REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o wpisanie hipoteki

Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustanowienie hipoteki na rzecz banku nie wymaga aktu notarialnego. Wystarczą do tego dokumenty opatrzona pieczęcią banku.

Stopień trudności: łatwy

REKLAMA

Koszt: 200 zł

Wymagane dokumenty:

  • oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku,
  • umowa kredytowa.

Krok 1 Umowa kredytowa i oświadczenia

W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustanowieniu. Bank sporządzi na jego podstawie własne oświadczenie, zawierające dane dotyczące zabezpieczanej wierzytelności, daty spłaty kredytu, nieruchomości która ma zostać obciążona. Oświadczenie banku musi dokładnie wskazywać nieruchomość (mieszkanie), które ma zostać obciążone. W przypadku odrębnej własności lokalu hipotekę ustanawia się na tym prawie. Należy przed złożeniem wniosku dokładnie przeczytać oświadczenie banku i ewentualnie żądać od niego naniesienia poprawek. Takie oświadczenie zawierające podpisy dwóch pracowników banku i pieczęć banku zastępuje akt notarialny.

Do wniosku o wpis hipoteki należy załączyć oba oświadczenia: nasze i banku. Brak któregokolwiek z nich stanowi o braku wniosku i naraża nas na oddalenie wpisu i przepadek opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2.1. Wypełnienie formularza

Właściwym formularzem jest wniosek Kw_wpis – dostępny również w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.

POBIERZ: Wniosek o wpis w księdze wieczystej

[UWAGA: Drukując samodzielnie, drukujmy dwustronnie].

  • Dane sądu: podajemy Sąd rejonowy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości (uwaga w dużych miastach – m.in. w Warszawie, czy Gdańsku w obrębie miasta istnieje kilka sądów rejonowych);
  • Wydział ksiąg wieczystych: zazwyczaj jest jeden w sądzie rejonowym (możemy to ustalić na stronie internetowej sądu, lub telefonicznie);
  • Numer księgi wieczystej: sprawdźmy czy numer się nie zmienił (w przypadku przenoszenia ksiąg do systemu informatycznego).

Skreślamy wszystkie następne pola, do wypełnienia przez wnioskodawcę, aż do pola „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki".

Zobacz: Księga wieczysta i hipoteka

Krok 2.2. Wypełnienie formularza: żądanie wpisu

Zaznaczamy kwadrat przy polu wskazanym powyżej.

  • Treść żądania

    W zależności od tego jaką (i ile – czasami banki zobowiązują do ustanowienia i hipoteki umownej i kaucyjnej) hipotekę zobowiązaliśmy się ustanowić na rzecz banku, odpowiednio formułujemy wniosek.

    Np. W oparciu o umowę kredytową nr ….. z dnia …. Oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki z dnia ….. , wnoszę o ustanowienie hipoteki w wysokości ………. Na nieruchomości o numerze księgi wieczystej ……….., na rzecz banku ……… .

Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia dwóch hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce – każda podlega też odrębnej opłacie.

  • Wartość przedmiotu żądań: wpisujemy wartość hipoteki.

Krok 2.3. Wypełnienie formularza: dane wnioskodawcy i uczestnika

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po załącznik KW-WU.

POBIERZ: Załącznik - Wnioskodawca/ uczestnik postępowania

Krok 2.4. Wypełnienie formularza: załączniki

Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument - musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku. W naszym wypadku będą to:

  • nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej),
  • oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę.

Załączamy oryginały dokumentów - bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do księgi wieczystej.

Oznaczając dokument musimy wskazać:

  • nazwę (np. umowa kredytowa),
  • datę wydania,
  • sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie),
  • bank, który go wydał.

Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007 r. o nr 23251/07.

Krok 3 Uiszczenie opłaty

Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł. Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą. Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).

Krok 4 Co w przypadku braków?

Braki wniosku mogą być różne – fiskalne i formalne.

REKLAMA

Brak fiskalny to brak należytej opłaty od wniosku albo opłata w niewłaściwej wysokości. Jeżeli wniosek obarczony jest takim brakiem sąd wniosek zwróci, ale opłacając go ponownie w terminie 7 dni (sąd wskaże nam ile należy dopłacić), nie tracimy pierwszeństwa rozpatrywania wniosku.

Wady formalne wniosku to np. jego niepodpisanie, niewypełnienie koniecznych rubryk wniosku albo złożenie wniosku w zwykłym piśmie, a nie na urzędowym formularzu. Również w tych sytuacjach sąd wskaże nam braki i wezwie do ich usunięcia w terminie 7 dni, a po upływie tego okresu zwróci wniosek fizycznie i zwróci opłatę sądową (na rachunek banku jeżeli został podany lub pocztą na adres we wniosku).

Odrębną kategorię braków stanowi brak właściwych dokumentów lub ich niewłaściwe wypełnienie przez bank. Aby ustrzec się od oddalenia naszego wniosku i przepadku opłaty należy sprawdzić po pewnym czasie od złożenia wniosku w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych, czy wniosek ma jakieś wady i ewentualnie je usunąć.

UWAGI:

  • Wpisu hipoteki możemy dokonać bezpośrednio przy zakładaniu księgi wieczystej. Wydziały ksiąg wieczystych akceptują sytuację, gdy wnioskodawca jednym wnioskiem na formularzu KW-ZAL chce założenia księgi wieczystej i wpisu hipoteki.
  • Część banków oferuje załatwienie formalności w KW w imieniu klienta. Bank jest uczestnikiem postępowania (ma interes we wpisie hipoteki) działa samodzielnie i nie wymaga pełnomocnictwa od nas, jako właścicieli nieruchomości do dokonania wpisu.
  • Dokonanie wpisu możemy zlecić notariuszowi. Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego oznacza dla nas, że jesteśmy zwolnieni z obowiązku samodzielnego składania wniosku oraz opłaty podatku od ustanowienia hipoteki. Wniosek notariusza zastąpi nasz wniosek. Niestety w tym przypadku wiąże się to z dodatkową opłatą notarialną, której wysokość zależy od wysokości ustanawianej hipoteki.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok za szabrownictwo: Sąd w Głubczycach skazał na 8 miesięcy pozbawienia wolności oraz grzywny w wysokości 4 i 6 tysięcy złotych

Szabrownictwo po powodzi. Na kary ośmiu miesięcy pozbawienia wolności skazał Sąd Rejonowy w Prudniku dwóch mężczyzn, którzy podczas powodzi w Głuchołazach ukradli garaż powodzianina. Wyrok jest nieprawomocny.

Duże zmiany dla niepełnosprawnych w 2025 roku. Zmiana zasad orzekania, weryfikacja ważności orzeczenia, maksymalne terminy rozpatrywania wniosków, przedłużenie ważności kart parkingowych

Doprecyzowane będą przepisy dotyczące procedury rozpatrywania wniosków o uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności. Wniosek taki będzie musiał być rozpatrzony nie dłużej niż w 3 miesiące w I instancji i nie dłużej niż 2 miesiące w przypadku odwołania do II instancji. Na rok 2025 będzie rozszerzona możliwość ustalania poziomu potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku. Ponadto nowe przepisy określą możliwość wydłużenia ważności kart parkingowych w związku z wydłużonym zachowaniem ważności dotychczasowych orzeczeń o niepełnosprawności. Nowością będą też przepisy pozwalające na weryfikację ważności orzeczenia o niepełnosprawności. To nie wszystkie zmiany jakie wynikają z opublikowanych 23 września 2024 r. założeń nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowe przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej w 2025 roku.

Zmiany w terminach wypłaty emerytur w październiku 2024 r. Sprawdź, kiedy będą przelewy, a kiedy przekazy i kto dostanie dwa świadczenia

Zmiany w terminach wypłaty emerytur. W październiku 2024 r. Sprawdź, kiedy będą przelewy, a kiedy przekazy pocztowe i kto dostanie dwa świadczenia w jednym miesiącu. Sprawę determinuje nie tylko kalendarz, ale i powódź.

Pobrane RKO a babciowe, aktywnie w żłobku i aktywnie w domu [Przykład]

Czy rodzice, którzy mają już pobrane RKO w pełnej kwocie mogą wnioskować o babciowe, aktywnie w żłobku lub aktywnie w domu? Czy pobranie 12 tys. zł wyklucza możliwość pobierania świadczeń z nowego programu "Aktywny rodzic"?

REKLAMA

Obowiązkowe badania lekarskie dla myśliwych – kontrowersje wokół propozycji Ministerstwa Klimatu i Środowiska

Wiceminister klimatu i środowiska zasugerował, że myśliwi powinni przechodzić obowiązkowe badania lekarskie co 4-5 lat, podobnie jak kierowcy, żołnierze czy policjanci. Argumentował to bezpieczeństwem publicznym, przywołując niedawne tragiczne wypadki z udziałem myśliwych. Propozycję popiera również minister klimatu Paulina Hennig-Kloska. Pomysł jednak spotkał się ze sprzeciwem myśliwych.

Kto zapłaci za towar zniszczony w sklepie podczas zakupów? Nie zawsze będzie to klient. Czy znasz swoje prawa?

Kto zapłaci za towar zniszczony w sklepie podczas zakupów? Nie zawsze będzie to klient. Ale, czy znasz swoje prawa? Kluczowa jest wina i warunki techniczno-organizacyjne panujące w sklepie. Zawsze trzeba zwrócić uwagę na kontekst.

Wraca ustawa wiatrakowa. Jaka będzie odległość wiatraków od gospodarstw domowych?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska wydało komunikat na temat projektu nowelizacji ustawy dotyczącej OZE. Resort wskazał, że odległość wiatraków od zabudowy będzie wynosić nie 300, a 500 m. i będzie ona określona w projekcie nowelizacji ustawy o inwestycjach w elektrownie wiatrowe.

500 zł miesięcznie przez 2 lata od 12. miesiąca do 35. miesiąca życia dziecka [Aktywnie w domu a RKO]

Świadczenie "Aktywnie w domu" działa jak RKO (Rodzinny Kapitał Opiekuńczy). Rodzice otrzymują 500 zł miesięcznie przez 2 lata, licząc od 12 miesiąca do 35 miesiąca życia dziecka. W sumie na dziecko przysługuje 12 tys. zł. Czym "Aktywnie w domu" różni się od RKO?

REKLAMA

7 ważnych świadczeń z podwyżką w 2025 r. Które nie wzrosną?

Wybraliśmy kilka najważniejszych świadczeń, których kwoty wzrosną w 2025 r. Nie są to wszystkie świadczenia. Warto przykładowo pamiętać o waloryzacji, która co roku podnosi wysokość emerytur, rent, a także dodatków. W ten sposób od 1 marca 2025 r. podwyżce ulegnie m.in. renta rodzina czy dodatek pielęgnacyjny. Co jeszcze?

Planujesz wyjazd do sanatorium? Będzie taniej. Od października 2024 roku kuracjusze zapłacą od 27,30 zł do 174,30 zł mniej za pobyt

Planujesz wyjazd do sanatorium? Masz szczęście, bo będzie taniej. Od października 2024 roku kuracjusze zapłacą od 27,30 zł do 174,30 zł mniej za pobyt. Wysokość opłat zależy od standardu pokoju i terminu pobytu.

REKLAMA