REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja zabytkowego pojazdu - 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Rejestracja zabytkowego pojazdu./ fot. Fotolia
Rejestracja zabytkowego pojazdu./ fot. Fotolia
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Samochód można uznać za zabytkowy jeżeli na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zobacz jak wygląda rejestracja pojazdu zabytkowego.

Kwestie dotyczące rejestracji pojazdów, w tym rejestracji pojazdów zabytkowych, zostały uregulowane w ustawie Prawo o ruchu drogowym (dalej: u.p.r.d.). Rejestracja samochodu stanowi czynność niezbędną, bez której poruszanie się pojazdem po drogach jest niedozwolone.

REKLAMA

Pojazd zabytkowy

Jak stanowi u.p.r.d. pojazdem zabytkowym jest pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Jest to także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Wyżej podana definicja jest bardzo ogólna i nie wskazuje wprost kryteriów jakie musi spełnić pojazd by mógł być uznany za zabytkowy. Konserwatorzy zabytków przyjmują jednak, że pojazdem zabytkowym jest pojazd:

  • mający co najmniej 25 lat;
  • niebędący w produkcji od 15 lat;
  • posiadający minimum 75 % zachowanych oryginalnych części.

Istnieje możliwość zarejestrowania pojazdu jako zabytkowego, który nie spełnia wymagań wieku. W takim wypadku należy udowodnić, że samochód jest unikalny z uwagi na swoją konstrukcję czy rozwiązania techniczne lub był wykorzystywany przez znane osobistości. O tym czy pojazd posiada te cechy, decyduje konserwator zabytków, na wniosek uprawnionego rzeczoznawcy (rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej).

Etap I – wpis do rejestru zabytków

REKLAMA

W pierwszej kolejności należy udać się do uprawnionego rzeczoznawcy. Jego zadaniem jest dokonanie oględzin pojazdu by ocenić czy nadaje się on do uznania za zabytkowy. Rzeczoznawca ten sporządza Kartę Ewidencyjną Zabytku Ruchomego, czyli tzw. białą kartę na podstawie, której możliwe jest wpisanie do rejestru zabytków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Białą kartę może także wypełnić samodzielnie sam wnioskujący. Należy jednak zaznaczyć, że jej samodzielne wypełnienie może być problematyczne ze względu na stopień szczegółowości podawanych w niej danych.

Z wypełnioną białą kartą następnie należy się udać do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na podstawie dokumentacji pobranej od rzeczoznawcy, decyduje on o wpisaniu pojazdu do ewidencji zabytków. Jeżeli konserwator podejmie decyzję o wpisie pojazdu do ewidencji zabytków, wystawi nam odpowiednie zaświadczenie.

Etap II – okręgowa stacja kontroli pojazdów

Kolejnym krokiem w drodze do rejestracji pojazdu zabytkowego jest wizyta, z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji zabytków, w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Tam, na wniosek właściciela, przeprowadza się badanie techniczne pojazdu. We wspomnianym wniosku należy odpowiedzieć na szereg różnych pytań dotyczących specyfikacji technicznej pojazdu.

Zobacz również: Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Jeżeli auto przejdzie pomyślnie badanie techniczne, diagnosta wystawia zaświadczenie o dopuszczeniu auta do ruchu drogowego.

Diagnosta może dopuścić pojazd do ruchu drogowego z pewnymi ograniczeniami. Mogą to być ograniczenia dotyczące np. szybkości poruszania się czy też jazdy nocą.

Należy zaznaczyć, że od tego momentu jesteśmy zwolnieni z corocznych badań technicznych.

Etap III – rejestracja w wydziale komunikacji

Ostatni etap to wizyta we właściwym miejscowo wydziale komunikacji, gdzie składamy wniosek o rejestrację pojazdu. Do wniosku należy dołączyć:

  • dowód własności pojazdu;
  • dowód rejestracyjny lub gdy dowodu brak - oświadczenie złożone w Wydziale Komunikacji;
  • dowód tożsamości właściciela lub właścicieli pojazdu;
  • decyzję w sprawie wpisania pojazdu jako dobra kultury do rejestru zabytków lub dokument potwierdzający ujęcie pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury;
  • zaświadczenie z badania technicznego pojazdu z wynikiem pozytywnym z OSKP;
  • dowód rejestracyjny (wraz z tłumaczeniem, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą);
  • tablice rejestracyjne (jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce).

Aby zarejestrować pojazd konieczne jest także zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz odpowiednie opłacenie wniosku.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1088)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto ma być następnym prezydentem? Znaczna część Polaków nie potrafi wskazać kandydata

Który ze znanych polityków lub osób publicznych najlepiej sprawdziłby się w roli kolejnego prezydenta Polski? Prawie 40 proc. Polaków nie potrafi zaproponować swojego kandydata. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS.

Rząd będzie gromadził jeszcze więcej informacji o obywatelach. Z mStłuczki skorzystamy jeszcze w 2024 roku. Czy to dobrze?

Rząd będzie gromadził jeszcze więcej informacji o obywatelach. Z mStłuczki skorzystamy jeszcze w 2024 roku. Umożliwi spisanie na miejscu zdarzenia oświadczenia i przekazanie danych bezpośrednio do ubezpieczycieli.

Sąd: Wzór pisma w sprawie wyroku, o którym nie wiedziałeś. Jak odzyskać od komornika pieniądze

To wciąż częsta sytuacja. Zapadł przeciwko Tobie wyrok nakazowy e-sądu z Lublina. Nie wiedziałeś, że pozwano Cię za jakąś przeoczoną płatność za telefon czy kablówkę. Komornik wszedł na konto. Co wtedy zrobić? Trzeba złożyć pismo w sądzie informujące, że nie otrzymałaś żadnej informacji o wyroku przeciwko Tobie. Jest krótki termin - 7 dni.

Jednak będzie zakaz palenia w oknach, na balkonach i klatkach schodowych? Sprawa powraca. Wzorem będą regulacje litewskie?

Zakaz palenia na balkonach i klatkach schodowych. Sprawa powraca w Ministerstwie Zdrowia. Wzorem będą regulacje litewskie? Palenie papierosów w miejscach publicznych wciąż budzi emocje. Resort nie jest jednak chętny do podjęcia radykalnej decyzji.

REKLAMA

1000 zł zasiłek losowy dla dzieci + do 2000 zł dla niepełnosprawnych + do 8000 zł z pomocy społecznej + 2000 zł zasiłku powodziowego

Dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w Polsce, są dostępne różne formy pomocy, w tym finansowe. O pomoc mogą starać się rodziny z dziećmi, osoby niepełnosprawne, rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Sejm: MOPS otrzyma zaświadczenia dla zasiłków pielęgnacyjnego (215,84 zł) i rodzinnego. I sam załatwi sprawę przedłużenia świadczenia

W MOPS nie trzeba będzie składać wniosków o przedłużenie prawa do zasiłku pielęgnacyjnego. Zniknie też problem orzeczeń o niepełnosprawności dla osób poniżej 16-ego roku życia. Po osiągnięciu 17. roku życia definitywnie wygasają. Nawet jak 16-latek złożył wniosek o przedłużenie w odpowiednim terminie. Musi wystąpić o nowe orzeczenie o niepełnosprawności. Czekając na nie traci prawa do ulg i świadczeń. Najczęściej przez kilka miesięcy. W Sejmie pojawił się pomysł rozwiązania tego problemu. Jest on jednak nielogiczny, gdyż zakłada przedłużenie ważności orzeczeń, które już wygasły.  

Nie więcej niż 3 kody w orzeczeniu o niepełnosprawności. Co przysługuje? [Przykłady]

„Na co dzień borykam się z wieloma chorobami. Są to m.in. problemy neurologiczne, cukrzyca, choroby wzroku, a także dolegliwości związane z poruszaniem się. Czy wszystkie te choroby zostaną wymienione w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności?” – pyta Czytelnik. Otóż zgodnie z przepisami w orzeczeniu znajdą się maksymalnie trzy przyczyny niepełnosprawności.

2000 złotych jednorazowo i rekompensata poniesionych strat. Taka jest propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok.

2000 złotych jednorazowego świadczenia i rekompensata poniesionych strat. To propozycja PFRON dla samorządów na 2024 rok. Mogą z niej skorzystać osoby niepełnosprawne poszkodowane w wyniku żywiołu.

REKLAMA

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. Nowe zasady zbierania odpadów

Stan klęski żywiołowej rozszerzony na cztery kolejne powiaty w województwie dolnośląskim. W Dzienniku Ustaw opublikowano stosowne rozporządzenie. W  rozporządzeniu wprowadzono także obowiązek stosowania określonych środków zapewniających ochronę środowiska.

Zasiłek pogrzebowy: jednorazowe świadczenie w wysokości 7000 zł. Od kiedy?

Zasiłek pogrzebowy: jednorazowe świadczenie w wysokości 7000 zł. Od kiedy? W dalszym ciągu trwają uzgodnienia na Stałym Komitecie Rady Ministrów. Ile będzie wynosić zasiłek pogrzebowy? Czy będzie corocznie waloryzowany? Co z zasiłkiem celowym?

REKLAMA