REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód a ubezpieczenie - OC, AC, NNW, Zielona Karta

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód a ubezpieczenie - OC, AC, NNW, Zielona Karta
Samochód a ubezpieczenie - OC, AC, NNW, Zielona Karta
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Gwarantuje ochronę finansową np. w przypadku zdarzenia drogowego, które spowoduje szkody w mieniu innego uczestnika ruchu. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC) samochodu - co obejmuje

REKLAMA

Ubezpieczenie OC w praktyce chroni zarówno sprawcę, jak i poszkodowanego. Ofiara wypadku drogowego nie musi się obawiać, że wypłata odszkodowania będzie opóźniona ze względu na problemy finansowe osoby, która go spowodowała. Kierowca za to może być pewien, że nie zostanie nagle zmuszony do zapłacenia bardzo dużej kwoty. Należy pamiętać, że świadczenia za szkody osobowe (np. poważne uszkodzenia ciała) sięgają czasem poziomu kilkuset tysięcy złotych. Warto też wiedzieć, że w przypadku niektórych krajów nie ma górnej granicy odpowiedzialności w przypadku szkód osobowych – informuje Jerzy Kowalczyk z TUZ Ubezpieczenia.

REKLAMA

Ważnym argumentem za dbaniem o ciągłość ubezpieczenia jest też to, że średnio OC jest tańsze niż najniższa kara za brak ubezpieczenia pojazdu. Dla przykładu, w okresie styczeń – wrzesień 2019 do kasy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego kierowcy wpłacili ponad 220 mln zł kar za brak OC. Średnia wartość szkody, jakie zapłacili nieubezpieczeni, wyniosła 16,5 tys. zł. Rekordzista musiał zwrócić UFG ponad 1,4 mln zł po wypadku. Warto wiedzieć, że od 2022 roku wzrosły opłaty karne za brak OC. Jeśli właściciel nie posiada ważnego obowiązkowego ubezpieczenia powyżej 14 dni, zapłaci karę w wysokości 6020 zł.

Warto pamiętać, że do odpowiedzialności finansowej może być pociągnięty nie tylko właściciel pojazdu, ale również kierowca, który prowadził pożyczony (i nieubezpieczony) samochód i spowodował wypadek.

Ubezpieczenie Autocasco (AC), jako dodatkowa ochrona

Ubezpieczenie Autocasco dedykowane jest osobom, którym zależy na dodatkowej ochronie pojazdu od uszkodzeń, zniszczenia i kradzieży, szczególnie kiedy planują poruszać się po nieznanym terenie czy parkować w okolicach, w których często dochodzi do aktów wandalizmu.

Ubezpieczenie Autocasco obejmuje szkody polegające na zniszczeniu, uszkodzeniu lub utracie ubezpieczonego pojazdu, jego części, a także wyposażenia podstawowego, dodatkowego i bagażu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NNW Komunikacyjne

Oferta ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów kierowana jest do wszystkich, którzy chcą uzyskać dodatkowe wsparcie po zaistniałym zdarzeniu komunikacyjnym. Gwarantuje wypłatę świadczeń w przypadkach trwałego uszczerbku na zdrowiu czy śmierci ubezpieczonego w następstwie nieszczęśliwego wypadku komunikacyjnego. Ochroną objęty jest kierowca oraz pasażerowie pojazdu.

Czym jest Assistance?

REKLAMA

Ubezpieczenie Auto Assistance, podobnie jak wiele innych produktów ubezpieczeniowych, zazwyczaj jest proponowane przez ubezpieczycieli w kilku różnych wariantach ubezpieczenia. Bardzo istotne jest dobranie odpowiedniego do swoich potrzeb. W standardowym  wariancie ubezpieczenia Assistance najczęściej znajduje się podstawowa pomoc, jaką jest holowanie w przypadku zaistnienia kolizji drogowej. W wariancie podstawowym ubezpieczyciel zwykle pokrywa koszty holowania pojazdu na lawecie do 100 km. To bardzo ważny aspekt, kiedy pod uwagę brany jest dalszy wyjazd wakacyjny.

W wariantach o szerszym zakresie ochrony  polisa obejmuje ochroną zdarzenia wynikające nie tylko z kolizji/wypadku, ale też z awarii bądź unieruchomienia pojazdu. Pokrywa świadczenia w zakresie naprawy na miejscu zdarzenia, holowania, przewozu osób, parkingu, zakwaterowania, usług informacyjnych.

Limit holowania zależy od wykupionego wariantu ubezpieczenia, niektórzy ubezpieczyciele proponują większą liczbę kilometrów, nawet do 1500 km za granicą. W wariantach o szerszym zakresie ochrony  można otrzymać również nocleg w hotelu, pojazd zastępczy czy zwrot kosztów powrotu do miejsca zamieszkania. Ważne są również takie aspekty ubezpieczenia, jak np. brak limitu kilometrowego od miejsca zdarzenia lub zamieszkania czy holowanie do miejsca wskazanego przez ubezpieczającego, a nie do najbliższego warsztatu samochodowego. Rozszerzony wariant Auto Assistance jest szczególnie ważny w okresie wakacyjnym. Co bowiem zrobi kierowca, kiedy w drodze nad morze czy w góry, na środku trasy, 300 kilometrów od domu, zepsuje się samochód? Dla przykładu, w pakiecie Auto Assistance TUZ Ubezpieczenia zwiększyliśmy sumę ubezpieczenia, limit kilometrów na usługę holowania oraz znieśliśmy limity na dostarczenie paliwa w przypadku awarii czy unieruchomienia pojazdu  - dodaje Jerzy Kowalczyk.

Jednym z podstawowych aspektów, jakie rozważają właściciele pojazdów zastanawiający się nad wykupieniem polisy Auto Assistance, jest to, czy ochrona ubezpieczeniowa będzie obowiązywała jedynie na terytorium Polski, czy również poza granicami kraju. Zasadniczą rolę w odpowiedzi wyjaśniającej to zagadnienie odgrywa zazwyczaj wariant ubezpieczenia Assistance, na jaki zdecydował się ubezpieczony. W przypadku podstawowych wariantów tego rodzaju ubezpieczenia, z ochrony będzie można skorzystać jedynie na terenie Polski. Jeżeli często wyjeżdżamy za granicę, warto rozważyć wykupienie rozszerzonego wariantu ubezpieczenia pojazdu. Wówczas z pomocy w przypadku unieruchomienia samochodu będzie można skorzystać także we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Zielona Karta

Obowiązek jej wykupienia i posiadania nakładany jest obecnie na posiadacza pojazdu mechanicznego (np. samochodu bądź motocykla) w krajach, które wylistowane są na stronie: https://www.pbuk.pl/system-zielonej-karty/mapa-systemu. Aktualnie Zieloną Kartę trzeba posiadać wjeżdżając na teren Rosji, Białorusi, Ukrainy, Mołdawii, Czarnogóry, Albanii, Macedonii, Turcji, Azerbejdżanu, Iranu, Izraela, Maroko i Tunezji.

Gdzie bez Zielonej Karty?

Podróżując po terytorium wielu państw nie musimy posiadać Zielonej Karty. Jest tak w krajach zrzeszonych w Unii Europejskiej. Posiadacze polskiej polisy ubezpieczeniowej OC pojazdu mogą także bez dodatkowych dokumentów poruszać się po terytorium takich państw jak: Szwajcaria, Norwegia, Wielka Brytania, Lichtenstein, Islandia, Monako, San Marino, Wyspy Owcze, Gibraltar, a od niedawna także Bośnia i Hercegowina.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski system emerytalny pod presją. Eksperci ostrzegają: bez reform czekają nas głodowe świadczenia

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

5 tys. zł grzywny, konfiskata sprzętu, a nawet areszt za korzystanie z kamery samochodowej. Nowe przepisy są bezlitosne, bo kierowców nie uratuje nawet „nieumyślność”, ale – będą zmiany

W związku z trwającym właśnie sezonem urlopowo-wakacyjnym – wielu Polaków odbywa teraz dłuższe wyprawy samochodowe, korzystając przy tym z rejestratorów obrazu w postaci kamer samochodowych. Motywy rejestrowania jazdy są różne – ale większość kierowców robi to po prostu dla bezpieczeństwa (zarejestrowany obraz pełni funkcję dowodową w przypadku kolizji lub wypadku oraz może okazać się pomocy w namierzaniu „piratów drogowych”), niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że takim – z pozoru nikomu nieszkodzącym działaniem – może nabawić się nie lada problemów. Na szczęście rząd zajął się już tymi „nadmiarowymi” regulacjami, ale ci, którzy będą używać kamer samochodowych w najbliższym czasie – muszą nadal mieć się na baczności.

REKLAMA