| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Źle wykonana usługa u szewca

Źle wykonana usługa u szewca

Niedawno oddałam buty do szewca. Naprawa polegała na przyklejeniu podeszwy do butów. W zeszłym tygodniu jedna podeszwa znów się odkleiła mimo iż obuwie użytkowałam w normalny sposób. Czy mogę reklamować tego typu usługę w taki sam sposób jak reklamuje się towar u sprzedawcy?

Usługi świadczone przez szewca również podlegają reklamacji. Jednak tryb reklamacyjny usługi polegającej na naprawie będzie nieco inny niż w przypadku sprzedaży towarów.

Umowa zawarta z szewcem jest tzw. umową o dzieło. Dzieło (naprawa butów poprzez przyklejenie podeszwy w tym przypadku ma charakter niematerialny, gdyż nie powstaje nowa rzecz ruchoma. W związku z powyższym właściwym trybem reklamacyjnym będzie tu tzw. rękojmia za wady dzieła.

Gdyby dzieło polegało na wytworzeniu rzeczy ruchomej np. konsument zlecił szewcowi uszycie nowych butów, tryb reklamacyjny byłby identyczny jak w przypadku sprzedaży konsumenckiej.

W sytuacji, gdy dzieło ma wady konsument może w pierwszej kolejności żądać naprawy. Reklamację, najlepiej na piśmie, należy wnieść do wykonawcy dzieła. Konsument powinien wskazać na czym polegają wady dzieła oraz wyznaczyć wykonawcy termin na ich usunięcie. Jeśli wyznaczony termin upłynie bezskutecznie, konsument może nie przyjąć naprawy i zażądać stosownego obniżenia ceny za wykonaną usługę a jeżeli wady są istotne może nawet od umowy odstąpić.

O wadach dzieła wykonawcę należy zawiadomić w ciągu miesiąca od dnia ich wykrycia. Jest to warunek konieczny by móc korzystać z uprawnień rękojmi wad dzieła

Zdarzają się przypadki, że wad nie można się usunąć lub wykonawca podejmował już próbę usunięcia wad, lecz nieskutecznie. W takich okolicznościach konsument może domagać się stosownego obniżenia ceny lub, gdy wady są istotne, może odstąpić od umowy. Taki sam skutek będzie miała sytuacja, gdy wykonanie naprawy w odpowiednim terminie będzie nierealne.

Odpowiedzialność wykonawcy trwa przez okres jednego roku i rozpoczyna się z chwilą wydania dzieła zamawiającemu. Jeżeli wady dotyczą budynków odpowiedzialność trwa przez okres 3 lat.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Meritus

Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »