REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc społeczna 2025: 1010 zł na osobę samotną i 823 zł dla osoby w rodzinie. Wyższe kryterium dochodowe i same zasiłki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pomoc społeczna 2025: 1010 zł na osobę samotną i 823 zł dla osoby w rodzinie. Podwyżka kryterium dochodowego i wyższe zasiłki
Pomoc społeczna 2025: 1010 zł na osobę samotną i 823 zł dla osoby w rodzinie. Podwyżka kryterium dochodowego i wyższe zasiłki
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 15 lipca 2024 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie nowych (wyższych) kwot kryteriów dochodowych i zasiłków z pomocy społecznej na 2025 rok. Co się zmieniło się od nowego roku? Wzrosły kwoty kryteriów dochodowych i samych zasiłków. O ile?

REKLAMA

Zmiany w pomocy społecznej w 2025 r. Wyższe kryterium dochodowe i same zasiłki

Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kryteria dochodowe w pomocy społecznej. Rząd ustalił, aby dla osoby samotnie gospodarującej kryterium wynosiło 1010 zł, a dla osoby w rodzinie – 823 zł. Zmiana kwot kryteriów dochodowych wpłynęła także na podwyższenie kwot świadczeń pieniężnych, które związane są z ustawą o pomocy społecznej. 

Kryteria dochodowe w pomocy społecznej podlegają weryfikacji co 3 lata. Poprzednia weryfikacja tych kryteriów miała miejsce w roku 2021. W swojej propozycji rząd uwzględnił wyniki badań progu interwencji socjalnej, dokonane w 2024 roku przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Najważniejsze zmiany:

1) Od 1 stycznia 2025 roku wzrosły kryteria dochodowe (limity dochodu) w pomocy społecznej. 
- Dla osoby samotnie gospodarującej kryterium wynosi 1010 zł. Oznacza to wzrost o 234 zł, czyli o 30 proc.
- Dla osoby w rodzinie kryterium wynosi 823 zł. Oznacza to wzrost o 223 zł, czyli o 37 proc.

2) Zmiana kwot kryteriów dochodowych wpłynęła także na podwyższenie kwot świadczeń pieniężnych związanych z ustawą o pomocy społecznej, np.:
- pomoc pieniężna na usamodzielnienie – wzrost o 229 zł (z 1 837 zł do 2 066 zł),
- maksymalny zasiłek stały – wzrost o 229 zł (z 1000 zł do 1 229 zł)
- minimalna kwota świadczenia pieniężnego na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2024 r. poz. 769) – wzrosła (z 721 zł) do 950 zł, a maksymalna kwota z tego tytułu wzrośnie (z 1450 zł) do 1679 zł.

Ponadto podwyższeniu ulegnie kwota dochodu z 1 ha przeliczeniowego o 114 zł, tj. wzrost z 345 zł do 459 zł.

Ważne

Wyżej wskazana propozycja weryfikacji kryteriów dochodowych w pomocy społecznej zaakceptowana przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 2024 r. i przedstawiona Radzie Dialogu Społecznego w dniu 15 maja 2024 r., nie została uzgodniona przez Radę Dialogu Społecznego w ustawowym terminie, tj. do dnia 15 czerwca 2024 r. 
Dlatego też kryteria dochodowe wraz z kwotami świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej ustalono w drodze rozporządzenia Rady Ministrów na poziomie nie niższym niż w propozycji przedstawionej Radzie Dialogu Społecznego w dniu 15 maja 2024 r.

Zmiana kryteriów dochodowych w każdym roku?

REKLAMA

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, kryteria dochodowe podlegają weryfikacji co 3 lata, z uwzględnieniem wyniku badań progu interwencji socjalnej. Ale ta sama ustawa pozwala dokonywać weryfikacji co roku. Poprzedni rząd, mimo rosnącej inflacji wpływającej na domowe budżety Polek i Polaków, nie skorzystał z tej możliwości. Ostatnia weryfikacja miała więc miejsce w 2021 roku. 

Obecne kierownictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej analizuje możliwość zmian zmierzających do tego, by weryfikacja odbywała się obligatoryjnie co roku. Ewentualne legislacyjne zmiany będą poddane pracom zespołu ds. reformy systemu pomocy społeczne tak, by przyjęte rozwiązania miały charakter kompleksowy i efektywnie wzmacniały system pomocy społecznej. 
- Ostatnie lata bardzo wyraźnie pokazały, że system weryfikacji kryteriów dochodowych jest nieadekwatny do potrzeb i dostępnych danych dlatego w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęto prace nad obowiązkową weryfikacją coroczną kryteriów w terminach pozwalających na dokładniejszą estymację progu interwencji socjalnej. Dodatkowo powołany w MRPiPS zespół ds. reformy systemu pomocy społecznej przeanalizuje sposób liczenia dochodu – zaznacza wiceministra Katarzyna Nowakowska.

W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej działa już Zespół ds. Reformy Systemu Pomocy Społecznej. Zadaniem tego Zespołu jest weryfikacja dostępności świadczeń i usług społecznych, sytuacji pracowników systemu pomocy społecznej, ocena funkcjonowania instytucji całodobowych oraz ich finansowania. Specjalny zespół tematyczny, w którego skład wchodzi m.in. prof. Ryszard Szarfenberg, przedstawiciele GUS i IPISS dokona oceny aktualnego sposobu wyliczania progu interwencji socjalnej
Po dogłębnej analizie aktualnego stanu zespół opracuje propozycje zmian prawnych oraz innych rekomendacji. Reforma powinna doprowadzić do integracji różnych form wsparcia oraz współpracy pomiędzy instytucjami państwowymi, samorządami, organizacjami pozarządowymi i lokalnymi społecznościami. To przyczyni się do zwiększenia skuteczności działań pomocowych.

Rozporządzenie już opublikowane. Weszło w życie 1 stycznia 2025 r.

Jednocześnie 14 maja resort przedłożył Radzie Ministrów propozycję weryfikacji kwot kryteriów dochodowych w pomocy społecznej uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od 1 stycznia 2025 r. polegającą na wzroście kwoty dla osoby samotnie gospodarującej o 30 proc. (w okresie 2015-2018 ten wzrost wyniósł jedynie 11 proc., analogicznie było w okresie 2018-2022), a dla osoby w rodzinie o 37 proc. (w okresie 2015-2018 wzrost ten wyniósł zaledwie 3 proc., a w okresie 2018-2022 14 proc.).
Ta propozycja MRPiPS została przyjęta. Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 lipca 2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej zostało opublikowane 15 czerwca br w Dzienniku Ustaw (poz. 1044). Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomoc społeczna 2025 - 3 przykłady

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowało 3 przykłady, którymi ilustruje zmiany jakie zajdą w zakresie pomocy społecznej w 2025 roku:

Przykład 1:
Pani Anna, która ponad rok temu straciła pracę, sama wychowuje dwoje dzieci. Rodzina Pani Anny o posiada dochód o wysokości 1000 zł i pobiera zasiłek okresowy w kwocie 800 zł. Po weryfikacji kryteriów w pomocy społecznej zaproponowanych przez rząd rodzina będzie mogła otrzymać ten zasiłek w kwocie 1469 zł (jeżeli do tej pory Pani Anna nie podejmie zatrudnienia). 

Przykład 2:
Rodzina Państwa Jolanty i Jana z dwójką dzieci w wieku szkolnym. Pan Jan jest ciężko chory i Pani Jolanta opiekuje się mężem w związku z czym nie podejmuje zatrudnienia. Rodzina o dochodzie 1600 zł, pobierająca dziś zasiłek okresowy w wysokości 800 zł. Po weryfikacji kryteriów dochodowych w pomocy społecznej zaproponowanych przez rząd, zasiłek dla tej rodziny wzrośnie do kwoty 1692 zł.

Przykład 3:
Pan Kazimierz z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym, samotnie gospodarujący w swoim gospodarstwie domowym, bez dochodu, pobierający dziś zasiłek stały w maksymalnej wysokości 1000 zł. Po weryfikacji kryteriów dochodowych w pomocy społecznej zaproponowanej przez rząd otrzyma maksymalny zasiłek stały w wysokości 1229 zł.

Czy potrzebna będzie jeszcze zmiana w ustawie o pomocy społecznej?

Warto zwrócić uwagę, że art. 37 ust. 2 pkt 1) ustawy o pomocy społecznej określa maksymalną kwotę zasiłku stałego w wysokości 1000 zł. Zacytujmy ten przepis:

Art. 37. 1. Zasiłek stały przysługuje:
1) pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej;
2) pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.

2. Zasiłek stały ustala się w wysokości:
1) w przypadku osoby samotnie gospodarującej – różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1000 zł miesięcznie;
2) w przypadku osoby w rodzinie – różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie.

A w § 1 pkt 2) lit d) rozporządzenia Rady Ministrów z 12 lipca 2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społeczne (Dz. U. z 15 lipca 2024 r., poz. 1044), maksymalną kwotę zasiłku stałego ustalono w wysokości 1229 zł. Rozporządzenie to ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Jak wiadomo ustawa jest aktem prawnym wyższej rangi niż rozporządzenie, więc jeżeli do 1 stycznia 2025 r. nie nastąpi nowelizacja ustawy o pomocy społecznej i ww. maksymalna kwota zasiłku stałego nie ulegnie podwyższeniu, to nie będzie właściwej podstawy prawnej dla wypłaty tego zasiłku w kwocie wyższej niż 1000 zł. 

Zwróciliśmy się z pytaniem do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, czy dostrzegają ten problem i czy podjęte zostały prace nad stosowną zmianą ustawy o pomocy społecznej. 

Ministerstwo odpowiedziało w dniu 18 września 2024 r. następująco (pogrubienia infor.pl):
"Szanowny Panie Redaktorze, 
informujemy, że stosownie do art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283) kwota stanowiąca podstawę ustalenia wysokości pomocy pieniężnej na usamodzielnienie, na kontynuowanie nauki i pomocy na zagospodarowanie w formie rzeczowej, kwoty minimalnego i maksymalnego świadczenia pieniężnego na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, a także maksymalna kwota zasiłku stałego ulegają zmianie w terminach weryfikacji kryteriów dochodowych o 50% sumy kwot, o które wzrosły kryterium dochodowe osoby samotnie gospodarującej i kryterium dochodowe na osobę w rodzinie.

Omawiany przepis wprost wskazuje, że maksymalna kwota zasiłku stałego zmienia się w związku z weryfikacją kryteriów dochodowych, a poziom wzrostu wysokości ww. świadczenia jest powiązany ze wzrostem kryterium dochodowego na zasadach określonych w cytowanym powyżej art. 9 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej.

Odpowiadając na dodatkowe pytania wyjaśniamy, iż kwoty pieniężne wskazane w akcie prawnym jakim jest ustawa - podlegają weryfikacji, na podstawie której następuje ich podniesienie i nie ma konieczności przeprowadzania nowelizacji ustawy o pomocy społecznej w celu aktualizacji ich wysokości

W chwili obecnej np. w ustawie o pomocy społecznej przepis art. 8 ust. 9 stanowi, iż przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 194 zł. Aktualne kwoty są ustalane na podstawie art. 9 ustawy o pomocy społecznej – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społeczne."

Ważne

A więc odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jest jasna:
1) Nie ma konieczności zmiany ustawy o pomocy społecznej;
2) Wysokość zasiłku stałego obowiązująca w 2025 roku wynika z rozporządzenia Rady Ministrów z 12 lipca 2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

Podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z 12 lipca 2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej - Dziennik Ustaw z 15 lipca 2024 r., poz. 1044. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r.
 
Źródło: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek pielęgnacyjny ... 0%. Świadczenie pielęgnacyjne za ostatnie lata podwyżka o 134%. Stratny stopień umiarkowany [osoby niepełnosprawna]

Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką aż o 10% (2025 r.). W złotówkach o 299 zł z 2988 zł na 3287 zł. Ale od 2017 r. wzrost tego świadczenia wynosi imponujące 134%! (podwyżka skumulowana). Zasiłek pielęgnacyjny (i jego beneficjenci) nie jest takim szczęściarzem, co do podwyżek. I od 2019 r. podwyżka (rok w rok) wynosi całe 0%.

Wybory prezydenckie 2025. 1 czerwca w wielu miastach bezpłatna komunikacja

W związku z drugą turą wyborów prezydenckich w wielu miastach w Polsce będzie można skorzystać z bezpłatnej komunikacji miejskiej. Darmowe przejazdy będą m.in. w Warszawie, Toruniu czy Rzeszowie.

Zasiłek pielęgnacyjny wstecz? Trzeba pamiętać o terminie

Osoby z niepełnosprawnościami nie zawsze pamiętają o jak najszybszym złożeniu wniosku o zasiłek pielęgnacyjny po uzyskaniu orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu. Dlaczego to tak ważne?

Ale największą grupą wojskowych traktowanych jako ludzie drugiej kategorii to Ci, którzy przeszli na emeryturę po 15 latach. Już Panu wyliczę

W artykule publikujemy kolejny list emeryta mundurowego, który jest niezadowolony z zasad łączenia emerytury z pracą w cywilu po zrzuceniu munduru.

REKLAMA

Jednocześnie emerytura (ZUS) i renta (policja): W trakcie pełnienia służby uległ wypadkowi, w związku z tym przeszedł na rentę inwalidzką, ale jednocześnie na tyle ten jego stan zdrowia był dobry, że mógł podjąć pracę i pracował

Sejm jest przeciwny jednoczesności emerytury ZUS i policyjnej renty inwalidzkiej (BKSP-155-X-168/24). To sygnatura petycji o możliwość jednoczesnego pobierania emerytury z ZUS i policyjnej renty inwalidzkiej. Petycja została negatywnie rozpatrzona. W artykule przebieg dyskusji między posłami na posiedzeniu nr 37 Komisji do Spraw Petycji (Sejm) w dniu 17 października 2024 r.

Szkodliwa nadgorliwość polskiego ustawodawcy we wdrażaniu prawa UE. 100 przypadków tzw. „gold-platingu” [Raport]

SprawdzaMY – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski, we współpracy z Fundacją Wsparcia Przedsiębiorczości oraz Kancelarią DZP opublikowała raport „Gold-plating i nadregulacja przy implementacji prawa UE do polskiego porządku prawnego”. Raport opisuje 100 przypadków szeroko rozumianego „gold-platingu” i nadregulacji w polskim porządku prawnym. Chodzi o wdrażanie prawa Unii Europejskiej, które wykracza poza wymagania unijne, generując dodatkowe obciążenia dla polskich przedsiębiorców. W Raporcie wskazano też przykłady, które mogą stanowić „quick wins”, czyli regulacje, których zmiana lub usunięcie z systemu prawa może przynieść odczuwalne korzyści dla przedsiębiorców, bez potrzeby kompleksowej reformy całego systemu.

Zarówno stare jak i nowe świadczenie pielęgnacyjne pozwala dorobić opiekunom osób niepełnosprawnych w stopniu znacznym [Wybory]

Opiekunowie osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) mają możliwość legalnego pracowania w komisjach wyborczych bez ryzyka utraty świadczenia pielęgnacyjnego. Ryzyko takie dotyczy oczywiście tylko „starego” świadczenia pielęgnacyjnego (prawo do niego powstało przed 2024 r.), gdyż „nowe” świadczenie pielęgnacyjne pozwala na łączenie opieki (nad niepełnosprawnymi dziećmi do 18-roku życia) z pracą zawodową. W tym przypadku ustawodawca założył, że przy tylu formach odpłatnej opieki nad dziećmi rodzice niepełnosprawnego dziecka dadzą radę zapewnić mu opiekę i pójść do pracy.

Sondaż prezydencki: Karol Nawrocki - 46,1 proc., Rafał Trzaskowski - 45,8 proc.

Z najnowszego sondażu Research Partner wynika, że 46,1 proc. ankietowanych chce poprzeć Karola Nawrockiego, a 45,8 proc. Rafała Trzaskowskiego. 8,1 proc. badanych nie wie, na kogo zagłosuje. Według 32 proc., żaden z nich nie jest dobrym kandydatem na prezydenta.

REKLAMA

Czerwcowa waloryzacja i więcej do emerytury: nawet 200, 500 czy 700 zł. MRPiPS ogłosiło nowy wskaźnik. Dla kogo i kiedy?

Czerwcowa waloryzacja i więcej do emerytury: nawet 200, 500 czy 700 zł. MRPiPS ogłosiło nowy wskaźnik. Dla kogo i kiedy? Wiele osób myli waloryzacje marcową i czerwcową a ma to zasadnicze znaczenie.

Protest wyborczy – czym jest, kto może złożyć i w jakim terminie? 2 tura [WYBORY 2025]

Czym jest protest wyborczy i kiedy można go złożyć? Kto ma do tego prawo, jakie warunki musi spełniać taki protest i co dzieje się po jego wniesieniu? W niniejszym artykule wyjaśniamy, jak wygląda procedura składania protestu wyborczego, jakie mogą być jego skutki i dlaczego to jedno z kluczowych narzędzi kontroli prawidłowości procesu wyborczego.

REKLAMA