| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy

Jak przyspieszyć nadanie przesyłki przez sklep internetowy

Zakupiłem sprzęt muzyczny w sklepie internetowym, jednak od czterech tygodni nie mogę się go doczekać. W sklepie powiedziano mi, że towar jest w trakcie przygotowania do przesyłki. Czy mogę jakoś wpłynąć na szybkość wykonania umowy?

Sprzedaż przez Internet regulują przepisy ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta i odpowiedzialności za produkt niebezpieczny. Zgodnie z art. 12 tejże ustawy przedsiębiorca powinien wykonać umowę zawartą na odległość najpóźniej w terminie trzydziestu dni, po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. Jeżeli strony nie umówiły się inaczej wydanie towaru powinno nastąpić właśnie w tym terminie.

Strony mogą w umowie zawrzeć postanowienia, które zarówno wydłużą, jak i skrócą termin wykonania umowy.

Gdy wykonanie umowy nie jest możliwe

Czasami może zdarzyć się sytuacja, iż pomimo zawarcia umowy ze sklepem internetowym, zamówiony towar z jakiegoś powodu nie może być nam dostarczony. Wtedy też przedsiębiorca, który nie może spełnić świadczenia z tego powodu, że przedmiot świadczenia nie jest dostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta (najpóźniej powinno to nastąpić w terminie 30 dni od zawarcia umowy). W takiej sytuacji przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić sumę pieniężną, która była zapłacona (art. 12 ust. 2).

Uprawnienia wynikające z ustawy odnoszą się tylko do sytuacji, gdy drugą stroną umowy jest przedsiębiorca zawierający umowę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (np. sklep internetowy).

Odstąpienie od umowy

W sytuacji, gdy dostawa zamówionego towaru się przedłuża konsument może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Ma na to 10 dni, przy czym termin ten zaczyna biec od chwili wydania towaru. Prawo to przysługuje również w sytuacji gdy towar nie został jeszcze dostarczony.

Oświadczenie o odstąpieniu musi być sporządzone na piśmie. Do zachowania 10-dniowego terminu wystarczy wysłanie pisma przed jego upływem.

Zatem, jeżeli sklep internetowy ociąga się z realizacją zamówienia prawo odstąpienia, które przysługuje konsumentowi może być skuteczną motywacją na przyspieszenie wydania przedmiotu umowy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Czarnecki

Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »