| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Rozwiązanie umowy > Kiedy wygasa umowa o pracę?

Kiedy wygasa umowa o pracę?

Umowa o pracę może ulec rozwiązaniu, ale także może wygasnąć. Wygaśnięcie umowy o pracę, to niezależne od woli pracownika i pracodawcy zakończenie stosunku pracy. Jakie zdarzenia powodują wygaśnięcie?

Kodeks pracy wskazuje jakie zdarzenia skutkują wygaśnięciem umowy o pracę.

Śmierć pracownika

Z dniem śmierci pracownika stosunek pracy wygasa. Prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej. Uprawnieni mają prawo do równych części. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku. Obowiązki majątkowe zmarłego powstałe ze stosunku pracy wchodzą zawsze do spadku po pracowniku

Zobacz: Kiedy umowa o pracę rozwiązuje się?

Śmierć pracodawcy

Z dniem śmierci pracodawcy umowy o pracę z pracownikami wygasają. Pracownikowi, którego umowa o pracę wygasła w związku ze śmiercią pracodawcy przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie pracownik otrzymuje w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia. Natomiast w przypadku zawarcia umowy o pracę na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, pracownik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.

Nie zawsze jednak śmierć pracodawcy powoduje wygaśnięcie stosunku pracy. Do wygaśnięcia nie dojdzie, w przypadku przejęcia pracownika przez nowego pracodawcę.

Tymczasowe aresztowanie pracownika

Umowa o pracę wygasa z upływem 3 miesięcy nieobecności pracownika w pracy z powodu tymczasowego aresztowania. Możliwe jest także wcześniej pracodawca rozwiąże z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Jednak pracodawca, pomimo wygaśnięcia umowy o pracę z powodu tymczasowego aresztowania, ma obowiązek ponownie zatrudnić pracownika, jeżeli:

  • postępowanie karne zostało umorzone lub
  • zapadł wyrok uniewinniający.

Pracownik w takim przypadku musi zgłosił swój powrót do pracy w ciągu 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia.

Powrót do pracy nie będzie możliwy, w przypadku, kiedy postępowanie karne zostało umorzono z powodu przedawnienia albo amnestii, a także w razie warunkowego umorzenia postępowania.

Zobacz serwis: Pracownik

Powrót po urlopie bezpłatnym

Pracownik pozostający w związku z wyborem na urlopie bezpłatnym ma prawo powrotu do pracy u pracodawcy, który zatrudniał go w chwili wyboru, na stanowisko równorzędne pod względem wynagrodzenia z poprzednio zajmowanym. Musi zgłosi swój powrót w ciągu 7 dni od rozwiązania stosunku pracy z wyboru. Niedotrzymanie tego warunku powoduje wygaśnięciestosunku pracy. Wyjątek niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od pracownika.

Podstawa prawna: Art. 63 (1), 63 (2), 66, 74 Kodeksu pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »