Jakie stwierdzono nieprawidłowości?
Stwierdzenie każdej nieprawidłowości powinno wzbudzić w nas czujność i uczulić na podobne zjawiska. Inspekcja skontrolowała lokale wybrane metodą losową. Sprawdzano m.in. czy konsumenci dostają taką ilość produktów, jaką zamówili, czy kelnerzy prawidłowo wydają resztę oraz paragon, czy w każdym barze znajduje się cennik informujący również o gramaturze potraw, objętości i składnikach napojów.
reklama
reklama
Najwięcej zastrzeżeń ujawniono w restauracjach i klubach, najmniej zaś w lokalach dworcowych. Najpopularniejszym naciągnięciem wobec konsumenta było zaniżanie masy potraw, esencji kawy i alkoholu w drinkach. Pomimo tego, że wartości te nie odpowiadały tym zawartym w menu, cenę pobierano korzystając z cennika oficjalnego. Przykładowo zamiast dorsza podawano podobnego, choć tańszego, czarniaka, a zamiast obiecanego soku- nektar.
Ponadto inspektorzy zakwestionowali stosowanie tańszych składników, np. w jednej z restauracji w menu oferowano kawę z wyższej półki przy czym parzono kawę tańszą, w innej zaś – zamiast oscypka – podawano wędzony ser. W kilku lokalach kelnerzy doliczali do ceny głównej opłatę za serwis, nie informując o tym klienta.
Zobacz: Konsument musi znać swoje prawa
Zamawiając posiłek zawieramy umowę
Pamiętajmy, że zamawiając posiłek w restauracji, tym samym zawieramy umowę. W konsekwencji jesteśmy zobligowani do zapłaty za zamówiony posiłek, zaś restaurator jest obowiązany posiłek ów przygotować. Jeśli zamówiona potrawa zostanie wykonana niewłaściwie lub czekaliśmy na posiłek bardzo długo, to wtedy mamy prawo do reklamacji. Nieprawidłowości takie powinniśmy zgłaszać obsłudze natychmiast. Możemy wtedy żądać posiłku zgodnego z zamówieniem lub obniżenia ceny. Każde doliczenie opłaty za serwis do rachunku musi być wiadome konsumentowi.
Zobacz: Jakim jesteś konsumentem?
Cennik musi być widoczny
Każdy lokal gastronomiczny powinien posiadać własny, dobrze widoczny cennik i jadłospis. Powinien on zawierać podstawowe informacje o cenie i masie produktów oraz datą ich sporządzenia. Nie zawsze musi on znajdować się wewnątrz lokalu. Ponad 50 % skontrolowanych punktów gastronomicznych nie dostosowała się do tych wymogów. Najmniej zastrzeżeń w tej materii, kontrolerzy mieli pod kątem barów mlecznych. Optymistycznym jest fakt, że każdy upomniany restaurator uzupełnił luki i braki w swoim cenniku i jadłospisie.
Należy poznać cenę za posiłek, przed jego zamówieniem. Musimy zlokalizować najpierw cennik, który zawiera datę jego wystawienia, nazwę potrawy, jej ilość oraz zawartość głównego składnika.