REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz reklamy adwokatów

Zasady etyki zawodowej zabraniają pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu.
Zasady etyki zawodowej zabraniają pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu.

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczenia dotyczące reklamy w działalności adwokatów wynikają ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, uchwalony przez Naczelną Radę Adwokacką 10 października 1998r.

Niedozwolone jest w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

- umieszczanie reklam w prasie i innych środkach masowego przekazu
- reklamowanie swojej osoby i działalności podczas wystąpień w mass-mediach
- redagowanie relacji prasowej, radiowej, telewizyjnej ze sprawy, w której adwokat udzielał pomocy prawnej
- inspirowanie przez adwokata relacji dziennikarskiej w środkach masowego przekazu oraz komentowanie w nich prowadzonej przez siebie sprawy

Ponadto zasady etyki zawodowej zabraniają pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu, korzystanie z usług pośredników, narzucanie swoich usług, jak i przyciąganie klientów w sposób niezgodny z zasadami lojalności względem kolegów. 

Zgodnie z § 23 ust.1 zbioru zasad ustanowiono bezwzględny zakaz reklamy.

REKLAMA

Zobacz: Czym jest ubezpieczenie ochrony prawnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz reklamy adwokatów ma bogatą tradycję historyczną.

W okresie międzywojennym generalnie obowiązywał prowadzenia jakiejkolwiek reklamy przez adwokatów. W uchwale Wydziału Wykonawczego Naczelnej Rady Adwokackiej z dnia 6 lipca 1935r zapisano, że: „Adwokatowi nie wolno przyczyniać się do umieszczania nazwiska w spisie wymieniającym tylko niektórych adwokatów. Dotyczy to również inseratów w wydawnictwach uzależniających zamieszczenie od opłacenia prenumeraty jak i inseratów bezpłatnych”. Zabronione było również aby adwokaci zaznaczali poprzednie stanowisko zajmowane w sadzie, prokuraturze lub administracji.

W okresie powojennym (od 1945r. do 1989r.) kategoryczne stanowisko samorządu adwokackiego wobec zakazu reklamy było utrzymane. Tendencje do rozluźnienia zakazu reklamy zaobserwowano po wprowadzeniu w Polsce gospodarki wolnorynkowej. Odnotowano wtedy m.in. rozpowszechnianie przez adwokatów folderów reklamowych z ich nazwiskami wraz z dodatkowymi informacjami.

Pojawiła się także niebezpieczna tendencja do korzystania z płatnych usług naganiaczy. Tym nowym zjawiskom środowisko adwokatów przeciwstawiło się uznając, że adwokat wykonując swój zawód, zobowiązany jest nie tylko przestrzegać norm prawa, ale także obowiązujących norm etycznych i godności zawodu, bez których wykonywanie zawodu nie jest możliwe.

Potwierdzeniem tego stanowiska była uchwała Naczelnej Rady Adwokackiej z dnia 10 listopada 1995r., która potwierdziła zakaz reklamowania się, w tym w pismach zagranicznych. Z. Krzemiński twierdzi, że „długoletnie doświadczenie uczy, że najlepszą i najuczciwszą reklamą dla adwokatów jest fachowe i staranne wykonywanie zawodu. Tylko taka „reklama” zasługuje na akceptację. Każda inna prowadzi nieuchronnie do nadmiernej komercjalizacji, do obniżenia poziomu wykonywanych usług i w konsekwencji do obniżenia prestiżu zawodu adwokackiego”. 

Zobacz również serwis: Wykroczenia

Reklama a informacja

Od reklamy adwokatów trzeba odróżnić informację o adwokacie. Jakkolwiek zakaz reklamy jest bezwzględny, to § 23 zbioru zasad dopuszcza zamieszczenie informacji o adwokacie. Jednakże reguła ta doznaje szeregu ograniczeń.

Dopuszczalne jest zamieszczenie jednorazowej informacji w prasie o rozpoczęciu działalności zawodowej przez adwokata, zmianie jego siedziby, czy nazwiska.
Dopuszczalne jest także umieszczanie szyldów na budynku – siedzibie adwokata oraz informacja w książce telefonicznej – ale tylko wtedy, gdy wielkość i treść odpowiadają szczegółowo określonym wymaganiom przyjętym przez właściwą radę adwokacką. Adwokaci mają także prawo posługiwania się tytułami naukowymi.

Kodeks etyki adwokackiej pozwala, by informacja dotycząca adwokata zawierała także dane dotyczące preferencji zawodowych i możliwości obsługi prawniczej w obcych językach. Zakazane jest natomiast publikowanie informacji o wynikach swojej pracy (zwłaszcza wygranych sprawach), miejscach zajętych w rankingach prawniczych, publikacjach na swój temat lub o swojej kancelarii.

Zobacz również serwis: Sprawy karne

Informacja zawierająca oceny jakości świadczonych usług jest traktowane jako reklama – a więc jest zabroniona. Jednak z miejsc zamieszczania informacji o adwokacie wyłączone zostały środki masowego przekazu – z wyjątkiem jednorazowej informacji w prasie o rozpoczęciu działalności, zmianie nazwiska lub siedziby.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

REKLAMA

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA