Kategorie

Prawa konsumenta, Niedozwolone klauzule umowne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.
Wypożyczalnie samochodów zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnych, zgodnie z którymi konsument otrzyma czytelniejsze warunki umów, zasad tankowania, przejrzystszą informację o wszystkich obowiązkowych opłatach i dodatkowych kosztach, a także mają być wprowadzone bardziej sprawiedliwe procedury w przypadku uszkodzeń samochodu.
Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych.
Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Według UOKiK paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.
Decyzją UOKiK, usługa Halo Granie dla osób posiadających karty pre-paid ma zostać wyłączona po bezpłatnym okresie, chyba że klient będzie chciał z niej korzystać odpłatnie. Dzięki temu praktyka polegająca na automatycznym przekształceniu po 30 dniach usługi bezpłatnej w płatną - zostanie wyeliminowana.
Niedozwolone są te klauzule umowne, które w kształtują prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Niedozwolone klauzule umowne dotyczą tylko obrotu konsumenckiego.
Wobec stwierdzenia wady kupujący jest obowiązany poinformować o tym sprzedawcę. W jakim jednak terminie powinien powiadomić sprzedawcę o spostrzeżeniu wad kupionej rzeczy? Czy do sprzedawcy trzeba udać się niezwłocznie?
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szkole English Academy z Bydgoszczy. Szkoła musi zmienić wzory umów proponowanych klientom.
Niedozwolone klauzule umowne, to takie postanowienia, które nie zostały bezpośrednio uzgodnione z konsumentem, a kształtują jego prawa lub obowiązki w sposób rażąco naruszający jego interesy, przy tym sprzeczny z dobrymi obyczajami.
Legia Warszawa zaczęła sprzedaż karnetów na następny sezon. Według regulaminu sprzedaży klub nie będzie zwracał pieniędzy w przypadku zamknięcia stadionu. Czy to zgodne z prawem?
Provident nie zwracał swoim klientom części składki ubezpieczeniowej i kosztów obsługi pożyczki w domu w przypadku jej wcześniejszej spłaty. Takie postanowienia umowne za niedozwolone uznał UOKiK. Teraz rację Urzędowi przyznał sąd.
Możliwość podwyższenia ceny oraz wynagrodzenia za wykonane usługi – takie postanowienia w umowa zawierała Castorama. Ich zgodność z prawem zakwestionował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zaleganie z regulowaniem rachunków za dostęp do internetu może w ostateczności spowodować, że usługodawca odetnie nam dostęp do sieci. Czy jednak ma ona prawo pobierać ekstra opłatę za ponowne przyłączenie? Czy jest to niedozwolona klauzula umowna?
Zamówiłem w Internecie szafę. Mieszkam w Kielcach, a przedsiębiorca ma siedzibę w Olsztynie. Niestety doszło między nami do sporu o płatność i sprzedawca grozi mi procesem. Po dokładnym przestudiowaniu regulaminu odkryłem, że zgodnie z jego postanowieniami spór ma rozstrzygać sąd w Olsztynie. Czy takie zastrzeżenie jest dozwolone?
„Szatnia nie odpowiada za pozostawione rzeczy” – takie oświadczenia można znaleźć w większości lokali. Prawda jest jednak taka, że właściciel lokalu odpowiada nawet za rzeczy pozostawione na wieszaku.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się działalności banków. Efekt to stwierdzenie niedozwolonych praktyk w aż 7 instytucjach - stwierdza Urząd.
Stosowanie przez przedsiębiorców klauzul niedozwolonych jest niestety częstym procederem. Jeżeli podpisana przez nas umowa zawiera krzywdzące postanowienia, warto sprawdzić, czy klauzula nie ma niedozwolonego charakteru.
Zawarłem ostatnio umowę z operatorem sieci kablowych. Dostałem odpowiedni sprzęt do tego, a w zasadzie to kazali mi za niego zapłacić. Czy jeśli płacę za sprzęt i jednocześnie za abonament, to mam rozumieć, ze tak naprawdę zawarłem dwie osobne umowy?
Utrzymujący się na wysokim poziomie popyt na nieruchomości sprawia, że konsumenci coraz liczniej zawierają umowy za bankami o kredyty hipoteczne. Rosnące zainteresowanie oraz dynamiczny rozwój tegoż rynku skłania do bliższej analizy sytuacji konsumentów jako kredytobiorców. Oto niektóre z najczęściej stosowanych klauzul, które budzą wątpliwości ze względu na ich sprzeczność z dobrymi obyczajami i rażące naruszenia interesów konsumentów.
Jeśli konsument ma słuszne przypuszczenia, że w umowie oferowanej przez przedsiębiorcę znajdują się niedozwolone postanowienia umowne, czyli tzw. klauzule abuzywne, powinien jak najszybciej zwrócić na to uwagę swojemu kontrahentowi i próbować z nim negocjować. Jeśli to nie pomoże można zmienić przedsiębiorcę.
Każde postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.
Postanowienie, które kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, a do tego rażąco narusza jego interesy.