REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Majówka w Europie- praktyczny poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Istria (Chorwacja)
Istria (Chorwacja)

REKLAMA

REKLAMA

Dowiedz się, jak uniknąć kłopotów podczas podróży, zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu oraz jakich pamiątek nie należy kupować. Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało zestaw praktycznych porad w formie pytań i odpowiedzi.

I. Podróż

REKLAMA

REKLAMA

- Jak przygotować się do wyjazdu? Potrzebne dokumenty

Weź dowód osobisty. Odkąd Polska należy do Strefy Schengen podróżowanie po Europie nie wymaga posiadania paszportu. Warto też pamiętać o wyrobieniu Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Uprawnia ona do korzystania z niezbędnej publicznej opieki medycznej w krajach UE na równi z obywatelami danego państwa. Jeśli np. tak jak we Włoszech leczenie szpitalne jest darmowe, to polski obywatel, który w trakcie pobytu w tym kraju będzie potrzebował hospitalizacji, otrzyma pomoc za darmo, okazując EKUZ.

- Czy trzeba odrębnie ubezpieczyć bagaż?

REKLAMA

Nie, za wyjątkiem rzeczy cennych. Regulaminy linii lotniczych wyłączają zwykle ich odpowiedzialność za przedmioty tj. sprzęt fotograficzny, laptopy, biżuterię.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Czego nie można wnieść na pokład samolotu?

Woda święcona, krem, perfumy czy alkohol. Bez względu na rodzaj płynu, pojemność buteleczki, przewożonej w bagażu podręcznym, nie może przekraczać 100 ml. W przeciwnym razie przy odprawie zostanie nam ona odebrana. Na liście przedmiotów zakazanych są też wszelkie ostre przedmioty, np. nożyczki.

- Co zrobić, gdy bagaż zaginie lub będzie zniszczony?

Będąc jeszcze na lotnisku - wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”.

Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie (maksymalnie ok. 4700 zł, liczone w SDR – międzynarodowej walucie rozliczeniowej). Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

- Jakie prawa ma pasażer w sytuacji opóźnienia lub odwołania lotu? 

Powinien bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Pasażer ma także prawo do bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. 

- Reklamację mimo wszystko warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód odwołania. Należy też pamiętać, że nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni – wyjaśnia Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

- Czy można uzyskać rekompensatę za opóźnienie autokaru lub pociągu?

Tak. Warto poprosić konduktora lub kierowcę o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie. Potem trzeba złożyć pisemną reklamację do przewoźnika.

- Kto odpowiada za rzeczy wniesione do hotelu?

Hotel. W sytuacji, gdy coś zginie z pokoju czy recepcji hotelowej, zacznij od złożenia reklamacji na miejscu. Jeśli były to cenne przedmioty, zawiadom lokalną policję.

- Co zrobić, gdy wycieczka jest niezgodna z zapewnieniami biura podróży?

Złóż reklamację do organizatora wyjazdu. Zakwaterowanie w hotelu o niższym standardzie niż w wskazywała umowa, hotel położony 200 km od miejsca docelowego, a miał być „blisko” – to przykładowe sytuacje, w których można reklamować źle wykonaną usługę.

Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka:
http://www.konsument.gov.pl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=323&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=101&hl=pl. To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność.

Zobacz: Jak napisać reklamację na nieudany urlop?

II. Zakupy

- Czy można zwrócić towar bez wad kupiony podczas pobytu w kraju w UE?

Nie zawsze. Zanim dokonasz zakupu wiosennego płaszcza lub aparatu fotograficznego, zapytaj czy w razie zmiany zdania będziesz mógł go bez problemu oddać do sklepu. Pamiętaj, że tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy umożliwienie klientowi zwrócenia towaru pozbawionego wad.

- Do kogo napisać reklamację, jeśli produkt zakupiony w UE okaże się bublem?

Każdą rzecz nabytą w krajach UE można reklamować u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, jeśli okaże się mieć wady. Przykład? Podczas pobytu w Rzymie kupiłeś aparat fotograficzny. Po miesiącu przestał działać. Masz dwie możliwości: skorzystanie z gwarancji producenta i oddanie aparatu do wskazanego serwisu gwarancyjnego lub napisanie reklamacji do sprzedawcy.

O ile przyznanie gwarancji wynika z dobrej woli producenta (może ją wydać lub nie), o tyle sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową przez dwa lata od momentu zakupu.

Jak napisać reklamację?

Gotowe formularze w języku angielskim:
http://www.konsument.gov.pl/http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html

Zobacz: Mądry konsument przed urlopem

- Czy bank pobiera prowizję za płacenie kartą za granicą?

Tak, ale nie każdy. Przed wyjazdem warto skontaktować się ze swoim bankiem i zapytać o dodatkowe opłaty za korzystanie z karty za granicą. Wiele banków zabiera dla siebie 3% wartości transakcji (min. 10 zł) za pobranie gotówki z bankomatu lub płatność kartą w zagranicznym sklepie na terenie UE. Są także takie, które nie pobierają żadnych dodatkowych opłat.

- Gdzie nie warto wymieniać pieniędzy?

Kantory na lotniskach i w recepcjach hotelowych oferują zwykle najmniej korzystny kurs wymiany.

- Jakich pamiątek nie należy kupować?

Towarów „prawie oryginalnych”. Torebka ze znaczkiem przypominającym logo znanego domu mody. Cena za 10 EUR. Taką ofertę znajdziemy na stoiskach ulicznych sprzedawców. Skorzystanie z niej może jednak słono kosztować. Na lotnisku celnicy mają prawo nie tylko zarekwirować torbę – imitację markowej, ale też nałożyć dotkliwą karę finansową za łamanie praw własności intelektualnej.

- 5 EUR za butelkę wody: jak nie dać się naciągnąć?

Unikaj zakupów w centrach turystycznych. Wydarzenia przyciągające rzesze turystów sprawiają, że sprzedawcy podnoszą ceny popularnych produktów w najbardziej uczęszczanych miejscach. Może się zdarzyć, że zwykła woda czy jabłko na straganie w pobliżu watykańskiego Placu św. Piotra będą kosztowały kilka euro więcej niż w zwykłym sklepie.

- Gdzie szukać pomocy w razie kłopotów z zakupami i podczas podróży?

Zwróć się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, jeśli europejska majówka nie będzie w pełni udana: włoskie linie lotnicze zagubią Twój bagaż, niemieckie biuro podróży nie uwzględni reklamacji, a pamiątka kupiona podczas pobytu w Londynie okaże się kosztownym bublem.

ECK zostało powołane przez Komisję Europejską do udzielania konsumentom bezpłatnej pomocy w sporach z przedsiębiorcami z krajów UE. Konsumenci mogą zgłaszać skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów czy komisów samochodowych za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę ECK w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1. 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie/AS

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik TSUE w sprawie WIBOR potwierdza fundamentalną zasadę unijnego systemu benchmarków

Stanowisko Rzeczniczki Generalnej Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie WIBOR porządkuje dyskusję wokół stosowania wskaźników referencyjnych i potwierdza fundamentalną zasadę unijnego systemu benchmarków: wyraźny podział ról między ich ustalaniem, stosowaniem a informowaniem o nich – piszą Marcin Bartczak i Marek Trzos-Rastawiecki, partnerzy kancelarii ITMA.

Czy z nadciśnieniem dostanę orzeczenie o niepełnosprawności?

Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od konkretnego przypadku i tego czy wskutek nadciśnienia doszło do naruszenia sprawności organizmu. Jakie są aktualne przepisy? Czy osoby z nadciśnieniem mogą otrzymywać zasiłek pielęgnacyjny?

Dodatkowe 900 złotych brutto do wynagrodzenia już w październiku. Tych pieniędzy nie dostaną zleceniobiorcy. Jakie są zasady?

Wynagrodzenie to nie tylko płaca zasadnicza, ale często również szereg dodatków do niej. Wysokość niektórych z nich może być inna w poszczególnych miesiącach roku. Dlaczego tak się dzieje i od czego to zależy?

Najem senioralny i coś jeszcze – dwa projekty ustaw dotyczących wsparcia mieszkaniowego dla osób starszych

W ostatnim czasie zarówno część posłów, jak i rząd starają się poprawić warunki mieszkaniowe osób starszych tj. takich, które ukończyły 60 rok życia. Procedowane są w tym zakresie obecnie dwa projekty ustaw. Jakie korzyści dla seniorów wynikają z tych projektów?

REKLAMA

Czy można łatwo zarobić stawiając u siebie paczkomat? Mówi się, że tak. Wiele osób zapomina o tym, że zapłacą za niego podatek

Czy potrafilibyśmy jeszcze żyć bez paczkomatów? Stały się one normalnym elementem krajobrazu i bywają atutem przy sprzedaży nieruchomości. Jednak zanim osoba prywata zdecyduje się postawić taki automat na swoim gruncie, powinna zapoznać się z przepisami.

Sejm: Transmisja on-line przesłuchania Zbigniewa Ziobro na komisji śledczej 29 września 2025 r.

W Sejmie od godz. 12.00 trwają prace komisji śledczej w sprawie Pegasusa. Na dziś zaplanowane jest przesłuchanie Zbigniewa Ziobry.

Tak rodzice tracą korzystając ze zwolnienia na dziecko. Wiele działów kadr wprowadza pracowników w błąd i pozbawia ich uprawnień

Choć pracownicy powinni mieć możliwość uzyskania od pracodawcy jako podmiotu profesjonalnego informacji o swoich prawach, często zdarza się, że nie jest to najlepsze źródło informacji. Tak bywa w przypadku korzystania z dni zwolnienia na opiekę nad dzieckiem.

System kaucyjny od 1 października: chaos, nieporozumienia i szok dla milionów Polaków – eksperci ostrzegają przed ogromnymi problemami

Już od 1 października w Polsce startuje system kaucyjny, ale zamiast porządku i wygody czeka nas chaos, rozczarowanie i tysiące nieporozumień. Eksperci ostrzegają, że przez najbliższe miesiące klienci będą masowo odsyłani od kas, a sklepy – nawet te duże – mogą mieć ogromne problemy z przyjmowaniem opakowań. Wielu Polaków, którzy z nadzieją przyniosą do sklepu butelki czy puszki, usłyszy jedno: „nie przyjmujemy”.

REKLAMA

Umowy w codziennym życiu – 6 błędów najczęściej popełnianych przez konsumentów i przedsiębiorców

Umowy są nieodłącznym elementem życia codziennego – zawieramy je kupując telefon, wynajmując mieszkanie, korzystając z usług Internetu czy podpisując umowę o pracę. Choć często traktujemy je jako formalność, niedopatrzenia w tym zakresie mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Błędy przy zawieraniu umów popełniają zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy – nierzadko z powodu pośpiechu, niewiedzy lub braku należytej staranności. W niniejszym artykule omawiamy najczęstsze błędy popełniane przy zawieraniu umów i przedstawiamy praktyczne wskazówki, jak ich unikać.

Płatności kartą w podróży zagranicznej: co trzeba wiedzieć (i zrobić) by nie przepłacać

Płatności kartą to dla osób podróżujących za granicę ogromne ułatwienie oraz bezpieczeństwo. Nie wszyscy są jednak świadomi kosztów, możliwości i ograniczeń jakie wiążą się z tą wygodną forma płatności. Wybór odpowiedniej karty – debetowej, kredytowej, walutowej czy wielowalutowej – może decydować o tym, ile faktycznie zapłacimy za zakupy czy wypłaty gotówki za granicą. Zagraniczne wakacje z kartą płatniczą mogą być znacznie tańsze, jeśli wie się, jak jej używać i jak zadbać o bezpieczeństwo swojego portfela.

REKLAMA