Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

REKLAMA
REKLAMA
Od 1 czerwca 2025 r. zaczęła obowiązywać ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620). Regulacja wprowadza szereg uprawnień dla pracowników, osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy oraz osób z niepełnosprawnościami. Nowa ustawa daje możliwość otrzymania ponad 500 zł za staż. Poniżej szczegóły, bo trzeba wiedzieć, że regulacja nie jest skierowana dla tak wielu, jakby się mogło wydawać i na tak długo, jakby chciano.
- Co to jest staż?
- Kto może organizować staż?
- Jak zorganizować staż?
- Jak od 1 czerwca 2025 r. wygląda organizacja stażu?
- Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]
- Jak wnioskować o premię?
- Czy pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika?
- Spory w sądach na tle stażów oraz stanowiska MPiPS w sprawie stażu
- Co zyskuje pracodawca zatrudniając stażystę?
Co to jest staż?
Staż jest to nabywanie przez bezrobotnego wiedzy i umiejętności przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą a skierowaną na staż osobą bezrobotną. To dobra forma dla osób, które wkraczają na rynek pracy, czy też dla osób, które są np. długotrwale bezrobotne - tak, aby w jakiś sposób się zaktywizowały i nie "znikały" z rynku pracy. Według nowych zasad ze stażu mogą finansowo skorzystać stażyści ale i organizatorzy stażu.
REKLAMA
Kto może organizować staż?
Organizatorami stażu mogą być m.in.:
- pracodawcy zatrudniający pracowników
- przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników
- podmioty ekonomii społecznej i jednostki je tworzące
- rolnicze spółdzielnie produkcyjne
- osoby fizyczne prowadzące we własnym gospodarstwie rolnym działalność produkcyjną (pełnoletnia osoba fizyczna, nieposiadająca statusu bezrobotnego, zamieszkująca i prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym lub prowadząca dział specjalny produkcji rolnej, o którym mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników).
Jak zorganizować staż?
Jak podaje WUP w Warszawie, już po aktualizacji przepisów, obowiązujących od 1 czerwca 2025 r. w III kwartale 2025 r. wnioskodawca chcąc przyjąć osobę na staż, składa odpowiedni wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy. Przed złożeniem wniosku o organizację stażu, należy zapoznać się z regulaminem ubiegania się o tę formę wsparcia, obowiązującym w wybranym Urzędzie Pracy. Składając wniosek, można wskazać imię i nazwisko osoby bezrobotnej, którą chce się przyjąć na staż.
Wniosek o organizację stażu należy złożyć przed przyjęciem na staż osoby bezrobotnej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez Powiatowy Urząd Pracy oraz podpisaniu umowy określającej warunki należytej realizacji stażu zgodnie z ustalonym programem, możliwe jest przyjęcie na staż skierowanej osoby bezrobotnej.
Jak od 1 czerwca 2025 r. wygląda organizacja stażu?
Organizacja stażu w obliczu zmian, które nastąpiły na gruncie nowych przepisów wydaje się prostsza, bardziej transparentna dla stron, ale i elastyczna (chodzi w szczególności o możliwość odbywania stażu zdalnie).
- PODSTAWA STAŻU: Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z organizatorem stażu i bezrobotnym, według przygotowanego przez organizatora stażu programu określonego w umowie.
- CZAS TRWANIA STAŻU: Staż może trwać od 3 do 6 miesięcy. Jedynie w przypadku stażu, który zakończy się potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności, staż może trwać od 3 do 6 miesięcy.
- WYMIAR CZASU PRACY NA STAŻU: Czas realizacji programu stażu przez bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy. Czas realizacji programu stażu bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy. Czas realizacji programu stażu przez bezrobotnego odbywającego staż nie może być krótszy niż 20 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
- FORMA ORGANIZACJI STAŻU: Staż może być realizowany w formie stacjonarnej, zdalnej albo hybrydowej.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA STAŻ: Staż jest realizowany pod nadzorem wyznaczonej przez organizatora stażu osoby, która odpowiada za prawidłową realizację stażu i za opiekę nad osobą odbywającą staż.
- PREMIA ZA STAŻ NAWET 500 ZŁ MIESIĘCZNIE ALE TRZEBA SPEŁNIĆ WARUNEK! "Staż może być zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. W przypadku takiego stażu program dostosowany jest do wymagań potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności. Staż ten może się kończyć egzaminem zawodowym, czeladniczym, uzyskaniem kwalifikacji wolnorynkowej czy zdobyciem innego dokumentu poświadczającego nabycie wiedzy lub umiejętności, który zwiększy szanse bezrobotnego na rynku pracy. Staż zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności wymaga więcej wysiłku i zaangażowania, zarówno od osoby bezrobotnej, jak i organizatora stażu. W niektórych przypadkach, opiekun stażysty powinien posiadać określone kwalifikacje. Jeśli bezrobotny uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy lub umiejętności, pracodawca uzyska premię w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc programu stażu. Premia podlega waloryzacji." - potwierdza WUP w Warszawie.
Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]
Uszczegóławiając, od 1 czerwca 2025 r. organizatorzy stażu mogą otrzymać miesięczną premię w wysokości ponad 500 zł, nawet 518 zł. Środki pochodzą z Funduszu Pracy i są wypłacane przez starostę na wniosek złożony do 3 miesięcy od uzyskania przez bezrobotnego dokumentu potwierdzającego nabyte umiejętności. Najważniejsze zagadnienia z tym związane to:
- premia za każdy pełny miesiąc stażu;
- waloryzacja kwoty według art. 228 ustawy;
- premia za niepełny miesiąc: 518 zł ÷ 30 dni × liczba dni stażu
Jak wnioskować o premię?
miesięcy od zakończenia stażu na uzyskanie dokumentu potwierdzającego nabyte kwalifikacje.
Czy pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika?
Tak, pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika, jeżeli spełni przesłanki ustawowe, w szczególności jeżeli jeśli bezrobotny uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy lub umiejętności. Właśnie w takiej sytuacji pracodawca uzyska premię w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc programu stażu.
- Premia 518 zł przysługuje organizatorowi stażu za każdy pełny miesiąc programu, pod warunkiem że bezrobotny w ciągu 12 miesięcy od zakończenia stażu uzyska dokument potwierdzający nabyte umiejętności.
- Firma X jako pracodawca – złożyła wniosek po uzyskaniu przez stażystę zaświadczenia. Staż trwał pełne 5 miesięcy, więc premia = 5 x 518 zł = 2 590 zł.
- Ośrodek Ekonomii Społecznej Y (organizator niebędący przedsiębiorcą) – staż 3-miesięczny, zaświadczenie, premia = 3 x 518 zł = 1 554 zł
Spory w sądach na tle stażów oraz stanowiska MPiPS w sprawie stażu
Chociaż ustawa z marca 2025 r. jest nowa i zaczęła obowiązywać dopiero od czerwca 2025 r., pewne odwołania do staży funkcjonowały już w przepisach sprzed 2025 r., a w sądach powstawały różnego typu spory na tle stażów. Oto przykładowe i dość istotne orzeczenia oraz stanowiska wyrażone przez resort pracy:
- SPS-023-22217/11, Stanowisko MPiPS w sprawie celowego niezatrudniania stażystów przez niektórych pracodawców. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, www.sejm.gov.pl - pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, iż to powiatowe urzędy pracy podlegające starostom mają instrumenty pozwalające na dobór i ocenę pracodawców, którym powierzają realizację staży dla bezrobotnych.
- SPS-023-21268/13, Stanowisko MPiPS w sprawie zasad zatrudniania przez pracodawców osób bezrobotnych po ukończeniu stażu. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, www.sejm.gov.pl - pismo z dnia 22 października 2013 r. Jednakże należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, iż to powiatowe urzędy pracy podlegające starostom mają instrumenty pozwalające na dobór i ocenę pracodawców, którym powierzają realizację staży dla bezrobotnych.
- II SA/Lu 538/17, Konsekwencje niewłaściwego pouczenia o okolicznościach powodujących ustanie prawa do pobierania stypendium stażowego. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie - wyrok z dnia 16 stycznia 2018 r. Kolejne pouczenie skarżąca otrzymała wraz ze skierowaniem na staż dla bezrobotnych - Jeżeli bezrobotny skierowany do odbycia stażu podejmuje w okresie stażu zatrudnienie, to przestaje spełniać warunek z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, co skutkuje utratą statusu osoby bezrobotnej. Skoro stypendium w okresie odbywania stażu przysługuje tylko bezrobotnemu (co wynika z treści art. 53 ust. 6 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), to tym samym nie przysługuje ono osobie, która nie ma tego statusu. Jeżeli pomimo to osoba nie mająca statusu bezrobotnego pobiera to stypendium, to staje się ono wówczas świadczeniem nienależnym w rozumieniu art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, objętym obowiązkiem zwrotu. Jeżeli osoba nie została właściwie pouczona o okolicznościach powodujących ustanie prawa do pobierania stypendium stażowego to w konsekwencji uznać trzeba nie została spełniona materialnoprawna przesłanka z art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pozwalająca na nałożenie na bezrobotnego obowiązku zwrotu stypendium jako świadczenia nienależnie pobranego.
- II SA/Rz 1158/18, Strony umowy o staż. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie - wyrok z dnia 9 stycznia 2019 r. Stronami umowy o staż są wyłącznie starosta i pracodawca - organizator stażu, nie zaś bezrobotny, choć umowa go dotyczy. Bezrobotny nie ma zatem możliwości ingerowania w treść umowy czy też dokonywania jej oceny tak
- II SA/Bd 1214/12, Charakter decyzji o pozbawieniu bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, wyrok z dnia 5 lutego 2013 r. Decyzja organu w zakresie pozbawienia bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu podejmowana jest w ramach tzw. uznania administracyjnego. Stwierdzenie, iż pozbawienia bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu zależy od uznania administracyjnego nie oznacza dowolności. Organ musi wskazać kryteria, którymi kierował się korzystając ze swego prawa do uznania.
Orzeczenia te są wydane na bazie poprzednio obowiązującej ustawy, ale ogólny zakres przedmiotowy stażu nie zmienił się, więc można uznać, że mogą one być pewną pomocniczą interpretacją (jako pewien kierunek orzeczniczy) także w zakresie nowych regulacji prawnych.
Co zyskuje pracodawca zatrudniając stażystę?
Pracodawca zatrudniając stażystę sporo zyskuje, podobnie ja sam stażysta, są to:
- zdobycie praktycznych umiejętności – pracodawca weryfikuje kandydata przed zatrudnieniem
- wsparcie finansowe dla organizatora i stażysty
- rozwinięcie sieci zawodowej pracodawcy - który zyskuje potencjalnego pracownika, jeżeli stażysta się sprawdzi
- ułatwiony powrót na rynek pracy dla osób z dłuższą przerwą w zatrudnieniu
Tak więc, z nowymi zasadami ustawy o rynku pracy aktywizacja zawodowa staje się prostsza, a dodatkowe 518 zł premii motywuje organizatorów do tworzenia nowych miejsc stażowych.
Podstawa prawna:
Ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA