| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Notariusz > Notariusz > Zakaz reklamy notariuszy

Zakaz reklamy notariuszy

Notariusz jest osobą zaufania publicznego zobowiązaną do przestrzegania podstawowych zasad etyki zawodowej. Osobista reklama notariusza w jakiejkolwiek postaci jest zabroniona i uznana za czyn nieuczciwej konkurencji. Jednakże dozwolone jest zakładanie stron internetowych kancelarii notarialnych oraz umieszczanie tablic informujących o miejscu znajdowania się kancelarii.

Notariusz zgodnie z art. 1 § 1 ustawy o notariacie (Dz.U. 2008, nr 189, poz. 1158) powołany jest do dokonywania czynności, którym strony pragną nadać formę notarialną. Jako osoba zaufania publicznego notariusz korzysta z ochrony przyznanej funkcjonariuszom publicznym, wobec czego nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest przedsiębiorcą. Wszelkie czynności dokonywane przez notariusza zgodnie z prawem są dokumentami urzędowymi, objętymi domniemaniem autentyczności. Sam notariusz zobowiązany jest do przestrzegania podstawowych zasad moralnych oraz zasad etyki zawodowej z zachowaniem przede wszystkim bezstronności, tajemnicy zawodowej oraz poszanowaniem zasad uczciwości. Notariusz powinien wystrzegać się jakichkolwiek form nieuczciwej konkurencji zawodowej na podstawie Kodeksu Etyki Zawodowej Notariuszy.

Reklama zawodowa

Za reklamę notariusza należy rozumieć jego wypowiedź bądź bliskiej mu osoby zachęcającą do korzystania z czynności notarialnych lub taką wypowiedź, która zachęca do nabycia usług, jeżeli nawet sprawiają wrażenie neutralnej formy przekazu. Wypowiedzi notariusza w szczególności do środków masowego przekazu nie mogą w jakikolwiek sposób nawiązywać do prowadzonej przez niego kancelarii oraz działalności zawodowej. Niedopuszczalny jest wszelki sponsoring notariusza, który prowadziłby do kojarzenia sponsora z osobą notariusza. Prowadzenie reklamy zawodowej stanowi naruszenie podstawowych zasad etyki zawodowej oraz dobrych obyczajów i jako czyn nieuczciwej konkurencji stanowi podstawę do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przez innego notariusza lub Krajową Radę Notarialną. Za podstawę prawną można uznać art. 50 ustawy prawo o notariacie, który przewiduje odpowiedzialność dyscyplinarną notariusza za oczywistą i rażącą obrazę przepisów prawnych.

Zobacz też: Jakie profesje mogą korzystać z reklamy

Na mocy § 27 do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się uprawianie reklamy osobistej przez notariusza w jakiejkolwiek postaci. Ponadto art. 16 § 1 pkt. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklama sprzeczna z przepisami prawa i dobrymi obyczajami jest czynem nieuczciwej konkurencji.

Dozwolona forma reklamy

Dozwoloną formą reklamowania kancelarii notarialnej jest zakładanie stron internetowych, które nie są zabronione przepisami prawa. Zgodnie z § 6 regulaminu wewnętrznego urzędowania kancelarii notarialnej Krajowa Rada Notarialna jest uprawniona do określenia formy i sposobu prowadzenia stron internetowych, które nie są formą zakazanej reklamy sprzecznej z zasadami wykonywanego zawodu. Sąd Najwyższy uznał, iż regionalna Izba Notarialna nie jest uprawniona do zakazywania zakładania indywidualnych stron internetowych oraz zamieszczania innych danych, niż podane na stronie internetowej Izby Notarialnej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »