| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy

Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy

Zakupiłem sprzęt muzyczny w sklepie internetowym, jednak od czterech tygodni nie mogę się go doczekać. W sklepie powiedziano mi, że towar jest w trakcie przygotowania do przesyłki. Czy mogę jakoś wpłynąć na szybkość wykonania umowy?

Sprzedaż przez Internet regulują przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta i odpowiedzialności za produkt niebezpieczny. Zgodnie z art. 12 tejże ustawy przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni, po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej wydanie towaru powinno nastąpić właśnie w tym terminie.

Strony mogą w umowie zawrzeć postanowienia, które zarówno wydłużą, jak i skrócą termin wykonania umowy.

Gdy wykonanie umowy nie jest możliwe

Czasami może zdarzyć się sytuacja, iż pomimo zawarcia umowy ze sklepem internetowym, zamówiony towar z jakiegoś powodu nie może być nam dostarczony. Wtedy też przedsiębiorca, który nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta (najpóźniej powinno to nastąpić w terminie 30 dni od zawarcia umowy). W takiej sytuacji przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić sumę pieniężną, która była zapłacona (art. 12 ust. 2).

Uprawnienia wynikające z ustawy odnoszą się tylko do sytuacji, gdy drugą stroną umowy jest przedsiębiorca zawierający umowę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (np. sklep internetowy).

Odstąpienie od umowy

W sytuacji, gdy dostawa zamówionego towaru się przedłuża konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Ma na to 10 dni, przy czym termin ten zaczyna biec od chwili wydania towaru. Prawo to przysługuje również w sytuacji gdy towar nie został jeszcze dostarczony.

Oświadczenie o odstąpieniu musi być sporządzone na piśmie. Do zachowania 10-dniowego terminu wystarczy wysłanie pisma przed jego upływem.

Zatem, jeżeli sklep internetowy ociąga się z realizacją zamówienia prawo odstąpienia, które przysługuje konsumentowi może być skuteczną motywacją na przyspieszenie wydania przedmiotu umowy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »