REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy to koniec kładzenia przez państwo „ciężkiej, brudnej łapy” na oszczędnościach Polaków? Szykuje się likwidacja ważnego podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatek Belki, podatek od zysków kapitałowych, oszczędności, podatek, obligacje
Czy to koniec kładzenia przez państwo „ciężkiej, brudnej łapy” na oszczędnościach Polaków? Szykuje się likwidacja ważnego podatku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie, dużo dzieje się wokół podatku od zysków kapitałowych (potocznie zwanego „podatkiem Belki”), który przez wielu Polaków postrzegany jest jako „kara za oszczędzanie”. W dniu 19 grudnia br. – odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zakłada zwolnienie od ww. podatku dochodów z obligacji Skarbu Państwa oraz wkładów oszczędnościowych do łącznej wysokości 100 tys. zł. Nad ograniczeniami „podatku Belki” pracuje również równolegle resort finansów. 

rozwiń >

W 2025 r. oszczędzanie stanie się bardziej opłacalne?

Podczas posiedzenia sejmu, które odbyło się w dniu 19 grudnia br. – odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk sejmowy nr 690), autorstwa Konfederacji, który zakłada zwolnienie od podatku od zysków kapitałowych (potocznie zwanego „podatkiem Belki”) dochodów z obligacji Skarbu Państwa oraz wkładów oszczędnościowych do łącznej wysokości 100 tys. zł. Jak podają autorzy projektu – „Tak wysoka kwota wolna oznacza de facto „likwidację” tego podatku dla większości oszczędzających Polaków”, którzy nie będą musieli składać żadnych zeznań podatkowych, a płatnicy nie będą pobierali żadnego podatku. 

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od zysków kapitałowych, czyli tzw. „podatek Belki” – ile aktualnie wynosi?

Podatek od zysków kapitałowych (potocznie zwany „podatkiem Belki”), to podatek wprowadzony ponad 20 lat temu (bo w 2002 r.), celem zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w trudnej sytuacji dochodowej państwa w latach 2001-2002. Tymczasem – jak podają w uzasadnieniu projektu ustawy zakładającego ograniczenie „podatku Belki”, jego autorzy – dochody budżetowe z tytułu podatku od zysków kapitałowych, są relatywnie niewielkie i według najnowszych danych Ministerstwa Finansów – wpływy do budżetu państwa, z jego tytułu, w I półroczu 2023 r., sięgnęły ok. 5,4 mld zł

W 2002 r. – „podatek Belki” – został wprowadzony jako zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 20% uzyskanego przychodu, odsetek i innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów. Przed jego wprowadzeniem – zgodnie z ówczesnym brzmieniem ustawy o PIT – od podatku, zwolnione były odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych, z wyjątkiem rachunków bankowych utrzymywanych w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą (było to tzw. zwolnienie przedmiotowe od podatku). Następnie – w 2004 r. – podatek ten „ewoluował” i wprowadzono jednolitą 19% stawkę podatkową dla ww. przychodów, a także rozszerzono zakres przedmiotowy opodatkowania na dochody kapitałowe pochodzące z innych form inwestycji (m.in. z papierów wartościowych). Istotą ww. daniny (która jest uregulowana w art. 30a oraz 30b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych), jest opodatkowanie 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z kapitałów pieniężnych, tj. m.in.:

  • odsetek od pożyczek,

  • odsetek od papierów wartościowych,

  • odsetek od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą,

  • dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, 

  • dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych,

  • dochodu z tytułu umów ubezpieczenia na życie lub dożycie,

  • kwot wypłacanych po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub spadkobiercy,

  • dochodu członka pracowniczego funduszu emerytalnego z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunku ilościowym do aktywów tego funduszu czy

  • dochodu z tytułu otrzymania składników majątku w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, wystąpieniem wspólnika z takiej spółki lub zmniejszeniem udziału kapitałowego w takiej spółce, w wyniku otrzymania których Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tych składników majątku.

Zgodnie z art. 30b ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast – podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego dochodu, obciąża dochody uzyskane m.in. z:

REKLAMA

  • odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

  • odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

  • odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni czy

  • umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

Danina, która postrzegana jest jako kara za oszczędzanie

W piśmie, w którym Rzecznik Praw Obywatelskich, w styczniu br., zwrócił się do Ministra Finansów o zajęcie stanowiska w sprawie zasadności, a także kierunku ewentualnych zmian dotyczących „podatku Belki” – Rzecznik podkreślił, że opodatkowanie zysków kapitałowych, jest od dłuższego czasu przedmiotem licznych skarg obywateli, które do niego trafiają. Zdaniem wielu Polaków – podatek ten, negatywnie wpływa na możliwości oszczędzania i gromadzenia kapitału w ramach gospodarstw domowych, zwłaszcza w czasach postępującego oraz istotnego wzrostu cen. Co więcej – danina ta, jest postrzegana przez skarżących, jako swoista „kara” za oszczędzanie.1 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W odpowiedzi na powyższe pismo – w dniu 6 lutego 2024 r. – Ministerstwo Finansów poinformowało Rzecznika, iż resort prowadzi prace nad różnymi koncepcjami preferencji podatkowych mających na celu zwiększenie skłonności obywateli do oszczędzania i inwestowania, poprzez ograniczenie opodatkowania osiąganych przez nich zysków kapitałowych, przy czym założeniem rozważanych rozwiązań jest – ograniczenie ich do oszczędności lub inwestycji kapitałowych do 100 tys. zł. Przygotowanie koncepcji, a następnie projektu zmian legislacyjnych, wymaga jednak odpowiedniego czasu niezbędnego do ich rzetelnego wykonania i na tamtą chwilę – udzielenie jakichkolwiek bardziej szczegółowych informacji o kierunkach i zakresie planowanych zmian – nie było możliwe.2 

Nad ograniczeniem „podatku Belki” pracuje również resort finansów

Nieco więcej szczegółów na temat prac Ministerstwa Finansów nad zmianami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzającymi normy mające na celu zwiększenie skłonności obywateli do oszczędzania i inwestowania poprzez ograniczenie opodatkowania osiąganych przez nich dochodów (przychodów) z kapitałów pieniężnych – dowiadujemy się z odpowiedzi Ministerstw Finansów z dnia 5.12.2025 r. (znak: DD11.054.2.2024) na interpelację nr 6383 posła Wojciecha Michała Zubowskiego i grupy posłów z dnia 20.11.2024 r. Jak poinformowało MF – powyższe zmiany miałyby polegać na wprowadzeniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia z opodatkowania przychodów (dochodów) od długoterminowych (trwających co najmniej rok) oszczędności oraz kwoty wolnej od inwestycji kapitałowych, w wysokości określonych rocznych limitów. Przygotowany przez resort finansów projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest już po uzgodnieniach wewnętrznych i oczekuje na wpis do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów. Dopiero wówczas (tj. po uzyskaniu ww. wpisu do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów) – jak poinformowało Ministerstwo – możliwe będzie określenie planowanej daty wprowadzenia zmian w opodatkowaniu zysków kapitałowych.

100 tys. zł nową kwotą wolną od „szkodliwego i powszechnie krytykowanego podatku” – poselski projekt zakładający ograniczenie „podatku Belki”, wyprzedził projekt rządowy

Rządowy projekt ustawy zakładający wprowadzenie zmian w „podatku Belki”, który „nie ujrzał jeszcze światła dziennego”, wyprzedził poselski projekt projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk sejmowy nr 690), autorstwa Konfederacji, który jest już po I czytaniu w sejmie (odbyło się ono podczas posiedzenia w dniu 19 grudnia 2024 r.). Wnioskodawcy ww. projektu proponują częściową likwidację „podatku Belki” sprowadzającą się do zwolnienia dochodów z obligacji Skarbu Państwa (oraz jednostek samorządu terytorialnego) oraz wkładów oszczędnościowych do łącznej wysokości 100 tys. zł. Jak wynika z uzasadnienia projektu – tak wysoka kwota wolna, oznaczałaby de facto „likwidację” tego podatku dla większości oszczędzających Polaków, którzy nie będą składali żadnych zeznań podatkowych, a płatnicy nie będą pobierali żadnego podatku. 

Proponowana zmiana miałaby zostać wprowadzona w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i polegałaby na dodaniu pkt 119a, zgodnie z którym:

„dochody (przychody), o których mowa:

  1. w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 2a [tj. odsetki i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a oraz dochody z wykupu przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe] – w zakresie odsetek i dyskonta od obligacji emitowanych przez Skarb Państwa i jednostki samorządu terytorialnego, a także dochodów z wykupu takich obligacji przez emitenta, oraz

  2. w art. 30a ust. 1 pkt 3 [tj. odsetki lub inne przychody od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5],

do wysokości nieprzekraczającej łącznie w roku podatkowym kwoty 100.000 zł”

miałyby być wolne od podatku dochodowego. 

Zmiany mają zachęcić Polaków do oszczędzania i inwestowania

Autorzy projektu argumentują, iż – uchwalenie powyższego projektu, przewidującego wprowadzenie kwoty wolnej od podatku od zysków kapitałowych w wysokości do 100 tys. zł – wpłynie pozytywnie na społeczeństwo, wspierając trend długoterminowego oszczędzania, co ma kluczowe znaczenie w związku z coraz większą niewydolnością systemu emerytalnego oraz prognozami starzejącego się społeczeństwa (według prognoz zawartych w Informacji o sytuacji osób starszych w Polsce za 2022 r. – w oku 2060 r., populacja osób powyżej 60 roku życia, ma stanowić niemal 40% ogółu ludności). Z badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych w 2021 r. wynika natomiast, że aż 41% respondentów wskazało „podatek Belki” jako największą bolączkę inwestowania

Wnioskodawcy projektu stoją na stanowisku, iż wprowadzenie kwoty wolnej od podatku od zysków kapitałowych stworzy środowisko przyjazne oszczędzaniu i inwestycjom, co pozytywnie wpłynie na podatników, którzy odczuwają wszechobecną drożyznę, jak również długoterminowo – na PKB kraju. Na mównicy sejmowej – poseł Krzysztof Mulawa, który podczas posiedzenia sejmu w dniu 19 grudnia 2024 r., przedstawiał, w imieniu wnioskodawców, najważniejsze założenia projektu, podsumował natomiast, iż – statystyczny „Kowalski”, który ciężko pracuje, żeby „wiązać koniec z końcem”, w sytuacji, w której uda mu cokolwiek zaoszczędzić – „jest za wypracowane przez siebie środki finansowe karany. Państwo kładzie „ciężką, brudną łapę” jeszcze na tym wypracowanym przez niego zysku. Ta „łapa” oznacza 19%. To jest niemoralne. Chciałbym, żeby ten argument moralności trafił także do tych, którzy z tej „moralności” za zazwyczaj nie korzystają” – stwierdził.

Jeżeli projekt finalnie zostałby przyjęty – zakłada on, że ustawa weszłaby w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. Biorąc pod uwagę aktualną datę – termin ten wydaje się nierealny, ale – być może – istnieje szansa na wejście przepisów w życie jeszcze w 2025 r.

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach 

Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Finansów  z dnia 4.01.2024 r., znak V.511.719.2022.EG

Odpowiedź MF z dnia 6.02.2024 r., znak DD15.055.1.2024, na pismo RPO

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Nowelizacja kodeksu pracy: Przeliczenie stażu a nowy typ zaświadczeń i wniosków [2026 r. - 2028 r.]

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

Rak a orzeczenie o niepełnosprawności 2025. Jakie przywileje, zasiłki i ulgi? Co przysługuje osobie chorej na nowotwór?

Choroba nowotworowa to trudne leczenie, ale trzeba wiedzieć, że to też prawo do dodatkowego wsparcia od państwa. Mało kto wie, że pacjenci onkologiczni mogą ubiegać się o orzeczenie o niepełnosprawności, które otwiera drogę do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Sprawdź, kiedy rak daje prawo do orzeczenia i jakie korzyści można zyskać.

REKLAMA