reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne > Prawa konsumentów przeciwko nieuczciwym restauratorom

Prawa konsumentów przeciwko nieuczciwym restauratorom

Na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę ponad 400 punktów gastronomicznych w całej Polsce. Wydaje się to dość zaskakujące, ale najlepiej wypadły nie mające dobrej opinii bary mleczne i fast foody, najgorzej zaś bary, w których stołują się turyści przebywający w górach. Nieprawidłowości stwierdzono w ponad 80 % lokalów gastronomicznych.

Jakie stwierdzono nieprawidłowości?

Stwierdzenie każdej nieprawidłowości powinno wzbudzić w nas czujność i uczulić na podobne zjawiska. Inspekcja  skontrolowała lokale wybrane metodą losową. Sprawdzano m.in. czy konsumenci dostają taką ilość produktów, jaką zamówili, czy kelnerzy prawidłowo wydają resztę oraz paragon, czy w każdym barze znajduje się cennik informujący również o gramaturze potraw, objętości i składnikach napojów.

Najwięcej zastrzeżeń ujawniono w restauracjach i klubach, najmniej zaś w lokalach dworcowych. Najpopularniejszym naciągnięciem wobec konsumenta było zaniżanie masy potraw, esencji kawy i alkoholu w drinkach. Pomimo tego, że wartości te nie odpowiadały tym zawartym w menu, cenę pobierano korzystając z cennika oficjalnego. Przykładowo zamiast dorsza podawano podobnego, choć tańszego, czarniaka, a zamiast obiecanego soku- nektar.

Ponadto inspektorzy zakwestionowali stosowanie tańszych składników, np. w jednej z restauracji w menu oferowano kawę z wyższej półki przy czym parzono kawę tańszą, w innej zaś – zamiast oscypka – podawano wędzony ser. W kilku lokalach kelnerzy doliczali do ceny głównej opłatę za serwis, nie informując o tym klienta.

Zobacz: Konsument musi znać swoje prawa

Zamawiając posiłek zawieramy umowę

Pamiętajmy, że zamawiając posiłek w restauracji, tym samym zawieramy umowę. W konsekwencji jesteśmy zobligowani do zapłaty za zamówiony posiłek, zaś restaurator jest obowiązany posiłek ów przygotować. Jeśli zamówiona potrawa zostanie wykonana niewłaściwie lub czekaliśmy na posiłek bardzo długo, to wtedy mamy prawo do reklamacji. Nieprawidłowości takie powinniśmy zgłaszać obsłudze natychmiast. Możemy wtedy żądać posiłku zgodnego z zamówieniem lub obniżenia ceny. Każde doliczenie opłaty za serwis do rachunku musi być wiadome konsumentowi.

Zobacz: Jakim jesteś konsumentem?

Cennik musi być widoczny

Każdy lokal gastronomiczny powinien posiadać własny, dobrze widoczny cennik i jadłospis. Powinien on zawierać podstawowe informacje o cenie i masie produktów oraz datą ich sporządzenia. Nie zawsze musi on znajdować się wewnątrz lokalu. Ponad 50 % skontrolowanych punktów gastronomicznych nie dostosowała się do tych wymogów. Najmniej zastrzeżeń w tej materii, kontrolerzy mieli pod kątem barów mlecznych. Optymistycznym jest fakt, że każdy upomniany restaurator uzupełnił luki i braki w swoim cenniku i jadłospisie.

reklama

Czytaj także

Źródło:

Prawnik.pl

Zdjęcia


Kasy fiskalne 2020 (PDF)29.90 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Andziak

Księgowy / Biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama