Kiedy sprzedawca może odmówić reklamacji

REKLAMA
REKLAMA
Odpowiedzialność producenta – czy to podstawa do odrzucenia?
W przypadku sprzedaży konsumenckiej w grę będą wchodzić przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z ich treścią sprzedawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niezgodności towaru z umową, jeżeli istniała ona już w chwili jego wydania.
REKLAMA
Odpowiedzialność sprzedawcy z tego tytułu jest niezależna od jego winy. Sprzedawca będzie odpowiadał nie tylko wtedy, gdy niezgodność powstała wskutek jego działań i zaniechań, lecz również wtedy, gdy niezgodność była spowodowana przez osoby trzecie. Sprzedawca będzie zatem ponosił odpowiedzialność z mocy w/wym. ustawy także wtedy, gdy wada będzie niezależna od niego. Będzie mógł jednak później dochodzić roszczeń zwrotnych od podmiotu odpowiedzialnego.
Zobacz: Produkt niezgodny z opisem - czy można reklamować?
Przykładowo sprzedawca poniesie odpowiedzialność również w przypadku, gdy niezgodność towaru będzie spowodowana przez producenta.
Sprzedawca X sprzedaje produkt firmy Y. Po kilku miesiącach okazało się, że technologia produkcji jest obarczona wadą, która powoduje po pewnym czasie używania usterki produktu. W związku z powyższym do sprzedawcy X reklamację zgłosiło kilkunastu konsumentów. Sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji, argumentując że wina leży po stronie producenta.
Zobacz: Co zrobić, gdy sprzedawca nas oszukał?
„Mógł Pan wadę zauważyć”
REKLAMA
Jednym z przypadków, w których reklamacja może być odrzucona przez sprzedawcę, jest sytuacja określona w art. 7 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z tym przepisem sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć.
Z powyższego wynika jedno. Sprzedawca może powołać się na to, że kupujący widział niezgodność towaru z umową lub też oceniając rozsądnie niezgodność mógł zauważyć. W tym drugim przypadku chodzi o takie sytuacje, w których przeciętny konsument mógł zauważyć, iż kupowany towar jest niezgodny z umową. Nie oznacza to jednak, że kupujący musi dokładnie oglądać kupowany towar. Chodzi bowiem o takie okoliczności, w których każdy przeciętny konsument z łatwością zauważy niezgodność sprzedawanego towaru.
Na opakowaniu produktu widniała wyraźna informacja, iż produkt ten jest uszkodzony.
W takiej sytuacji to na sprzedawcy będzie jednak ciążył ciężar udowodnienia, iż konsument wiedział o niezgodności towaru z umową lub też że z okoliczności faktycznych wynika, iż przeciętny konsument mógł zauważyć wadę.
W tej mierze może np. przedstawić podpisane przez konsumenta oświadczenie, w którym stwierdzone jest, iż produkt jest uszkodzony. Należy jednak wymienić dokładnie o jakie konkretnie uszkodzenia chodzi.
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA