REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grillowanie w czasach wysokiej inflacji [BADANIE]

Subskrybuj nas na Youtube
Grillowanie w czasach wysokiej inflacji [BADANIE]
Grillowanie w czasach wysokiej inflacji [BADANIE]
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja dopadła grillujących Polaków. Już blisko 90 procent konsumentów szuka promocji na artykuły spożywcze do grillowania.

BADANIE: Ponad 70 proc. Polaków przed każdym zakupem żywności na grilla przygotowuje listę zakupów

Jak wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX, niemal czterech na dziesięciu Polaków jednorazowo wydaje średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne do grillowania. Do tego widać, że wzrost inflacji jest mocno odczuwalny wśród konsumentów, bo aż blisko 90% badanych robi takie zakupy wyłącznie w promocjach. Polacy zapytani o to, co najczęściej kupują na grilla, głównie wskazują mięso i kiełbasy. Najrzadziej wymieniają produkty wegetariańskie i wegańskie. Nieco ponad 70% rodaków przed każdą taką transakcją przygotowuje specjalną listę zakupów. Konsumenci głównie zaopatrują się w dyskontach.

REKLAMA

Promocyjne grillowanie

REKLAMA

Według czerwcowego sondażu, 36,6% Polaków wydaje jednorazowo średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne na grilla. Z kolei 30,8% respondentów wskazuje kwotę od 100 do 150 zł, a 14,5% – od 150 do 200 zł. Ponadto 7,8% ankietowanych mówi o wydatkach do 50 zł, 5% wskazuje przedział od 200 do 250 zł, 2,4% – od 250 do 300, a 1,2% wybiera sumę powyżej 300 zł. Natomiast nie potrafi określić kwoty 1,7% uczestników badania. O opinie poproszono 1 269 dorosłych konsumentów odpowiedzialnych w swoich domach za realizację codziennych zakupów.

– 67,4% rodaków jednorazowo przeznacza na grilla średnio od 50 do 150 zł. Wydatki są porównywalne do tych, jakie wiążą się z przygotowaniem np. niedzielnego obiadu w domu. Widać, że grillowanie jest powszechne. Poza posiłkiem to również sposób na atrakcyjne spędzenie czasu z rodziną, szczególnie podczas ciepłych weekendów i dni wolnych od pracy – komentuje ekonomista dr Krzysztof Łuczak z Grupy BLIX.

Jak podkreśla dr Andrzej Maria Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, te wyniki świadczą o zróżnicowaniu naszych portfeli. Ponadto grillowanie odbywa się zazwyczaj w małym gronie. Trudno więc wydać większe pieniądze, chyba że jest to cateringowe przyjęcie typu garden party. Ale zazwyczaj są to kameralne spotkania. Z badania wiemy też, czy konsumenci planują robić zakupy w promocjach. Aż 89% respondentów odpowiada twierdząco, a 3,4% – przecząco. Z kolei dla 7,5% ankietowanych nie ma to znaczenia. Natomiast 0,1% uczestników sondażu nie pamięta, jak robi takie zakupy.

– Badanie idealnie potwierdza nasze bieżące obserwacje rynku, że obecnie już 8 na 10 Polaków kupuje produkty spożywcze w promocjach. Dotyczy to również artykułów na grilla. Inflacja sprawia, że Polacy dokładnie sprawdzają, ile kosztują poszczególne towary. I nie kupują ich w pośpiechu – zaznacza dr Łuczak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez mięsa ani rusz…

REKLAMA

Ankietowani wskazali też, co najczęściej kupują na grilla. 83,6% badanych wybiera mięso (np. karkówkę, pierś z kurczaka), 82,5% – kiełbasę, a 73,6% – ketchup. Według dr. Łuczaka, te wyniki nie są żadnym zaskoczeniem. Mięso i kiełbasy to tradycyjne produkty spożywane przez rodaków podczas grillowania.

– Kulturowo Polacy spożywają dużo mięsa, bo w dawnych czasach mocno utarło się przekonanie, że jest to kojarzone z dobrobytem. Dzisiaj ta tendencja zmienia się, a nabywcy częściowo przechodzą na produkty wegańskie lub próbują tego typu nowości coraz szerzej dostępnych w sklepach – podkreśla Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX.

Na kolejnych trzech miejscach widać pieczywo – 65,5%, piwo – 62,1%, a także musztardę – 54,5%. Jak zaznacza Marcin Lenkiewicz, piwo jako jedna z największych kategorii FMCG w Polsce nieustannie cieszy się dużą popularnością wśród shopperów. Temu segmentowi pomagają nowości, takie jak wersje 0%. One często stają się alternatywą dla innych napojów. Ponadto z badania wiemy, że respondenci najrzadziej wskazują produkty wegetariańskie i wegańskie – 6,8%, jak również ryby – 12,3%.

– Produkty wegetariańskie oraz ryby są zdecydowanie mniej popularne, gdyż rzadziej kojarzą się z tradycją grillowania. Pozostają czymś nowym i zapewne minie jeszcze sporo czasu, zanim te artykuły zyskają na popularności. Ponadto są znacznie droższe i póki co mniej dostępne niż kiełbasy czy karkówka – dodaje dr Krzysztof Łuczak.

Zakupy z listą

70,1% Polaków za każdym razem przed nabyciem produktów spożywczych na grilla przygotowuje listę zakupów. Z kolei 28,8% tego nie robi, a 1,1% nie pamięta, czy wykonuje taką czynność. Zdaniem dr. Falińskiego, wpływ na zachowanie większości ma m.in. obfitość oferty w zakresie głównych produktów i dodatków (przypraw, sosów, pieczywa, warzyw itd.), a także dopasowania dań do gustu własnego i gości. Według Marcina Lenkiewicza, Polacy na grilla przygotowują listy zakupów, ponieważ chcą mieć kontrolę nad swoimi wydatkami. Podchodzą do nich bardzo rozważnie i często porównują oferty między różnymi placówkami.

– Tworzenie list zakupów pomaga w bardziej rozsądnym kupowaniu, co wiąże się również z ograniczeniem marnotrawienia jedzenia. Wielu Polaków przegląda Internet lub gazetki promocyjne i na tej podstawie decyduje się robić konkretne listy zakupów – podkreśla dr Łuczak.

Respondenci, mogąc zaznaczyć kilka opcji, podali również typy placówek, w których z reguły robią zakupy na grilla. Aż 98,3% wskazań mają dyskonty. Dalej są hipermarkety – 17,5%, sklepy osiedlowe – 10,1%, a także supermarkety – 8,2%. Ponadto ankietowani mówią o targowiskach i bazarach – 6,2%, sieciach typu convenience – 2,5%, jak również cash&carry – 1%. Natomiast dla 1,1% uczestników sondażu nie ma to znaczenia, a 0,20% nie pamięta, gdzie robi zakupy.

– Oferty grillowe w różnych formatach są bardzo podobne. Zrobienie zakupów na takie spotkanie jest grą przypadku i wynika z przyzwyczajenia do sklepów sieciowych. Tezę tę podkreśla pozycja dyskontów jako placówek najczęstszego wyboru. Ich pozycję umacniają takie atuty, jak niska cena, poręczne pakowanie zestawów grillowych, a także częste promocje – podsumowuje wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

MondayNews.pl

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: MondayNews.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek mieszkaniowy 2025: dla kogo, ile, kryteria dochodowe i normatywy

W trakcie pierwszych miesięcy bieżącego roku, koszty mieszkaniowe nie rosły już tak dynamicznie jak wcześniej. Musimy jednak pamiętać o skali wcześniejszych zmian. Przykładowo, w lipcu 2024 r. prąd dla gospodarstw domowych podrożał o około 20%. Główny Urząd Statystyczny podaje, że przez rok (od maja 2024 r.) użytkowanie mieszkania lub domu razem z nośnikami energii zdrożało o około 11%. Trudno się więc dziwić, że użytkownicy mieszkań i domów narzekają na koszty. Mamy jednak dla nich pewną dobrą wiadomość. Mianowicie, niedawno wzrosły kryteria dochodowe dotyczące dodatku mieszkaniowego. Warto przypomnieć na czym polega taka forma pomocy mieszkaniowej.

Waloryzacja emerytur i rent 2026: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów już gotowy [RD216]

Rząd przygotował projekt rozporządzenia ws. waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku [RD216]. Zgodnie z propozycją, świadczenia wzrosną jedynie o ustawowe minimum – 20% realnego wzrostu płac. Brak porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego sprawił, że decyzję podjęła sama Rada Ministrów.

UE szykuje nowy wspólny dług i nowe podatki. Anna Bryłka alarmuje: to finansowa pułapka dla Polski i krok w stronę federalizacji Unii Europejskiej

Komisja Europejska chce wprowadzić nowe źródła dochodów budżetowych i zaciągnąć kolejny wspólny dług. posłanka do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka przestrzega: to zagrożenie dla suwerenności i budżetu Polski.

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

REKLAMA

Równa płaca dla kobiet i mężczyzn – nowe obowiązki, nowe możliwości dla controllingu

Nadchodzące zmiany prawne, wynikające z unijnej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń (2023/970), wymuszają na firmach nie tylko zwiększenie przejrzystości w polityce płacowej, ale również wprowadzenie zupełnie nowych standardów raportowania i analizy danych personalnych. Eksperci firmy Controlling Systems wskazują, że to zadanie wymaga ścisłej współpracy działów HR, IT oraz controllingu, który coraz częściej wychodzi poza swoją tradycyjną rolę finansową i staje się strategicznym partnerem w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

Czy UE zakaże faktycznie używania kominków na drewno? Eksperci ostrzegają przed skutkami zmian w Ekoprojekcie

W Brukseli odbyło się 25 czerwca 2025 r. forum konsultacyjne Komisji Europejskiej poświęcone rewizji tzw. rozporządzenia ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (MOP), czyli m.in. kominków, pieców i wkładów opalanych drewnem. Nowe propozycje zmian wzbudzają poważne kontrowersje i obawy wśród producentów, przedstawicieli organizacji branżowych oraz ekspertów, a przede wszystkim wśród użytkowników takich urządzeń. W opinii wielu uczestników spotkania, w tym reprezentantów polskiej branży, propozycje Komisji mogą w praktyce doprowadzić do likwidacji legalnego rynku urządzeń grzewczych na drewno w całej Unii Europejskiej.

Podwyżka minimalnej stawki godzinowej o zaledwie 90 groszy w 2026 roku wywołała burzę. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu

Zaledwie 90 groszy więcej za godzinę pracy – tyle wynosi rządowa propozycja podwyżki stawki minimalnej na 2026 rok. „To wstyd, nie podwyżka” – grzmią związkowcy i ostrzegają: taka decyzja to cios w usługi publiczne i dalsze spłaszczanie płac. Nawet pracodawcy są przeciwko propozycji rządu.

Koniec z przerwą na papierosa (i e-papierosa) w miejscu pracy (nawet na takiego, który nie zawiera w swoim składzie nikotyny). Nowe przepisy, eliminujące nadużywaną przez pracowników lukę prawną, już obowiązują

W dniu 5 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniły definicję papierosów elektronicznych (potocznie zwanych e-papierosami), obejmując nią również wyroby niezawierające w swoim składzie nikotyny. Tym samym – niemożliwym stało się „obchodzenie” przez pracowników zakazu palenia w pomieszczeniach zakładu pracy, zasłaniając się tym, że używane jest urządzenie z płynem beznikotynowym, czego – w praktyce – pracodawca nie mógł w żaden sposób zweryfikować.

REKLAMA

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Nowy rodzaj oszustwa

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia środków od banku z tytułu rzekomych luk w jego systemach. W rzeczywistości żadnych luk nie ma, a osoba składająca wniosek reklamacyjny, oparty na nieistniejących podstawach, może zostać pociągnięta nawet do odpowiedzialności karnej.

Koszty budowy domu jednorodzinnego 2025-2026. Jak zmieniają się ceny działek, materiałów budowlanych? Na czym można zaoszczędzić?

Czy w 2020 roku można było przewidzieć, że budowa domu w Polsce zdrożeje o blisko połowę w ciągu zaledwie pięciu kolejnych lat? Eksperci Extradom.pl przedstawili prognozy na najbliższą przyszłość, oparte o analizę kosztów budowy domu od 2021 do 2025 roku.

REKLAMA