REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skreślenie z listy aplikantów po stwierdzeniu nieprzydatności do wykonywania zawodu

Skreślenie z listy aplikantów po stwierdzeniu nieprzydatności do wykonywania zawodu /fot. Fotolia
Skreślenie z listy aplikantów po stwierdzeniu nieprzydatności do wykonywania zawodu /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konstytucyjny jest przepis o możliwości skreślenia z listy aplikantów po stwierdzeniu nieprzydatności do wykonywania zawodu adwokata - orzekł we wtorek Trybunał Konstytucyjny. Wskazał, że konstytucyjne prawo do nauki nie wyklucza mechanizmów oceny aplikantów.

"Specyficzny charakter aplikacji służy dążeniu, aby zawód adwokata wykonywały osoby mające odpowiedni, wysoki poziom wiedzy, praktycznej umiejętności wykonywania tego zawodu, oraz reprezentowały takie wartości etyczne, aby budziło to zaufanie społeczne" - powiedział w uzasadnieniu wyroku sędzia TK Marek Zubik.

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał zajmował się przepisem Prawa o adwokaturze mówiącym, że "okręgowa rada adwokacka może skreślić aplikanta adwokackiego z listy aplikantów adwokackich w okresie pierwszych dwóch lat aplikacji, jeżeli stwierdzi jego nieprzydatność do wykonywania zawodu adwokata".

Sprawa rozpoznana we wtorek przez TK wynikła na kanwie skargi konstytucyjnej aplikanta adwokackiego, który w trakcie pierwszego roku aplikacji dwukrotnie – w terminie zasadniczym i poprawkowym – otrzymał negatywną ocenę z kolokwium rocznego. W związku z tym został skreślony z listy aplikantów.

Zobacz serwis: Sprawy karne

REKLAMA

Zdaniem skarżącego cel, jakim jest ochrona klientów, można osiągnąć w mniej drastyczny sposób, poprzez nieupoważnianie aplikanta do zastępstwa procesowego lub też zawieszenie w prawach aplikanta na podstawie orzeczenia dyscyplinarnego. Ponadto - jak wskazywał w skardze - skreślenie z listy aplikantów może następować na podstawie arbitralnych decyzji adwokatury, gdyż przepis jest niedookreślony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TK nie podzielił tych argumentów i wskazał, że mechanizm przewidziany przez zaskarżony przepis "jest jak najbardziej przydatny". "Co więcej z punktu widzenia aplikanta, który wykazywałby się cechami, które ewidentnie nie pozwalają na uznanie go za przydatnego do wykonywania zawodu, lepiej na początkowym etapie zamknąć proces szkolenia, niż niepotrzebnie łudzić go, że jest w stanie przejść dalsze etapy" - mówił sędzia Zubik.

"Zaskarżone rozwiązanie nie zamyka definitywnie możliwości ponownego przystąpienia do aplikacji, nie zamyka też drogi do kształcenia w ramach innych zawodów prawniczych, czego skarżący jest dobrym przykładem (obecnie wykonuje zawód radcy prawnego - PAP)" - powiedział sędzia.

Ponadto w ocenie TK nie da się uznać, że przepis wywołuje rozbieżności podczas jego sądowego stosowania; nie był on również przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego wyjaśniającej jego treść. "Nie było zatem podstaw do stwierdzenia, że jest to przepis niejasny w stopniu uzasadniającym potrzebę uznania jego niekonstytucyjności" - zaznaczył TK.

Zgodnie z wymogiem ustawy o Trybunale Konstytucyjnym z 22 lipca TK poinformował w sentencji wyroku, że wtorkowe orzeczenie zapadło jednomyślnie. Według nowej ustawy o TK, która weszła w życie w połowie sierpnia, w orzeczeniu TK powinna być zawarta informacja o wyniku głosowania sędziów.

Wtorkową sprawę Trybunał rozpoznał w składzie pięciu sędziów. Rozprawie przewodniczył prezes TK Andrzej Rzepliński, a poza sędzią Zubikiem w składzie TK byli jeszcze sędziowie: Julia Przyłębska, Małgorzata Pyziak-Szafnicka i Stanisław Rymar.

Na rozprawie nie pojawił się przedstawiciel Sejmu. Obecny był natomiast skarżący oraz przedstawiciel prokuratora generalnego, Andrzej Stankowski z Prokuratury Krajowej.

"Witam pana prokuratora po krótkiej przerwie" - zwrócił się na początku rozprawy do przedstawiciela prokuratury prezes Rzepliński.

Wcześniej - w kwietniu - prokurator generalny Zbigniew Ziobro informował Trybunał, iż wobec rozpoznawania przez TK spraw z pominięciem grudniowej nowelizacji ustawy o TK prokuratura nie może uczestniczyć w tego rodzaju działaniach. 22 lipca Sejm uchwalił nową ustawę o TK. W sierpniu TK uznał, że kilkanaście zapisów tej ustawy jest niezgodnych z konstytucją, nie uznał jednak całej ustawy za niekonstytucyjną.

Źródło: PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To nie tylko oszczędności budżetowe. To przez przepisy lekarze WZON niepełnosprawnym odbierają pkt 7 w orzeczeniu o niepełnosprawności

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

REKLAMA

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA