| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Nowa ustawa konsumencka w call center

Nowa ustawa konsumencka w call center

Nowa ustawa konsumencka w call center weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Ustawa ma na celu większą ochronę konsumenta. Jakie zmiany w zakresie zawierania umów przez telefon zostały wprowadzone?

Nowa ustawa konsumencka w call center

Po wejściu w życie nowej ustawy Prawa konsumenta, na firmy prowadzące telemarketing oraz call center padł „blady strach”. Specjaliści prognozowali masowe zwolnienia w branży i utratę pracy przez nawet 10 tysięcy osób. Rzeczywistość okazała się łaskawsza  - pomimo wielu istotnych ograniczeń, uwzględniający prawa konsumentów telemarketing nadal jest narzędziem z powodzeniem wykorzystywanym przez przedsiębiorców.

Podstawowe zmiany wprowadzone w nowej ustawie dotyczą dwóch kluczowych momentów rozmowy telemarketera z konsumentem tj. jej początku oraz zawarcia umowy przez telefon. Ustawą Prawa konsumenta ustawodawca bardzo istotnie zmienił bowiem art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r., poz. 243 z późn.zm.). Po nowelizacji przepis ten brzmi następująco: "Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę".

W dotychczasowym kształcie, przepis zakazywał jedynie korzystania z automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, bez zgody abonenta lub użytkownika końcowego. Przepis art. 2 pkt 43 ustawy Prawo telekomunikacyjne wskazuje definicję pojęcia „telekomunikacyjnego urządzenia końcowego”, zgodnie z którą należy kwalifikować tak każde urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci. W praktyce chodzi więc o wszelkie urządzenia mające możliwość łączenia się z siecią telekomunikacyjną, a zatem nie tylko telefon, ale też  komputer, tablet i inne.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Kiedy konieczna jest zgoda?

Warto zauważyć, że przepis posługuje się pojęciem „abonenta” oraz „użytkownika końcowego”. Nie wprowadza zatem znanego z ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2013, 1422 j.t.) ograniczenia zakazu przekazywania niezamówionych informacji handlowych wyłącznie do osób fizycznych. Obecnie wymagane jest uzyskanie uprzedniej zgody również od osób prawnych oraz innych przedsiębiorców. Pojęcie „uprzedniego” wyrażenia zgody budzi obecnie poważne kontrowersje. Ponieważ zmiany weszły w życie stosunkowo niedawno, brak jednolitej praktyki sądów i urzędów w tym zakresie, jednak  zwolennicy liberalnego podejścia do telemarketingu stoją na stanowisku, że zgoda może być uzyskana także po rozpoczęciu rozmowy z odbiorcą, ale przed przystąpieniem do prezentacji treści handlowych.

Zadaj pytanie na FORUM

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »