| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Poszanowanie dóbr osobistych pracownika

Poszanowanie dóbr osobistych pracownika

Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło praw i wolności człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych, również pracodawcy.

Obowiązek szanowania dóbr osobistych pracownika obejmuje także jego prawo do prywatności. To prawo, z jednej strony, a uzasadnione potrzeby pracodawcy w zakresie nadzorowania (monitorowania) sposobu wykonywania pracy przez pracownika, z drugiej, wyznaczają granicę dozwolonych zachowań pracodawcy.
Tajemnica korespondencji jest dobrem osobistym adresata i podlega ochronie. Przyjąć należy, że ochronie tej podlega również korespondencja elektroniczna. Skoro adres rzeczywisty danego człowieka należy do danych osobowych, to w drodze analogii — ochronie tej podlega również korespondencja elektroniczna i adres e-mail. W związku z tym pracodawca ma obowiązek powstrzymać się od działań, które mogą ingerować w tę sferę prywatności pracownika i naruszać tajemnicę jego korespondencji - również tej elektronicznej.

Na tym tle w ostatnich latach pojawiło się szereg wątpliwości dotyczących prawa pracodawcy do kontroli poczty elektronicznej przychodzącej na adres e-mailowy pracownika.

Korespondencja dostarczona na firmowy adres e-maliowy pracownika jest korespondencją służbową związaną z działalnością pracodawcy, wobec czego ma on jako właściciel takiego adresu prawo wglądu do korespondencji. Sytuacja nie jest jednak jednoznaczna, gdy na adres firmowy pracownika przychodzą prywatne e-maile.

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku pracy wyposażonym w firmowy komputer z dostępem do Internetu. Korespondencja elektroniczna odbywa się z firmowego adresu pracownika. Pracownik jednak często wykorzystuje służbową skrzynkę pocztową do wysyłania i odbierania prywatnych wiadomości. Podczas nieobecności pracownika pracodawca musiał przejrzeć skrzynkę pocztową pracownika w poszukiwaniu ważnych i potrzebnych danych o kliencie. Szukając firmowej wiadomości natknął się również na prywatne e-maile pracownika i je przeczytał. Dowiedział się z nich o prywatnym życiu pracownika, o jego planach matrymonialnych itp.
W tej sytuacji pracodawca złamał tajemnicę prywatnej korespondencji pracownika i naruszył jego dobro osobiste.

Aby uniknąć opisanej powyżej sytuacji pracodawca powinien wprowadzić zasady korzystania z sieci Internet w zakładzie pracy i poinformować pracowników, że firmowe skrzynki służą wyłącznie do korespondencji służbowej, a e-maile prywatne powinny być przesyłane na prywatny adres elektroniczny pracownika. Oznacza to, że w godzinach pracy pracownik - bez wiedzy i zgody pracodawcy — nie może pobierać do pamięci firmowego komputera prywatnych wiadomości.

Pracodawca ma prawo wprowadzić w umowie o pracę, regulaminie pracy lub innych regulacjach obowiązujących w zakładzie pracy zakaz używania do celów prywatnych firmowej poczty elektronicznej.

Anna Jędrzejczak Radca prawny

www.kancelaria-radcy.com

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Strefy Nieruchomości

Blog

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »