| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Emerytury > Emerytury powszechne > Dla kogo emerytura z urzędu

Dla kogo emerytura z urzędu

Osobom pobierającym rentę z tytułu niezdolności do pracy po ukończeniu 60 lat kobieta, a 65 lat mężczyzna Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyzna emeryturę z urzędu. Aby otrzymać to świadczenie, nie muszą oni składać wniosku ani w żaden inny sposób o nie zabiegać. Emerytura taka przysługuje niezależnie od długości stażu ubezpieczeniowego.

Na emeryturę z urzędu mogą liczyć osoby urodzone przed 1 stycznia 1949 r. ZUS będzie wydawał decyzje o nabyciu prawa do emerytury z urzędu także w stosunku do osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r.

Od dnia, w który ZUS przyzna emerytury z urzędu, emerytom nie przysługuje prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy. Uprawniony do emerytury z urzędu nie ma prawa wyboru świadczenia.

Emeryturę z urzędu zamiast renty z tytułu niezdolności do pracy mogą otrzymać wyłącznie osoby pobierający rentę z tytułu częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy spowodowanej ogólnym stanem zdrowia. Emerytury z urzędu nie otrzymają pobierający rentę inwalidy wojennego, wypadkową czy też rentę socjalną. Emerytury bez składania wniosku nie otrzymają także osoby uprawnione do renty rodzinnej

Warunkami uzyskania emerytury z urzędu jest osiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego. W Polsce powszechny wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Kolejnym warunkiem uzyskania emerytury z urzędu jest podleganie ubezpieczeniu społecznemu albo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.

Do przyznania emerytury z urzędu konieczne jest posiadanie jakiegokolwiek okresu ubezpieczenia. Emeryturę z urzędu otrzymają ją zarówno osoby posiadające staż ubezpieczeniowym wymaganym do przyznania emerytury w zwykłym trybie po złożeniu wniosku oraz te, które tak długiego stażu nie mają.

Wysokość emerytury z urzędu

Wysokość emerytury z urzędu obliczana jest na zasadach ogólnych. Emerytura ta wynosi:

  • 24 proc. kwoty bazowej (tzw. część socjalna świadczenia) oraz
  • po 1,3 proc. podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów składkowych,
  • po 0,7 proc. podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów nieskładkowych.

Na wysokość emerytury mogą mieć też wpływ okresy pracy w gospodarstwie rolnym.

Emerytura obliczona zgodnie z powyższymi zasadami nie może być niższa od pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy.

Wysokości emerytury z urzędu nie może być niższa niż najniższa emerytura. Najniższa emerytura wynosi obecnie 636,29. Gwarancja ta nie dotyczy osób, które nie mają stażu ubezpieczeniowego wynoszącego 20 lat okresów składkowych i nieskładkowych w przypadku kobiet i 25 lat w przypadku mężczyzn.

Podstawa wymiaru emerytury

Emeryturę z urzędu ZUS oblicza od dotychczasowej lub przeliczonej podstawy wymiaru renty. Jednak podstawę wymiaru emerytury z urzędu można obliczyć na nowo. ZUS może dokonać przeliczenia tylko jeśli osoba zainteresowana złoży wniosek. Podstawę wymiaru emerytury z urzędu ustala się na nowo na zasadach obowiązujących dla świadczeń przyznawanych po raz pierwszy, a więc:

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Samsonowicz

Ekspert serwisu Comperia.pl, specjalizuje się w finansach osobistych i rynku kredytowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »