REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marketing kancelarii prawnej – jak promować usługi zgodnie z przepisami i zasadami etyki zawodowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
reklama kancelaria prawna prawnik promocja
Reklama kancelarii prawnej. Promocja prawnika
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Współczesny rynek usług prawniczych staje się coraz bardziej konkurencyjny. Klienci poszukują prawników nie tylko na podstawie rekomendacji, ale również za pomocą internetu, social mediów czy mediów tradycyjnych. W odpowiedzi na te zmiany kancelarie prawne muszą szukać skutecznych sposobów promocji. Jednak w przeciwieństwie do wielu innych branż, działalność marketingowa w sektorze prawnym podlega szczególnym ograniczeniom wynikającym z przepisów prawa oraz zasad etyki zawodowej.

rozwiń >

Jak nie może się promować kancelaria?

Promocja nie może być nachalna, wprowadzająca w błąd ani podważająca powagi zawodu prawnika. Zamiast typowej reklamy, konieczne jest świadome budowanie wizerunku poprzez rzetelną informację i profesjonalną obecność w przestrzeni publicznej.

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce działalność promocyjna adwokatów i radców prawnych jest ograniczona przez regulacje samorządów zawodowych. Zgodnie z przyjętymi zasadami, prawnicy mogą informować o swojej działalności, jednak wyłącznie w sposób zgodny z etosem zawodu. Niedozwolona jest reklama sensu stricto, czyli wszelkie formy perswazji, chwalenia się sukcesami, promowania cen czy bezpośredniego nakłaniania do skorzystania z usług. Niedopuszczalne jest również porównywanie się z innymi kancelariami w sposób sugerujący wyższość lub przewagę. Informacja może mieć charakter edukacyjny, analityczny, ekspercki – nie może natomiast przypominać reklam znanych z branży handlowej.

Reklama kancelarii prawnej

Zgodnie z przyjętymi normami, kancelaria prawna może posiadać nowoczesną i estetyczną stronę internetową. Strona ta powinna zawierać opis zakresu świadczonych usług, dane kontaktowe, informacje o doświadczeniu zespołu, publikacje prawników oraz ewentualnie formularz kontaktowy. Coraz więcej kancelarii decyduje się na publikację blogów prawniczych, które służą nie tyle reklamie, co edukacji klientów i prezentowaniu wiedzy zespołu w przystępny sposób. Dobrze zaprojektowana witryna to nie tylko wizytówka kancelarii, ale także kanał budujący jej pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Treści SEO, czyli zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, pomagają dotrzeć do osób, które wpisują konkretne zapytania prawne w Google. Przy tym wszystkim należy pamiętać, aby nie stosować na stronie języka reklamowego, agresywnych haseł w rodzaju „najlepszy adwokat” czy „gwarantujemy wygraną” – tego typu zabiegi są sprzeczne z zasadami etyki zawodowej.

Kancelaria w mediach społecznościowych

W ostatnich latach coraz więcej kancelarii decyduje się na obecność w mediach społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook czy nawet Instagram. Prawidłowo prowadzony profil kancelarii w social mediach może być skutecznym narzędziem komunikacji z klientami i środowiskiem prawniczym. W tym kontekście kancelarie publikują analizy wyroków, komentarze do zmian w prawie, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, a także informują o prowadzonych szkoleniach czy udziale w wydarzeniach branżowych. Przykładem dobrej praktyki może być prowadzenie cyklu postów edukacyjnych – np. „Poniedziałki z prawem pracy” albo „Prawne FAQ dla przedsiębiorców”. Taka forma prezentacji wiedzy buduje zaufanie i pozycję eksperta, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z zasadami etyki.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak prawnicy mogą się reklamować?

Prawnicy mogą – a nawet powinni – udzielać wypowiedzi medialnych, uczestniczyć w debatach, pisać artykuły eksperckie i komentować głośne sprawy. Tego rodzaju obecność w przestrzeni publicznej to nie reklama, ale wyraz zaangażowania zawodowego oraz potwierdzenie kompetencji. Często to właśnie dzięki mediom kancelaria zostaje zapamiętana przez potencjalnych klientów, którzy w przyszłości mogą zdecydować się na nawiązanie współpracy. Warto dodać, że obecność w mediach zwiększa także zasięg organiczny i ułatwia budowanie relacji z dziennikarzami oraz instytucjami. Nierzadko kancelarie tworzą własne podcasty, kanały YouTube lub występują w roli ekspertów w audycjach radiowych i programach informacyjnych.

Prawnicy - udział w konferencjach i innych wydarzeniach

Ważnym elementem marketingu kancelarii są działania oparte na relacjach i edukacji. Udział w konferencjach prawniczych, wykładach, targach, warsztatach dla przedsiębiorców czy kursach specjalistycznych buduje prestiż, a zarazem pozwala rozwijać sieć kontaktów. Coraz więcej kancelarii organizuje również własne webinary – szczególnie te skierowane do określonych grup zawodowych, np. właścicieli firm transportowych, lekarzy, czy branży e-commerce. Podczas takich spotkań prawnicy mogą w przystępny sposób omawiać aktualne problemy prawne, przedstawiać case studies i odpowiadać na pytania uczestników. To doskonały sposób, aby zaprezentować wiedzę oraz podejście do klienta w atmosferze edukacyjnej, a nie sprzedażowej.

Podsumowanie

Choć narzędzi marketingowych dostępnych dla kancelarii jest coraz więcej, nie wszystkie mogą być legalnie wykorzystywane. Zakazane są takie formy jak bezpośrednia promocja przez ulotki, billboardy, SMS-y, natarczywe telefony, a także promowanie usług poprzez programy partnerskie, „rabatowe” akcje czy sponsorowane wpisy z gwarancją efektu. Zabronione są również reklamy zawierające porównania z innymi prawnikami, a także takie, które wykorzystują emocjonalny język, np. „uratowaliśmy wielu klientów” czy „nie czekaj, działaj teraz”. Każda forma promocji powinna być przemyślana i dostosowana do zasad godności zawodu prawnika. W razie wątpliwości kancelaria powinna zasięgnąć opinii właściwego organu samorządowego.

W odróżnieniu od większości branż, skuteczny marketing w sektorze usług prawnych polega nie na szybkim pozyskaniu klienta, ale na konsekwentnym budowaniu reputacji i zaufania. Klienci szukający pomocy prawnej oczekują przede wszystkim rzetelności, dyskrecji i kompetencji. Dlatego kancelarie, które konsekwentnie budują swój ekspercki wizerunek poprzez wartościowe treści, obecność w mediach, edukację i profesjonalną komunikację, są postrzegane jako godne zaufania i przyciągają klientów nawet bez tradycyjnych form reklamy.

oprac. Emilia Panufnik
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stawki płatności bezpośrednich i PWK za 2025 rok - aktualizacja MRiRW

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało 10 października 2025 r., że minister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski podpisał rozporządzenie określające wysokość stawek płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego (PWK) na rok 2025.

ZUS zyska nowe uprawnienia i będzie mógł się domagać składek nawet za 20 lat wstecz. Co z kosztami i przychodami przedsiębiorców?

Trwa dyskusjach o przepisach, nad którymi toczą się już prace. Czy ZUS zyska prawo do tego, by domagać się składek za nieograniczony czas wstecz? Co wtedy z rozliczeniami podatkowymi przedsiębiorców? Czy sądy zaleje fala odwołań, a niewydolny już teraz system będzie działał jeszcze gorzej?

Świadczenie pielęgnacyjne 2026. Ponad 3000 zł dla opiekunów osób niepełnosprawnych!

Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 roku może przekroczyć nawet 3000 zł. To kluczowa wiadomość dla tysięcy opiekunów osób niepełnosprawnych. Czy będzie można pracować nie tracąc pieniędzy? Jest pewna pułapka. Dowiedz się, ile dokładnie wyniesie pomoc i co zrobić, aby jej nie stracić.

Byłeś prześladowany przez władze? Możesz dostać zadośćuczynienie – nawet po latach

Byłeś represjonowany za działalność polityczną, internowany w stanie wojennym albo niesłusznie aresztowany przez władze PRL? Polskie prawo pozwala dziś dochodzić sprawiedliwości, także po wielu latach. Możesz ubiegać się o zadośćuczynienie za krzywdy moralne i odszkodowanie za straty materialne. Sprawdź, komu przysługuje rekompensata i jak złożyć skuteczny wniosek.

REKLAMA

Do premiera: Otrzymują świadczenia o różnej wysokości, a sam dodatek dopełniający przewyższa wysokość świadczenia podstawowego innego niż renta socjalna

Osoby niepełnosprawne jako społecznicy) skierowali list otwarty do m.in. premiera D. Tuska w sprawie niedotrzymania obietnicy uchwalenia przepisów dającym wszystkim osobom z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do samodzielności świadczenia takiego jak dodatek dopełniający do renty socjalnej.

Czy polscy twórcy w końcu zarabiają na swoich dziełach? Dyrektywa DSM a godziwe wynagrodzenie! [Gość Infor.pl]

Po niemal roku od implementacji unijnej dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (tzw. Dyrektywy DSM) do polskiego prawa, rynek twórców internetowych wciąż szuka odpowiedzi na kluczowe pytania. Czy nowe przepisy faktycznie rozwiązały spory z gigantami technologicznymi i zapewniły twórcom godziwe wynagrodzenie? O to pytamy adwokata Mikołaja Chałasa z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Ważne zmiany dla osób, które się rozwodzą. Na dopełnienie formalności jest teraz rok. Później traci się do tego prawo

Rozwód to sprawa, która wiąże się nie tylko z silnymi emocjami, ale również z koniecznością dopełnienia szeregu obowiązków formalnych. Choć zostały one określone w obowiązujących przepisach, to nie zawsze wywiązanie się z nich jest proste.

Od 752 zł do 4134 zł bez względu na dochód do końca 2025 r. tylko dla osób z co najmniej 78 punktami. Jak uzyskać? Tylko 3 miesiące na złożenie wniosku do ZUS

ZUS w komunikacie przypomniał zasady przyznawania i uzyskiwania świadczenia wspierającego w 2025 roku. W bieżącym roku prawo do tego świadczenia mają pełnoletnie osoby mieszkające legalnie w Polsce, którym wojewódzki zespół ds. orzekania o niepełnosprawności przyznał w decyzji przynajmniej 78 punktów. Miesięczna wysokość świadczenia wspierającego zależy od ustalonego poziomu potrzeby wsparcia i wynosi aktualnie od 752 zł do 4134 zł.

REKLAMA

Wdowy po działaczach opozycji antykomunistycznej z dodatkowymi pieniędzmi [PROJEKT]

Dodatek kompensacyjny i ryczałt energetyczny to ważne świadczenia przysługujące wdowom po kombatantach. Posłowie chcą, by z tych uprawnień mogły korzystać też wdowy po działaczach opozycji antykomunistycznej.

Stałe orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r. Kto dostanie orzeczenie bezterminowe i jakie są nowe zasady?

Czekasz na bezterminowe orzeczenie o niepełnosprawności? Przepisy mają się zmienić, aby ulżyć w biurokracji osobom ze schorzeniami trwałymi i nieodwracalnymi. Kto w 2026 r. ma szansę pożegnać się z ponownymi wizytami na komisjach? Jakie kryterium jest kluczowe i co z orzeczeniami wydanymi przed nowelizacją? Zapoznaj się z planowanymi zmianami w systemie orzekania.

REKLAMA