REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa konsumentów przeciwko nieuczciwym restauratorom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę ponad 400 punktów gastronomicznych w całej Polsce. Wydaje się to dość zaskakujące, ale najlepiej wypadły nie mające dobrej opinii bary mleczne i fast foody, najgorzej zaś bary, w których stołują się turyści przebywający w górach. Nieprawidłowości stwierdzono w ponad 80 % lokalów gastronomicznych.

Jakie stwierdzono nieprawidłowości?

REKLAMA

REKLAMA

Stwierdzenie każdej nieprawidłowości powinno wzbudzić w nas czujność i uczulić na podobne zjawiska. Inspekcja  skontrolowała lokale wybrane metodą losową. Sprawdzano m.in. czy konsumenci dostają taką ilość produktów, jaką zamówili, czy kelnerzy prawidłowo wydają resztę oraz paragon, czy w każdym barze znajduje się cennik informujący również o gramaturze potraw, objętości i składnikach napojów.

Najwięcej zastrzeżeń ujawniono w restauracjach i klubach, najmniej zaś w lokalach dworcowych. Najpopularniejszym naciągnięciem wobec konsumenta było zaniżanie masy potraw, esencji kawy i alkoholu w drinkach. Pomimo tego, że wartości te nie odpowiadały tym zawartym w menu, cenę pobierano korzystając z cennika oficjalnego. Przykładowo zamiast dorsza podawano podobnego, choć tańszego, czarniaka, a zamiast obiecanego soku- nektar.

Ponadto inspektorzy zakwestionowali stosowanie tańszych składników, np. w jednej z restauracji w menu oferowano kawę z wyższej półki przy czym parzono kawę tańszą, w innej zaś – zamiast oscypka – podawano wędzony ser. W kilku lokalach kelnerzy doliczali do ceny głównej opłatę za serwis, nie informując o tym klienta.

REKLAMA

Zobacz: Konsument musi znać swoje prawa

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zamawiając posiłek zawieramy umowę

Pamiętajmy, że zamawiając posiłek w restauracji, tym samym zawieramy umowę. W konsekwencji jesteśmy zobligowani do zapłaty za zamówiony posiłek, zaś restaurator jest obowiązany posiłek ów przygotować. Jeśli zamówiona potrawa zostanie wykonana niewłaściwie lub czekaliśmy na posiłek bardzo długo, to wtedy mamy prawo do reklamacji. Nieprawidłowości takie powinniśmy zgłaszać obsłudze natychmiast. Możemy wtedy żądać posiłku zgodnego z zamówieniem lub obniżenia ceny. Każde doliczenie opłaty za serwis do rachunku musi być wiadome konsumentowi.

Zobacz: Jakim jesteś konsumentem?

Cennik musi być widoczny

Każdy lokal gastronomiczny powinien posiadać własny, dobrze widoczny cennik i jadłospis. Powinien on zawierać podstawowe informacje o cenie i masie produktów oraz datą ich sporządzenia. Nie zawsze musi on znajdować się wewnątrz lokalu. Ponad 50 % skontrolowanych punktów gastronomicznych nie dostosowała się do tych wymogów. Najmniej zastrzeżeń w tej materii, kontrolerzy mieli pod kątem barów mlecznych. Optymistycznym jest fakt, że każdy upomniany restaurator uzupełnił luki i braki w swoim cenniku i jadłospisie.

Należy poznać cenę za posiłek, przed jego zamówieniem.  Musimy zlokalizować najpierw cennik, który zawiera datę jego wystawienia, nazwę potrawy, jej ilość oraz zawartość głównego składnika.

Bary mleczne i sieci fast food najlepsze

Kontrolerzy z Inspekcji Handlowej zwrócili także uwagę na zaniedbania w kwestii przygotowywania posiłków, sposobu przechowywania półproduktów i podawania klientom towarów przeterminowanych. Lokale gastronomiczne, które znajdują się w najbardziej atrakcyjnych miejscach turystycznych wypadły pod tym względem najgorzej. Najlepsze okazały się sieci fast- food i bary mleczne. W nich też ujawniono najmniej przeterminowanych artykułów spożywczych.

Zwrócono uwagę nie tylko na niewłaściwe warunki termiczne przechowywania towarów, ale również na to, czy dany produkt w chłodni sąsiaduje z towarem, który nie wpłynąłby swoim oddziaływaniem na jego jakość. Często bowiem, magazynowano krewetki w towarzystwie mięsa, malin czy chleba. Najbardziej szokuje fakt, że w jednej z restauracji znaleziono gotowe do podgrzania pierogi, których termin ważności został przekroczony o dwa lata.

Ostatnia kontrola Inspekcji dała podstawę do wydania 18 decyzji i nałożenia około 200 mandatów karnych, które opiewały na kwotę blisko 65 tysięcy złotych. Wysłano wiele zawiadomień do organów sanitarnych czy ścigania.

KM/źródło:UOKiK

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawnik.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
D. Tusk o rozsądnym rozważeniu opuszczenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Rzecznik rządu prostuje

W wywiadzie dla brytyjskiego dziennika „Sunday Times”, opublikowanym 26 października 2025 r., premier polskiego rządu Donald Tusk zauważył, że istotną częścią problemu migracji jest sztywna i rozszerzająca się interpretacja Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Jak cytował Tuska brytyjski dziennik: jeśli 46 sygnatariuszy konwencji nie może dojść do porozumienia w sprawie jej modyfikacji, to jego zdaniem całkiem rozsądne będzie rozważenie po prostu opuszczenia konwencji”. W dniu 27 października 2025 r. rzecznik rządu Adam Szłapka powiedział Polskiej Agencji Prasowej, że Polska nie miała i nie ma planu wypowiedzenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka.

Przyrost naturalny nadal jest ujemny. Pierwszy krok do poprawy sytuacji to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet

Sytuacja demograficzna Polski nadal jest trudna. Przyrost naturalny jest ujemny, liczba osób w wieku produkcyjnym spada, a społeczeństwo się starzej. Co będzie z emeryturami? Pierwsza propozycja to podwyższenie wieku emerytalnego dla bezdzietnych kobiet.

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

REKLAMA

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

Czy można fajerwerkami świętować Dzień Niepodległości 11 listopada? Są za to kary czy nie?

Jeżeli ktoś ma pomysł obchodzić z hukiem – i to dosłownie – Święto Niepodległości, które już niebawem, bo do 11 listopada pozostało niewiele dni, powinien przemyśleć sposób świętowania i podejść do używania fajerwerków czy petard w ten dzień ostrożnie. Niewłaściwe użycie fajerwerków w Dzień Niepodległości może bowiem grozić karami.

Wydatki na psychoterapię można rozliczyć w zeznaniu podatkowym. MF potwierdza to w wydanej interpretacji indywidualnej

Czy pieniądze wydane na usługi medyczne, z których ubezpieczeni korzystają na rynku prywatnym można odzyskać? Niestety rządzący nie dotrzymali swojej obietnicy wyborczej, jednak szansa w tym zakresie pojawia się na gruncie rozliczeń podatkowych. Ale czy dla każdego?

REKLAMA

TSUE ucina spekulacje wokół WIBOR-u: ten wskaźnik jest legalny. Chodzi o przejrzystość komunikacji banku z klientem

W dniu 11 września 2025 roku rzecznik generalny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przedstawił opinię w sprawie kredytów hipotecznych opartych o wskaźnik WIBOR. Wbrew niektórym zapowiedziom, nie był to dzień „przesilenia” dla sektora bankowego. Przeciwnie – opinia wprowadziła spokój i przywróciła proporcje w dyskusji, która w ostatnich miesiącach coraz bardziej przypominała medialny rollercoaster.

eZUS niedługo zastąpi PUE ZUS. mZUS dla Płatnika od 2026 roku. Co się zmieni dla emerytów, rencistów i innych klientów ZUS-u?

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi PUE ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami. Platforma Usług Elektronicznych ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 roku. Obecnie korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.

REKLAMA