości
Według danych CBOS decydowana większość nieruchomości w Polsce korzysta z pieców gazowych lub węglowych6. W związku z wdrożeniem nowego systemu handlu emisjami przewiduje się znaczny wzrost kosztów ogrzewania nieruchomości, wynikający ze wzrostu cen węgla i gazu7.
Prognozowany wzrost cen paliw:
Cena gazu [zł/MWh]:
- wzrost o 47,11 zł do 2030 r.
- wzrost o 248,39 zł do 2040 r.
- wzrost o 419,69 zł do 2050 r.
Cena tony węgla [zł/t]:
- wzrost o 560 zł do 2030 r.
- wzrost o 2954 zł do 2040 r.
- wzrost o 4992 zł do 2050 r.
Dodatkowy roczny koszt netto ogrzewania budynku o powierzchni 100 m²:
przy przeciętnym zużyciu węgla:
- wzrost o 1905 zł do 2030 r.
- wzrost o 16 973 zł do 2050 r.
przy przeciętnym zużyciu gazu ziemnego:
- wzrost o 551 zł do 2030 r.
- wzrost o 4910 zł do 2050 r.
Dodatkowy roczny koszt netto dla przeciętnej rodziny (ogrzewanie mieszkania, podgrzewanie wody, gotowanie):
przy użyciu gazu ziemnego:
- wzrost o 145 zł do 2030 r.
- wzrost o 9647 zł do 2040 r.
- wzrost o 16 346 zł do 2050 r.
przy użyciu węgla:
- wzrost o 2985 zł do 2030 r.
- wzrost o 25 738 zł do 2040 r.
- wzrost o 26 592 zł do 2050 r.
Zmiana systemu ogrzewania nieruchomości może być kosztowna
Posiadacze pieców na paliwa kopalne będą musieli dostosować się do nowej rzeczywistości. Obecnie przejście na OZE, szczególnie w przypadku starszych nieruchomości - nie jest tanie.
W pierwszej kolejności trzeba zadbać o odpowiednią termoizolację, aby wydłużyć żywotność pompy ciepła. Dodatkowo pompy lepiej współpracują z ogrzewaniem podłogowym, czyli tzw. niskotemperaturowymi instalacjami centralnego ogrzewania.
Koszt zakupu i montażu pompy ciepła wynosi około 40 tys. zł. Do tego dochodzi koszt demontażu starego pieca – około 3 tys. zł.8 Za 1 kWp paneli fotowoltaicznych trzeba zapłacić około 6000 zł brutto, do czego dochodzą koszty montażu oraz niezbędnych podzespołów.9
Nie ma większego sensu stosowanie pompy ciepła bez instalacji fotowoltaicznej, ze względu na wysoki pobór prądu. Wiele nieruchomości, np. osiedla domów jednorodzinnych lub szeregowców, korzysta z jednego źródła energii, które ma określoną moc przyłączeniową. Nagły wzrost zapotrzebowania na prąd mógłby spowodować spadki napięcia u mieszkańców.
Zwiększenie mocy dla całych osiedli wiązałoby się z koniecznością prowadzenia głębokich wykopów oraz podłączenia do słupów z liniami energetycznymi o większej mocy. Taki proces może trwać nawet kilka lat, zanim dostawca energii podejmie decyzję i zrealizuje inwestycję.
Czy będą mechanizmy osłonowe w związku z przyjęciem nowych regulacji Unii Europejskiej?
W związku z planowanym wprowadzeniem ETS-2 Komisja Europejska zapowiada wsparcie dla najbardziej narażonych grup społecznych, m.in. poprzez Fundusz na rzecz Klimatu Społecznego (Social Climate Fund). Środki z funduszu mają pomóc w finansowaniu termomodernizacji budynków i wymiany źródeł ciepła.10
BIK
ec.europa.eu
1 EU's Climate Law presents a new way to get to 2040
2 Europeans consider tackling climate change a priority and support energy independence
3 European Commission makes recommendations on tax incentives to accelerate the Clean Industrial Transition
4 Commission continues action to lower energy bills with new guidance on renewables, grids infrastructure and network tariffs
5 tradingeconomics.com/commodity/carbon
6 Raport CBOS - Termomodernizacja - potrzeby i plany
7 ets2koszty.pl - Wanda Buk - była podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji oraz Marin Izdebski - były dyrektor Departamentu Spółek Paliwowo-Energetycznych w Ministerstwie Aktywów Państwowych
8 krainaoze.pl
9 enerad.pl
10 About the Social Climate Fund
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. 2024 poz. 1505)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz decyzję (UE) 2015/1814 w sprawie ustanowienia i funkcjonowania rezerwy stabilności rynkowej dla unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA