REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Powiat, Administracja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Partnerstwo publiczno-prywatne w formie spółki

Umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym może przewidywać, że w celu jej wykonania podmiot publiczny i partner prywatny zawiążą spółkę kapitałową, spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną. Podmiot publiczny nie może być komplementariuszem.

Prywatyzacja pośrednia

Mianem prywatyzacji pośredniej określamy rodzaj prywatyzacji polegający na przekształcaniu przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a następnie sprzedaży akcji m.in. w drodze przetargu, z zastrzeżeniem, że do 15% akcji przeznaczone zostanie nieodpłatnie dla pracowników firmy. Akcje w imieniu Skarbu Państwa zbywa minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.

Prywatyzacja bezpośrednia przez sprzedaż przedsiębiorstwa

Jednym ze sposobów prywatyzacji bezpośredniej przedsiębiorstwa jest prywatyzacja przez sprzedaż przedsiębiorstwa.

Przedsięwzięcie w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym

REKLAMA

Przetarg nieograniczony

Przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.

Przetarg ograniczony

Przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym, w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu, wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w przetargu, a oferty mogą składać wykonawcy zaproszeni do składania ofert.

Polska Klasyfikacja Działalności

Polska Klasyfikacja Działalności (PKD, a obecnie PKD 2007) stanowi umownie przyjęty zbiór rodzajów działalności społecznej i gospodarczej realizowanej przez podmioty gospodarcze, ujęty w sposób hierarchiczny oraz odpowiednio usystematyzowany. PKD zostało wprowadzone do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.

Opłata od posiadania psów

Opłata od posiadania psów to rodzaj opłaty lokalnej. Może zostać wprowadzona przez radę gminy. Opłatę pobiera się od osób fizycznych posiadających psy.

REKLAMA

Zamówienia publiczne

Przez zamówienia publiczne należy rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

Konkurs w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych

Konkurs jest przyrzeczeniem publicznym, w którym przez publiczne ogłoszenie zamawiający przyrzeka nagrodę za wykonanie i przeniesienie prawa do wybranej przez sąd konkursowy pracy konkursowej, w szczególności z zakresu planowania przestrzennego, projektowania urbanistycznego, architektoniczno-budowlanego oraz przetwarzania danych.

Komisja Nadzoru Finansowego a Urząd Komisji Nadzoru Finansowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) to organ administracji publicznej właściwy do sprawowania nadzoru nad rynkiem finansowym w Polsce. KNF wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

Fundusz celowy

Fundusz celowy to fundusz powołany na mocy ustawy, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowy fundusz celowy stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister wskazany w ustawie tworzącej fundusz albo inny organ wskazany w tej ustawie.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

CEIDG prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki.

Absolutorium budżetowe

Mianem absolutorium budżetowego określamy akt wydawany przez organ uchwałodawczy, który ocenia czy działalność finansowa prowadzona przez organ wykonawczy jest zgodna z prawem.

Zadania powiatu w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, której wejście w życie zaplanowano na 1 stycznia 2012 r., nakłada na powiaty nowe zadania związane z organizowaniem i prowadzeniem pieczy zastępczej.

Czy do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie?

Dotychczas, aby załatwić określoną sprawę w urzędzie, musieliśmy przedkładać stosy zaświadczeń, wniosków i innych dokumentów. Po zmianach, które mają na celu ograniczenia barier w administracji publicznej, załatwienie sprawy w urzędzie ma być dużo szybsze i tańsze. Dlaczego?

Jak zarejestrować się w systemie ePUAP?

Rejestracja w ePUAP, czyli Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej jest darmowa i nieskomplikowana. Umożliwia nam załatwienie wielu spraw urzędowych za pośrednictwem Internetu.

Co to jest ePUAP i jak z niego skorzystać?

ePUAP czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to system, który umożliwia załatwienie wielu spraw korzystając z Internetu. Aby móc z niego skorzystać niezbędne założenie konta, które jest darmowe.

Czym jest spis kontrolny?

30 czerwca 2011 roku rachmistrzowie spisowi skończyli swoją pracę. Narodowy Spis Powszechny 2011 można więc prawie uznać za zakończony. Dlaczego prawie? Gdyż zgodnie z przepisami ustawy o spisie powszechnym, w dniach od 1 lipca do 11 lipca 2011 r. przeprowadzany jest spis kontrolny. Co to takiego?

Będą zmiany w ustawie o zarządzaniu kryzysowym

Rząd zaakceptował założenia do projektu zmian w ustawie o zarządzaniu kryzysowym. Regulacje nowelizowanej ustawy mają zapewnić ciągłość odpowiedzialności za ochronę ludzi w każdej sytuacji, a nie jedynie w momencie wystąpienia realnego zagrożenia.

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Czy w biurze można dbać o zdrowie?

Wiele się mówi o zdrowym odżywianiu, zachowaniu równowagi między pracą a życiem prywatnym czy aktywnym spędzaniu wolnego czasu. Co jednak zrobić, gdy większość czasu spędzamy w biurze?

Kim jest koordynator czynności kancelaryjnych

Dzięki nowej instrukcji kancelaryjnej oraz uchyleniu dotychczasowych – przestarzałych zasad zarządzania dokumentacją w urzędach, stworzone zostały solidne podstawy do funkcjonowania elektronicznej administracji wewnątrz urzędów. To trudne zadanie w dużej mierze muszą przygotować i przeprowadzić kierownicy instytucji.

Zatwierdzanie wykonania samorządowego budżetu

Decyzję w sprawie absolutorium za 2010 rok dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego radni muszą podjąć do 30 czerwca 2011 r. Po raz pierwszy odbywać się to będzie w całości na podstawie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Wpływ na decyzję o absolutorium będą miały także ubiegłoroczne wybory samorządowe.

TK: ustawa o racjonalizacji zatrudnienia nie może wejść w życie

Trybunał Konstytucyjny uznał, że ustawa nie może wejść w życie. Ustawa zakładała zwolnienie 10 proc. pracowników.

Narodowy Spis Powszechny przez internet do 16 czerwca

Spis Powszechny przez Internet potrwa jeszcze tylko do 16 czerwca. Przeprowadzany przez ankieterów telefonicznych oraz rachmistrzów - do 30 czerwca.

Rządowe założenia do drugiej ustawy deregulacyjnej

Skrócenie okresu przedawnienia składek do ZUS i KRUS, czy możliwość przesyłania niektórych dokumentów drogą elektroniczną. Rada Ministrów przyjęła założenia do drugiej już ustawy deregulacyjnej.

Zaufany profil na ePUAP już działa

Od 9 czerwca 2011 r. możemy korzystać z bezpłatnego podpisu elektronicznego na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej


Dobiega finału proces legislacyjny projektu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Jej założeniem jest reforma systemu opieki nad dziećmi pozbawionymi opieki rodziców oraz pomoc rodzinom niewydolnym wychowawczo.

Jak właściwie przywitać delegację w urzędzie

W pozdrowieniach obowiązują ścisłe zasady. Przede wszystkim wchodzący zawsze pozdrawia pierwszy. Pozdrawiając więcej osób, wystarczy powitanie ogólne. Czy w urzędach przestrzegane są zasady savoir-vivre’u?

Czy cudzoziemiec może zostać zatrudniony w samorządzie terytorialnym?

Cudzoziemiec może rozpocząć pracę w urzędzie, jednak wyłącznie na stanowiskach usługowych czy pomocniczych. Nie może pełnić funkcji choćby pośrednio związanej z wykonywaniem władzy publicznej. Jakie warunki musi spełnić?

Kto może być członkiem zarządu powiatu?

W skład zarządu powiatu wchodzi od 3 do 5 osób, w tym przewodniczący zarządu – starosta oraz wicestarosta. Zarząd powoływany jest przez radę powiatu. Jakie warunki należy spełnić, aby móc zostać członkiem zarządu powiatu?

W jakim terminie powinien zostać powołany zarząd powiatu?

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Kompetencje do powoływania zarządu posiada rada powiatu, która jeżeli nie dopełni swojego obowiązku w określonym terminie, zostanie rozwiązana. W jakim terminie powinien zostać powołany zarząd?

Czy posiedzenia rady powiatu są dostępne dla wszystkich?

Obrady rady powiatu są jawne i dostępne dla wszystkich obywateli. Dlatego jednym z obowiązków organów samorządu terytorialnego jest zapewnienie warunków, które umożliwią jak najpełniejsze skorzystanie osobom zainteresowanym z ich uprawnienia.

Jakie są konsekwencje niezwołania sesji rady powiatu?

Obowiązkiem przewodniczącego rady powiatu jest zwoływanie sesji rady. Jakie konsekwencje grożą mu za niedopełnienie tego obowiązku? Czy przepisy o samorządzie powiatowym w ogóle przewidują jakiekolwiek sankcje?

Kiedy rada powiatu zwołuje sesję nadzwyczajną?

Rada powiatu powinna zwoływać sesje nie rzadziej niż raz na kwartał, do czego uprawniony jest jej przewodniczący. Jednak zarząd powiatu lub grupa radnych może zwołać sesję nadzwyczajną. Kiedy?

Kto może zostać starostą?

Starostą może być wyłącznie osoba, która spełnia warunki przewidziane w ustawie o pracownikach samorządowych. Powoływany jest wraz bezwzględną większością głosów, przez radę powiatu w głosowaniu tajnym.

Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa

Nowe przepisy prawa mają zahamować niekorzystne trendy w działaniu administracji. Od 17 maja 2011 r. urzędnicy odpowiadają materialnie za szkody wyrządzone rażącym naruszeniem prawa.

Czym jest opłata skarbowa?

Jednym z warunków rozpatrzenia przez urząd naszego wniosku jest przedstawienie dowodu uiszczenia opłaty skarbowej. Czym jest i za jakie czynności jest pobierana?

Odpowiedzialność majątkowa urzędników

Obowiązuje ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych uchwalona 20 stycznia 2011 roku. Nowe prawo normuje odpowiedzialność funkcjonariuszy wobec Skarbu Państwa, jednostek samorządu i innych podmiotów odpowiedzialnych za szkodę powstałą przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa.

Racjonalizacja zatrudnienia w administracji


Z dniem 1 lutego 2011 r. miała wejść w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w państwowych jednostkach budżetowych i niektórych innych jednostkach sektora finansów publicznych w latach 2011–2013.

Nowe możliwości przekształcenia szpitali w spółki kapitałowe

Sejm 18 marca 2011 r. przyjął ustawę o działalności leczniczej. Ustawa, jeżeli wejdzie w życie, doprowadzi do gruntownej reformy w systemie ochrony zdrowia w zakresie funkcjonowania podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. Najistotniejsze zmiany obejmą samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, które w dominującej liczbie podlegają województwom, powiatom i gminom.

Kto jest objęty Narodowym Spisem Powszechnym?

Od 1 kwietnia 2011 roku trwa narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. Do 16 czerwca można spisać się samodzielnie drogą elektroniczną, natomiast 30 czerwca pracę zakończą rachmistrzowie i ankieterzy telefoniczni. Kto objęty jest spisem?

Pracę rozpoczęli rachmistrzowie

8 kwietnia ruszył kolejny etap Narodowego Spisu Powszechnego 2011. Do pracy wyruszyli rachmistrzowie spisowi oraz ankieterzy telefoniczni. Jakie są zasady ich pracy?

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego

Od 11 kwietnia 2011 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego oraz ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Nowe przepisy regulują m.in. skargę na przewlekłość postępowania, odmowę wszczęcia postępowania, doręczanie decyzji podmiotom zagranicznym, przekazanie sprawy przez organ niewłaściwy, uchylenie lub zmianę decyzji.

Czy istnieje etyczny samorząd

Na pracownikach administracji spoczywa szczególna odpowiedzialność. Od sposobu, w jaki traktują interesantów, zależy wizerunek nie tylko samej instytucji, lecz również samorządu. Dlatego właśnie warto powracać do tematu etyki w administracji.

Jak sprawdzić czy rachmistrz nie jest oszustem?

1 kwietnia rozpoczął się Narodowy Spis Powszechny. W każdej chwili można dokonać samospisu w Internecie, a 8 kwietnia pracę rozpoczęli rachmistrzowie i ankieterzy telefoniczni. Jak rozpoznać, że osoba, która przyjdzie do Twojego domu na pewno jest tym, za kogo się podaje?

Jak dokonywany jest spis powszechny?

1 kwietnia 2011 roku ruszył kolejny Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. 8 kwietnia do pracy zabiorą się ankieterzy statystyczni oraz rachmistrzowie. W jaki sposób można dokonać spisu?

Czy na wszystkie pytania rachmistrza musimy odpowiedzieć?

Aby uniknąć wizyty rachmistrza lub przeprowadzania spisu drogą telefoniczną, możemy dokonać samospisu przez Internet. Od 8 kwietnia do 30 czerwca trwa jednak spis telefoniczny i wizyty rachmistrzów spisowych.

Spis powszechny przez Internet?

Spis powszechny będzie mógł zostać przeprowadzony także przez Internet. Od 1 kwietnia do 16 czerwca 2011 roku możemy dokonać tzw. samospisu.

REKLAMA