| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Nieruchomości > Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Kiedy trzeba zameldować się na pobyt stały

Pobytem stałym jest zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. Miejscem pobytu stałego osoby zatrudnionej na statku żeglugi śródlądowej, zamieszkałej stale na statku, jest miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe zatrudniające tę osobę.

Kto jest obowiązany się zameldować

Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego.

W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.

Kiedy trzeba się zameldować

Osoba, która przebywa w określonej miejscowości pod tym samym adresem dłużej niż trzy doby, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia.

Osoba, która przybywa do zakładu hotelarskiego albo do zakładu udzielającego pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub opieką społeczną, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały przed upływem 24 godzin od chwili przybycia.

Zameldowania noworodka na pobyt stały dokonuje z urzędu właściwy organ gminy w miejscu pobytu stałego matki lub tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa, albo w miejscu określonym przez sąd opiekuńczy, na podstawie odpisu skróconego aktu urodzenia, przekazanego przez urząd stanu cywilnego, który sporządził akt, bez konieczności wypełniania formularza „zgłoszenie pobytu stałego”, datą zameldowania jest data sporządzenia aktu urodzenia.

W zastępstwie osoby obowiązanej do zameldowania się czynności zgłoszenia danych może dokonać członek rodziny, opiekun ustawowy lub faktyczny albo inna osoba.

Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę.

Zobacz także: Zameldowanie w drodze decyzji administracyjnej

Wymagane dokumenty

Przy zameldowaniu na pobyt stały będą nam potrzebne następujące dokumenty:

  • wypełniony i podpisany formularz „zgłoszenie pobytu stałego”, zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia,
  • zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zameldowania na pobyt stały,
  • dowód osobisty, a w uzasadnionych przypadkach inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości (osoby niepełnoletnie nieposiadające dokumentu stwierdzającego tożsamość – odpis skrócony aktu urodzenia),
  • do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: umowa cywilno - prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu,
  • osoby, którym wydano wojskowy dokument osobisty, przedstawiają ten dokument w celu zamieszczenia w nim stosunkowych wpisów dotyczących obowiązku meldunkowego.

Gdzie składamy dokumenty

Dokumenty należ złożyć do organu ewidencji ludności właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. 

W przypadku osób przebywających w zakładach hotelarskich, w zakładach udzielających pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub opieką społeczną dokumenty składamy u kierownika zakładu lub innej upoważnionej przez niego osoby.

Sposób załatwienia sprawy

Organ ewidencyjny, po złożeniu formularza przez osobę zainteresowaną, wydaje niezwłocznie dokument potwierdzający dokonanie zameldowania.

Opłata

Czynność zwolniona od opłat.

Zobacz również serwis: Gmina

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego.
Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Beata Świętochowska-Lewczuk

Młodszy Specjalista ds. Personalnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »