| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć konsumenci w 2019 r.?

Z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć konsumenci w 2019 r.?

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie porad, trendów i prognoz na 2019 r. Dotyczą one najważniejszych wyzwań, z jakimi będą mierzyć się konsumenci w najbliższych miesiącach.

Porady

Internetowe portale randkowe – w 2018 r. do ECK Polska zgłosiło się wielu konsumentów, którym automatycznie wydłużono subskrypcję konta. Większość internetowych portali wymaga od konsumenta pisemnego wypowiedzenia umowy
– najczęściej 14 dni przed jej zakończeniem. Jeżeli klient tego nie zrobi w wyznaczonym terminie, przedsiębiorca pobiera opłatę za kolejny miesiąc lub kwartał.

Polecamy: Pokolenie millenialsów jest wypalone. Potrzebuje rozwoju, a nie tylko pracy

Jak wskazuje Karol Muż: Przepisy prawa nie wykluczają możliwości stosowania automatycznego przedłużenie konta. Informacja musi być jednak przekazana konsumentowi przed zawarciem umowy (nawet przed zaakceptowaniem regulaminu i założeniem konta). Przed zawarciem umowy warto dokładnie zapoznać się ofertą i regulaminem.

Airbnb – konsumenci poszukują alternatywnych/ tańszych noclegów w innym miejscu niż hotel. Warto pamiętać, że umowy zawierane z osobami fizycznymi nie podlegają przepisom konsumenckim, chyba że roszczenie kierowane jest przeciwko platformie pośredniczącej w wynajmie. Przed zarezerwowaniem upewnij się z kim zawierasz umowę.

Spodziewamy się, ze będzie coraz więcej portali oferujących podobne rozwiązania np. powstający FairBnb. – komentuje Karol Muż, koordynator ECK.

Trendy

Geoblokowanie – w grudniu 2018 r. zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące zakazu nieuzasadnionego geoblokowania. Nie oznacza to jednak, że e-sklep ma obowiązek wysyłki produktu do kraju, do którego zażyczy sobie konsument. E-przedsiębiorca nie może odmówić sprzedaży towaru konsumentowi z innego kraju UE. Jeżeli jednak nie oferuje doręczania produktu do kraju konsumenta, ten może odebrać towar osobiście lub uzgodnić sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy. Jeżeli sprzedawca wyrazi zgodę, konsument może umówić się z nim na indywidualną dostawę do swojego kraju.

Od momentu wejścia w życie rozporządzenia, odnotowaliśmy znaczny wzrost zapytań. Jesteśmy przekonani, że ich liczba będzie regularnie wzrastać. – dodaje przedstawiciel ECK

Dropshipping – Mimo, że wydaje nam się, że kupujemy od polskiego sprzedawcy, może się okazać, że jest on pośrednikiem między nami, a sprzedawcą zarejestrowanym poza Europą. Pośrednicy korzystający z tzw. modelu dropshippingu próbują przerzucić odpowiedzialność na konsumenta zaznaczając w swoim regulaminie, że to on jest importerem towaru,
a odpowiedzialność za wysyłkę spoczywa na sprzedawcy (najczęściej azjatyckim).

Muż podpowiada: Wyroki sądowe wskazują, że bycie pośrednikiem nie zwalnia go z odpowiedzialności. Oznacza to, że ma on takie same obowiązki względem kupującego jak sprzedawca (najczęściej azjatycki). Dotyczy to wysyłki towaru zgodnie z umową – w umówionym terminie. Kupujący więc może udać się z roszczeniami do sprzedawcy np. z Chin, jak i do pośrednika.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Impel Facility Services spółka z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »