| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Zwiększanie liczby numerów prenumeraty to nieuczciwa konkurencja

Przedsiębiorca, który zwiększa liczbę numerów w prenumeracie wprowadza konsumentów w błąd i popełnia czyn nieuczciwej konkurencji – orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie.

Takie orzeczenie zapadło w sprawie z odwołania spółki Polskie Media Amer.Com, a sprawa dotyczyła sprzedawanego przez ukarany podmiot w formie prenumeraty wydawnictwa "Kolekcja Sztuki Polskiej - Arcydzieła Kultury Narodowej".

Sprzedawca od początku informował nabywców, iż prenumerata składa się ze 112 numerów. Wkrótce jednak, przy zmianie nazwy wydawnictwa na „Kolekcja Sztuki Polskiej i Światowej” liczba numerów zwiększyła się do 123.

Postępowanie UOKiK

Takie działania spółki spowodowały wszczęcie postępowania przez Urząd Konkurencji i Konsumentów. Po jego przeprowadzeniu UOKiK ukarał kontrolowaną spółkę. W samej decyzji zarzucił spółce naruszenie prawa konsumentów, poprzez niedoinformowanie zainteresowanych o istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu (jakimi są liczba numerów wydawnictwa potrzebna do skompletowania wydawnictwa oraz zawartość merytoryczna) najpóźniej w chwili zawarcia umowy.

Nieudzielanie prawidłowej informacji naruszało interesy ekonomiczne konsumentów, którzy w celu skompletowania całości kolekcji zmuszeni byli do zakupu dalszych zeszytów.

Oprócz tego Urząd zarzucił Amer.com stosowanie czynu nieuczciwej konkurencji polegającej na stosowaniu wprowadzającej w błąd reklamy prenumeraty wydawnictwa.

W efekcie UOKiK zdecydował się na ukaranie spółki, poprzez nakazanie jej dwukrotnej publikacji na własny koszt w gazecie Metro, oświadczenia informującego o decyzji UOKiK stwierdzającej naruszenie praw konsumentów.

Zobacz również serwis: Konsument w sieci

Wyrok sądu

Ukarana spółka nie zaakceptowała decyzji Urzędu. Odwołanie ukaranego podmiotu zostało jednak w pierwszej instancji w całości oddalone przez Sąd Okręgowy. Wobec apelacji Amer.com sprawa trafiła do Sądu Apelacyjnego, który nie przyjmując stanowiska spółki wydał prawomocny wyrok.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »