REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
staż, ustawa, 2025
Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2025 r. zaczęła obowiązywać ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620). Regulacja wprowadza szereg uprawnień dla pracowników, osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy oraz osób z niepełnosprawnościami. Nowa ustawa daje możliwość otrzymania ponad 500 zł za staż. Poniżej szczegóły, bo trzeba wiedzieć, że regulacja nie jest skierowana dla tak wielu, jakby się mogło wydawać i na tak długo, jakby chciano.

rozwiń >

Co to jest staż?

Staż jest to nabywanie przez bezrobotnego wiedzy i umiejętności przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą a skierowaną na staż osobą bezrobotną. To dobra forma dla osób, które wkraczają na rynek pracy, czy też dla osób, które są np. długotrwale bezrobotne - tak, aby w jakiś sposób się zaktywizowały i nie "znikały" z rynku pracy. Według nowych zasad ze stażu mogą finansowo skorzystać stażyści ale i organizatorzy stażu.

REKLAMA

Kto może organizować staż?

Organizatorami stażu mogą być m.in.:

  • pracodawcy zatrudniający pracowników
  • przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników
  • podmioty ekonomii społecznej i jednostki je tworzące
  • rolnicze spółdzielnie produkcyjne
  • osoby fizyczne prowadzące we własnym gospodarstwie rolnym działalność produkcyjną (pełnoletnia osoba fizyczna, nieposiadająca statusu bezrobotnego, zamieszkująca i prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym lub prowadząca dział specjalny produkcji rolnej, o którym mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników).

Jak zorganizować staż?

Jak podaje WUP w Warszawie, już po aktualizacji przepisów, obowiązujących od 1 czerwca 2025 r. w III kwartale 2025 r. wnioskodawca chcąc przyjąć osobę na staż, składa odpowiedni wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy. Przed złożeniem wniosku o organizację stażu, należy zapoznać się z regulaminem ubiegania się o tę formę wsparcia, obowiązującym w wybranym Urzędzie Pracy. Składając wniosek, można wskazać imię i nazwisko osoby bezrobotnej, którą chce się przyjąć na staż.

Ważne

Wniosek o organizację stażu należy złożyć przed przyjęciem na staż osoby bezrobotnej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez Powiatowy Urząd Pracy oraz podpisaniu umowy określającej warunki należytej realizacji stażu zgodnie z ustalonym programem, możliwe jest przyjęcie na staż skierowanej osoby bezrobotnej.

Jak od 1 czerwca 2025 r. wygląda organizacja stażu?

Organizacja stażu w obliczu zmian, które nastąpiły na gruncie nowych przepisów wydaje się prostsza, bardziej transparentna dla stron, ale i elastyczna (chodzi w szczególności o możliwość odbywania stażu zdalnie).

  • PODSTAWA STAŻU: Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z organizatorem stażu i bezrobotnym, według przygotowanego przez organizatora stażu programu określonego w umowie.
  • CZAS TRWANIA STAŻU: Staż może trwać od 3 do 6 miesięcy. Jedynie w przypadku stażu, który zakończy się potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności, staż może trwać od 3 do 6 miesięcy.
  • WYMIAR CZASU PRACY NA STAŻU: Czas realizacji programu stażu przez bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy. Czas realizacji programu stażu bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy. Czas realizacji programu stażu przez bezrobotnego odbywającego staż nie może być krótszy niż 20 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
  • FORMA ORGANIZACJI STAŻU: Staż może być realizowany w formie stacjonarnej, zdalnej albo hybrydowej.
  • ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA STAŻ: Staż jest realizowany pod nadzorem wyznaczonej przez organizatora stażu osoby, która odpowiada za prawidłową realizację stażu i za opiekę nad osobą odbywającą staż.
  • PREMIA ZA STAŻ NAWET 500 ZŁ MIESIĘCZNIE ALE TRZEBA SPEŁNIĆ WARUNEK! "Staż może być zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. W przypadku takiego stażu program dostosowany jest do wymagań potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności. Staż ten może się kończyć egzaminem zawodowym, czeladniczym, uzyskaniem kwalifikacji wolnorynkowej czy zdobyciem innego dokumentu poświadczającego nabycie wiedzy lub umiejętności, który zwiększy szanse bezrobotnego na rynku pracy. Staż zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności wymaga więcej wysiłku i zaangażowania, zarówno od osoby bezrobotnej, jak i organizatora stażu. W niektórych przypadkach, opiekun stażysty powinien posiadać określone kwalifikacje. Jeśli bezrobotny uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy lub umiejętności, pracodawca uzyska premię w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc programu stażu. Premia podlega waloryzacji." - potwierdza WUP w Warszawie.

Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

Uszczegóławiając, od 1 czerwca 2025 r. organizatorzy stażu mogą otrzymać miesięczną premię w wysokości ponad 500 zł, nawet 518 zł. Środki pochodzą z Funduszu Pracy i są wypłacane przez starostę na wniosek złożony do 3 miesięcy od uzyskania przez bezrobotnego dokumentu potwierdzającego nabyte umiejętności. Najważniejsze zagadnienia z tym związane to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • premia za każdy pełny miesiąc stażu;
  • waloryzacja kwoty według art. 228 ustawy;
  • premia za niepełny miesiąc: 518 zł ÷ 30 dni × liczba dni stażu

Jak wnioskować o premię?

miesięcy od zakończenia stażu na uzyskanie dokumentu potwierdzającego nabyte kwalifikacje.

Czy pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika?

Tak, pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika, jeżeli spełni przesłanki ustawowe, w szczególności jeżeli jeśli bezrobotny uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy lub umiejętności. Właśnie w takiej sytuacji pracodawca uzyska premię w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc programu stażu.

Przykład
  • Premia 518 zł przysługuje organizatorowi stażu za każdy pełny miesiąc programu, pod warunkiem że bezrobotny w ciągu 12 miesięcy od zakończenia stażu uzyska dokument potwierdzający nabyte umiejętności.
  • Firma X jako pracodawca – złożyła wniosek po uzyskaniu przez stażystę zaświadczenia. Staż trwał pełne 5 miesięcy, więc premia = 5 x 518 zł = 2 590 zł.
  • Ośrodek Ekonomii Społecznej Y (organizator niebędący przedsiębiorcą) – staż 3-miesięczny, zaświadczenie, premia = 3 x 518 zł = 1 554 zł

Spory w sądach na tle stażów oraz stanowiska MPiPS w sprawie stażu

Chociaż ustawa z marca 2025 r. jest nowa i zaczęła obowiązywać dopiero od czerwca 2025 r., pewne odwołania do staży funkcjonowały już w przepisach sprzed 2025 r., a w sądach powstawały różnego typu spory na tle stażów. Oto przykładowe i dość istotne orzeczenia oraz stanowiska wyrażone przez resort pracy:

  • SPS-023-22217/11, Stanowisko MPiPS w sprawie celowego niezatrudniania stażystów przez niektórych pracodawców. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, www.sejm.gov.pl - pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, iż to powiatowe urzędy pracy podlegające starostom mają instrumenty pozwalające na dobór i ocenę pracodawców, którym powierzają realizację staży dla bezrobotnych.
  • SPS-023-21268/13, Stanowisko MPiPS w sprawie zasad zatrudniania przez pracodawców osób bezrobotnych po ukończeniu stażu. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, www.sejm.gov.pl - pismo z dnia 22 października 2013 r. Jednakże należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, iż to powiatowe urzędy pracy podlegające starostom mają instrumenty pozwalające na dobór i ocenę pracodawców, którym powierzają realizację staży dla bezrobotnych.
  • II SA/Lu 538/17, Konsekwencje niewłaściwego pouczenia o okolicznościach powodujących ustanie prawa do pobierania stypendium stażowego. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie - wyrok z dnia 16 stycznia 2018 r. Kolejne pouczenie skarżąca otrzymała wraz ze skierowaniem na staż dla bezrobotnych - Jeżeli bezrobotny skierowany do odbycia stażu podejmuje w okresie stażu zatrudnienie, to przestaje spełniać warunek z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, co skutkuje utratą statusu osoby bezrobotnej. Skoro stypendium w okresie odbywania stażu przysługuje tylko bezrobotnemu (co wynika z treści art. 53 ust. 6 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), to tym samym nie przysługuje ono osobie, która nie ma tego statusu. Jeżeli pomimo to osoba nie mająca statusu bezrobotnego pobiera to stypendium, to staje się ono wówczas świadczeniem nienależnym w rozumieniu art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, objętym obowiązkiem zwrotu. Jeżeli osoba nie została właściwie pouczona o okolicznościach powodujących ustanie prawa do pobierania stypendium stażowego to w konsekwencji uznać trzeba nie została spełniona materialnoprawna przesłanka z art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pozwalająca na nałożenie na bezrobotnego obowiązku zwrotu stypendium jako świadczenia nienależnie pobranego.
  • II SA/Rz 1158/18, Strony umowy o staż. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie - wyrok z dnia 9 stycznia 2019 r. Stronami umowy o staż są wyłącznie starosta i pracodawca - organizator stażu, nie zaś bezrobotny, choć umowa go dotyczy. Bezrobotny nie ma zatem możliwości ingerowania w treść umowy czy też dokonywania jej oceny tak
  • II SA/Bd 1214/12, Charakter decyzji o pozbawieniu bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, wyrok z dnia 5 lutego 2013 r. Decyzja organu w zakresie pozbawienia bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu podejmowana jest w ramach tzw. uznania administracyjnego. Stwierdzenie, iż pozbawienia bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu zależy od uznania administracyjnego nie oznacza dowolności. Organ musi wskazać kryteria, którymi kierował się korzystając ze swego prawa do uznania.

Orzeczenia te są wydane na bazie poprzednio obowiązującej ustawy, ale ogólny zakres przedmiotowy stażu nie zmienił się, więc można uznać, że mogą one być pewną pomocniczą interpretacją (jako pewien kierunek orzeczniczy) także w zakresie nowych regulacji prawnych.

Co zyskuje pracodawca zatrudniając stażystę?

Pracodawca zatrudniając stażystę sporo zyskuje, podobnie ja sam stażysta, są to:

  1. zdobycie praktycznych umiejętności – pracodawca weryfikuje kandydata przed zatrudnieniem
  2. wsparcie finansowe dla organizatora i stażysty
  3. rozwinięcie sieci zawodowej pracodawcy - który zyskuje potencjalnego pracownika, jeżeli stażysta się sprawdzi
  4. ułatwiony powrót na rynek pracy dla osób z dłuższą przerwą w zatrudnieniu

Tak więc, z nowymi zasadami ustawy o rynku pracy aktywizacja zawodowa staje się prostsza, a dodatkowe 518 zł premii motywuje organizatorów do tworzenia nowych miejsc stażowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS: utrata zasiłku przez rentę wdowią [Przykład]

W przypadku gdy uzyskanie dochodu z tytułu części emerytury spowoduje przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego i utratę prawa do świadczeń, to w omawianym w artykule przykładzie zasiłki rodzinne z dodatkami nie będą przysługiwać już od 1 września 2025 r. (źródło: MRPiPS).

Renta wdowia ogranicza prawo do zasiłków z MOPS. Reguły. Przykład

Renta wdowia wpływa na prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie obowiązują tu reguły? Podamy je na przykładzie. Źródło informacji: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

REKLAMA

MOPS: renta wdowia obniża szanse na zasiłki [Komunikat MRPiPS]

Renta wdowia jest doliczana do dochodu odbierającego prawo do świadczeń rodzinnych z MOPS. Już dziś progi dla dochodu te są niskie (by nie rzecz mocniej), gdyż nie zostały zwaloryzowane na 2026 r. Wciąż wynoszą 674 zł na osobę w rodzinie. Jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, limit wzrasta do 764 zł na osobę. Wszystko to kwoty netto. To dalej bardzo, bardzo niski limit (praktycznie poniżej minimum socjalnego).

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

REKLAMA