| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Jak skutecznie zwrócić towar kupiony przez Internet?

Zakupy przez Internet cieszą się niemalejąca popularnością. Jedną z niewątpliwych zalet zakupów internetowych jest możliwość dokonania zwrotu towaru. Po wejściu w życie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego UE 2011/83/UE możemy mieć na to aż 12 miesięcy. Jakie więc warunki należy spełnić, by skutecznie zwrócić towar zakupiony przez Internet?

1. Zawarcie umowy na odległość

Zgodnie z definicją zawartą w art. 6 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.0.1225) umową zawartą na odległość jest umowa zawierana z konsumentem bez jednoczesnej obecności obu stron, przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w szczególności drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia niezaadresowanego lub zaadresowanego, listu seryjnego w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 144, poz. 1204), jeżeli kontrahentem konsumenta jest przedsiębiorca, który w taki sposób zorganizował swoją działalność. W związku z nabyciem towaru w drodze umowy na odległość konsumentowi przysługuje szereg specyficznych uprawnień. Głównym z nich jest prawo odstąpienia.

Zobacz: Prawo do reklamacji

Zadaj pytanie na: Forum

2. Zachowanie terminu

Nabywca ma prawo odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni kalendarzowych. Warto sprecyzować, że termin ten liczony jest od dnia otrzymania towaru, nie zaś od dnia zawarcia umowy. Wraz z wejściem w życie regulacji implementujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego UE 2011/83/UE termin powyższy zostanie wydłużony do 14 dni (styczeń 2015 roku). Jeśli sprzedawca nie udzieli informacji o prawie do zwrotu, wówczas termin wydłuży się aż do 12 miesięcy (obecnie 3 miesiące). Za udzielenie informacji uznaje się umieszczenie odpowiednich i aktualnych danych na stronie internetowej oraz w regulaminie.

Zobacz także: E-handel nowe regulacje

3. Przyczyny

Kupujący nie ma obowiązku podawania przyczyny rezygnacji z zawartej umowy. Wystarczy więc, że po otrzymaniu produktu i zapoznaniu się nim, rozmyślimy się. Jest to tzw. prawo do namysłu.

4. Oświadczenie o odstąpieniu

W celu odstąpienia i zachowania terminu należy złożyć wobec sprzedawcy stosowne oświadczenie. Warto by było ono wysłane w formie pisemnej listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Jest to ważne dla celów dowodowych. Odstąpienie skutkuje uznaniem umowy za niezawartą i zwolnieniem stron ze wszystkich zobowiązań. Świadczenia stron podlegają więc zwrotowi.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych R. Ptak i Wspólnicy sp.k.

Obsługa prawna przedsiębiorców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »