REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego konsumenci kupują podróbki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konsumenci celowo kupują podróbki?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podróbki. 13% Europejczyków, deklaruje, że celowo kupiło podrobione produkty w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To znacznie więcej niż w poprzednich falach badaniach – w 2020 roku było to tylko 5%. 14% Polaków świadomie kupiło podrobiony towar, gdzie średnia europejska wynosi 13%. 

Mogą to być zaniżone dane, istnieje bowiem różnica pomiędzy deklaracjami, a faktycznymi zachowaniami konsumentów. Konieczna jest zatem dalsza edukacja konsumentów w na temat towarów podrobionych i konsekwencji ich kupowania. Przykładem takiej inicjatywy edukacyjnej jest kampania „Żyj oryginalnie. Podrobione produkty. Podrobiony styl”, którą w 2022 roku zapoczątkowało Forum Konsumentów wraz z Partnerami: Polską Izbą Handlu, Polskim Związkiem Przemysłu Kosmetycznego, UN Global Compact Network Poland, Amazon, Polskim Stowarzyszeniem Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych, Stowarzyszeniem Kobiety w Centrum oraz Administracją Celną Republiki Czeskiej.

REKLAMA

Rośnie skala handlu podróbkami

REKLAMA

Z roku na rok konsumenci są coraz bardziej narażeni na ryzyko zakupu podrabianych towarów. Wzrost tego zjawiska jest niepokojący, ponieważ ma negatywny wpływ na gospodarkę, bezpieczeństwo konsumentów oraz renomę marek i przedsiębiorstw. Przez rosnącą skalę podrabiania produktów, konsumenci tracą zaufanie do rynku i mają ograniczoną pewność co do autentyczności i jakości kupowanych przez siebie towarów.

Badania pokazują, że w 2019 roku przywóz podrobionych i pirackich produktów do Unii Europejskiej wyniósł aż 119 mld EUR (tj. 134 mld USD), co stanowi do 5,8% przywozu Unii Europejskiej. Warto jednak podkreślić, wyniki te opierają się na wnioskach z zatrzymań celnych i nie obejmują podrobionych i pirackich produktów wyprodukowanych i konsumowanych w kraju oraz pirackich
treści cyfrowych w Internecie [1].

Handel towarami podrobionymi ma zatem poważne konsekwencje dla europejskiej gospodarki. Szacuje się, że branża ta powoduje ogromne straty dla legalnych przedsiębiorstw, a także zmniejsza liczbę miejsc pracy. Ponadto, dochody państw z tytułu podatków i opłat celnych są znacznie obniżane przez wprowadzanie podrabianych produktów na rynek. To poważne wyzwanie dla władz
państwowych, które muszą podjąć skuteczne środki mające na celu zwalczanie tego procederu. 

Konsumenci kupują podróbki świadomie?

REKLAMA

W kontekście statystyk należy wskazać, że ponad 83% Europejczyków twierdzi, że raczej dobrze lub bardzo dobrze rozumie pojęcie własności intelektualnej. Deklarowane zrozumienie to jest wysokie, niezależnie od tego, czy zaangażowali się w kupowanie podrobionych produktów lub uzyskiwanie dostępu do treści online z nielegalnych źródeł. Wśród osób, które zgłosiły, że kupiły podrobione towary w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 85% twierdzi, że bardzo dobrze lub raczej dobrze rozumie własność
intelektualną, w porównaniu do 83% wśród osób, które tego nie zrobiły. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Europejczycy są świadomi różnych negatywnych skutków kupowania podrobionych towarów. Najczęściej uważają, że wspiera to nieetyczne zachowania (83%) i organizacje przestępcze (80%). Większość uważa również, że ma to szkodliwy wpływ na gospodarkę, rujnując biznes i miejsca pracy (79%). Ponadto, chociaż nieco rzadziej, uważa się, że zakup podrobionych towarów stanowi zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa oraz środowiska, około 2/3 respondentów również zgadza się z tym stwierdzeniem. Co więcej, tylko 39% Europejczyków nie jest pewnych oceny zakupionego towaru. Odsetek ten wzrasta do 52% wśród młodszych konsumentów w wieku od 15 do 24 lat.

Konsumenci często nie zdają sobie zatem sprawy z zagrożeń związanych z zakupem podrabianych produktów. Sztuczki stosowane przez przestępców, takie jak atrakcyjne ceny czy wizualne podobieństwo do oryginalnych produktów, wciąż wprowadzają ich w błąd. Naraża to konsumentów w szczególności na ryzyko zdrowotne, ponieważ podrabiane produkty mogą być niewłaściwie wykonane, zawierać niebezpieczne składniki lub być niezgodne z normami jakości. 

Dlatego też koniecznym jest edukowanie konsumentów w zakresie identyfikacji towarów oryginalnych i podrobionych. Istnieje również ogromna potrzeba podjęcia skoordynowanych działań na różnych poziomach. Ważne jest, aby konsumenci byli świadomi problemu podróbek i potencjalnych zagrożeń związanych z ich zakupem. Organizacje konsumenckie powinny współpracować z mediami, aby rzetelnie i w przystępny sposób informować konsumentów o podrobionych produktach, ich skutkach i negatywnym wpływie na gospodarkę. 

Poza edukacją i komunikacją, zarówno władze państwowe, instytucje odpowiedzialne za egzekwowanie prawa, jak i przedsiębiorstwa powinny współpracować, aby skutecznie zwalczać handel produktami podrobionymi. Wzmacnianie kontroli granicznych, zwiększanie świadomości konsumentów, sankcje dla handlarzy podrabianymi towarami i promowanie innowacji
w zabezpieczeniach antypirackich to tylko niektóre z działań, które należałoby podjąć w celu ograniczenia tego zjawiska

 

Dlaczego Europejczycy kupują podróbki?

Osoby, które celowo kupiły podróbki uważają za dopuszczalne kupowanie podrobionych towarów, gdy cena oryginalnego produktu jest zbyt wysoka (71%) i gdy dotyczy to produktu luksusowego (63%). Większość nabywców podróbek uważa również, że takie zachowanie jest dopuszczalne, gdy produkt nie jest (lub jeszcze nie jest) dostępny (61%) oraz gdy jakość produktu nie ma znaczenia (61%). Ponad połowa z nich (54%) zgadza się, że kupowanie podrobionych towarów jest dopuszczalne, ponieważ
wszyscy to robią.

Europejczycy są również przeciwni korzystaniu z pirackich treści online i są świadomi związanego z tym ryzyka, ale nieco ponad jedna trzecia (34%) zgadza się, że dopuszczalne jest nielegalne pozyskiwanie treści z Internetu lub aplikacji, jeśli jest to do użytku osobistego. Tylko mniejszość Europejczyków (14%) przyznaje się do celowego korzystania z nielegalnych źródeł w celu uzyskania dostępu do treści online, a tylko 12% zrobiło to specjalnie w celu oglądania sportu.

Należy pamiętać, że powyższe dane mówią nam jedynie o przyznawaniu się i celowym kupowaniu podróbek. Wyniki sugerują, że rzeczywisty odsetek osób kupujących podróbki jest wyższy niż podano powyżej, ponieważ ludzie są wprowadzani w błąd przy zakupie podróbek lub nie są pewni, czy produkty, które kupili, są oryginalne, czy nie. Co ciekawe zarówno niższa cena, lepsza jakość, jak i szersza oferta oryginalnych produktów są ważnymi czynnikami skłaniającymi nabywców podróbek do zaprzestania kupowania tych produktów i decydowania się na produkty oryginalne gwarantujące im jakość i bezpieczeństwo.

Kupowanie podróbek nie jest modne

Edukacja konsumentów w zakresie rozpoznawania i odrzucania podrobionych produktów jest istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa i świadomego wyboru zakupowego. Nie można jednak zapominać, że prawdziwe motywy zakupu podrabianych rzeczy mają również podłoże pozaekonomiczne, jak np. chęć pokazania się i budowania atrakcyjnego wizerunku poprzez
posiadane rzeczy. 

Dlatego też kampania Forum Konsumentów „Żyj oryginalnie” odwołuje się do emocji konsumentów. Pokazuje, że kupowanie podróbek nie jest modne, jest wbrew oryginalności, którą każdy może budować po swojemu. Racjonalne argumenty o łamaniu prawa oraz wspieraniu nieuczciwej konkurencji nie zawsze są perswazyjne i skuteczne. – Niestety, ale jak pokazują liczne analizy i badania rynek produkcji i sprzedaży podróbek ma się dobrze czemu chcemy wspólnie z naszymi Partnerami akcji przeciwdziałać. Chcemy wyjść do wybranych grup konsumentów z perswazyjnym i pozytywnym przekazem, chcemy komunikować się emocjami i inspiracją. Schemat zakazów i nakazów nie zawsze jest w komunikacji i zmianie zachowań skuteczny.

Chcemy rozwijać tę kampanię i platformę komunikacji by pokazać konsumentom, że kupowanie podróbek nie jest ,,modne”, że skoro my wiemy, że mamy podrobioną rzecz to inni w naszym otoczeniu również są w stanie ją rozpoznać. Podkreślamy, że kupowanie podrobionych rzeczy to brak oryginalności w wyrażaniu siebie i pójście na łatwiznę. W dobie przedmiotów z drugiego obiegu i np. mody na rzeczy vintage mamy uczciwe i często tańsze możliwości zaspokajania swoich potrzeb materialnych i psychologicznych. Cieszę się, że naszą kampanię wspiera Amazon oraz inne organizacje, które również walczą z podróbkami i chcą z nami zmieniać obecną sytuację na rynku towarów podrobionych. Zapraszamy do dołączenia do kampanii i wspólnego działania na rzecz towarów oryginalnych – komentuje Agnieszka Plencler, prezeska Forum Konsumentów.

Źródło: ŚWIATOWY HANDEL TOWARAMI PODROBIONYMI – NIEPOKOJĄCE ZAGROŻENIE, 2021, EUIPO, OECD

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po jakim czasie nie można odwołać darowizny?

Termin na odwołanie przekazanej darowizny jest dość krótki. Od czego zależy? Kiedy jest możliwe odwołanie darowizny?

Kiedy złożenie przysięgi przez nowo wybranego prezydenta RP? [WYBORY 2025]

Zgodnie z art. 128 Konstytucji, kadencja prezydenta RP rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu. Pytanie brzmi: co to dokładnie oznacza i kiedy ten moment następuje? Kto stwierdza ważność wyborów na prezydenta RP?

Tusk obiecuje: Kwota wolna wzrośnie do 60 tys. zł, ale nie w tym roku

Premier Donald Tusk nie owija w bawełnę: podniesienie kwoty wolnej od podatku to jego priorytet, ale w 2025 roku Polacy nie mają na co liczyć. „To moja twarda obietnica – zrealizuję ją w tej kadencji” – zapowiada. Warunek? Deficyt musi trzymać się w ryzach, bo inaczej grozi nam utrata miliardów z UE.

Tydzień, maksymalnie dwa. Wielu pracowników nie czeka dłużej na wynik rekrutacji

6 na 10 badanych pracowników fizycznych deklaruje, iż maksymalny czas rekrutacji, jakiego oczekują od potencjalnego pracodawcy, to dwa tygodnie. Tak wynika z badania „Rynek pracowników fizycznych”, przeprowadzonego na zlecenie serwisu Pracuj.pl.

REKLAMA

Obniżenie wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej już w 2026 r.? Resort pracy daje minus Senatorom [PROJEKT]

Trwają prace nad obniżeniem wieku emerytalnego dla kolejnej grupy zawodowej. Chodzi o projekt nowelizacji o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych wniesiony przez senatorów 18 grudnia 2024 r. Projekt trafił do sejmu na początku maja 2025 r.

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Sprawdź konto

Specjalny dodatek z ZUS trafił do 133,6 tys. osób w Polsce. Warto zweryfikować swoje konto, ponieważ w wielu przypadkach ZUS wypłacił świadczenie automatycznie, bez składania wniosku. Wielu osobom należą się bowiem z urzędu dodatkowe pieniądze i to nie miało, bo z wyrównaniem od stycznia i z uwzględnieniem marcowej waloryzacji.

Zmiany w e-ZLA już od 15 czerwca 2025 r. Zwolnienia lekarskie będą wyłącznie akceptowane w protokole HTTP/1.1

Od 15 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wymusi korzystanie wyłącznie z protokołu HTTP/1.1 przy przesyłaniu elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). O co chodzi z tą zmianą techniczną? ZUS odpowiada: Pacjenci mogą czuć się spokojnie.

Niemcy ujawnili ilu mają migrantów. To już ponad jedna czwarta mieszkańców

Ilu migrantów jest u naszego zachodniego sąsiada? Z danych ujawnionych przez Federalny Urząd Statystyczny wynika, że ubiegłym roku w Niemczech mieszkało około 21,2 miliona osób z historią migracji. A zatem jest to już ponad jedna czwarta mieszkańców Niemiec.

REKLAMA

Pokaźne zyski z PPK: 135-181 % przez ponad 5 lat. Jak sprawdzić stan rachunku PPK? Wypłacić można zawsze ale przed 60 urodzinami są potrącenia

Zysk statystycznego uczestnika PPK od grudnia 2019 roku do kwietnia 2025 r. wyniósł 135-181 proc. - biorąc pod uwagę kwoty, które uczestnik sam wpłacił. Taka informacja została podana w opublikowanym 21 maja 2025 r. nr 5 (43) biuletynu miesięcznego Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Debata Trzaskowski – Nawrocki [RELACJA NA ŻYWO]

Debata między kandydatem Koalicji Obywatelskiej Rafałem Trzaskowskim a popieranym przez Prawo i Sprawiedliwość Karolem Nawrockim. Relacja na żywo.

REKLAMA