| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Mediacja arbitraż > Zasady i procedury mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową

Zasady i procedury mediacji prowadzonej przez Inspekcję Handlową

Do zadań Inspekcji Handlowej należy m.in. podejmowanie mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą, z wyłączeniem sporów dotyczących zakupu energii, usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych, pośrednictwa finansowego, informatycznych, naukowo-badawczych, edukacyjnych oraz w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

- wojewódzki inspektor (jeżeli przemawia za tym charakter sprawy).

Procedura mediacji prowadzona przez inspektorów jest bezpłatna zarówno dla konsumenta, jak i dla przedsiębiorcy.

Na czyj wniosek wszczyna się postępowanie mediacyjne

  • konsumenta lub
  • z urzędu, jeżeli wymaga tego ochrona interesu konsumenta.

• w toku postępowania mediacyjnego zapoznaje przedsiębiorcę z roszczeniem konsumenta,
• przedstawia stronom sporu przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie oraz ewentualne propozycje polubownego zakończenia sporu,
• może wyznaczyć stronom termin do polubownego zakończenia sprawy,
• dokumentuje uzgodnione przez strony rozwiązanie sporu w protokole mediacji, bądź w odrębnym dokumencie, albo poprzez sporządzenie adnotacji w aktach sprawy, opatrzonej datą i własnoręcznym podpisem,
• sporządza protokół mediacji w trzech egzemplarzach, z których jeden doręcza konsumentowi, drugi doręcza przedsiębiorcy, a trzeci pozostawia w aktach sprawy.

W celu zagwarantowania bezstronności procedury mediacji mediatorzy odpowiedzialni za prowadzenie tej procedury są wyznaczeni na czas określony.

Zobacz również serwis: Mediacja

• w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy,
• w siedzibie wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej lub jego delegatury,
• korespondencyjnie, w tym z wykorzystaniem poczty elektronicznej.

  • jeżeli w wyznaczonym terminie sprawa nie została polubownie zakończona oraz
  • w przypadku braku zgody co najmniej jednej ze stron na polubowne zakończenie sprawy.

Rozwiązanie sporu uzgodnione przez strony w wyniku procedury mediacji ma charakter dobrowolny i nie podlega egzekucji administracyjnej ani sądowej, jak też nie służy od niego odwołanie.

Należy również podkreślić, że skorzystanie z procedury mediacji nie ma wpływu na możliwość wniesienia sporu do sądu lub wniosku o rozpatrzenie sporu przez stały polubowny sąd konsumencki przy wojewódzkim inspektorze Inspekcji Handlowej.

Zobacz również serwis: Praca

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U.z 2001r., Nr 4, poz. 25).

Zalecenie Komisji (2001/310/WE) z dnia 4 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad dotyczących organów pozasądowych uczestniczących w polubownym rozstrzyganiu sporów konsumenckich.

Wytyczne postępowania w sprawach dotyczących polubownego załatwiania sporów konsumenckich w drodze mediacji wydanych przez Głównego Inspektora Inspekcji Handlowej.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Do zadań Inspekcji Handlowej należy m.in. podejmowanie mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą.
Do zadań Inspekcji Handlowej należy m.in. podejmowanie mediacji w sprawach dotyczących sporów cywilnoprawnych między konsumentem a przedsiębiorcą.

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »