| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Emerytury > Emerytury powszechne > Jak zgłosić wniosek o emeryturę przez osobę uprawnioną do renty z tytułu niezdolności do pracy

Jak zgłosić wniosek o emeryturę przez osobę uprawnioną do renty z tytułu niezdolności do pracy

Rencista uprawniony do renty z tytułu niezdolności może przed osiągnięciem wieku emerytalnego zgłosić wniosek przyznanie emerytury wcześniejszej. Może to także uczynić w związku z ukończeniem wieku emerytalnego.

Procedura ubiegania się o emeryturę

Zasadą jest, że renciście uprawnionemu do renty z tytułu niezdolności do pracy z chwilą osiągnięcia wieku 60 lat kobieta i 65 lat mężczyzna zostaje przyznana emerytura z urzędu. Nie ma natomiast przeszkód, aby rencista złożył wniosek o emeryturę wcześniejszą przed osiągnięciem wieku emerytalnego lub w związku z ukończeniem wieku emerytalnego.

Przejście z renty z tytułu niezdolności do pracy może okazać się skutecznym sposobem na podwyższenie świadczenia otrzymywanego z ZUS.

Aby uzyskać prawo do emerytury zamiast posiadanego prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy należy złożyć wniosek o emeryturę na druku ZUS-Rp 1E. Ponieważ to wniosek stanowi podstawę do wszczęcia postępowania w ZUS oraz do rozpatrzenia uprawnienia do emerytury i w końcu do wydania decyzji w sprawie emerytury. Ponadto do wniosku należy dołączyć dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do emerytury oraz jej wysokości: kwestionariusz ZUS Rp- 6 - Kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych,  zaświadczenie ZUS Rp- 7 – Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu, zeznanie ZUS Rp- 8 - Zeznanie świadka, oświadczenie ZUS Rp- 9 - Oświadczenie wnioskodawcy w sprawie braku dokumentów oraz zaświadczenie ZUS N-9 - zaświadczenie o stanie zdrowia dla celów świadczeń z ubezpieczenia społecznego.

Zobacz także: Jak zgłosić wniosek o emeryturę powszechną bez względu na staż ubezpieczeniowy

Jak wspomniano wcześniej postępowanie w sprawie przyznania prawa do emerytury wszczyna się na podstawie wniosku osoby zainteresowanej złożonego osobiście lub za pośrednictwem urzędu pocztowego. Zainteresowanego może zastąpić jego pełnomocnik.

Wypełniony wniosek wraz z dokumentami składa się w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS. Natomiast właściwą do rozpatrzenia wniosku jest jednostka według miejsca zameldowania osoby ubiegającej się o przyznanie emerytury. Pełnomocnictwo powinno być udzielone przez zainteresowanego na piśmie lub ustnie do protokołu.

Osoba, która wniosła wniosek może wycofać swój wniosek. Wycofanie wniosku o emeryturę jest skuteczne, jeżeli nastąpiło na piśmie lub zostało zgłoszone ustnie do protokołu nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji.

Decyzja na podstawie wniosku o emeryturę ZUS powinien wydać w ciągu 30 dni od wyjaśnienia ostatniej okoliczności niezbędnej do wydania decyzji. Na decyzji organu rentowego wnosi się w terminie 1 miesiąca od doręczenia decyzji do właściwego Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych.

Zobacz także dział: Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity: Dz. U. 2004 r., Nr 39, poz. 353)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »