Krok po kroku poznaj prawa konsumenta – cz. 2
REKLAMA
REKLAMA
Reklamacja jest jednym z podstawowych uprawnień konsumentów. Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową, która została omówiona już w pierwszej części.
REKLAMA
Aby jednak w pełni zadbać o swoje prawa powinniśmy reklamacje złożyć w formie pisemnej. Może to nam pomóc w egzekwowaniu roszczeń. Co powinna zawierać reklamacja usług telekomunikacyjnych? Jak reklamować przesyłkę pocztową, czy wreszcie jak napisać reklamację do sprzedawcy?
Czytaj więcej: Jak sporządzić reklamację
Terminy przy reklamacji
Przekazując pisemną reklamację sprzedawcy warto zadbać o posiadanie identycznego duplikatu, na którym zaznaczona zostanie daty wniesienia reklamacji. Przepisy prawa konsumenckiego w przypadku sprzedaży dają bowiem sprzedawcy określony termin na odpowiedź. Jaki to termin? Jak go obliczyć? Co się stanie, jeżeli sprzedawca go przekroczy?
Czytaj więcej: W jakim terminie sprzedawca powinien odpowiedzieć na reklamację?
Czytaj więcej: Jak obliczyć termin na odpowiedź reklamacyjną?
Terminom przy reklamacji nie podlegają jedynie sprzedawcy. Także konsumenci mają obowiązek dochodzenia swoich uprawnień w ściśle określonym czasie. Zwłoka w takiej sytuacji może powodować poważne konsekwencje. Konsument powinien przede wszystkim o niezgodności towaru z umową poinformować sprzedawcę jak najszybciej, lecz nie później niż 2 miesiące od daty jej stwierdzenia.
Czytaj więcej: Czy zwlekając z reklamacją konsument może stracić uprawnienia?
Kiedy składać reklamację?
Niezależnie od tego warto też wiedzieć, w jakich sytuacjach możemy uznać, iż nasze roszczenia są uzasadnione. Przykładowo czy mamy prawo oczekiwać uznania reklamacji w sytuacji, gdy kupione przez nas ubranie okaże się zbyt duże albo za małe? Czy zły rozmiar zakupionej rzeczy uprawnia do reklamacji?
Czytaj więcej: Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?
Osobną kwestią jest zwrot zakupionego towaru w określonym terminie bez podawania przyczyny. Dlaczego w jednych sklepach istnieje taka możliwość, w innych zaś sprzedawcy odprawią nas z kwitkiem? To, że niektóry sklepy prowadzą politykę reklamową, dzięki której kupujący może zwrócić towar, jeżeli stwierdzi że mu się przestał podobać, wynika jedynie z dobrej woli sprzedawcy. Takie działania mają w zasadzie wydźwięk marketingowy i mają zachęcać konsumentów do zakupów w danym sklepie. Oznacza to, że kupujący ma takie uprawnienie tylko wtedy jeżeli sklep przewiduje taką możliwość.
Czytaj więcej: Czy można zwrócić towar gdy się rozmyślimy?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat