REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie uzyskasz pomoc w sprawach rodzinnych w Irlandii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Polonia Extra
Gazeta dla Polaków w Irlandii
Jedną z jednostek, do której można zwrócić się po pomoc jest Departament ds. rodziny. Drugą organizacją jest Agencja Rozwoju Rodziny (FSA).
Jedną z jednostek, do której można zwrócić się po pomoc jest Departament ds. rodziny. Drugą organizacją jest Agencja Rozwoju Rodziny (FSA).

REKLAMA

REKLAMA

Podpowiadamy, gdzie uzyskać pomoc prawną w zakresie mediacji, spraw małżeńskich czy grantów.

Jedną z jednostek, do której można zwrócić się po pomoc jest Departament ds. rodziny. Jego podstawowa funkcją jest koordynacja polityki rodzinnej. Zajmuje się on również programami skierowanymi do rodziców samotnie wychowujących dzieci oraz programem świadczeń dla opiekunów prawnych sierot. Departament ściśle współpracuje z innymi departamentami i agencjami rządowymi przy opracowywaniu rządowych programów wsparcia dla rodzin i dzieci.

REKLAMA

REKLAMA

Drugą organizacją jest Agencja Rozwoju Rodziny (FSA), która powstała w maju 2003 r. w celu wspierania rodzin. Zadanie wspierania rodzin w szerokim zakresie Agencja wypełnia poprzez: lokalne centra informacji i pomocy rodzinie, wspieranie organizacji doradzających w sprawach małżeńskich, partnerskich, rodzicielskich oraz w sytuacji śmierci członka rodziny, prowadzenie mediacji między małżonkami/partnerami zamierzającymi wystąpić o separację lub rozwód, prowadzenie badań nad rodziną, udzielanie informacji dotyczących rodziny, doradzanie Ministrowi Spraw Społecznych i Rodzinnych w kwestiach dotyczących rodziny.

Mediacje rodzinne

Sekcja ds. mediacji rodzinnych świadczy profesjonalną, dyskretną pomoc dla par małżeńskich i partnerskich, które podjęły decyzję o separacji lub rozwodzie i które chcą negocjować warunki separacji lub rozwodu za pośrednictwem mediatora.

REKLAMA

Sekcja ds. mediacji rodzinnych pomaga ludziom wypracować porozumienie korzystne dla obu stron oraz dla dzieci. Mediatorzy uczestniczą w rozmowach dotyczących zagadnień wymagających podjęcia wspólnej decyzji, takich jak: opieka nad dziećmi, wsparcie finansowe, dom, świadczenia. Działalność Sekcji jest nieodpłatna i umożliwia uczestnictwo w trzech do sześciu sesjach mediacyjnych. Odpowiednio przeszkolony mediator pomaga parze wypracować indywidualne porozumienie we wszystkich istotnych kwestiach. W mediacji uczestniczą obydwoje małżonkowie/ partnerzy; przebieg mediacji jest poufny. Mediator nie popiera żadnej ze stron, zajmuje stanowisko obiektywne. Aby mediacja mogła zostać przeprowadzona, obie strony muszą wyrazić chęć uczestnictwa w spotkaniu i je zaaranżować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Końcowym punktem większości mediacji jest spisanie dokumentu określającego szczegółowo warunki ustalone w trakcie negocjacji. Ten dokument może posłużyć adwokatom stron jako element akt w sprawie o separację oraz/ lub o rozwód. Każde porozumienie będące rezultatem mediacji jest wyjątkowe i przystosowane do indywidualnych oczekiwań obu stron.

Warunki porozumienia są zrównoważone, a zatem nie ma „zwycięzców” ani „przegranych”. Kiedy strony podejmują decyzje wspólnie, są większe szanse na to, że będą je respektować. Mediacja promuje komunikację i współpracę, zmniejsza gorycz i stres związane z podjęciem decyzji o separacji/rozwodzie. Mediator pomaga rodzicom pozostać partnerami przy wychowaniu dzieci dzięki wypracowaniu indywidualnych strategii dla każdej rodziny. Mediacja uczy rodziców, jak rozwiązywać konflikty tak, aby najlepiej chronić dobro dzieci.

Granty na doradztwo

Kolejną, godną uwagi kwestią są granty na doradztwo w sprawach małżeńskich, partnerskich, rodzicielskich oraz w sytuacji śmierci członka rodziny. Agencja Rozwoju Rodziny udziela grantów organizacjom pozarządowym: doradzającym w sprawach małżeńskich i partnerskich, prowadzącym kursy dla przyszłych małżeństw, udzielającym wsparcia dzieciom, których rodzice się rozstają, udzielającym wsparcia osobom, które doświadczyły śmierci członka rodziny, oraz pomocy w organizacji uroczystości pogrzebowych. Agencja Rozwoju Rodziny dysponuje również listą organizacji pozarządowych świadczących doradztwo w różnych hrabstwach.

Granty mogą być przyznane organizacjom pozarządowym, których działalność obejmuje: doradztwo małżeńskie (pomoc w przezwyciężeniu trudności w relacjach z partnerem), kursy dla przyszłych małżeństw, wspieranie dzieci, których rodzice zdecydowali się na separację, wspieranie osób, które doświadczyły śmierci członka rodziny i pomoc w organizacji uroczystości pogrzebowych. Kryteria przyznawania dofinansowania są następujące: organizacja zajmuje się świadczeniem jednej lub kilku wymienionych powyżej form pomocy, organizacja działa w sposób uporządkowany, obejmując zarządzanie i wsparcie oddolne osób świadczących pomoc oraz szkolenia i testy sprawdzające poziom ich kwalifikacji, jest zapotrzebowanie na formy pomocy świadczone przez organizację, co wyraża się w liczbie klientów korzystających z jej usług i liczbie osób oczekujących. Informacje o grantach są ogłaszane co roku w gazetach krajowych i lokalnych.

Program Centrum Informacji

Centra informacji i pomocy rodzinie świadczą wsparcie i inicjują aktywności skierowane do członków społeczności lokalnych w szerokim zakresie. Działalność centrów obejmuje:

  • udzielanie informacji, porad i wsparcia wybranym grupom i rodzinom z regionu,
  • praktyczną pomoc grupom społecznym, obejmującą szkolenia, służenie informacją i poradą oraz usługi kserograficzne,
  • organizowanie kursów edukacyjnych i szkoleń,
  • opiekę nad dziećmi osób uczestniczących w kursach w ramach programu Centrum,
  • wspieranie młodych ojców w utrzymaniu kontaktu z ich dziećmi,
  • angażowanie mężczyzn w życie społeczności lokalnych,
  • organizowanie grup wsparcia dla rodziców samotnie wychowujących dzieci
  • organizowanie klubów dla kobiet
  • prowadzenie świetlic osiedlowych
  • organizowanie klubów seniora
  • prowadzenie kursów dla rodziców

Zobacz również: Dla kogo zapomoga społeczna w Irlandii?

Badania i informacja

Agencja Rozwoju Rodziny ma obowiązek prowadzenia badań w obszarach swojej działalności. Agencja wypełnia ten obowiązek zlecając przeprowadzenie badań w sposób bezpośredni, udzielając grantów na badania realizowane przez instytucje badawcze oraz przyznając stypendia studentom/doktorantom. Agencja Rozwoju Rodziny odgrywa kluczową rolę w promowaniu i rozpowszechnianiu informacji na temat małżeństwa/partnerstwa, mediacji w sprawach rodzinnych, rodzicielstwa i odpowiedzialności za rodzinę oraz innych, powiązanych zagadnień. Agencja realizuje te założenia poprzez współpracę z innymi agencjami, stypendia przyznawane na realizację projektów dotyczących rodziny, stronę internetową www.fsa.ie, informacje w prasie i wywiady w mediach.

Przydatne adresy

Departament ds. rodziny

Family Affairs Unit, Department of Social and Family Affairs, Floor 1, Áras Mhic Dhiarmada, Store Street, Dublin 1, Telefon: (01) 704 3593 lub 704 3506

Agencja Rozwoju Rodziny

The Family Support Agency, St. Stephen’s Green House, Earlsfort Terrace, Dublin 2, Telefon: (01) 611 4100, Strona www: www.fsa.ie

Mediacje małżeńskie

Więcej informacji można uzyskać bezpośrednio w jednej z placówek Sekcji ds. mediacji rodzinnych pod podanymi adresami:

PLACÓWKI PRACUJĄCE W PEŁNYM WYMIARZE GODZIN:

  • DUBLIN, 1st Floor, St. Stephen’s Green House, Earlsfort Terrace, Dublin 2, Telefon: (01) 634 4320, Fax: (01) 662 2339
  • CORK, Hibernian House, 80a South Mall, Cork, Telefon: (021) 425 2200, Fax: (021) 425 1331
  • GALWAY, 1st Floor, Ross House, Merchant’s Road, Galway, Telefon: (091) 509 730, Fax: (091) 567 623
  • LIMERICK, 1st Floor, Mill House, Henry Street, Limerick, Telefon: (061) 214 310, Fax: (061) 312 225

PLACÓWKI PRACUJĄCE W NIEPEŁNYM WYMIARZE GODZIN:

  • ATHLONE, Suite 10, 1st Floor, Inish Carraig Business Centre, Golden Island, Athlone, Co. Westmeath, Telefon: (090) 642 0970, Fax: (090) 647 7011, Godziny otwarcia: Pon. i wt.: 9 – 13, 14 – 17, śr.: 9 – 12:30.
  • BLANCHARDSTOWN, West End House, West End Business Park, Snugborough Road Extension, Blanchardstown, Dublin 15, Telefon: (01) 811 8650, Fax: (01) 821 1877, Godziny otwarcia: Pon. 9 – 12:30, czw. i pt.: 9 - 13, 14 – 17.
  • CASTLEBAR, Family Centre, Chapel Street, Castlebar, Co. Mayo, Telefon: (094) 903 5120, Fax: (094) 903 7811 Godziny, otwarcia: Pon.: 9 – 12:30, wt. i śr.: 9 – 13, 14 – 17.
  • RAHENY, Skillings House, First floor offices, Raheny Shopping Centre, Howth Road, Dublin 5, Telefon: (01) 851 0730, Faks: (01) 851 1267, Godziny otwarcia: śr.: 9 - 12:30, czw. i pt.: 9 – 13, 14 – 17.
  • DUNDALK, 10 Seatown Place, Dundalk, Co. Louth, Telefon: (042) 935 9410, Fax: (042) 933 8514, Godziny otwarcia: Wt. i czw. 9:30 – 13, 14 – 17:30, śr.: 9 – 12:30.
  • SLIGO, Abbey Street, Sligo, Telefon: (071) 913 7430, Fax: (071) 914 6401, Godziny otwarcia: Pon. i wt. 9 – 13, 14 – 17, śr.: 9 – 12:30.
  • TALLAGHT, The Rere, Tallaght Social Services Centre, The Square, Dublin 24, Telefon: (01) 414 5180, Fax: (01) 462 5956, Godziny otwarcia: Pon. 9 – 12:30, wt. i śr. 9 – 13, 14 – 17.
  • TRALEE, Oddział 2, Market Place, Maine Street, Tralee, Co. Kerry, Telefon: (066) 718 6100, Fax: (066) 712 9332, Godziny otwarcia: Pon. i wt. 9 – 13, 14 – 17, pt.: 9 – 12:30.
  • WATERFORD, 13b Wallace House, Maritana Gate, Canada Street, Waterford
    Telefon: (051) 860 460 Faks: (051) 860 359 Godziny otwarcia: Pon. i czw. 9 – 13, 14 – 17, śr.: 9 – 12:30.
  • WEXFORD, 32 Key West, Custom House Quay, Wexford, Telefon: (053) 916 3050, Faks: (053) 912 3576, Godziny otwarcia: Wt. i śr. 9 – 13, 14 – 17, czw.: 9 – 12:30.
  • PORTLAOISE, Grattan House, Grattan Business Centre , Dublin Road, Portlaoise, Co. Laois, Telephone: (057) 869 5730, Faks: (057) 869 5723, Godziny otwarcia: Czw.: 9 – 12:30, wt. i śr.: 9 – 13, 14 – 17.
  • LETTERKENNY, 3rd Floor, Riverfront House, Pearse Road, Letterkenny, Co. Donegal, Telefon: (074) 910 2240, Faks: (074) 912 5680, Godziny otwarcia: Pon. i wt. 9 – 13, 14 – 17, pt.: 9 – 12:30.

Zobacz również serwis: Rozwody

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

Osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł. Świadczenie pielęgnacyjne w 2026 r. Tylko stopień znaczny. Stopień umiarkowany poszkodowany w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Bo zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (stopień znaczny). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026: 4806 zł brutto. Ile netto na rękę minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową?

Opublikowano już rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. W tym akcie prawnym określono, że od 1 stycznia 2026 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych – 31,40 zł. Czy trzeba zmieniać (aneksować) umowy o pracę od nowego roku? Co może zrobić pracownik, gdy pracodawca nie wypłaca minimalnego wynagrodzenia? W jakich umowach trzeba stosować minimalną stawkę godzinową? Wyjaśniamy.

System kaucyjny 2025: od października mała rewolucja, a sklepy nie są gotowe? Dodatkowe koszty i brak miejsca na składowanie butelek i puszek

Zaledwie kilkanaście dni pozostało do wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Zgodnie z przepisami, które zaczną obowiązywać od 1 października, wszystkie sklepy o powierzchni powyżej 200 m kw. będą musiały zbierać opakowania objęte systemem, z kolei mniejsze punkty sprzedaży mogą przystąpić do programu dobrowolnie. Zmiany są nowością nie tylko dla przedsiębiorców – badania pokazują, że z systemu kaucyjnego korzystało dotychczas zaledwie 28 proc. Polaków . Pozytywnie oceniły go trzy na cztery osoby z tej grupy, co potwierdza coraz większe przywiązanie konsumentów do kwestii ekologicznych w handlu detalicznym. Choć są one ważne również dla właścicieli sklepów, przepisy w obecnym kształcie rodzą w ich opinii zbyt wiele wyzwań finansowych i organizacyjnych.

Rewolucja mieszkaniowa dla seniorów. Nowe przepisy pozwolą osobom starszym uciec z „więzienia czwartego piętra” i zamieszkać wygodnie już od 2026 roku

Nowa ustawa wprowadzająca umowy najmu senioralnego lokalu to prawdziwa rewolucja dla starszych mieszkańców Polski. Już od 1 stycznia 2026 roku seniorzy mieszkający powyżej trzeciego piętra bez windy będą mogli zamienić swoje mieszkania na lokale dostosowane do ich potrzeb – bez konieczności spełniania kryteriów dochodowych. Projekt wprost rozwiązuje problem tzw. „więźniów czwartego piętra” i daje gminom narzędzia do elastycznego zarządzania mieszkaniowym zasobem, poprawiając jakość życia milionów osób starszych w całym kraju.

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Nie zgniataj, nie niszcz butelek i puszek, bo nie dostaniesz zwrotu kaucji. Czy trzeba mieć paragon?

W dniu 1 października 2025 roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Przedsiębiorcy wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem zobowiązani są do umieszczania na tych opakowaniach oznakowania wskazującego na objęcie opakowania systemem kaucyjnym i określającego wysokość kaucji. Przy zwrocie do sklepu butelki plastikowej o pojemności do 3 litrów, czy puszki metalowej do 1 litra (jeżeli są oznaczone znakiem systemu kaucyjnego) - otrzymasz 50 groszy za każdą taką butelkę, czy puszkę. Za zwrot każdej butelki szklanej (ze znakiem systemu kaucyjnego) o objętości do 1,5 litra, otrzymasz 1 zł. Nie trzeba mieć paragonu, by dostać zwrot kaucji.

REKLAMA

Ustawowy zakaz zamieszczania w internecie zdjęć dzieci przez rodziców – rząd podjął decyzję po interwencji RPO

W związku z pogłębiającym się problemem tzw. sharentingu, który polega na upowszechnianiu w środowisku cyfrowym, w szczególności w mediach społecznościowych, wizerunku dzieci przez rodziców i inne osoby – na skutek podjętej w tej sprawie interwencji przez Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO) – Ministerstwo Cyfryzacji zajęło stanowisko w sprawie wprowadzenia w Polsce generalnego, ustawowego zakazu (lub ograniczenia) zamieszczania w internecie zdjęć dzieci.

Sąd: Jak liczyć zachowek od mieszkania [Wyrok w sprawie wydziedziczonego synka i trójki wnuków]

W artykule przedstawiam przykład (za wyrokiem sądu) obliczania zachowku dla rodziny, w której spadkodawca miał trójkę dzieci i trójkę wnuków. Córka przejęła mieszkanie po ojcu na podstawie testamentu, pozostałe dzieci (i wnuki) nie otrzymali nic. Wnuki (3 osoby) dziedziczą dlatego, że ich ojciec (syn zmarłego spadkobiercy) także zmarł. Jak sąd obliczył zachowek? Przedstawiam to krok po kroku.

REKLAMA