REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Powiat, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Generalny Inspektor Informacji Finansowej

Generalny Inspektor Informacji Finansowej to jeden z organów (obok ministra właściwego do spraw instytucji finansowych) administracji rządowej właściwy w sprawach przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Generalny Inspektor jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Finansów.

Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki [URE]

Urząd Regulacji Energetyki wydaje Biuletyn Urzędu Regulacji Energetyki. URE ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie ze swojej działalności, w tym ocenę bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i energii elektrycznej.

Biuletyn Urzędu Komunikacji Elektronicznej [UKE]

Prezes UKE wydaje Biuletyn UKE. W Biuletynie UKE zamieszcza wymagane ustawą informacje i rozstrzygnięcia

Żandarmeria wojskowa

Żandarmeria Wojskowa to wyodrębniona i wyspecjalizowana służba wchodząca w skład Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

Biuletyn Informacji Publicznej [BIP]

Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator teleinformatyczny, utworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej, w postaci ujednoliconego systemu stron w sieci teleinformatycznej.

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest właściwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego. Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest centralnym organem administracji rządowej, działającymi przy pomocy ABW, będącego urzędem administracji rządowej.

Zasady dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej

Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.

Obsługa trudnych gości

Sekretarka w kontakcie z trudnym interesantem powinna wykazać się umiejętnością efektywnej komunikacji, radzenia sobie z własnymi emocjami i zapobiegania sytuacjom konfliktowym.

REKLAMA

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Objęcie funkcji w samorządzie a wykonywanie innych działalności

Samorządowcy nie mogą wykonywać wielu dodatkowych funkcji i działalności. Objęcie stanowisk we władzach samorządowych wiąże się z koniecznością zaprzestania takich zajęć.

Przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego


Wznowienie postępowania to instytucja procesowa, która daje możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i ponownego wydania rozstrzygnięcia w sprawie zakończonej już wydaniem decyzji ostatecznej.

Kto może być pracownikiem służby cywilnej

Przepisy Ustawy o służbie cywilnej określają wymagania jakie należy spełnić aby zostać pracownikiem służby cywilnej. Należy do nich między innymi: polskie obywatelstwo oraz odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

Na jaki okres czasu zatrudniana jest osoba podejmującej po raz pierwszy pracę w służbie cywilnej ?

Stosunek pracy pracownika służby cywilnej nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony lub na czas określony. Umowa o pracę na czas nieokreślony może być zawarta z osobą, która otrzymała pozytywną ocenę, albo była zatrudniona w służbie cywilnej na podstawie umowy na czas nieokreślony lub na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych, a także osobą zatrudnianą w służbie cywilnej na podstawie art. 34 ust. 1.Ustawy o służbie cywilnej

Kto może być urzędnikiem sądowym?

Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 września 2003 r. w sprawie stanowisk i wymaganych kwalifikacji urzędników i innych pracowników sądowych oraz szczegółowych zasad wynagradzania referendarzy sądowych, innych urzędników i pracowników sądowych wojewódzkich sądów administracyjnych określa jakie kwalifikacje należy posiadać, aby pracować na stanowisku urzędnika sądowego.

Jak ubiegać się o pracę w korpusie służby cywilnej

Dyrektor generalny urzędu ma obowiązek upowszechniać informacje o wolnych stanowiskach pracy przez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Należy przy tym zaznaczyć, że Prezes Rady Ministrów, zgodnie z odrębnymi przepisami, wskazuje absolwentom kolejnych roczników Krajowej Szkoły Administracji Publicznej pierwsze stanowiska pracy przedstawione przez Szefa Służby Cywilnej.

Kto może ubiegać się o uzyskanie mianowania w służbie cywilnej

O uzyskanie mianowania w służbie cywilnej może ubiegać się osoba, która jest pracownikiem służby cywilnej oraz posiada co najmniej trzyletni staż pracy w służbie cywilnej.

Kto może zajmować wyższe stanowiska w służbie cywilnej ?

Informację o naborze na wyższe stanowisko w służbie cywilnej ogłasza się przez umieszczenie ogłoszenia w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie urzędu oraz w Biuletynie Kancelarii.

Jakie skutki powoduje rezygnacja starosty?

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Jest to organ kolegialny w jego skład bowiem wchodzi od 3 do 5 członków. Bycie członkiem zarządu jest jednak dobrowolne, dlatego tez każdy z członków zarządu może złożyć rezygnację z funkcji.

Czym zajmuje się komisja bezpieczeństwa i porządku?

Zarząd powiatu i starosta mają wiele uprawnień w sferze bezpieczeństwa i walki ze skutkami klęsk żywiołowych. Organem który ma w tym względzie szczególne uprawnienia jest komisja bezpieczeństwa i porządku.

Jakie uprawnienia ma starosta?

Warto wiedzieć, że starosta nie jest organem powiatu. Takim organem jest bowiem zarząd powiatu. Starosta natomiast z mocy przepisów prawa jest przewodniczącym kolegialnego ciała jakim jest zarząd. Z tej też racji ma on specyficzne uprawnienia.

Czy powiat wykonuje zadania administracji rządowej?

Zadania samorządu powiatowego określa ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Wyliczenie zadań powiatu znajduje się w art. 4 przytoczonej ustawy. Jednak zgodnie z przepisami prawa powiat wykonuje również zadania z zakresu administracji rządowej.

Jakie zadania ma zarząd powiatu?

Zarząd powiatu jako organ wykonawczy w powiecie zajmuje się wykonywaniem prawa, które jest stanowione przez radę powiatu.

Najważniejsze zmiany przepisów obowiązujące od 2011 roku

Od stycznia 2011 r. weszły w życie nowe przepisy z prawa pracy, prawa podatkowego, a także zmiany związane bezpośrednio z wdrożeniem dyrektyw Unii Europejskiej. Ustawodawca przygotował też zmiany związane z obowiązkiem meldunkowym, które wejdą w życie w II połowie 2011 r.

Czy powiaty mogą łączyć się w związki


Stowarzyszenia w celu wykonywania swoich zadań mogą tworzyć związki i stowarzyszenia. Mogą też zawierać porozumienia odnośnie poszczególnych spraw.

Czy powiat może mieć swój majątek?

Zgodnie z przepisami prawa powiat ma osobowość prawną. Wszystkie zadania nałożone na niego przez ustawy na własny rachunek i odpowiedzialność. Abby wykonywać swoją działalność powiat musi mieć także swój majątek.

Jak wygląda wykonanie budżetu przez powiat?

Gospodarka finansowa powiatu opiera się na uchwale budżetowej. Uchwałę taką każdego roku uchwala rada powiatu. Jednak jej wykonanie spoczywa w rękach organu wykonawczego, a więc zarządu.

Co to są akty prawa miejscowego?


W systemie źródeł prawa w Polsce wyróżniamy oprócz Konstytucji RP, umów międzynarodowych, ustaw i rozporządzeń również akty prawa miejscowego. Są to przepisy prawa wydawane przez jednostki samorządu terytorialnego.

Co jest dochodem powiatu?

Rada powiatu corocznie musi uchwalić budżet powiatu. Budżet natomiast to nic innego jak plan finansowy obejmujący dochody i wydatki powiatu. Warto więc wiedzieć co jest dochodem powiatu. Innymi słowy skąd on czerpie pieniądze.

Czy starosta może wydawać uchwały?

Powiat ma organy stanowiące i organy wykonawcze. Organem stanowiącym prawo w powiecie jest rada powiatu. Natomiast organem wykonującym prawo jest zarząd powiatu. Są jednak przypadki w których akty prawa może wydawać starosta.

Jak uchwala się budżet powiatu?


Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Jako taka jednostka prowadzi on własną politykę finansową. Podstawowym dokumentem w zakresie finansów powiatu jest budżet. Uchwala go rada powiatu ale wykonuje zarząd.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez radnego

W Polsce każdej osobie zapewnia się swobodę podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Swoboda ta jednak napotyka na pewne ograniczenia wobec radnych rady powiatu. Radny musi o tym zawsze pamiętać.

Czy powiaty mogą tworzyć porozumienia?

Powiaty mogą tworzyć zarówno związki jak i stowarzyszenia oraz porozumienia. Takie działania maja na celu lepsze i sprawniejsze wykonywanie zadań z zakresu administracji.

Co reguluje statut powiatu?

Statut jest najważniejszym aktem prawnym w samorządzie powiatowym. Określa on m.in. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu powiatu.

Co musi określać statut związku powiatów?

Powiaty mogą tworzyć związki . To znaczy mogą się „łączyć” w celu wykonywania konkretnych zadań publicznych. W tym również w celu wydania konkretnej decyzji administracyjnej.

Jakie organy ma związek powiatów?

Związki powiatów są tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. Organami takiego związku są zgromadzenie oraz zarząd.

Czym zajmuje się regionalna izba obrachunkowa?

Nadzór nad działalnością powiatu prowadzi Prezes Rady Ministrów (czyli premier), właściwy wojewoda oraz w kwestiach finansowych regionalna izba obrachunkowa. Warto wiedzieć kilka słów więcej o tym ostatnim organie.

Kiedy można uchylić uchwałę rady powiatu?

Organem stanowiącym w powiecie jest rada powiatu. To ten organ wydaje uchwały będące aktami prawa miejscowego na terenie powiatu. Uchwały te mogą być jednak uchylane w ramach nadzoru nad działalnością powiatu.

Kto prowadzi nadzór nad powiatem?

W Polskim systemie prawa przewidziana jest kontrola administracji rządowej nad administracja samorządową. Nadzór i kontrola odbywa się na różnych poziomach. Jednak organami sprawującymi nadzór jest Prezes Rady Ministrów, właściwy wojewoda oraz regionalna izba obrachunkowa.

Jak są tworzone nowe powiaty

Polska ma obecnie trójstopniowy podział administracyjny. Oznacza to, że w Polsce mamy trzy różnego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego. Są to: gmina, powiat i województwo. Rząd w drodze rozporządzenia może tworzyć nowe powiaty.

Kiedy premier może rozwiązać radę powiatu

Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorządem powiatowym. Jednym z uprawnień premiera w tym zakresie jest możliwość wnioskowania o zawieszanie organów samorządu powiatowego. Regulacje w tym zakresie zawiera art. 83 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Co to jest miasto na prawach powiatu

W Polce występują dwa „rodzaje” powiatów. Są bowiem powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu. Warto o tym pamiętać załatwiając sprawy urzędowe.

Czym jest samorząd powiatowy

Od 1 stycznia 1999 r. Polska jest podzielona na gminy, powiaty i województwa.  Wtedy bowiem w życie weszła reforma administracyjna rządu Jerzego Buzka.

Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat

Samorząd powiatowy posiada kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się przede wszystkim do tworzenia aktów prawa miejscowego. Podstawowe regulacje dotyczące stanowienia przez organy powiatu prawa miejscowego zawiera ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

REKLAMA