REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Ochrona danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reklamacja konsumencka - WZÓR PISMA

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej przewiduje możliwość zgłoszenia reklamacji, gdy towar jest nie zgodny z warunkami umowy. Poniższe pismo jest przydatne w takich właśnie sytuacjach. Pobierz wzór.

Reklamacja przeterminowanej żywności

Zepsuta żywność powinna być reklamowana jak najszybciej. Przepisy ustanawiają krótki termin na reklamację produktów żywnościowych.

Pracodawca nie może pobierać linii papilarnych od pracownika - nawet za jego zgodą

Szef nie może pobierać od pracowników odcisku ich linii papilarnych, żeby kontrolować czas pracy, nawet jeżeli oni sami się na to zgodzili - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Uniwersytet Mikołaja Kopernika pod lupą UOKiK

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu stosował niedozwolone postanowienia umowne naruszające prawa konsumentów – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

Pracodawca nie może otrzymać wyników obowiązkowych badań lekarskich pracowników

Wyniki obowiązkowych badań lekarskich przeprowadzonych przez pracownika nie mogą zostać wydane pracodawcy - twierdzi Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Przepisy zezwalają jedynie na wydanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań lub o przeciwwskazaniach zdrowotnych danego pracownika do pracy na określonym stanowisku.

Umowa o roboty budowlane na prawie niemieckim. Cz. 1

W Niemczech, inaczej jak w Polsce, umowa o roboty budowlane nie jest - jako szczególny typ umowy - uregulowana w Kodeksie cywilnym.

Pozew konsumenta . Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz? – cz. 2

Konsumenci swoich roszczeń przeciwko przedsiębiorcom mogą dochodzić w sądzie. Najczęściej właściwe ku temu będzie postępowanie uproszczone. To oznacza, że pozew powinien być wniesiony na formularzu. Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Kiedy sprzedawca może odmówić reklamacji

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem konsumenta za niezgodność towaru. W jakich sytuacjach sprzedawca może reklamację, a w jakich nie?

REKLAMA

Czy można udzielić bankowi informacji o zarobkach pracownika

Pracodawca, który ma wystawić zaświadczenie o wysokości zarobków pracownika dla banku powinien uprzednio uzyskać od pracownika upoważnienie do wystawienia takiego zaświadczenia. W ten sposób zabezpieczy się przed odpowiedzialnością w zakresie ujawnienia danych osobowych pracownika.

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 2

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 1

Konsumenci są szczególnie chronieni przez prawo, które przyznaje im szereg szczególnych uprawnień. Jakie to uprawnienia i kiedy możemy z nich korzystać?

To będzie koniec loteryjnych sms-ów?

Operatorzy będą blokować numery, z których wysyłane są loteryjne sms-y na każde żądanie abonenta. Takie założenia przyjęto przy projekcie zmian prawa telekomunikacyjnego.

KIA Motors pod lupą UOKiK

Informacje na temat gwarancji udzielanej na samochody KIA Motors wprowadzały konsumentów w błąd – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Firma z zagranicy, konsument z Polski - porada

Zagraniczny sprzedawca oraz polski kupujący powinni wiedzieć jakie uprawnienia przysługują konsumentowi. Co z uprawnieniami wynikającymi z polskich ustaw konsumenckich?

Produkt niezgodny z opisem. Czy można reklamować?

Często przy zakupach w sklepie decyzję podejmujemy na podstawie opisu kupowanego przedmiotu. Co jednak zrobić, gdy w domu produkt okaże się niezgodny z opisem? Jakie prawa mamy w takiej sytuacji?

Ochrona konsumentów: surowa kara dla operatora T-Mobile

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej nałożył karę na PTC, operatora sieci T-Mobile. To efekt nieuczciwej loterii sms-owej przeprowadzonej jeszcze pod szyldem Ery.

Prawa konsumenta w usługach telekomunikacyjnych - vademecum

Co zrobić w sytuacji, gdy mamy prawny problem z operatorem? Gdzie szukać pomocy? Co konsument powinien wiedzieć o usługach telekomunikacyjnych? Przeczytaj bezpłatną poradę prawną.

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Kim jest „przeciętny konsument”?

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę.

Edukacja pracowników a bezpieczeństwo danych

Zakup nowej drukarki lub laptopa jest stratą pieniędzy, jeśli pracownicy nie wiedzą, jak wykorzystać wszystkie możliwości urządzenia. Podobnie jest z bezpieczeństwem, nawet jeżeli firma inwestuje w odpowiednie oprogramowanie, a nie szkoli swoich pracowników, to grozi jej poważne niebezpieczeństwo związanie z utratą cennych firmowych danych. Polityka bezpieczeństwa to nie tylko inwestycja w software, to także edukacja wszystkich osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie – począwszy od pracowników niższego szczebla, skończywszy na zarządzie firmy.

Reklamacja: kiedy można żądać zwrotu pieniędzy

W ramach reklamacji konsument może domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany. Nie można od razu odstąpić i zażądać zwrotu pieniędzy. Kiedy jednak reklamacja uprawnia do żądania zwrotu pieniędzy?

GIODO: jak zabezpieczyć się przed "wyciekiem" danych osobowych

Ostatnio zdarzało się, że administratorzy stron pozwalali wyszukiwarkom zbierać dane użytkowników swoich portali. GIODO opublikował przewodnik, w którym radzi, co zrobić, by dane internautów w łatwy sposób nie stały się ogólnodostępne.

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 2

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. Kiedy bycie konsumentem ma znaczenie?

Kto jest konsumentem i jakie są jego prawa? – cz. 1

Bycie konsumentem wiąże się z szeregiem istotnych uprawnień. Nie zawsze jednak możemy cieszyć się z dobrodziejstw statusu konsumenta. W jakich sytuacjach mamy do czynienia z obrotem konsumenckim?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 2

Gwarancja jest jedynie dodatkowym uprawnieniem dla konsumentów i nie wpływ na zakres ich ustawowych uprawnień. Czy gwarancja jest rzeczywiście tak korzystna jak sądzą konsumenci?

Prawa konsumentów. Gwarancja – cz. 1

Gwarancja producenta jest jednym z istotnych czynników, branych pod uwagę przez konsumenta przy wyborze danego produktu. Czym tak naprawdę jest gwarancja i czy jest ona nam potrzebna?

Kiedy należy powiadomić sprzedawcę o wadzie?

Wobec stwierdzenia wady kupujący jest obowiązany poinformować o tym sprzedawcę. W jakim jednak terminie powinien powiadomić sprzedawcę o spostrzeżeniu wad kupionej rzeczy? Czy do sprzedawcy trzeba udać się niezwłocznie?

UOKiK ukarał szkołę językową z Bydgoszczy

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szkole English Academy z Bydgoszczy. Szkoła musi zmienić wzory umów proponowanych klientom.

Czy reklamacja bez gwarancja jest możliwa?

Gwarancja zgubiona, a sprzedawca nie chce przez to przyjąć reklamacji do rozpatrzenia. Taki problem ma wielu konsumentów. Tak naprawdę przy reklamacji wcale nie potrzebujemy gwarancji.

Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

Wakacje to czas wyprzedaży i przecen. Czy kupno przecenionego towaru oznacza, że nie będziemy mogli skorzystać z prawa do reklamacji? Jaki wpływ ma przecena na reklamację?

Ile czasu powinna trwać reklamacja?

Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację do rozpatrzenia, dać odpowiedź klientowi oraz uczynić zadość jego roszczeniu, jeżeli jest zasadne. Ile jednak czasu powinna trwać procedura reklamacyjna?

Kolej lepiej wykorzysta środki unijne?

Rada Ministrów chce uchwalenia zmian w prawie, która mają zwiększyć tempo absorpcji środków unijnych przy inwestycjach kolejowych. Zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego.

Vademecum: Reklamacja obuwia

Reklamacja to jedno z podstawowych uprawnień każdego konsumenta. Jednym z częściej reklamowanych produktów jest obuwie. Kiedy udać się do sprzedawcy z reklamacją? Co napisać w treści reklamacji? Czytaj w Vademecum WieszJaka.

Od 1 lipca odszkodowanie za spóźniony pociąg

Od 1 lipca PKP będą zmuszone do wypłaty odszkodowań za spóźnione pociągi.

Przechowywanie dokumentów ze zdjęciami w aktach osobowych pracowników

Pracownicy dostarczają nam różne dokumenty ze zdjęciami potwierdzające ich kwalifikacje zawodowe, np. prawo jazdy, dyplom wyższej uczelni itp. Czy dopuszczalne jest przechowywanie w aktach osobowych pracownika kopii tych dokumentów?

Czy pracodawca może pobierać od pracowników odciski palców?

Zatrudniamy nie tylko pracowników, ale także wiele osób na podstawie umowy-zlecenia. W związku z tą okolicznością oraz specyfiką pracy w zakładzie (praca w ruchu ciągłym) planujemy wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu ewidencji czasu pracy. Czy w tym celu możemy pobierać za zgodą pracowników ich odciski palców?

Czy pracodawcy powinni mieć szerszy dostęp do informacji o karalności pracowników?

Zdaniem PKPP Lewiatan banki i inne instytucje finansowe, a także firmy handlowe i usługowe powinny mieć szerszy dostęp do danych o karalności swoich pracowników. Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) jest skłonny zgodzić się tylko na część tych propozycji.

Ograniczenie dostępu do bazy prywatnych numerów telefonów pracowników

Nasza firma ma zamiar stworzyć bazę prywatnych numerów telefonów naszych pracowników. Czy tego rodzaju baza może być dostępna dla wszystkich pracowników zakładu pracy?

Senior i usługi: Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Jeśli konsument zdecyduje się na zakup w miejscu, które nie jest zazwyczaj przeznaczone do takiej działalności i nie jest oznaczone jako siedziba sprzedawcy – dochodzi do zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.

Jakie kary może nałożyć Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych?

Od marca 2011 roku Generalny Inspektor Danych Osobowych otrzymał więcej narzędzi to tego, by jeszcze skuteczniej wykonywać swoje zadania. Po zmianach, osoba, która utrudnia czynności kontrolne GIODO może trafić do więzienia na 2 lata.

Co zrobić, gdy przedsiębiorca stosuje niedozwolone klauzule umowne?

Niedozwolone klauzule umowne, to takie postanowienia, które nie zostały bezpośrednio uzgodnione z konsumentem, a kształtują jego prawa lub obowiązki w sposób rażąco naruszający jego interesy, przy tym sprzeczny z dobrymi obyczajami.

Czy konsument musi płacić za nieuznaną reklamację?

Przepisy prawa gwarantują konsumentom bezpłatną naprawę lub wymianę w przypadku uznania reklamacji. Co jednak w sytuacji, gdy reklamacja nie zostanie uznana? Czy konsumenta obciążają koszta nieuzasadnionej reklamacji?

Zwrot towaru a reklamacja

Zwrot towaru do sklepu to nie to samo co reklamacja. Zwrot jest możliwy jedynie za zgodą sprzedawcy. Reklamacja to uprawnienie konsumenta, którego żaden sprzedawca wyłączyć nie może.

Jak udowodnić, że nie zawieraliśmy umowy z konsultantem telefonicznym?

Nasz operator może umożliwić nam zmianę warunków umowy przez telefon. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy mimo odmowy na nasz adres przyjdzie potwierdzenie zawarcia umowy?

Co zrobić, gdy skończy się gwarancja?

Produkt na gwarancji popsuł się tuż po tym jak ta wygasła? Nie oznacza to jednak, że nie mamy szans. Trzeba sprawdzić, czy upłynął już czas na reklamację z ustawy.

Nie opłaca się zwlekać z reklamacją

W przypadku spostrzeżenia wady zakupionego towaru powinniśmy jak najszybciej złożyć reklamację do sprzedawcy. Zbędna zwłoka w tej kwestii może mieć olbrzymie konsekwencje dla naszych roszczeń.

Legia sprzedaje karnety na nowy sezon … i narusza prawa konsumentów?

Legia Warszawa zaczęła sprzedaż karnetów na następny sezon. Według regulaminu sprzedaży klub nie będzie zwracał pieniędzy w przypadku zamknięcia stadionu. Czy to zgodne z prawem?

Do więzienia za bezprawne udostępnienie danych osobowych?

Administratorów danych osobowych obowiązują nowe zasady ich udostępniania – donosi „Dziennik Gazeta Prawna”. Za bezprawne udostępnianie grożą nawet 2 lata więzienia.

Provident stosował klauzule niedozwolone

Provident nie zwracał swoim klientom części składki ubezpieczeniowej i kosztów obsługi pożyczki w domu w przypadku jej wcześniejszej spłaty. Takie postanowienia umowne za niedozwolone uznał UOKiK. Teraz rację Urzędowi przyznał sąd.

REKLAMA