REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie uzyskasz pomoc w sprawach rodzinnych w Irlandii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Polonia Extra
Gazeta dla Polaków w Irlandii
Jedną z jednostek, do której można zwrócić się po pomoc jest Departament ds. rodziny. Drugą organizacją jest Agencja Rozwoju Rodziny (FSA).
Jedną z jednostek, do której można zwrócić się po pomoc jest Departament ds. rodziny. Drugą organizacją jest Agencja Rozwoju Rodziny (FSA).

REKLAMA

REKLAMA

Podpowiadamy, gdzie uzyskać pomoc prawną w zakresie mediacji, spraw małżeńskich czy grantów.

REKLAMA

Jedną z jednostek, do której można zwrócić się po pomoc jest Departament ds. rodziny. Jego podstawowa funkcją jest koordynacja polityki rodzinnej. Zajmuje się on również programami skierowanymi do rodziców samotnie wychowujących dzieci oraz programem świadczeń dla opiekunów prawnych sierot. Departament ściśle współpracuje z innymi departamentami i agencjami rządowymi przy opracowywaniu rządowych programów wsparcia dla rodzin i dzieci.

REKLAMA

Drugą organizacją jest Agencja Rozwoju Rodziny (FSA), która powstała w maju 2003 r. w celu wspierania rodzin. Zadanie wspierania rodzin w szerokim zakresie Agencja wypełnia poprzez: lokalne centra informacji i pomocy rodzinie, wspieranie organizacji doradzających w sprawach małżeńskich, partnerskich, rodzicielskich oraz w sytuacji śmierci członka rodziny, prowadzenie mediacji między małżonkami/partnerami zamierzającymi wystąpić o separację lub rozwód, prowadzenie badań nad rodziną, udzielanie informacji dotyczących rodziny, doradzanie Ministrowi Spraw Społecznych i Rodzinnych w kwestiach dotyczących rodziny.

Mediacje rodzinne

REKLAMA

Sekcja ds. mediacji rodzinnych świadczy profesjonalną, dyskretną pomoc dla par małżeńskich i partnerskich, które podjęły decyzję o separacji lub rozwodzie i które chcą negocjować warunki separacji lub rozwodu za pośrednictwem mediatora.

Sekcja ds. mediacji rodzinnych pomaga ludziom wypracować porozumienie korzystne dla obu stron oraz dla dzieci. Mediatorzy uczestniczą w rozmowach dotyczących zagadnień wymagających podjęcia wspólnej decyzji, takich jak: opieka nad dziećmi, wsparcie finansowe, dom, świadczenia. Działalność Sekcji jest nieodpłatna i umożliwia uczestnictwo w trzech do sześciu sesjach mediacyjnych. Odpowiednio przeszkolony mediator pomaga parze wypracować indywidualne porozumienie we wszystkich istotnych kwestiach. W mediacji uczestniczą obydwoje małżonkowie/ partnerzy; przebieg mediacji jest poufny. Mediator nie popiera żadnej ze stron, zajmuje stanowisko obiektywne. Aby mediacja mogła zostać przeprowadzona, obie strony muszą wyrazić chęć uczestnictwa w spotkaniu i je zaaranżować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Końcowym punktem większości mediacji jest spisanie dokumentu określającego szczegółowo warunki ustalone w trakcie negocjacji. Ten dokument może posłużyć adwokatom stron jako element akt w sprawie o separację oraz/ lub o rozwód. Każde porozumienie będące rezultatem mediacji jest wyjątkowe i przystosowane do indywidualnych oczekiwań obu stron.

Warunki porozumienia są zrównoważone, a zatem nie ma „zwycięzców” ani „przegranych”. Kiedy strony podejmują decyzje wspólnie, są większe szanse na to, że będą je respektować. Mediacja promuje komunikację i współpracę, zmniejsza gorycz i stres związane z podjęciem decyzji o separacji/rozwodzie. Mediator pomaga rodzicom pozostać partnerami przy wychowaniu dzieci dzięki wypracowaniu indywidualnych strategii dla każdej rodziny. Mediacja uczy rodziców, jak rozwiązywać konflikty tak, aby najlepiej chronić dobro dzieci.

Granty na doradztwo

Kolejną, godną uwagi kwestią są granty na doradztwo w sprawach małżeńskich, partnerskich, rodzicielskich oraz w sytuacji śmierci członka rodziny. Agencja Rozwoju Rodziny udziela grantów organizacjom pozarządowym: doradzającym w sprawach małżeńskich i partnerskich, prowadzącym kursy dla przyszłych małżeństw, udzielającym wsparcia dzieciom, których rodzice się rozstają, udzielającym wsparcia osobom, które doświadczyły śmierci członka rodziny, oraz pomocy w organizacji uroczystości pogrzebowych. Agencja Rozwoju Rodziny dysponuje również listą organizacji pozarządowych świadczących doradztwo w różnych hrabstwach.

Granty mogą być przyznane organizacjom pozarządowym, których działalność obejmuje: doradztwo małżeńskie (pomoc w przezwyciężeniu trudności w relacjach z partnerem), kursy dla przyszłych małżeństw, wspieranie dzieci, których rodzice zdecydowali się na separację, wspieranie osób, które doświadczyły śmierci członka rodziny i pomoc w organizacji uroczystości pogrzebowych. Kryteria przyznawania dofinansowania są następujące: organizacja zajmuje się świadczeniem jednej lub kilku wymienionych powyżej form pomocy, organizacja działa w sposób uporządkowany, obejmując zarządzanie i wsparcie oddolne osób świadczących pomoc oraz szkolenia i testy sprawdzające poziom ich kwalifikacji, jest zapotrzebowanie na formy pomocy świadczone przez organizację, co wyraża się w liczbie klientów korzystających z jej usług i liczbie osób oczekujących. Informacje o grantach są ogłaszane co roku w gazetach krajowych i lokalnych.

Program Centrum Informacji

Centra informacji i pomocy rodzinie świadczą wsparcie i inicjują aktywności skierowane do członków społeczności lokalnych w szerokim zakresie. Działalność centrów obejmuje:

  • udzielanie informacji, porad i wsparcia wybranym grupom i rodzinom z regionu,
  • praktyczną pomoc grupom społecznym, obejmującą szkolenia, służenie informacją i poradą oraz usługi kserograficzne,
  • organizowanie kursów edukacyjnych i szkoleń,
  • opiekę nad dziećmi osób uczestniczących w kursach w ramach programu Centrum,
  • wspieranie młodych ojców w utrzymaniu kontaktu z ich dziećmi,
  • angażowanie mężczyzn w życie społeczności lokalnych,
  • organizowanie grup wsparcia dla rodziców samotnie wychowujących dzieci
  • organizowanie klubów dla kobiet
  • prowadzenie świetlic osiedlowych
  • organizowanie klubów seniora
  • prowadzenie kursów dla rodziców

Zobacz również: Dla kogo zapomoga społeczna w Irlandii?

Badania i informacja

Agencja Rozwoju Rodziny ma obowiązek prowadzenia badań w obszarach swojej działalności. Agencja wypełnia ten obowiązek zlecając przeprowadzenie badań w sposób bezpośredni, udzielając grantów na badania realizowane przez instytucje badawcze oraz przyznając stypendia studentom/doktorantom. Agencja Rozwoju Rodziny odgrywa kluczową rolę w promowaniu i rozpowszechnianiu informacji na temat małżeństwa/partnerstwa, mediacji w sprawach rodzinnych, rodzicielstwa i odpowiedzialności za rodzinę oraz innych, powiązanych zagadnień. Agencja realizuje te założenia poprzez współpracę z innymi agencjami, stypendia przyznawane na realizację projektów dotyczących rodziny, stronę internetową www.fsa.ie, informacje w prasie i wywiady w mediach.

Przydatne adresy

Departament ds. rodziny

Family Affairs Unit, Department of Social and Family Affairs, Floor 1, Áras Mhic Dhiarmada, Store Street, Dublin 1, Telefon: (01) 704 3593 lub 704 3506

Agencja Rozwoju Rodziny

The Family Support Agency, St. Stephen’s Green House, Earlsfort Terrace, Dublin 2, Telefon: (01) 611 4100, Strona www: www.fsa.ie

Mediacje małżeńskie

Więcej informacji można uzyskać bezpośrednio w jednej z placówek Sekcji ds. mediacji rodzinnych pod podanymi adresami:

PLACÓWKI PRACUJĄCE W PEŁNYM WYMIARZE GODZIN:

  • DUBLIN, 1st Floor, St. Stephen’s Green House, Earlsfort Terrace, Dublin 2, Telefon: (01) 634 4320, Fax: (01) 662 2339
  • CORK, Hibernian House, 80a South Mall, Cork, Telefon: (021) 425 2200, Fax: (021) 425 1331
  • GALWAY, 1st Floor, Ross House, Merchant’s Road, Galway, Telefon: (091) 509 730, Fax: (091) 567 623
  • LIMERICK, 1st Floor, Mill House, Henry Street, Limerick, Telefon: (061) 214 310, Fax: (061) 312 225

PLACÓWKI PRACUJĄCE W NIEPEŁNYM WYMIARZE GODZIN:

  • ATHLONE, Suite 10, 1st Floor, Inish Carraig Business Centre, Golden Island, Athlone, Co. Westmeath, Telefon: (090) 642 0970, Fax: (090) 647 7011, Godziny otwarcia: Pon. i wt.: 9 – 13, 14 – 17, śr.: 9 – 12:30.
  • BLANCHARDSTOWN, West End House, West End Business Park, Snugborough Road Extension, Blanchardstown, Dublin 15, Telefon: (01) 811 8650, Fax: (01) 821 1877, Godziny otwarcia: Pon. 9 – 12:30, czw. i pt.: 9 - 13, 14 – 17.
  • CASTLEBAR, Family Centre, Chapel Street, Castlebar, Co. Mayo, Telefon: (094) 903 5120, Fax: (094) 903 7811 Godziny, otwarcia: Pon.: 9 – 12:30, wt. i śr.: 9 – 13, 14 – 17.
  • RAHENY, Skillings House, First floor offices, Raheny Shopping Centre, Howth Road, Dublin 5, Telefon: (01) 851 0730, Faks: (01) 851 1267, Godziny otwarcia: śr.: 9 - 12:30, czw. i pt.: 9 – 13, 14 – 17.
  • DUNDALK, 10 Seatown Place, Dundalk, Co. Louth, Telefon: (042) 935 9410, Fax: (042) 933 8514, Godziny otwarcia: Wt. i czw. 9:30 – 13, 14 – 17:30, śr.: 9 – 12:30.
  • SLIGO, Abbey Street, Sligo, Telefon: (071) 913 7430, Fax: (071) 914 6401, Godziny otwarcia: Pon. i wt. 9 – 13, 14 – 17, śr.: 9 – 12:30.
  • TALLAGHT, The Rere, Tallaght Social Services Centre, The Square, Dublin 24, Telefon: (01) 414 5180, Fax: (01) 462 5956, Godziny otwarcia: Pon. 9 – 12:30, wt. i śr. 9 – 13, 14 – 17.
  • TRALEE, Oddział 2, Market Place, Maine Street, Tralee, Co. Kerry, Telefon: (066) 718 6100, Fax: (066) 712 9332, Godziny otwarcia: Pon. i wt. 9 – 13, 14 – 17, pt.: 9 – 12:30.
  • WATERFORD, 13b Wallace House, Maritana Gate, Canada Street, Waterford
    Telefon: (051) 860 460 Faks: (051) 860 359 Godziny otwarcia: Pon. i czw. 9 – 13, 14 – 17, śr.: 9 – 12:30.
  • WEXFORD, 32 Key West, Custom House Quay, Wexford, Telefon: (053) 916 3050, Faks: (053) 912 3576, Godziny otwarcia: Wt. i śr. 9 – 13, 14 – 17, czw.: 9 – 12:30.
  • PORTLAOISE, Grattan House, Grattan Business Centre , Dublin Road, Portlaoise, Co. Laois, Telephone: (057) 869 5730, Faks: (057) 869 5723, Godziny otwarcia: Czw.: 9 – 12:30, wt. i śr.: 9 – 13, 14 – 17.
  • LETTERKENNY, 3rd Floor, Riverfront House, Pearse Road, Letterkenny, Co. Donegal, Telefon: (074) 910 2240, Faks: (074) 912 5680, Godziny otwarcia: Pon. i wt. 9 – 13, 14 – 17, pt.: 9 – 12:30.

Zobacz również serwis: Rozwody

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

REKLAMA

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA