REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróże po UE - jakie mamy prawa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Podróże po UE - jakie mamy prawa?
Podróże po UE - jakie mamy prawa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Każdy, kto podróżuje po UE – ma swoje prawa. Warto o nich pamiętać nie tylko przy okazji Światowego Dnia Konsumenta.

Wszyscy jesteśmy konsumentami!

Planujesz wyjechać z Polski do innego kraju? Miałeś zarezerwowany lot z/do Ukrainy, który został odwołany? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami w zakresie praw pasażera podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii, przygotowanymi przez Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK.

REKLAMA

W Światowy Dzień Konsumenta przypominamy – WSZYSCY JESTEŚMY KONSUMENTAMI!

Podróż lotnicza

Zakup biletu lotniczego

Przed zakupem biletu lotniczego, upewnij się, jaką taryfę ma bilet (zwrotny, czy bezzwrotny) oraz czy w ramach posiadanych dokumentów możesz przekroczyć granicę w kraju docelowym. Jeżeli nie posiadasz paszportu, warto skontaktować się z ambasadą kraju, do którego lecisz.

Odwołany lot

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Przysługują Ci 3 opcje: zwrot pieniędzy, zmiana planu podróży. Linia lotnicza może Ci też zaoferować zwrot w formie kredytu, który możesz wykorzystać na zakup przyszłych biletów – nie musisz się godzić na taką formę rekompensaty.
  • Jeżeli zdecydujesz się przebukować lot na najbliższy możliwy termin – linia lotnicza musi zapewnić Ci również opiekę w czasie oczekiwania (posiłki i napoje, 2 rozmowy telefoniczne, a w razie oczekiwania w nocy – zakwaterowanie).
  • Ważne! Masz problem z uzyskaniem zwrotu za lot odwołany w wyniku działań wojennych prowadzonych w Ukrainie? Jeżeli linia lotnicza jest zarejestrowana w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zwróć się po pomoc do ECK Polska.

Opóźniony lot

  • Już po 2 godzinach może Ci przysługiwać ci prawo do opieki (posiłki i napoje, 2 rozmowy telefoniczne).
  • Po 5 godzinach od opóźnienia możesz zrezygnować z lotu i poprosić o zwrot kosztów biletu.
  • Jeżeli okaże się, że lot odleci następnego dnia i będziesz musiał czekać na niego w nocy, linia lotnicza powinna zapewnić Ci zakwaterowanie oraz transport z lotniska do hotelu i z powrotem.

Odszkodowanie – opóźniony lub odwołany lot

Jeżeli lot będzie opóźniony w miejscu docelowym o 3 godziny lub odwołany na co najmniej 14 dni przed lotem z winy linii lotniczej, możesz być uprawniony do odszkodowania od 250 do 600 euro (wysokość zależy od długości lotu

Bagaż lotniczy

Upewnij się, czy w bagażu rejestrowanym nie zostawiłeś cennych rzeczy (biżuteria, pieniądze, elektronika). W przypadku ich zaginięcia linia lotnicza nie wypłaci odszkodowania. Cenne przedmioty przewoź w bagażu podręcznym.

Bagaż się opóźnił lub został uszkodzony w czasie podróży?

Zgłoś to przed opuszczeniem lotniska w biurze reklamacji bagażowych. Poproś tam o wystawienie raportu PIR. Następnie wyślij linii lotniczej pisemną reklamację. Masz na to 7 dni w przypadku uszkodzenia bagażu, a 21 dni w przypadku opóźnienia bagażu. Nie przekrocz terminu!

Reklamacja do linii lotniczej

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie formularzy reklamacyjnych większości Europejskich Linii Lotniczych: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-reklamacji/
Znajdź przewoźnika, którym leciałeś, link przekieruje Cię do formularza reklamacyjnego.

Wzory skarg w języku polskim i angielskim znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-do-linii-lotniczych/.

Podróż pociągiem

Niektórzy przewoźnicy kolejowi (również z innych krajów) oferują bezpłatny transport obywatelom Ukrainy. Sprawdź to przed zakupem biletu na oficjalnej stronie przewoźnika kolejowego.

Podróżując pociągiem po UE, Norwegii, Islandii, masz określone prawa.

Jeżeli pociąg jest odwołany lub opóźniony o minimum 60 minut, przysługują Ci następujące prawa:

  • Zwrot kosztu biletu bądź zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym.
  • Prawo do opieki (napoje i posiłki adekwatne do czasu oczekiwania).
  • W przypadku konieczności pobytu przez jedną lub więcej nocy prawo do zakwaterowania oraz transferu pomiędzy hotelem a stacją, o ile jest to fizycznie możliwe.

Jeżeli zapłaciłeś za bilet, w przypadku opóźnienia pociągu, możesz również liczyć na odszkodowanie.

Jego wysokość uzależniona jest od długości opóźnienia i ceny biletu:

  • 25% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 min do 119 min
  • 50% ceny w przypadku opóźnienia wynoszącego powyżej 120 min.
  • WAŻNE! Prawo pasażera do odszkodowania przysługuje pasażerom, którzy nie skorzystali z prawa do zwrotu kosztów.
  • Odszkodowanie za opóźnienie pociągu jest wypłacane w sytuacji, gdy wysokość danego odszkodowania przekracza minimalny próg 4 EURO.

Wzory skarg w języku polskim i angielskim znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-podroz-pociagiem/.

Wynajem noclegu/hotelu

Pamiętaj! Usługa, którą kupujesz powinna być zgodna z ofertą! Jeżeli zarezerwowałeś pobyt w pokoju z 3 łóżkami, a po przyjeździe okazało się, że było ich mniej – możesz to zareklamować. Zgłoś od razu obsłudze hotelowej i poproś o zmianę pokoju. Jeżeli po zgłoszeniu hotel nie zareaguje, zadbaj o dowody. Zrób zdjęcia i wyślij reklamację.

Wzory skarg w języku polskim i angielskim znajdziesz tutaj: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji-zakwaterowanie/.

Pomoc ECC-Net

Jeżeli mieszkasz w kraju UE (nawet od niedawna) i korzystasz z usług realizowanych przez przedsiębiorców w innych krajów UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – możesz się zwrócić po pomoc do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net).

Przykłady sytuacji, w jakich możesz się zwrócić po pomoc do Europejskich Centrów Konsumenckich:

  • Po przekroczeniu polskiej granicy, postanowiłeś zamieszkać w innym kraju UE, aby się tam dostać skorzystałeś z polskich linii lotniczych, które np. uszkodziły Twój bagaż.
  • Przed podróżą do innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, w którym postanowiłeś zamieszkać, skorzystałeś z noclegu w polskim hotelu.
  • Podróżowałeś do innego kraju liniami lotniczymi zarejestrowanymi np. w Irlandii, a mieszkasz w Polsce.
  • Zarezerwowałeś lot wcześniej, jednak został odwołany w wyniku działań wojennych? Jeżeli masz problem z uzyskaniem zwrotu od linii lotniczej zarejestrowanej w UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – skontaktuj się z ECK.

Kontakt

Jeżeli doszło do naruszenia Twoich praw konsumenta w sytuacjach transgranicznych - skontaktuj się wówczas z Europejskim Centrum Konsumenckim w kraju, w którym mieszkasz: https://konsument.gov.pl/eck-w-europie/.

W ECK Polska pomoc otrzymasz również je języku ukraińskim:

  • telefonicznie: 22 55 60 600 (od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-14.00). Za połączenie telefoniczne z tą infolinią zapłacisz jak za rozmowę z każdym innym numerem telefonicznym, zgodnie z cennikiem Twojego operatora.
  • e-mail: ECCNET-PL@ec.europa.eu
  • osobiście: Plac Powstańców Warszawy 1 w Warszawie (od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-14.00).

Przydatne kontakty do instytucji, które pomagają:

  • pomagamukrainie.gov.pl – to ważny adres, jeśli szukasz noclegu, pomocy humanitarnej, transportu i szeroko rozumianego wsparcia;
  • Reklamacje, zwroty produktów, zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument-przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca) - wejdź na stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – https://www.uakonsument.uokik.gov.pl/
  • Przydatne porady jak korzystać z usług operatorów telekomunikacyjnych znajdziesz na stronie Urzędu Komunikacji Elektronicznej - to #PomagamUkrainie - Centrum Informacji Konsumenckiej (uke.gov.pl)
  • Informacje na temat ubezpieczycieli i banków - wyszukiwarka podmiotów - https://www.knf.gov.pl/en/CONSUMERS/Information_for_the_financial_market_consumers/Entities_search
  • Poznaj swoje prawa związane z korzystaniem z produktów finansowych i ubezpieczeniowych oraz zobacz jak może Ci pomóc Rzecznik Finansowy - https://rf.gov.pl/en/important-views/
  • Informacje na temat podróżowania koleją. Zobacz jakie masz prawa i możliwości na stronie Urzędu Transportu Kolejowego UTK – www.utk.gov.pl/ukraina oraz https://www.utk.gov.pl/en/passenger-rights
  • Jeśli planujesz wyjechać z Polski do innego kraju, zapoznaj się z podstawowymi informacjami w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii - ECK w Europie - Europejskie Centrum Konsumenckie (konsument.gov.pl)
  • Osoby, które przebywają na terytorium Unii Europejskiej mogą korzystać z praw, jakie daje im RODO. Więcej na ten temat oraz wskazówki jak chronić dane osobowe i prywatność oraz jak bezpiecznie poruszać się w Internecie znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych - https://uodo.gov.pl/p/forukraine

Pobierz komunikat w języku ukraińskim:

https://konsument.gov.pl/wp-content/uploads/2022/03/2022-03-15-Подорожі-Європою-–-Ваші-права-споживача.docx


 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

REKLAMA

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

REKLAMA

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

REKLAMA