REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
staż, ustawa, 2025
Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 czerwca 2025 r. zaczęła obowiązywać ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620). Regulacja wprowadza szereg uprawnień dla pracowników, osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy oraz osób z niepełnosprawnościami. Nowa ustawa daje możliwość otrzymania ponad 500 zł za staż. Poniżej szczegóły, bo trzeba wiedzieć, że regulacja nie jest skierowana dla tak wielu, jakby się mogło wydawać i na tak długo, jakby chciano.

rozwiń >

Co to jest staż?

Staż jest to nabywanie przez bezrobotnego wiedzy i umiejętności przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą a skierowaną na staż osobą bezrobotną. To dobra forma dla osób, które wkraczają na rynek pracy, czy też dla osób, które są np. długotrwale bezrobotne - tak, aby w jakiś sposób się zaktywizowały i nie "znikały" z rynku pracy. Według nowych zasad ze stażu mogą finansowo skorzystać stażyści ale i organizatorzy stażu.

REKLAMA

REKLAMA

Kto może organizować staż?

Organizatorami stażu mogą być m.in.:

  • pracodawcy zatrudniający pracowników
  • przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników
  • podmioty ekonomii społecznej i jednostki je tworzące
  • rolnicze spółdzielnie produkcyjne
  • osoby fizyczne prowadzące we własnym gospodarstwie rolnym działalność produkcyjną (pełnoletnia osoba fizyczna, nieposiadająca statusu bezrobotnego, zamieszkująca i prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej, w tym ogrodniczej, sadowniczej, pszczelarskiej i rybnej, w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym lub prowadząca dział specjalny produkcji rolnej, o którym mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników).

Jak zorganizować staż?

Jak podaje WUP w Warszawie, już po aktualizacji przepisów, obowiązujących od 1 czerwca 2025 r. w III kwartale 2025 r. wnioskodawca chcąc przyjąć osobę na staż, składa odpowiedni wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy. Przed złożeniem wniosku o organizację stażu, należy zapoznać się z regulaminem ubiegania się o tę formę wsparcia, obowiązującym w wybranym Urzędzie Pracy. Składając wniosek, można wskazać imię i nazwisko osoby bezrobotnej, którą chce się przyjąć na staż.

Ważne

Wniosek o organizację stażu należy złożyć przed przyjęciem na staż osoby bezrobotnej. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku przez Powiatowy Urząd Pracy oraz podpisaniu umowy określającej warunki należytej realizacji stażu zgodnie z ustalonym programem, możliwe jest przyjęcie na staż skierowanej osoby bezrobotnej.

Jak od 1 czerwca 2025 r. wygląda organizacja stażu?

Organizacja stażu w obliczu zmian, które nastąpiły na gruncie nowych przepisów wydaje się prostsza, bardziej transparentna dla stron, ale i elastyczna (chodzi w szczególności o możliwość odbywania stażu zdalnie).

REKLAMA

  • PODSTAWA STAŻU: Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z organizatorem stażu i bezrobotnym, według przygotowanego przez organizatora stażu programu określonego w umowie.
  • CZAS TRWANIA STAŻU: Staż może trwać od 3 do 6 miesięcy. Jedynie w przypadku stażu, który zakończy się potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności, staż może trwać od 3 do 6 miesięcy.
  • WYMIAR CZASU PRACY NA STAŻU: Czas realizacji programu stażu przez bezrobotnego odbywającego staż nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy. Czas realizacji programu stażu bezrobotnego będącego osobą niepełnosprawną zaliczoną do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy. Czas realizacji programu stażu przez bezrobotnego odbywającego staż nie może być krótszy niż 20 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 3 miesięcy.
  • FORMA ORGANIZACJI STAŻU: Staż może być realizowany w formie stacjonarnej, zdalnej albo hybrydowej.
  • ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA STAŻ: Staż jest realizowany pod nadzorem wyznaczonej przez organizatora stażu osoby, która odpowiada za prawidłową realizację stażu i za opiekę nad osobą odbywającą staż.
  • PREMIA ZA STAŻ NAWET 500 ZŁ MIESIĘCZNIE ALE TRZEBA SPEŁNIĆ WARUNEK! "Staż może być zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. W przypadku takiego stażu program dostosowany jest do wymagań potwierdzenia nabycia wiedzy i umiejętności. Staż ten może się kończyć egzaminem zawodowym, czeladniczym, uzyskaniem kwalifikacji wolnorynkowej czy zdobyciem innego dokumentu poświadczającego nabycie wiedzy lub umiejętności, który zwiększy szanse bezrobotnego na rynku pracy. Staż zakończony potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności wymaga więcej wysiłku i zaangażowania, zarówno od osoby bezrobotnej, jak i organizatora stażu. W niektórych przypadkach, opiekun stażysty powinien posiadać określone kwalifikacje. Jeśli bezrobotny uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy lub umiejętności, pracodawca uzyska premię w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc programu stażu. Premia podlega waloryzacji." - potwierdza WUP w Warszawie.

Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

Uszczegóławiając, od 1 czerwca 2025 r. organizatorzy stażu mogą otrzymać miesięczną premię w wysokości ponad 500 zł, nawet 518 zł. Środki pochodzą z Funduszu Pracy i są wypłacane przez starostę na wniosek złożony do 3 miesięcy od uzyskania przez bezrobotnego dokumentu potwierdzającego nabyte umiejętności. Najważniejsze zagadnienia z tym związane to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • premia za każdy pełny miesiąc stażu;
  • waloryzacja kwoty według art. 228 ustawy;
  • premia za niepełny miesiąc: 518 zł ÷ 30 dni × liczba dni stażu

Jak wnioskować o premię?

miesięcy od zakończenia stażu na uzyskanie dokumentu potwierdzającego nabyte kwalifikacje.

Czy pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika?

Tak, pracodawca dostaje pieniądze za staż pracownika, jeżeli spełni przesłanki ustawowe, w szczególności jeżeli jeśli bezrobotny uzyska dokument potwierdzający nabycie wiedzy lub umiejętności. Właśnie w takiej sytuacji pracodawca uzyska premię w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc programu stażu.

Przykład
  • Premia 518 zł przysługuje organizatorowi stażu za każdy pełny miesiąc programu, pod warunkiem że bezrobotny w ciągu 12 miesięcy od zakończenia stażu uzyska dokument potwierdzający nabyte umiejętności.
  • Firma X jako pracodawca – złożyła wniosek po uzyskaniu przez stażystę zaświadczenia. Staż trwał pełne 5 miesięcy, więc premia = 5 x 518 zł = 2 590 zł.
  • Ośrodek Ekonomii Społecznej Y (organizator niebędący przedsiębiorcą) – staż 3-miesięczny, zaświadczenie, premia = 3 x 518 zł = 1 554 zł

Spory w sądach na tle stażów oraz stanowiska MPiPS w sprawie stażu

Chociaż ustawa z marca 2025 r. jest nowa i zaczęła obowiązywać dopiero od czerwca 2025 r., pewne odwołania do staży funkcjonowały już w przepisach sprzed 2025 r., a w sądach powstawały różnego typu spory na tle stażów. Oto przykładowe i dość istotne orzeczenia oraz stanowiska wyrażone przez resort pracy:

  • SPS-023-22217/11, Stanowisko MPiPS w sprawie celowego niezatrudniania stażystów przez niektórych pracodawców. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, www.sejm.gov.pl - pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, iż to powiatowe urzędy pracy podlegające starostom mają instrumenty pozwalające na dobór i ocenę pracodawców, którym powierzają realizację staży dla bezrobotnych.
  • SPS-023-21268/13, Stanowisko MPiPS w sprawie zasad zatrudniania przez pracodawców osób bezrobotnych po ukończeniu stażu. - Pismo wydane przez: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, www.sejm.gov.pl - pismo z dnia 22 października 2013 r. Jednakże należy jeszcze raz wyraźnie podkreślić, iż to powiatowe urzędy pracy podlegające starostom mają instrumenty pozwalające na dobór i ocenę pracodawców, którym powierzają realizację staży dla bezrobotnych.
  • II SA/Lu 538/17, Konsekwencje niewłaściwego pouczenia o okolicznościach powodujących ustanie prawa do pobierania stypendium stażowego. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie - wyrok z dnia 16 stycznia 2018 r. Kolejne pouczenie skarżąca otrzymała wraz ze skierowaniem na staż dla bezrobotnych - Jeżeli bezrobotny skierowany do odbycia stażu podejmuje w okresie stażu zatrudnienie, to przestaje spełniać warunek z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, co skutkuje utratą statusu osoby bezrobotnej. Skoro stypendium w okresie odbywania stażu przysługuje tylko bezrobotnemu (co wynika z treści art. 53 ust. 6 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), to tym samym nie przysługuje ono osobie, która nie ma tego statusu. Jeżeli pomimo to osoba nie mająca statusu bezrobotnego pobiera to stypendium, to staje się ono wówczas świadczeniem nienależnym w rozumieniu art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, objętym obowiązkiem zwrotu. Jeżeli osoba nie została właściwie pouczona o okolicznościach powodujących ustanie prawa do pobierania stypendium stażowego to w konsekwencji uznać trzeba nie została spełniona materialnoprawna przesłanka z art. 76 ust. 2 pkt 1 ustawy z 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, pozwalająca na nałożenie na bezrobotnego obowiązku zwrotu stypendium jako świadczenia nienależnie pobranego.
  • II SA/Rz 1158/18, Strony umowy o staż. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie - wyrok z dnia 9 stycznia 2019 r. Stronami umowy o staż są wyłącznie starosta i pracodawca - organizator stażu, nie zaś bezrobotny, choć umowa go dotyczy. Bezrobotny nie ma zatem możliwości ingerowania w treść umowy czy też dokonywania jej oceny tak
  • II SA/Bd 1214/12, Charakter decyzji o pozbawieniu bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu. - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, wyrok z dnia 5 lutego 2013 r. Decyzja organu w zakresie pozbawienia bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu podejmowana jest w ramach tzw. uznania administracyjnego. Stwierdzenie, iż pozbawienia bezrobotnego możliwości kontynuowania stażu zależy od uznania administracyjnego nie oznacza dowolności. Organ musi wskazać kryteria, którymi kierował się korzystając ze swego prawa do uznania.

Orzeczenia te są wydane na bazie poprzednio obowiązującej ustawy, ale ogólny zakres przedmiotowy stażu nie zmienił się, więc można uznać, że mogą one być pewną pomocniczą interpretacją (jako pewien kierunek orzeczniczy) także w zakresie nowych regulacji prawnych.

Co zyskuje pracodawca zatrudniając stażystę?

Pracodawca zatrudniając stażystę sporo zyskuje, podobnie ja sam stażysta, są to:

  1. zdobycie praktycznych umiejętności – pracodawca weryfikuje kandydata przed zatrudnieniem
  2. wsparcie finansowe dla organizatora i stażysty
  3. rozwinięcie sieci zawodowej pracodawcy - który zyskuje potencjalnego pracownika, jeżeli stażysta się sprawdzi
  4. ułatwiony powrót na rynek pracy dla osób z dłuższą przerwą w zatrudnieniu

Tak więc, z nowymi zasadami ustawy o rynku pracy aktywizacja zawodowa staje się prostsza, a dodatkowe 518 zł premii motywuje organizatorów do tworzenia nowych miejsc stażowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

REKLAMA

Spadek i zachowek a obowiązki rodzinne. Przepisy po zmianach

Niedopełnianie obowiązków rodzinnych może wpływać na późniejsze kwestie dotyczące dziedziczenia. Niekiedy jednak odsunięcie krewnych od spadku nie należy do najłatwiejszych. Trzeba pamiętać o szeregu wymogów. Jakich?

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

W 2026 roku pracownik z najniższym wynagrodzeniem dostanie ponad 14 tys. zł za rozwiązanie umowy. Skąd ta kwota?

Na co mogą liczyć najniżej wynagradzani pracownicy w przypadku niespodziewanej utraty pracy? Obowiązujące przepisy jasno regulują ich prawa i obowiązki pracodawców. Należy do nich wypłata odprawy pieniężnej. Ale czy przysługuje każdemu?

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. Co przysługuje [LISTA 2026]

Osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nierzadko zastanawiają się nad tym, na jakiego rodzaju wsparcie mogą liczyć. Co daje orzeczenie? Jakie są przywileje w pracy? Czy w 2026 r. wzrosną kwoty dostępnych świadczeń i zasiłków? Co z kryteriami dochodowymi? Kto może dostać świadczenie wspierające z ZUS? Prezentujemy najważniejsze zasady w MOPS, PFRON i nie tylko.

REKLAMA

Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie zabrakło tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

Urlop regeneracyjny dla wszystkich. Aż 3 miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Czy już niedługo każdy pracownik będzie mógł skorzystać aż z 3 miesięcy płatnego wolnego co 7 lat? Jedynym warunkiem, który trzeba będzie spełnić, będzie odpowiednio długie świadczenie pracy na rzecz jednego pracodawcy.

REKLAMA