Przedświąteczne zakupy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Święta Bożego Narodzenia to czas radości i spędzania czasu z najbliższymi. Zanim jednak zajrzymy pod choinkę, żeby zobacz jakie prezenty dostaniemy w tym roku, to najpierw czeka nas gorączka zakupów przedświątecznych. Wymyślanie nowych pomysłów, szukanie wybranych upominków i często nie do końca przemyślane decyzje. Jeżeli należymy do licznej części społeczeństwa zaopatrującej się w sklepach internetowych, to mamy mniejsze zmartwienie. W większości przypadków możemy odstąpić od umowy i zwrócić zbędną rzecz. Są jednak od tej powszechnej zasady wyjątki i warto zapoznać się z nimi. Jeżeli natomiast kupujemy prezenty np. w centrach handlowych, to nasze możliwości co do zwrotu towaru są bardziej ograniczone.
REKLAMA
Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania od nas towaru, nawet na wymianę, jeżeli jest on zgodny z umową. Zależy to tylko od jego dobrej woli. Dlatego też lepiej przed zakupem sprawdzić regulamin sklepu albo zapytać się sprzedawcy o ewentualną możliwość zwrócenia przedmiotu lub jego wymianę na inny.
Zobacz także: Poradnik na święta: zakupy w internecie
Reklamuj, jeśli musisz
Niezależnie od tego czy kupujemy rzecz na prezent dla rodziny czy też do własnego użytku, zawsze możemy go reklamować, jeżeli okaże się niezgodny z umową. Mamy 2 miesiące na poinformowanie o tym fakcie sprzedawcy. Powstrzymajmy się jednak przed tym, aby od razu żądać zwrotu pieniędzy. Takie roszczenie może być przedwczesne. W pierwszej kolejności przysługuje nam żądanie naprawy albo wymiany zakupionej rzeczy na nową. Dopiero wówczas, gdy nie będą one możliwe do zrealizowania ze względu na zbyt długi czas naprawy, wymiany albo brak odpowiednich części albo brak tego samego modelu w celu jego wymiany na nowy, to można zażądać obniżenia ceny. Jezeli optrócz tego dodatkowo niezgodność towaru z umową jest istotna, to można odstąpić od umowy.
Podobne zasady istnieją przy reklamowaniu towarów żywnościowych
10 przykazań konsumenta na przedświątecznych zakupach:
- Nie podejmuj pochopnych decyzji – zastanów się czy faktycznie jesteś przekonany o zasadności twojego wyboru i konieczności zakupu tej konkretnej rzeczy;
- Sprawdź czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie;
- Sprawdź dobrze cenę - powinna znajdować się na towarze, jeżeli masz wątpliwości możesz zapytać sprzedawcę albo sprawdzić na czytniku cen;
- Uważaj na promocje i wyprzedaże - nie zawsze za produkt dodany gratis faktycznie nic nie płacisz; czasami przedmioty wystawione na wyprzedaży są uszkodzone;
- Dokładnie obejrzyj towar, który chcesz kupić – jeżeli niezgodność towaru z umową można było dostrzec w momencie zakupu, sprzedawca nie będzie ponosił za nią odpowiedzialności;
- Gdy płacisz kartą kredytową upewnij się, że korzystasz z bezpiecznych stron internetowych;
- Jeżeli zawierasz umowę o kredyt konsumencki, bardzo uważnie zapoznaj się z jej treścią;
- W przypadku zakupu przez internet pilnuj zgodności ceny podanej w ofercie sklepu z ceną jaka jest wskazana w potwierdzeniu zamówienia;
- Przeczytaj uważnie regulamin sklepu internetowego – dowiedz się jaki jest termin realizacji twojego zamówienia i wybierz najdogodniejszą dla ciebie formę dostawy;
- Uważaj na termin ważności artykułów spożywczych.
Zobacz serwis: Konsument w Święta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat